Det var menat skämtsamt ;)
 
UPPDATERING: Kommer ni ihåg att jag sått palettblad från frö?

De har växt lite långsamt, men nu ser man hur de artat sig.. vilka färgkombinationer de har osv.

Palettblad i olika färgkombinationer, odlade från frön, på en fönsterbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Palettbladsplantor med olika färgkombinationer i krukor på ett fönsterbräde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Palettblad i olika färger som växt från frö, placerade på ett fönsterbleck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Palettblad i olika färgkombinationer odlade från frö i krukor på ett fönsterbräde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(saknas några på bild, men de har jag gett bort till min far.. som köpte fröna)
Kul kul :D
 
  • Gilla
Miss_Spyro och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var menat skämtsamt ;)
Jaha! Du hade alltså sett squashen....:p

Allvarligt, jag förstod att du menade kärran med barr och inte squashen, mest ett förtydligande på ditt förtydligande, så att det blir otydligt igen...

Hur som helst, har jag visat någon bild på våra + 30, 40 eller kanske 50 squashplantor än? :rolleyes:

Mvh P-A
 
Jag har inte en endaste squashplanta.. de två jag hade dog när "nån" glömde dem i ett hörn.. blev inte att så några nya. Hade du bott i närheten Pagno hade jag kommit och norpat ett par.. du hade inte saknat dem hehe och jag hade haft squash i överflöd..

:p:cool:
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Akta dig, så att Pagno inte kommer och gräver ner några hos dig. @Pagno behöver du grävhjälp?

@Snigla min partner in odlingsbrott gillar också palettblad ☺️

Pagno, nu blev förvirrad, ska man ha barr runt squashen? Odlade du squash förresten? Och har du i så fall barr under eller över den? :thinking:

En annan har roat sig med att flytta 7 plantor lavendel för att sedan flytta kryddorna dit. Grannen fick salvia, timjan och oregano, de var stora nog så att de passade bra i 15l spannar. Själv behöll jag några mindre plantor.
Sedan rök kryddlandet, förbereder för att lägga sten där istället, blir en liten uteplats så att man kan njuta av morgonkaffet och utsikten över odlingarna samtidigt.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Akta dig, så att Pagno inte kommer och gräver ner några hos dig. @Pagno behöver du grävhjälp?

@Snigla min partner in
Plockat bort alla barr från squashen, tack för tipset @13th Marine, blev klart lättare nu.

Annars har vi gurkinvasion:

Närbild av en frilandsgurka som hänger på plantan, omgiven av gröna blad och växtstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frilandsgurkorna gillar värmen och regnskuren på knappt fem minuter igår/fredag.

Gurkplantor med gula blommor inne i ett växthus med synligt regn utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var väl 3-5 ämnen/halvmeter för att underlätta för slanggurkan, måste plocka bort ett gäng idag, ämnen inte färdiga gurkor, de tar en evighet att bli klara med +25 ämnen/planta.

Tomatplantor med omogna och mognande frukter i en köksträdgård, omgiven av grönskande växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomaterna på friland börjar mogna, en del har bara blommor än.

Tomatplantor med mogna och omogna frukter på grenar i ett växthus med fuktigt fönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Växthustomaterna mår inte riktigt bra, lyckades övervattna dem några dagar, ger dem bara en halvliter var idag så får vi se hur de ser ut ikväll, många tomatplantor i växthuset mår inte alls bra, de av samma sort på friland mår bättre.

Mvh P-A
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Akta dig, så att Pagno inte kommer och gräver ner några hos dig. @Pagno behöver du grävhjälp?

@Snigla min partner in odlingsbrott gillar också palettblad ☺️

Pagno, nu blev förvirrad, ska man ha barr runt squashen? Odlade du squash förresten? Och har du i så fall barr under eller över den? :thinking:

En annan har roat sig med att flytta 7 plantor lavendel för att sedan flytta kryddorna dit. Grannen fick salvia, timjan och oregano, de var stora nog så att de passade bra i 15l spannar. Själv behöll jag några mindre plantor.
Sedan rök kryddlandet, förbereder för att lägga sten där istället, blir en liten uteplats så att man kan njuta av morgonkaffet och utsikten över odlingarna samtidigt.
Kan fixa ett par sticklingar av mina ursprungliga palettblad (de nyplanterade är för små än) till din andra halva.. o skicka över om ni vill ..?

De är poppis pga sina starka färger (rosa/lila) .. :)

Inte säker på att jag har några med rötter idag, men annars tar det nån vecka så (1-2) innan de är färdiga :)
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Ja om Pagno vill ha några palettisar så kan jag givetvis skicka till honom oxå.. ?! :)
 
Ser de ut såhär?:thinking:
Rödlila krukväxt framför ett fönster, förberedelse inför trädgårdsförråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just nu håller jag mest på att förbereda för det mer odlingsnära trädgårdsförrådet.
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Nu när Squashen är slut så hinner jag med mina små skötebarn!

Kapkrusbär, några stycken hade jag visst i år, trots älsklingens hot om repressalier.

Gröna kapkrusbärsfrukter och blad på en planta i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En planta!

Hand som håller i kapkrusbärsplanta med gröna blad och omogna frukter i kruka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jaja! Två iaf...

Kapkrusbärsplantor i krukor med synliga gröna löv och en träbänk med örter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några större i skuggan.

Kapkrusbärsplantor i krukor med gröna löv och omogna frukter, i ett soligt trädgårdsland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:oops:

Mvh P-A
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ser de ut såhär?:thinking:
[bild]

Just nu håller jag mest på att förbereda för det mer odlingsnära trädgårdsförrådet.

Japp! Växer som ogräs, men mycket vackra.. kan nog fixa av en med gröna blad.. och röda/lila strimmor också.. ifall den är mer intressant :)
 
Verkligen fina, vår snodde vi som stickling från restaurang inferno i Lund ;)
Skicka gärna en bild :)
 
Hittade lite kvällsgott när jag vattnade....


Skål med avlånga gröna squash, gula bönor och röda tomater samt en liten skål med smultron.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns mycket av de avlånga gröna grejerna.

Hand som pekar på en avlång zucchini i en grönsaksodling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite smygreklam om vad vi tillsätter i vattnet.

En person som tappar ut vätska från en Bokashi-kompostbehållare för att använda som gödsel i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Näst billigast i längden och helt oöverträffad när det gäller att kicka igång plantorna med.
Svårt att dosera men liten skvätt i vattnet någon gång då och då gör underverk.

Billigast är grannens flytgödsel, vill inte ha det i grönsakerna när de nästan är mogna, luktar ganska mycket...

Mvh P-A
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Göta Petter vad det växer och frodas hos er!
Kanske jag skall börja gödsla lite också?

I går tog vi upp våra första Amandine-potäter, som smakade fint tillsammans med matjessillen.
En smörklick, lite gräddfil och gräslök (köpt :worried: ) och en liten Aalborgs Taffelakvavit gjorde inte kvällen helt misslyckad :)
Nyskördade Amandine-potatisar med jordrester på en tidning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Verkligen fina, vår snodde vi som stickling från restaurang inferno i Lund ;)
Skicka gärna en bild :)
Grön krukväxt med rödådriga blad på fönsterbräda med utsikt över trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.