358 828 läst · 5 214 svar
359k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Skumt.. men kanske passade bra i maten istället? (Dör de späs ut med allt annat)Dalbotös skrev:Jepp, paprikorna såg ut som de gjorde året innan, fröna kom från samma påse som då. Flera olika sorter som alla var betydligt starkare än innan. Så iom att de stod ihopväxta med bla habanero så trodde jag att de korsat sig. Men men, kanske berodde på något annat då. Brutalt starka paprikor som inte alls gick att ha på mackan blev det i vilket fall.
Det här har ni säkert redan tänkt på men jag har förstått det så att chili och paprika som står i en mindre kruka och får lite mindre vatten blir starkare än om de står i stora krukor och får mycket vatten. Att det blir en reaktion från plantan när den utsätts för stress, dvs torka. Även värme ska bidrar på samma sätt. Dvs ju varmare plantorna står desto starkare frukt.
Om det är sant eller inte vet jag inte. Men på vintern får vi i alla fall väldigt mycket svagare frukter från samma plantor som ger starka frukter på sommaren.
Jag övervintrar ju plantorna för det mesta och de blommar alltid året runt.
Om det är sant eller inte vet jag inte. Men på vintern får vi i alla fall väldigt mycket svagare frukter från samma plantor som ger starka frukter på sommaren.
Jag övervintrar ju plantorna för det mesta och de blommar alltid året runt.
Ja det har jag läst men trodde inte att det kunde bli riktigt så starkt bara pga det, därför jag tänkte att paprikorna måste snuskat sig med chilisarna. Får väl prova igen, är ju lättare att låta bli att plantera om och vattna än att sköta plantorna.Jiji skrev:
Det är mycket som påverkar, både vattning.. jorden, näringen.. fukt.. värme .. sol
Förra året hade vi automatbevattning på halva växthuset.. för attjämna till bevattningen och testa lite.. men de blidde starka ändå (förra året hade vi flera sorter som fick ”fel” styrkor mot vad de brukar..).. och inte skilde det nått mellan ”automatbevattning och icke..”.
Kul och testa lite dock.. se vad som händer!
Vi har våra chilisar i 18-25 l krukor
Förra året hade vi automatbevattning på halva växthuset.. för attjämna till bevattningen och testa lite.. men de blidde starka ändå (förra året hade vi flera sorter som fick ”fel” styrkor mot vad de brukar..).. och inte skilde det nått mellan ”automatbevattning och icke..”.
Kul och testa lite dock.. se vad som händer!
Vi har våra chilisar i 18-25 l krukor
Minstingen i familjen, just nu.. (har ju lite nysåddes som inte fått egna krukor än, de räknas inte)
BIG MUSTARD MAMA
Liten sötnos, som förhoppningsvis kommer växa sig stor och stark..
BIG MUSTARD MAMA
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Liten sötnos, som förhoppningsvis kommer växa sig stor och stark..
Verktygstokig
· Halland
· 7 591 inlägg
Frustrator skrev:
Fadai skrev:
Tävlingen har fler ”deltävlingar”.. t ex första blomknoppen vann nått, 20 första som fick blommor på sina har fått lite nya fröer.. första x som får frukt får nått..
Jag sponsrade själv pris till en utlottning mellan dem som inte fått sina frön att gro x veckor efter start hehe (jag fick nästan delta i den själv, min va trögstartad).
1-5 (tror jag) i huvudtävlingen får lite mer priser såklart.. och det är flest mogna frukter vid ett datum.
Men kul att ha lite ”morötter längs vägen” tyckte jag (därför jag sponsrade med lite fröer). Har också föreslagit pris vid snyggast bladverk (jag satsade på en chili med coola blad, ifall jag inte skulle få en enda blomma haha)
Ni vet .. min inneboende Padron.. som jag haft här inne i några år bredvid datorn... som.. harkel.. jag i två år lovat ny jord - men som ännu inte fått det (skäms).
Den har blommat som tokig nu i vårsolen.. och trots att jag klippt (igen) har det kommit nytt..
Hej hej säger den
Den har blommat som tokig nu i vårsolen.. och trots att jag klippt (igen) har det kommit nytt..
Logga in
Skapa konto
Hej hej säger den
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 243 inlägg
sinuslinus
Träskalle