Maria T Maria T skrev:
Så himla härligt att se alla bilder och läsa vad ni andra pysslar med. Jag är superdålig på att driva upp grönsaker från frö - viljan finns men orken tryter tyvärr; köper småplantor av tomat, gurka, paprika, squash, aubergine och litar på att få chiliplantor av min syssling (y) jag är bättre på blomfrön....
Men nu var det så att jag läste/hörde om denna tomat Tigrella och blir så nyfiken - är den extra god, extra odlingsvärd, extra rikligt växande eller extra allt?
Om svar Ja på alla frågor ska jag testa till nästa säsong!
(skojar lite såklart, men blir helt klart nyfiken då jag gillar små och söta tomater)
Nej, nej och typ nej haha.

Tigrella är en skitsnygg tomat, men smakar inte så mycket tycker jag/vi. Blev jättebesvikna efter allt vi läste/hörde om den. Har odlat den tre ggr (tre år) och inget blev bättre tyvärr. Tänkte att det kunde skilja på vatten, sol, näring osv - men vi tyckte de flesta andra sorterna vi odlade var godare :oops: (så nu odlas den inte mer, man måste välja goda sorter.. när det finns så mycket man vill prova! Och inte har plats för..)

Kan skilja på fröna såklart, vissa är trots allt lyriska över den! Medans vi är en hög på andra sidan som tyckt den varit ”blaskig”, smaklös och producerat lite dåligt.

Har samma erfarenhet av den omåttligt populära ”Gardners delight”.. bästa tomaten ever tyckte alla.. och det har pratats om den på tv osv. Den blev också raka motsatsen här.. knappt nån skörd och inte speciellt utstickande i smak.. :/

• Gilla
Lill72 och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Nej, nej och typ nej haha.

Tigrella är en skitsnygg tomat, men smakar inte så mycket tycker jag/vi. Blev jättebesvikna efter allt vi läste/hörde om den. Har odlat den tre ggr (tre år) och inget blev bättre tyvärr. Tänkte att det kunde skilja på vatten, sol, näring osv - men vi tyckte de flesta andra sorterna vi odlade var godare :oops: (så nu odlas den inte mer, man måste välja goda sorter.. när det finns så mycket man vill prova! Och inte har plats för..)

Kan skilja på fröna såklart, vissa är trots allt lyriska över den! Medans vi är en hög på andra sidan som tyckt den varit ”blaskig”, smaklös och producerat lite dåligt.

Har samma erfarenhet av den omåttligt populära ”Gardners delight”.. bästa tomaten ever tyckte alla.. och det har pratats om den på tv osv. Den blev också raka motsatsen här.. knappt nån skörd och inte speciellt utstickande i smak.. :/
Åh, och jag som tänkte testa tigrella. Men då blir det nog Vilma som jag vet att jag gillar. Vill ha en, kompakt, liten planta i år, som klarar blåst och det vet jag att Vilma reder ut.

Håller med om gd, den blir inte bra här alls.

Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Åh, och jag som tänkte testa tigrella. Men då blir det nog Vilma som jag vet att jag gillar. Vill ha en, kompakt, liten planta i år, som klarar blåst och det vet jag att Vilma reder ut.

Håller med om gd, den blir inte bra här alls.
Vilma är god och producerar bra härmed (y)
Tror alla ”småttingar” skött sig.. under alla år (och olika sorter)

Tiny Tim var den enda som vi .. hm.. :thinking:.. misslyckades med :thinking: men den var god i slutänden :oops:

Först blev den helt smaklös, vara vattensnok typ.. tillslut sket vi (inte bokstavligen..) i plantan. Slutade vattna och bry oss.. inte ens hunden ville ju ha av den! Hela sommaren var smaken kass (med växte och producerade tomater som en tok)..

SEN .. på höstkanten när den började vissna lite.. då förändrades smaken helt och den var riktigt god :oops:(y) skördade 2 liter :)

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Någon som har odlat tigrette cherry, gul?

Jiji Jiji skrev:
Någon som har odlat tigrette cherry, gul?
Jag odlade Tigrette gul och röd förra året, vet inte om det är samma? Småplantor med körsbärstomater iaf. Om jag inte minns helt fel har de en helt annan grön färg på blad och stam..:thinking: ljusgröna liksom. Väldigt häftiga, syntes redan när de var små, att de var annorlunda i färg.

OM det nu var samma (vilket jag skulle tro) så är det en ny favorit bland småttingarna, jag tror att gul producerade bättre här och smakade lite mer - men jag har också lite förkärlek till gula tomater (framför röda generellt) :)

Väldigt smakrika vill jag minnas att de båda var!

Tyvärr gick mina frön åt.. pga jord och groproblemen jag hade förra året :( Har jag tur.. så hittar jag något ströfrö kvar i en påse när det är dags o så tomaterna allmänt (jag har ju tjuvstartat med några småttingar redan.. men inte checkat av pärmen med resten än hehe)

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag odlade Tigrette gul och röd förra året, vet inte om det är samma? Småplantor med körsbärstomater iaf. Om jag inte minns helt fel har de en helt annan grön färg på blad och stam..:thinking: ljusgröna liksom. Väldigt häftiga, syntes redan när de var små, att de var annorlunda i färg.

OM det nu var samma (vilket jag skulle tro) så är det en ny favorit bland småttingarna, jag tror att gul producerade bättre här och smakade lite mer - men jag har också lite förkärlek till gula tomater (framför röda generellt) :)

Väldigt smakrika vill jag minnas att de båda var!

Tyvärr gick mina frön åt.. pga jord och groproblemen jag hade förra året :( Har jag tur.. så hittar jag något ströfrö kvar i en påse när det är dags o så tomaterna allmänt (jag har ju tjuvstartat med några småttingar redan.. men inte checkat av pärmen med resten än hehe)
Det är nog samma. Det ska vara Åke Truedsson som fick fram den någon gång på 80-talet. Vi hade honom som lärare och föreläsare på Alnarp så det är ju lite kul.

Kul att du har positiv erfarenhet. Det blev den. Jag har precis beställt frön...

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det är nog samma. Det ska vara Åke Truedsson som fick fram den någon gång på 80-talet. Vi hade honom som lärare och föreläsare på Alnarp så det är ju lite kul.

Kul att du har positiv erfarenhet. Det blev den. Jag har precis beställt frön...
(y)

Beställde mina från Grekland 2019 (svensk tjej som bor och odlar där) .. hehe.. så mina fröer tog en smärre omväg om de härstammade härifrån!

• Haha
Jiji
  • Laddar…
Har inte med min personliga odling själv att göra.. (än iaf..) men beställde ekologisk frukt från en gård i spanien (också en svensk som driver) kring jul och fick dem levererade idag.. :D

Spännande, har inte inte hunnit packa upp alla än.. vi beställde avokado, apelsiner och citroner!

Stapel kartonger märkta "EKOIDGISKT" levererade inomhus, eventuellt innehållande ekologisk frukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor apelsin hållen i hand framför en vit låda, nyligen levererad ekologisk frukt.
Skapa konto

Hand håller en stor ekologisk avokado, grönt skinn, nyligen levererad från en gård.
Skapa konto

Rediga grejer :cool: (citronerna har jag inte hunnit packa upp än)

När (om?) vi får ordning på logen som odlingsrum någon gång.. så ska jag göra nytt försök att odla dessa exotiska frukter..

Citron har vi haft innan, det tar tid... men fungerar iaf :)

• Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
S
Inledde odlingssäsongen med lite fix i växthuset. Sänkte hyllan lite och tog fram pluggbrätten etc och hade tänkt börja vinterså i växthuset. Men jag hade gjort ett rookie mistake och inte tagit in påsarna med jord.
Lyckades i alla fall börja fylla jord men det blev ingen sådd. Nytt försök imorgon.
Växthusinteriör med sänkt hylla och pluggbrätten fyllda med jord, redo för sådd, med snötäckt utomhusmiljö synlig.
Skapa konto
Växthusinteriör med jordpåsar, pluggbrätten, verktyg och odlingsmaterial utlagda på en hylla och golv.
Skapa konto
Pluggbrätten ordnade på en sänkt hylla i ett växthus, redo för vintersådd, med påsar av jord under.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Inledde odlingssäsongen med lite fix i växthuset. Sänkte hyllan lite och tog fram pluggbrätten etc och hade tänkt börja vinterså i växthuset. Men jag hade gjort ett rookie mistake och inte tagit in påsarna med jord.
Lyckades i alla fall börja fylla jord men det blev ingen sådd. Nytt försök imorgon.
[bild] [bild] [bild]
Jag fick köpa en stelfrusen jordpåse idag, den vägde ett ton kändes det som … och var totalt omedgörlig när den skulle in i bilen :poop:

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Efter att påsen varit på villovägar några veckor med posten.. kom de äntligen fram (y) några nya chilifröer!

Flera förpackningar med chilifröer och ett klistermärke på ett bord, invid en öppen postsäck.
Skapa konto

Jag förundras faktiskt över mig själv.. har inte köpt många påsar alls på senaste tiden :oops: börjar tro att jag har något riktigt akut fel :thinking:;) jag brukar ju fynda på alla reor och ”komma ut” med massor.. (som jag både behöver och inte..)

Inte för jag kanske lider fröbrist MEN ÄNDÅ!

• Gilla
  • Älska
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Min hemgjorda jord är frusen så jag har köpt en säck torvfri jord på prov. Glömde den ute först en natt men den tinade snabbt när jag tog in den.

Ska bli spännande att testa köpe jorden. :D

• Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Nästan så jag struntar hur det går med odlingen nu! Jag har ju fått ett like av proffset snigla nu!!!!

• Haha
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
O Oaken skrev:
Nästan så jag struntar hur det går med odlingen nu! Jag har ju fått ett like av proffset snigla nu!!!!
Tur att man inte låter sånt stiga en åt huvvet.. *struttar omkring lite med näsan i vädret* ;):cool:

Du kommer snart lära dig hur det eg ligger till med min hm.. proffsighet! Jag har ju redan tagit livet av mina första odlingar för året haha..

• Haha
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Min hemgjorda jord är frusen så jag har köpt en säck torvfri jord på prov. Glömde den ute först en natt men den tinade snabbt när jag tog in den.

Ska bli spännande att testa köpe jorden. :D
Var köpte du den torvfria jorden? Och vad är det för märke? Försöker minska min användning av köpejord så mycket jag kan, men det lilla jag kommer köpa vill jag ska vara torvfritt.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.