@Mathildatiger Jag köpte den på Plantagen. Det är Weibulls torvfria jord.

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
@Mathildatiger Jag köpte den på Plantagen. Det är Weibulls torvfria jord.
Tack, verkar finnas i Uppsala också (y)

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
OMPLANTERING AV SMÅTTINGTOMATER:

De behövde egna små krukor.. nu har de det :)(y)

Unge tomater omplanterade i grön kruka med skylt "Tomat Vilma".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Unga tomatplantor omplanterade i rosa kruka med etikett "Tomat Snow Fairy (50cm)".
Skapa konto

Nyplanterade tomatplantor i färgglada små krukor, märkta med sortnamn.
Skapa konto

De såddes i minidrivhus, där tog de sig bra (tog inte så mycket plats)

Unga tomatplantor nyplanterade i små krukor med synlig jord och små ljusgröna blad.
Skapa konto

Unga tomatplantor omplanterade i en svart kruka med etikett, inomhusmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Äntligen!
En liten grodd av Padrón-peppar som börjar spira i en kruka med mörk jord.
Skapa konto

Padronas på väg upp.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Alla gamla chilifrön utom ett grodde.
Jag skolade om de sista idag, även om några bara har hjärtblad. Tog dessutom in en av sådderna jag haft ute i vinter. Chilifröplantor i krukor på ett fönsterbräde, några med bara hjärtblad, under växtbelysning.
Skapa konto

Nu är fönstret i tvättstugan rätt fullt. Jag har ju lite problem med att flytta chili eftersom Katten älskar chiliblad. Jag funderar på hur jag ska göra framöver. Ett år satte jag nät framför ett fönster.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
J
Precis skaffat några växtlampor. Hur många timmars ljus per dag är lämpligt för sådana små sticklingar?

120watt är det per par, så gissar på 60 per lampa.

Sticklingar i krukor under rosa växtlampor på ett bord.
Skapa konto

Växtlådor under rosa växtlampor för odling av små sticklingar på ett vitt bord.
Skapa konto

J Jonobe skrev:
Precis skaffat några växtlampor. Hur många timmars ljus per dag är lämpligt för sådana små sticklingar?

120watt är det per par, så gissar på 60 per lampa.

[bild]
[bild]
Jag tänder på morgonen och släcker när jag går och lägger mig. Blir inte så regelbundet och det händer att jag glömmer släcka... Men det har funkat i alla år. Kontentan är att det är nog inte så noga men om du ska ställa timer kan en regel jag lärde mig av en trädgårdsmästare för väldigt länge sedan vara 12- 16 timmar ljus i början.

(Jag tänder och släcker själv för jag tittar till plantorna samtidigt när de är små.)

J
Jiji Jiji skrev:
Jag tänder på morgonen och släcker när jag går och lägger mig. Blir inte så regelbundet och det händer att jag glömmer släcka... Men det har funkat i alla år. Kontentan är att det är nog inte så noga men om du ska ställa timer kan en regel jag lärde mig av en trädgårdsmästare för väldigt länge sedan vara 12- 16 timmar ljus i början.

(Jag tänder och släcker själv för jag tittar till plantorna samtidigt när de är små.)
Ok! Satt timer på 6-22 varje dag så det blir nog lagom :)

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Jag körde 16h första månaderna, men sen fick jag panik över hur snabbt det växte så sänkte till 12h. I år testar jag 14h.

mackee mackee skrev:
Jag körde 16h första månaderna, men sen fick jag panik över hur snabbt det växte så sänkte till 12h. I år testar jag 14h.
Om det var på höjden de växte så var det för varmt kontra mängden ljus ;) (oftast iaf)

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Misstänker att det var kombination, 24 grader och mycket ljus. Detta år flyttar dem ut i garaget ~15c efter uppdrivning.

• Plastöverdraget växthus inomhus med unga växter, värmelampor och hyllor vid ett fönster.
    Skapa konto
Jag har hängt upp två dubbla lysrör över mina fröer. Har tänt några timmar på morgonen och några timmar på kvällen. Allt är nära ett fönster. Det blir nog lite för varmt för småplantorna men funkade förra året. Hade nog varit bättre med led-ljusrör som det inte blir lika varmt ifrån.

mackee mackee skrev:
De kan bli stressade av dygnetrunt ljus.. men oftast sover de glatt (vilar) när vi själva sover :) växer de för mycket/snabbt står de troligen för varmt.. 16-18 grader brukar vara ok.. och mycket ljus (y)

• Gilla
Oaken
  • Laddar…
SENASTE om min tävlingsplanta :love:
..den lever och frodas än!

Planta med gröna och lila blad som växer i en återanvänd burk märkt "Purple Tiger", hållen av en hand.
Skapa konto

Grön planta med lila stjälk växer i en liten burk fylld med jord hållen av en hand.
Skapa konto

En hand håller en tävlingsplanta med gröna blad som växer i en liten burk fylld med jord.
Skapa konto

Har fyllt upp sista cm i burken med jord, nu gäller det och vattna på.. och börja gödselvattnaom en vecka (varje gång) (y)

• Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.