358 825 läst · 5 214 svar
359k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Lite pickling såhär till helgens ära..
Rädisor (har aldrig gjort innan, planen i mitt huvud var: rädisor, dill och antingen ramslök alt gräslök! Men tänkte att jag måste kolla en ”ren” först och se hur det smakar)
Två av tre burkar..
Rödlök, funkar jämnt.. nom nom..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rädisor (har aldrig gjort innan, planen i mitt huvud var: rädisor, dill och antingen ramslök alt gräslök! Men tänkte att jag måste kolla en ”ren” först och se hur det smakar)
Logga in
Skapa konto
Två av tre burkar..
Logga in
Skapa konto
Rödlök, funkar jämnt.. nom nom..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 026 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 026 inlägg
60 stycken? Folk är galna.... Jag har bara 42 räknade jag just ihop.Fadai skrev:
Har gett bort en del och kommer plantera en omgång till. Bra att ge bort
En SQUASHs liv framåt.. i (för) tidig anda..
Söta blad har dykt upp..
Fin liten planta från ett ”minidrivhus” med små pluggar..
Många rötter som letar näring..
NU ska den (och några syskon) få komma i ny jord
Logga in
Skapa konto
Söta blad har dykt upp..
Logga in
Skapa konto
Fin liten planta från ett ”minidrivhus” med små pluggar..
Logga in
Skapa konto
Många rötter som letar näring..
NU ska den (och några syskon) få komma i ny jord
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 243 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 243 inlägg
Sötpotatis är tålamodsprövande.
Nu äntligen skjuter den några skott. Var väl tre veckor sen jag satte ner två i jord. Den ena mumsade nog sorgmyggorna upp rötterna på så den har jag evakuerat och testar att rota i ett vattenglas.
Nu äntligen skjuter den några skott. Var väl tre veckor sen jag satte ner två i jord. Den ena mumsade nog sorgmyggorna upp rötterna på så den har jag evakuerat och testar att rota i ett vattenglas.
Jag glömde min sötpotatis ute förra året.. hela skörden.. vi väntade och väntade för de skulle växa till lite mer! Sen blev jag dålig.. sedan var det jul typ.. och nu har jag inte vågat gå ut och kolla!S sinuslinus skrev:
Det är ju eg en övervintrare.. inomhus så har tjälen varit snäll (obefintlig) här.. kanske alla lever och skörden likaså!
Jag hade planerat för att ta in dem över vintern, de ska vara fina klätterväxter
Husägare
· Uppsala
· 537 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 026 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 026 inlägg
Hur gör man om man ska resa bort 4-5 dagar utan att någon kan komma och vattna?
Jag har inte planterat ut något än, för kallt. Jag funderar på att köpa ett lite miniväxthus till (länk) ställa växter i det, vattna ordentligt och stänga så fukten hålls inne.
Alternativt ställa i förråd (12 grader) ordentligt vattnat. Kan styra belysning på timer.
Andra idéer?
Det är tomater, gurka, chili och paprika framförallt.
Jag har inte planterat ut något än, för kallt. Jag funderar på att köpa ett lite miniväxthus till (länk) ställa växter i det, vattna ordentligt och stänga så fukten hålls inne.
Alternativt ställa i förråd (12 grader) ordentligt vattnat. Kan styra belysning på timer.
Andra idéer?
Ställ i långpanna/brickor m kant, borta från solljus, och fyll vatten. Svalt är bra, men behöver vara varmare än 12 grader. Med kappilärmatta kan man ställa på diskbänken (matta under) och ha vatten i hon.Fairlane skrev:Hur gör man om man ska resa bort 4-5 dagar utan att någon kan komma och vattna?
Andra idéer?
Husägare
· Uppsala
· 537 inlägg
Jag tror miniväxthus blir för varmt, det blev det iaf i mitt. Kanske beror på vad man har gör växtbelysning. Hellre svalt då.Fairlane skrev:Hur gör man om man ska resa bort 4-5 dagar utan att någon kan komma och vattna?
Andra idéer?
Beror ju lite på hur mycket plantor det gäller.. diskho/handduk funkar.. hinkar o krukor.. plastkar, plastlådor med handdukar funkar oxå.. (gäller att ordna lite extravattenmagasin bara).. finns bevattninssnören man kan dra till varje kruka och ha en hink med vatten bara..Fairlane skrev:Hur gör man om man ska resa bort 4-5 dagar utan att någon kan komma och vattna?
Andra idéer?
de kan rent av klara sig utan extra (ordentlig rotblöta/genomvattning innan avfärd).. om de inte står för varm el i direkt solljus (men det är lite av en chansning!.. det är nån dag för mycket kanske)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 026 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 026 inlägg