358 267 läst · 5 214 svar
358k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
De är omplanterade och vi försöker duscha dem, och klämma löss men de har så mycket blad. De verkar inte ta någon skada men det är ju risk att det sprider sig till andra växter. När de väl är utomhus där de ska bo är det inget problem med löss. Det brukar alltid komma någon annan liten kuse och äta upp lössen men inne på en inglasad balkong är det knepigare.
I värsta fall får jag väl klippa ner dem.
I värsta fall får jag väl klippa ner dem.
Som du säger, verkar inte vara något de ”skyltar med” så ofta har sett det några ggr bara. Tyvärr har jag därför inte så många tips att ge!S Simon Traktor skrev:
Förra året fick jag på allt i ett område (trots att jag valt att inte sätta potatis alls det året, till förmån för tomater).. så i år blir det inga tomater el potatis, el släktingar, i dessa pallkragar för säkerhetsskull!
Som du säkert vet; odla inte tomater nära potatis. Annars är nog bästa tipset att inte låta det vara för mkt fukt, i växthuset om du odlar dem där. Ventilera bra, även när det är lite kallt väder.S Simon Traktor skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Uppsala
· 534 inlägg
När jag tittar här känns det som om jag är sent ute, fick eld i baken och satte alla tomatfrön igår.
Jag har bara en värmematta och där blev det ju proppfullt, undrar hur stor skillnad det kan göra med värme inunder eller inte
Kanske ska ställa dom på golvvärmen i badrummet...
Jag har bara en värmematta och där blev det ju proppfullt, undrar hur stor skillnad det kan göra med värme inunder eller inte
Kanske ska ställa dom på golvvärmen i badrummet...
Tomater går lika bra i fönster över element. Don’t worry - be happy! Och du är inte sen. Jag sätter tomater före de flesta jag känner, det är mitt sätt.Lill72 skrev:
Husägare
· Uppsala
· 534 inlägg
Jag äger inte ens en värmematta. Har mina frösådder i fönstret och det går utmärkt!Lill72 skrev:
Har inte sått tomater än heller, men ska göra det snart.
Framgår det inte av fröpåsarna när det är lämpligt att så? Jag har ofta sått redan i februari. Någon gång redan i Januari. Just nu har jag rörigt på grund av pågående köksrenovering så jag har inte sått något än. Man behöver inte ha någon panik nu. Det är gott om tid att så än.Lill72 skrev:
Jo, står feb-april på de jag har men blev osäker på när jag sått tidigare och trodde jag var sen.A Avemo skrev:
Tror att vårsolen fick mig att få bråttom
Jag sår helst inte tomater förrän i mitten av mars. Det är då himla blåsigt hos oss på våren/försommaren och om tomaterna kommer ut under den blåsiga perioden blir det inte bra. Har inget växthus.
Däremot börjar jag så lite andra saker redan i januari och slutar inte så förrän i typ november, dvs jag sår ngt i princip året runt.
Däremot börjar jag så lite andra saker redan i januari och slutar inte så förrän i typ november, dvs jag sår ngt i princip året runt.
Några till tomater har börjat ploppa upp
Tyvärr hade jag packat jorden lite dåligt i några av plugghålen.. så vattnet nådde inte riktigt dit - när alla andra var lagom vattnade torkade de minsta ihjäl.. (tyvärr sista fröerna av några sorter).
Men jag har iaf fått en av varje.. som faktiskt lever (ja, jag har fått flera av vissa hehe).
Tyvärr hade jag packat jorden lite dåligt i några av plugghålen.. så vattnet nådde inte riktigt dit - när alla andra var lagom vattnade torkade de minsta ihjäl.. (tyvärr sista fröerna av några sorter).
Logga in
Skapa konto
Men jag har iaf fått en av varje.. som faktiskt lever (ja, jag har fått flera av vissa hehe).
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 236 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 236 inlägg
Så här ser det ut hos mig. I växthuset har kål och sallad grott. Lite gul lök grott nu men annars verkar det för kallt för lök än.
Kallsått lite tomater i växthuset också. Det har jag aldrig gjort förut så det blir spännande.
Kallsått lite tomater i växthuset också. Det har jag aldrig gjort förut så det blir spännande.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto