358 873 läst · 5 214 svar
359k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomaterna växer på i skugghallen (under lampa).
OBSERVERA - vi pratade om sorten Tigrett nyss.. och jag nämnde att jag hade för mig att den hade en helt annan blad/stamfärg.. kan ni lista ut om jag sått någon sådan i år
Haha.. jag ser katten jobba med problemlösning... påminner mig om när vi försökte hålla Nisse borta från övervåningen, när han precis kom till gården och beslöt sig för att han flyttat in.Jiji skrev:
Han och babe hade en ständig utmaning/aktivitetsbana där i hallen.. med nät och stolpar.. skivor och skydd..
Rätt var det var när vi satt och titta på tv började en katt hoppa mellan takbjälkarna 2,5 meter upp i luften
Katten leder stort över maken...
Redigerat:
Jag hade ingen aning om att det var bra att klippa purjolöksbebisarna. När jag tänker på det har jag bara odlat purjo en gång, på en koloni jag hade i Norrköping. Tyvärr svämmade hela området över det året och det blev inget av något jag sådde. Nu hade väl det inget att göra med att jag sått just purjolök men det blev någon slags konstig koppling där om att det inte är någon idé att odla för det blir ju... ähum... bara översv... Nej jag vet inte hur jag tänkt faktiskt.Fadai skrev:
Du klipper dem alltså för att de ska bli kraftigare? Jag läste på lite...
Yes! Håller dem på max 10cm tills jag planterar ut, då är de inte så ynkligt tunna och lättare att hantera o kupa.Jiji skrev:Jag hade ingen aning om att det var bra att klippa purjolöksbebisarna. När jag tänker på det har jag bara odlat purjo en gång, på en koloni jag hade i Norrköping. Tyvärr svämmade hela området över det året och det blev inget av något jag sådde. Nu hade väl det inget att göra med att jag sått just purjolök men det blev någon slags konstig koppling där om att det inte är någon idé att odla för det blir ju... ähum... bara översv... Nej jag vet inte hur jag tänkt faktiskt.
Du klipper dem alltså för att de ska bli kraftigare? Jag läste på lite...
Logga in
Skapa konto
Rysk marton, Eryngium planum, 'white glitter'
Har stått ute sedan jag sådde i höstas och nu har de fått komma in och de verkar gro bra. Det är lite ogräsfrön som gror också men det får man på köpet när man gör så här.
Antingen sår man så tidigt att de kommer upp och blir en riktig planta som övervintrar. Passar bäst till perenner med andra ord. Eller så sår man som jag så sent att fröna bara ligger och väntar.
Sedan när de frusit och tinat några gånger tar jag in dem och då börjar de gro.
Jag vattnar inte när jag sår och jag lägger grus över fröna. Den här vintern har jag haft dem i en hylla ute men förut har jag oftast grävt ner dem i en rabatt.
Jag gör så här med växter som behöver en köldperiod för att gro.
Det går att lämna sådden ute tills den gror också så klart men jag vill få kraftiga plantor så jag vill skola om dem flera gånger.
Jag har aklejor kvar ute som ska få komma in om någon vecka.
Jag har även sått frön som kanske inte gror i år utan kan behöva ett års vinter till.
Sedan när de frusit och tinat några gånger tar jag in dem och då börjar de gro.
Jag vattnar inte när jag sår och jag lägger grus över fröna. Den här vintern har jag haft dem i en hylla ute men förut har jag oftast grävt ner dem i en rabatt.
Jag gör så här med växter som behöver en köldperiod för att gro.
Det går att lämna sådden ute tills den gror också så klart men jag vill få kraftiga plantor så jag vill skola om dem flera gånger.
Jag har aklejor kvar ute som ska få komma in om någon vecka.
Jag har även sått frön som kanske inte gror i år utan kan behöva ett års vinter till.
Inte bra, har endel krukor med buskar som ska planteras framöver när tomten är mer i ordning. Haft dem så ett par år nu, men tidigare år har det ju knappt blivit kallt i Stockholm. Men i år ser endel ut så här:
Så, troligen totalt genomfruset rotsystem.
Vad bör jag göra nu? Ta in dem så isen tinar och sedan ställa dem så det är luft under så de inte kan fyllas med vatten igen. Eller är det bättre att bara låta dem stå? Tänker att fördelen med att tina är att rötterna får syre. Fördelen att behålla dem ute, att de inte blir väckta och tror det är vår. Eller är dessa körda hur som helst? De flesta är hyfsat härdiga, vissa väldigt härdiga, endel mindre.
Blåbärstry, fläder, havtorn, körsbärskornell, körsbär, minikiwi, teplanta mm mm.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad bör jag göra nu? Ta in dem så isen tinar och sedan ställa dem så det är luft under så de inte kan fyllas med vatten igen. Eller är det bättre att bara låta dem stå? Tänker att fördelen med att tina är att rötterna får syre. Fördelen att behålla dem ute, att de inte blir väckta och tror det är vår. Eller är dessa körda hur som helst? De flesta är hyfsat härdiga, vissa väldigt härdiga, endel mindre.
Blåbärstry, fläder, havtorn, körsbärskornell, körsbär, minikiwi, teplanta mm mm.
De är nog körda. Men vänta o se i vår om ngn överlevt, ibland överraskar de med sin livsvilja. Nästa gång, jordslå sånt du inte vill plantera ut än.L Lilllen skrev:Inte bra, har endel krukor med buskar som ska planteras framöver när tomten är mer i ordning. Haft dem så ett par år nu, men tidigare år har det ju knappt blivit kallt i Stockholm. Men i år ser endel ut så här:
[bild] [bild][bild]
Låt dem stå ute. Ställ dem så att du kommer ihåg att hälla ut vattnet som förmodligen är i dem när isen smälter.
Det bästa när man förvara krukor ute på vintern är att ställa dem så att det inte regnar i dem. Så ställ dem gärna lite skyddat nu.
Jag tror inte alls att det behöver vara kört. Det beror så klart på vad det är för växter och en massa andra parametrar men jag hade verkligen inte givit upp än.
Det bästa när man förvara krukor ute på vintern är att ställa dem så att det inte regnar i dem. Så ställ dem gärna lite skyddat nu.
Jag tror inte alls att det behöver vara kört. Det beror så klart på vad det är för växter och en massa andra parametrar men jag hade verkligen inte givit upp än.
Är det här det som ett tag kallades amerikanska blåbär?Snigla skrev:
Hur odlar du dem?
Jag har läst att de behöver vissa sorter för att pollineras, precis som äpplen och surjord... Sen kom jag av mig.
Hobbysnickare
· skaraborg
· 341 inlägg
Jag hade lagt krukorna ned så vattnet rinner ut när det väl tinar.L Lilllen skrev:Inte bra, har endel krukor med buskar som ska planteras framöver när tomten är mer i ordning. Haft dem så ett par år nu, men tidigare år har det ju knappt blivit kallt i Stockholm. Men i år ser endel ut så här:
[bild] [bild][bild]
Redigerat: