Fairlane
Snigla Snigla skrev:
Ungefär som när jag säger att jag ska minska antalet plantor varje år.. av nån outgrundlig anledning verkar det fasiken aldrig bli så i slutänden.. :oops::rolleyes:
Minska? Själv funderar jag på om jag inte ska köpa ett litet miniväxthus till. :rofl:

• Haha
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Minska? Själv funderar jag på om jag inte ska köpa ett litet miniväxthus till. :rofl:
Och jag ska köpa mer växtbelysning.
I år har jag redan köpt fler odlingstråg (ett med ventilerat avtagbart lock så det blir som ett växthus) och fler märkpinnar.
Man kan alltid utöka! ;)
Kan man utöka tålamodet på maken också?

• Gilla
  • Älska
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Monterat belysning under odlingsbordet också, börjat plantera om till 16cm krukor.

• Odlingsbord med unga plantor i 16cm krukor och installerad belysning ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MaxHugo och 9 till
  • Laddar…
Lite grönbete för perenner uppdrivna från frön. Perenner som växer i krukor, förberedda för utplantering, i olika tillväxtstadier.
Skapa konto

Tänkte snart sätta ut dem i odlingshyllan ute. De är härdiga men sådda inne och behöver lite tillvänjning först Det är inte i första hand låga temperaturer som brukar vara problem utan risken för brännskador när de går från inne till ute.

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Omplantering av två fina fatalii-plantor (chili) :cool:

Frisk fatalii-chiliväxt med stora gröna blad som nyligen omplanterats i en kruka med ljus bakgrund.
Skapa konto

Friska Fatalii-chiliplantor med gröna blad och synligt rotsystem planterade i kruka.
Skapa konto

Frisk fatalii-chiliplanta i liten kruka med synligt rotsystem, omplanterad i soligt fönster.
Skapa konto

Hand som håller en fatalii-chiliplanta med synligt rotsystem och gröna blad.
Skapa konto

Friskt omplanterad fatalii-chiliplanta i brun kruka med synligt grönt rotpaket.
Skapa konto

Frisk grön fatalii-chilipepparplanta i en liten kruka med mörk jord, nyligen omplanterad.
Skapa konto

Två fatalii-chiliplantor i vita krukor med synliga friska gröna löv och mörk jord.
Skapa konto

Friska små plantor med hälsosamt rotpaket (för en gångs skull planterade jag om dem i tid..) :)

Redigerat:
  • Gilla
Mathildatiger och 7 till
  • Laddar…
Fadai
E
Snigla Snigla skrev:
Omplantering av två fina fatalii-plantor (chili) :cool:

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Friska små plantor med hälsosamt rotpaket (för en gångs skull planterade jag om dem i tid..) :)
Exemplariska rötter!

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Om man skulle återfödas som chiliplanta skulle ju drömmen vara att hamna hos @Snigla :D

• Gilla
  • Haha
GladanS och 3 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Om man skulle återfödas som chiliplanta skulle ju drömmen vara att hamna hos @Snigla :D
Du minns alla plantor jag lyckats tagit livet av va……. :rolleyes:

• Haha
Mathildatiger
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Du minns alla plantor jag lyckats tagit livet av va……. :rolleyes:
Men dina plantor blir i alla fall inte uppätna av möss... :cry::mad:

Upptäckte något skumt idag, tyckte det såg märkligt ut bland auberginer, chilin, paprikan och purjon. Mycket riktigt, någon har varit där och ätit i natt!
Plantor i en kruka med tecken på gnagskador, bl.a. på purjolök och rester av aubergineblad.
Skapa konto

Purjon var helt okej att smaska lite av men

Två krukor med skadade plantor som uppvisar tecken på att ha blivit uppätna, med jord och växtrester runtomkring.
Skapa konto

Auberginen var tydligen ännu godare. :cry::mad:

Även på chili och paprikaplantorna fanns avknaprade blad och stjälkar. Lite rester av aubergineblad och stjälk låg bredvid. Jävla musjävel! :mad::mad::mad:

• Ledsen
  • Wow
GladanS och 4 till
  • Laddar…
Fadai
Tack o lov inga möss här, men strykning får vänta för på strykbrädan odlas det oxå. Plantor odlas på en strykbräda framför ett fönster i solljus, ersätter strykning med trädgårdsarbete.
Skapa konto
Unga växter i krukor odlas på en strykbräda framför ett fönster i solljus.
Skapa konto
Strykbräda med odlade plantor framför ett soligt fönster, strykning uppskjuten.
Skapa konto
Ok, blev en dubblett. :p

• Plantor av tomat och andra grönsaker odlas på en upptagen strykbräda inomhus framför fönster.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Mathildatiger och 8 till
  • Laddar…
Frösådder som vänjer sig vid utelivet. Nu får de vara lite i solen också.
Plantfrön i krukor under trådnät för att skydda mot katter, anpassar sig till utomhuslivet i solen.
Skapa konto

Inburade, inte för att de är rymningsbenägna utan för att Katten smaskar i sig blad även från jättevädd och testar stockrosor. Oklart om han gillade det senare.

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Fadai
Jiji Jiji skrev:
Frösådder som vänjer sig vid utelivet. Nu får de vara lite i solen också.
[bild]
Inburade, inte för att de är rymningsbenägns utan för att Katten smaskar i sig blad även från jättevädd och testar stockrosor. Oklart om han gillade det senare.
Du skyddar ju även din katt. Många blommor är giftiga för dem, även om det mest gäller krukväxter inne.

Fadai Fadai skrev:
Du skyddar ju även din katt. Många blommor är giftiga för dem, även om det mest gäller krukväxter inne.
Det är många uteväxter som är giftiga för husdjur, det stämmer. Jag odlar inte gifta växter med den typen av blad han gillar, inne i den delen av trädgården han kan vara i.

Det ska vara blad av en viss typ. Tex går julros bra för det äter han inte på. Men jag törs inte ha digitalis.

Sedan finns det ju växter som är mer eller mindre giftiga och jag kommer att odla crocosmia som ev skulle kunna ge buksmärtor och diarré i stora mängder på katt. Dagliljor odlar jag inte, tex.

Fairlane
Idag är jag hemma och vabbar. Har planterat om lite tomater, delat/planterat om Aloe Vera.

Ska plantera om lite chili också, och så kanske lite nysådd...

• Gilla
Lill72 och 4 till
  • Laddar…
Fadai
Jiji Jiji skrev:
Det är många uteväxter som är giftiga för husdjur, det stämmer. Jag odlar inte gifta växter med den typen av blad han gillar, inne i den delen av trädgården han kan vara i.

Det ska vara blad av en viss typ. Tex går julros bra för det äter han inte på. Men jag törs inte ha digitalis.

Sedan finns det ju växter som är mer eller mindre giftiga och jag kommer att odla crocosmia som ev skulle kunna ge buksmärtor och diarré i stora mängder på katt. Dagliljor odlar jag inte, tex.
Jag har många Digitalis ute och katterna har aldrig brytt sig om dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.