Väderprognos visar regn och starka vindar med vindbyar upp till 30 m/s över två dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Publicerade denna i en annan tråd nyss .. men
..oroar mig lite för växthusen nu!
 
Snigla Snigla skrev:
[bild]

Publicerade denna i en annan tråd nyss .. men
..oroar mig lite för växthusen nu!
Mmm, har ingen duk på den enkla varianten av växthus jag har, så det bör klara sig, men är själv rädd för vad vinden kan göra med vissa växter i form av stora träd på tomten… väcktes nyss av någon mindre gren som blåste ner på taket. Hoppas det stannar vid det…
 
L Lilllen skrev:
Mmm, har ingen duk på den enkla varianten av växthus jag har, så det bör klara sig, men är själv rädd för vad vinden kan göra med vissa växter i form av stora träd på tomten… väcktes nyss av någon mindre gren som blåste ner på taket. Hoppas det stannar vid det…
Börjar ljusna lite här.. har STRÖMAVBROTT nu (klarade oss länge trots allt). Ska blåsa hela dagen (avta i styrka på eftermiddagen). Vi hade/hörde en del ”bånk” inatt.. och knak :oops: .. men det är för mörkt för att se än (som sagt har precis börjar ljusna..) så man ser inga växthus än (el annat).

Men förhoppningsvis har allt klarat sig.. (än så länge iaf)..

Hoppas dina hus (av alla slag) klarat sig.,
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Börjar ljusna lite här.. har STRÖMAVBROTT nu (klarade oss länge trots allt). Ska blåsa hela dagen (avta i styrka på eftermiddagen). Vi hade/hörde en del ”bånk” inatt.. och knak :oops: .. men det är för mörkt för att se än (som sagt har precis börjar ljusna..) så man ser inga växthus än (el annat).

Men förhoppningsvis har allt klarat sig.. (än så länge iaf)..

Hoppas dina hus (av alla slag) klarat sig.,
Jasså, strömavbrott. Ja, jag laddade dator och batterier till motorsåg och kvistsåg igår för att vara lite förberedd… samt ställde kraftiga ficklampan i närheten för att snabbt kunna lysa ut och se om jag hör ett brak… Tack! Ja hoppas dina också klarar sig.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi klarade natten.. men strömmen gick tidigt imorse och höll i .. i 8-9 timmar :oops:

Frukosten blev… kall ;)..
Sedan åkte vi hemifrån till lunch!

MEN växthusen, taken, rosbågarna, lusthuset.. och träd (!) verkar ha klarat sig.. utemöblerna hade bytt plats.. (men dörrar/fönster och utemöbler klarade sig utan skador) :)(y)

En liten kruka är på villovägar i trädgården hehe och lite smågrenar här och var (men iaf hälften är ifrån förra stormen).

Phew… :beer:
 
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
S
Byggde en hylla i fönstret.
Min fru har inte uppskattat förodlingen i vardagsrummet men eftersom tvättstugan inte räcker till för både tvätt och odling så får det bli en kompromiss. :D Hylla i fönster med plantor och odlingslådor under belysning, heminredning för odling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fönsterhylla med växter synlig genom ett husfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hylla med groende växter i återanvända matlådor framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
[bild]
Är det purjolök till höger? Hur separerar du dem senare? Jag tycker att lökynglen brukar vara små och ömtåliga.
 
S
A Avemo skrev:
Är det purjolök till höger? Hur separerar du dem senare? Jag tycker att lökynglen brukar vara små och ömtåliga.
Ja, precis. Sådda för en vecka sen.
Purjon är rätt tålig vid utplantering, man drar bara isär plantorna.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vi klarade natten.. men strömmen gick tidigt imorse och höll i .. i 8-9 timmar :oops:

Frukosten blev… kall ;)..
Sedan åkte vi hemifrån till lunch!

MEN växthusen, taken, rosbågarna, lusthuset.. och träd (!) verkar ha klarat sig.. utemöblerna hade bytt plats.. (men dörrar/fönster och utemöbler klarade sig utan skador) :)(y)

En liten kruka är på villovägar i trädgården hehe och lite smågrenar här och var (men iaf hälften är ifrån förra stormen).

Phew… :beer:
Skönt att höra! Allt klarade sig här med.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Maken glömde stänga dörren till tvättstugan. Fem krukor med jord och enstaka chiliplantor, en skadad, i en diskho under belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så nu är problemet med att det blev lite väl många chiliplantor löst.

Katten som har jättetråkigt eftersom stormen tog delar av inhägnaden och han inte får gå ut förrän den är lagad, passade på att äta upp alla plantor av en sort.
En lämnade han sårad. Vi får se om den hämtar sig. En skadad chiliplanta i kruka med tecken på att ha blivit ihoptryckt eller delvis uppäten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maken skäms och har lovat att konstruera en kattsäker hylla. Det blir spännande. Jag har ju ganska mycket mer som ska sås nu under våren så det vore ju fint .
Lite ledsen är jag dock. Som man blir när det går illa med de små liven.b
 
  • Ledsen
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
kattsäker hylla.
Din make är galen, en sådan finns inte. Enda sättet är som alla vet att katten behandlas som en kung ;)
 
  • Haha
  • Ledsen
abex och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Elstängsel? Taggtråd? Lägga citronskal runt?
 
  • Haha
Jiji
  • Laddar…
Fadai
Kunde inte hålla mig, våldsamt ”sånödig”. Lite tomatfrön fr Småbruket i Uddebo och fr en granne. Odlingstråg med jord och etikett för "Stor tomat från Uddebo", redo för sådd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Odlingskruka med jord och spirande tomatfrön, etiketter markerar sorterna "Marinas tomater".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lill72 och 3 till
  • Laddar…
Fadai
Ja, jag skrev 1/2 på dem, så kan jag inbilla mig att jag väntade till februari, ha ha.
 
  • Haha
  • Gilla
GladanS och 4 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Elstängsel? Taggtråd? Lägga citronskal runt?
Citron gillar han så det skulle bli förrätt.
 
  • Gilla
  • Haha
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.