358 352 läst · 5 214 svar
358k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Låt dem stå och följa naturens växlingar.. (är de körda spelar det ju ingen roll om du väntar lite).. så de följer värme o sol just där du är.L Lilllen skrev:Inte bra, har endel krukor med buskar som ska planteras framöver när tomten är mer i ordning. Haft dem så ett par år nu, men tidigare år har det ju knappt blivit kallt i Stockholm. Men i år ser endel ut så här:
[bild] [bild][bild]
Så, troligen totalt genomfruset rotsystem.
Vad bör jag göra nu? Ta in dem så isen tinar och sedan ställa dem så det är luft under så de inte kan fyllas med vatten igen. Eller är det bättre att bara låta dem stå? Tänker att fördelen med att tina är att rötterna får syre. Fördelen att behålla dem ute, att de inte blir väckta och tror det är vår. Eller är dessa körda hur som helst? De flesta är hyfsat härdiga, vissa väldigt härdiga, endel mindre.
Blåbärstry, fläder, havtorn, körsbärskornell, körsbär, minikiwi, teplanta mm mm.
Man har inte alltid tur.. men jag har haft mina blåbärsplantor i köpekrukan.. ute.. i en barnpool.. i 2,5 år innan jag satte dem i jorden (så att säga). Samma med krusbär och hallon.. alla överlevde.. mot alla odds (alla försökte få mig att kasta dem, för de såg döda ut).
Har ett par vipphortensior plus 4-5 andra plantor.. som står ute nu.. i sina köpekrukor (sedan förra våren).. blir spännande och se om de klarat sig.. härdningstest el nått okok.. jag hade fullt sjå och hinna med annat.. då jag var lite hängig.
Kontentan.. avvakta och se.. de kan överraska dig när isen smält och vårsolen tittar fram!
JA precis hybrid, typ amerikanska blåbär. Större frukter med vitt fruktkött (till skillnad från våra svenska små som är genomgående blåa).Jiji skrev:
De ger bättre skörd om man har två sorter (spelar ingen roll vilka.. finns nån låg och nån hög variant och några sorter av varje Strlk.. så man kan blanda hej vilt).. jag har 2-3 sorter.. och 5 plantor tror jag.. verkar funka bra!
Gillar surjord.
(I år ska jag nog sätta båbärstry också)
Kanske fick en dålig batch men lyckas inte få ett enda purjofrö att gro, har blötlagt de tom.Fadai skrev:
"Blue Green Winter".
Ska försöka en sista gång, mer tips än blötläggning och varmt under? Har värmematta men kört på golvvärmen i groventrén i år, känns som samma lika.
Otur. Du behöver inte blötlägga o ha värme. Bara fyll en bytta med jord, strössla massa frö o strö över jord. Dra en plastpåse över och håll fuktigt (inte genomblött). Trägen vinner.engs skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 237 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 237 inlägg
En cm jord hade tinat så jag sådde morötter och palsternacka i de upphöjda bäddarna.
Sådde också i växthuset.
Kål, sallad, massa lök etc.
Sådde också i växthuset.
Kål, sallad, massa lök etc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Uppsala
· 534 inlägg
UPPDATERING om min tävlingsplanta..
Den börjar bli fin, inga knoppar eller så än. Men nya blad har kommit och den ser stadig ut!
Purple Tiger
Den börjar bli fin, inga knoppar eller så än. Men nya blad har kommit och den ser stadig ut!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Purple Tiger
Andra våningen av odlingshyllan invigd.
Perennerna jag sådde i höstas gror. Lite kompensation för de uppätna tulpanlökarna. Det blir narcisser till hösten istället.
Jättevädd (citrongul) och stor grekvädd 'melton pastels' i tråget till vänster. Till höger har rysk marton 'white glitter' fått sina sanna blad.
Logga in
Skapa konto
Perennerna jag sådde i höstas gror. Lite kompensation för de uppätna tulpanlökarna. Det blir narcisser till hösten istället.
Logga in
Skapa konto
Jättevädd (citrongul) och stor grekvädd 'melton pastels' i tråget till vänster. Till höger har rysk marton 'white glitter' fått sina sanna blad.