358 221 läst · 5 214 svar
358k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 902 inlägg
Husägare
· Uppsala
· 534 inlägg
Och jag ska köpa mer växtbelysning.Fairlane skrev:
I år har jag redan köpt fler odlingstråg (ett med ventilerat avtagbart lock så det blir som ett växthus) och fler märkpinnar.
Man kan alltid utöka!
Kan man utöka tålamodet på maken också?
Lite grönbete för perenner uppdrivna från frön.
Tänkte snart sätta ut dem i odlingshyllan ute. De är härdiga men sådda inne och behöver lite tillvänjning först Det är inte i första hand låga temperaturer som brukar vara problem utan risken för brännskador när de går från inne till ute.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte snart sätta ut dem i odlingshyllan ute. De är härdiga men sådda inne och behöver lite tillvänjning först Det är inte i första hand låga temperaturer som brukar vara problem utan risken för brännskador när de går från inne till ute.
Omplantering av två fina fatalii-plantor (chili)
Friska små plantor med hälsosamt rotpaket (för en gångs skull planterade jag om dem i tid..)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Friska små plantor med hälsosamt rotpaket (för en gångs skull planterade jag om dem i tid..)
Redigerat:
Men dina plantor blir i alla fall inte uppätna av möss...Snigla skrev:
Upptäckte något skumt idag, tyckte det såg märkligt ut bland auberginer, chilin, paprikan och purjon. Mycket riktigt, någon har varit där och ätit i natt!
Logga in
Skapa konto
Purjon var helt okej att smaska lite av men
Logga in
Skapa konto
Auberginen var tydligen ännu godare.
Även på chili och paprikaplantorna fanns avknaprade blad och stjälkar. Lite rester av aubergineblad och stjälk låg bredvid. Jävla musjävel!
Tack o lov inga möss här, men strykning får vänta för på strykbrädan odlas det oxå.
Ok, blev en dubblett.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Frösådder som vänjer sig vid utelivet. Nu får de vara lite i solen också.
Inburade, inte för att de är rymningsbenägna utan för att Katten smaskar i sig blad även från jättevädd och testar stockrosor. Oklart om han gillade det senare.
Logga in
Skapa konto
Inburade, inte för att de är rymningsbenägna utan för att Katten smaskar i sig blad även från jättevädd och testar stockrosor. Oklart om han gillade det senare.
Du skyddar ju även din katt. Många blommor är giftiga för dem, även om det mest gäller krukväxter inne.Jiji skrev:
Det är många uteväxter som är giftiga för husdjur, det stämmer. Jag odlar inte gifta växter med den typen av blad han gillar, inne i den delen av trädgården han kan vara i.Fadai skrev:
Det ska vara blad av en viss typ. Tex går julros bra för det äter han inte på. Men jag törs inte ha digitalis.
Sedan finns det ju växter som är mer eller mindre giftiga och jag kommer att odla crocosmia som ev skulle kunna ge buksmärtor och diarré i stora mängder på katt. Dagliljor odlar jag inte, tex.
Jag har många Digitalis ute och katterna har aldrig brytt sig om dem.Jiji skrev:Det är många uteväxter som är giftiga för husdjur, det stämmer. Jag odlar inte gifta växter med den typen av blad han gillar, inne i den delen av trädgården han kan vara i.
Det ska vara blad av en viss typ. Tex går julros bra för det äter han inte på. Men jag törs inte ha digitalis.
Sedan finns det ju växter som är mer eller mindre giftiga och jag kommer att odla crocosmia som ev skulle kunna ge buksmärtor och diarré i stora mängder på katt. Dagliljor odlar jag inte, tex.