Dalbotant Dalbotös skrev:
Jepp, paprikorna såg ut som de gjorde året innan, fröna kom från samma påse som då. Flera olika sorter som alla var betydligt starkare än innan. Så iom att de stod ihopväxta med bla habanero så trodde jag att de korsat sig. Men men, kanske berodde på något annat då. Brutalt starka paprikor som inte alls gick att ha på mackan blev det i vilket fall. :D
Skumt.. men kanske passade bra i maten istället? (Dör de späs ut med allt annat) :)
 
Det här har ni säkert redan tänkt på men jag har förstått det så att chili och paprika som står i en mindre kruka och får lite mindre vatten blir starkare än om de står i stora krukor och får mycket vatten. Att det blir en reaktion från plantan när den utsätts för stress, dvs torka. Även värme ska bidrar på samma sätt. Dvs ju varmare plantorna står desto starkare frukt.
Om det är sant eller inte vet jag inte. Men på vintern får vi i alla fall väldigt mycket svagare frukter från samma plantor som ger starka frukter på sommaren.
Jag övervintrar ju plantorna för det mesta och de blommar alltid året runt.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Å jag som haft två chillisar här hela vintern och inte vågat använda frukterna, för de var urstarka i somras. Måste testa!
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Mina står på en inglasad balkong, där det är rätt kallt. Om de står inne i värmen kanske det blir annorlunda.
 
Jiji Jiji skrev:
Det här har ni säkert redan tänkt på men jag har förstått det så att chili och paprika som står i en mindre kruka och får lite mindre vatten blir starkare än om de står i stora krukor och får mycket vatten.
Ja det har jag läst men trodde inte att det kunde bli riktigt så starkt bara pga det, därför jag tänkte att paprikorna måste snuskat sig med chilisarna. Får väl prova igen, är ju lättare att låta bli att plantera om och vattna än att sköta plantorna. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Det är mycket som påverkar, både vattning.. jorden, näringen.. fukt.. värme .. sol :oops:

Förra året hade vi automatbevattning på halva växthuset.. för attjämna till bevattningen och testa lite.. men de blidde starka ändå (förra året hade vi flera sorter som fick ”fel” styrkor mot vad de brukar..).. och inte skilde det nått mellan ”automatbevattning och icke..”.

Kul och testa lite dock.. se vad som händer!

Vi har våra chilisar i 18-25 l krukor (y)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Provar att göra CITRONLEMONAD idag!

Gryta med hemmagjord citronlemonad och spanska ekologiska citronskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(köpte ju en kartong med spanska eko-citroner för ett tag sedan)
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Minstingen i familjen, just nu.. (har ju lite nysåddes som inte fått egna krukor än, de räknas inte)

BIG MUSTARD MAMA

En ung planta "Big Mustard Mama" i svart kruka med blå etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ung planta av 'Big Mustard Mama' chilli i kruka med märkningsskylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ung planta av 'Big Mustard Mama' i kruka med jord och etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ung planta med gröna blad i kruka märkt med "Big Mustard Mama" på en blå etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Liten sötnos, som förhoppningsvis kommer växa sig stor och stark..

:cool:
 
  • Gilla
Mathildatiger och 4 till
  • Laddar…
Min tävlingschili i burk har blivit med knopp.. :love:

Krukväxt 'Purple Tiger' chili med mörklila stjälkar och späda knoppar omgiven av gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Chiliväxt 'Purple Tiger' med knopp och gröna löv i inomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PURPLE TIGER
 
  • Gilla
  • Älska
Lill72 och 6 till
  • Laddar…
S
Omplantering av tomater, physalis och paprikor
.
 
  • Krukor med tomat-, physalis- och paprikaplantor under växtbelysning på en diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lill72 och 7 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Min tävlingschili i burk har blivit med knopp.. :love:

[bild]

[bild]

PURPLE TIGER
Ska busken växa maximalt blir det väl att skrota blomman :(
Eller är det antal mogna chilis ni räknar?
 
Fadai
Ja, hur tävlar ni? Störst? Frukt? eller?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Ska busken växa maximalt blir det väl att skrota blomman :(
Eller är det antal mogna chilis ni räknar?
Fadai Fadai skrev:
Ja, hur tävlar ni? Störst? Frukt? eller?

Tävlingen har fler ”deltävlingar”.. t ex första blomknoppen vann nått, 20 första som fick blommor på sina har fått lite nya fröer.. första x som får frukt får nått..

Jag sponsrade själv pris till en utlottning mellan dem som inte fått sina frön att gro x veckor efter start hehe (jag fick nästan delta i den själv, min va trögstartad).

1-5 (tror jag) i huvudtävlingen får lite mer priser såklart.. och det är flest mogna frukter vid ett datum.

Men kul att ha lite ”morötter längs vägen” tyckte jag (därför jag sponsrade med lite fröer). Har också föreslagit pris vid snyggast bladverk :cool: (jag satsade på en chili med coola blad, ifall jag inte skulle få en enda blomma haha)
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Ni vet .. min inneboende Padron.. som jag haft här inne i några år bredvid datorn... som.. harkel.. jag i två år lovat ny jord - men som ännu inte fått det (skäms).

Den har blommat som tokig nu i vårsolen.. och trots att jag klippt (igen) har det kommit nytt..

Grön växande krukväxt i svart kruka framför soligt fönster med skuggspel på bladen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej hej säger den ;)
 
  • Gilla
  • Älska
mackee och 8 till
  • Laddar…
S
Nu har sallad och kål grott i växthuset. Fröplantor av sallad och kål som börjar gro i en odlingsbädd med markeringspinnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Odlingstråg med jord där små sallad- och kålplantor precis har börjat gro i ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.