Fadai
Snigla Snigla skrev:
Inte bara dem..

Econova är ägaren.. de äger iaf minst:
[bild]
Har aldrig lagt en krona på dem, tack o lov.

Fadai Fadai skrev:
Har aldrig lagt en krona på dem, tack o lov.
Weibulls har jag bara köpt en jordpåse av typ.. det var förra året - när jag hade jordproblem (inte av den dock) :oops::thinking:

Hammenhög däremot har jag köpt en pall av varje år.. i mångaaaa år!

Fadai
Snigla Snigla skrev:
Weibulls har jag bara köpt en jordpåse av typ.. det var förra året - när jag hade jordproblem (inte av den dock) :oops::thinking:

Hammenhög däremot har jag köpt en pall av varje år.. i mångaaaa år!
Dags att byta leverantör? När jag behöver jord (har mest sand i marken) köper jag billigaste kogödselpåsarna, de brukar vara lagom som planteringsjord.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Inte bara dem..

Econova är ägaren.. de äger iaf minst:
[bild]
Köper sällan något annat än Hasselfors produkter, bor nästan granne med dem så det känns naturligt.
Köpte en påse Weibulls urn- jord en gång men tyckte inte det växte så bra av den.

Jag som köpt en säck torvfri jord från Weibulls.
Jag gör ju egen jord men skulle testa. Undrar om den också är dålig?

Jiji Jiji skrev:
Jag som köpt en säck torvfri jord från Weibulls.
Jag gör ju egen jord men skulle testa. Undrar om den också är dålig?
Testa och gör en jämförelse med några plantor du har för mycket av. Brukar ju oftast bli för mycket av något ;)

Lill72 Lill72 skrev:
Testa och gör en jämförelse med några plantor du har för mycket av. Brukar ju oftast bli för mycket av något ;)
Säcken är i princip slut redan. Jag tyckte att det var smidigt med köpejord så jag har skolat om plant i den. Tror tom att jag satt chili i den... Jag får hålla koll på hur plantorna utvecklas helt enkelt.

Pga råttproblematik vill jag inte göra som jag brukar så nu gör jag all min egen jord i tunnor och då tar det lite lägre tid. Därför kändes det väldigt smidigt med jord på säck. Men jag såg att Blomsterlandet ska komma med en torvfri jord som enligt företaget också är giftfri. Kan vara värt att testa.

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Köper sällan något annat än Hasselfors produkter, bor nästan granne med dem så det känns naturligt.
Köpte en påse Weibulls urn- jord en gång men tyckte inte det växte så bra av den.
Jag hade ju Hasselfors-jord-problem förra året.. därför jag ”fick byta”.. lyckades få två odugliga sorter från dem :(

Hade problem året innan också (men då ”bara” sorgmyggen..).. i år har jag köpt Emmaljunga och funderar nu över vad jag ska följa upp med för de stora krukorna (eftersom jag inte vill köpa en pall Hammenhög i år direkt)

Snigla Snigla skrev:
Jag hade ju Hasselfors-jord-problem förra året.. därför jag ”fick byta”.. lyckades få två odugliga sorter från dem :(

Hade problem året innan också (men då ”bara” sorgmyggen..).. i år har jag köpt Emmaljunga och funderar nu över vad jag ska följa upp med för de stora krukorna (eftersom jag inte vill köpa en pall Hammenhög i år direkt)
Trist när man lägger stora pengar på vad man tror är bra jord :thinking:
Har kanske haft tur med u-jorden från Hasselfors hittills eller så kan det va att jag inte är nån van odlare och tror den är bra :rofl:
Skulle det kunna bero på var jorden är tillverkad, finns väl fler än en fabrik av flera av de olika märkena?

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag har hittat torvfri jord från Rölunda, är det någon som provat den?
Säck med Rölunda torvfri kompostjord på trägolv med gräs och vit mur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
Hjälp! Stor sorg här hemma. Tomaterna och chilin står i ett rum i källaren... Som de delar med ett citronträd som fick bladlöss pga försök att övervintra chili (chilin nu slängd...). Jag trodde att jag hade bladlusinfestationen under kontroll med regelbundet sprayande med såpvatten, såg bara någon enstaka ibland. Tyvärr upptäckte jag idag bladlöss på flera av tomatplantorna. Det är nog för sent för karantän.

Någon som har någon idé om vad jag kan göra och hur stort problemet är? Jag har inte haft problem med bladlöss på tomater utomhus tidigare år...
Spraya dagligen med såpvatten och hoppas på att problemet löser sig om några månader vid utflytt? Gråta?
Tomatplantor på ett bord under växtlampor med sprayflaska, indikerar problem med bladlöss.
Skapa konto

J Jonobe skrev:
Hjälp! Stor sorg här hemma. Tomaterna och chilin står i ett rum i källaren... Som de delar med ett citronträd som fick bladlöss pga försök att övervintra chili (chilin nu slängd...). Jag trodde att jag hade bladlusinfestationen under kontroll med regelbundet sprayande med såpvatten, såg bara någon enstaka ibland. Tyvärr upptäckte jag idag bladlöss på flera av tomatplantorna. Det är nog för sent för karantän.

Någon som har någon idé om vad jag kan göra och hur stort problemet är? Jag har inte haft problem med bladlöss på tomater utomhus tidigare år...
Spraya dagligen med såpvatten och hoppas på att problemet löser sig om några månader vid utflytt? Gråta?
[bild]
Är det bara de där plantorna?
I så fall hade jag spolat av dem under kranen/duschen varje dag.

Omplantering, gödning och vatten i rätt mängd gör plantorna mer tåliga för angrepp.

Men har du många är det ju inte möjligt att spola av alla. Då kan det vara läge att slänga dem och så nya. Det är inte försent.

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
J
Jiji Jiji skrev:

Omplantering, gödning och vatten i rätt mängd gör plantorna mer tåliga för angrepp.

Men har du många är det ju inte möjligt att spola av alla. Då kan det vara läge att slänga dem och så nya. Det är inte försent.
Jiji Jiji skrev:

Jag har inte fler än så, så att spola av är ju inte orimligt! Tack för tipset.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Alla vitlökar som jag satte i höstas har tagit sig. Alla nio... Jag är ny på mer riktigt odling med köpt utsäde.
Det ska bli väldigt spännande. Vitlöksplantor som gror vid trävägg, indikation på nybörjarens framgång i odling.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
I år har jag fått hyfsad ordning på frösådderna, alla (eller nästan alla) är uppmärkta.
Några sorters tomater och ett par chili av okänd sort. Det så himla roligt det här med frön, synd att det tog så lång tid innan jag kom på det.
Odlingsbrickor med tomater och chilifrön på tallrikar under växtbelysning, vissa med etiketter.
Skapa konto
Växande planta med synliga rötter hållen i en hand, möjligen chili eller tomat från frösådd.
Skapa konto

• Gilla
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.