Lite pickling såhär till helgens ära..

Burk med picklade skivade rädisor i röd lag, hålls i en hand mot en köksbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rädisor (har aldrig gjort innan, planen i mitt huvud var: rädisor, dill och antingen ramslök alt gräslök! Men tänkte att jag måste kolla en ”ren” först och se hur det smakar)

Två glasburkar med inlagda rädisor och rödlök på ett köksbord.
Skapa konto

Två av tre burkar..

Hand håller burk med inlagd rödlök i rosa lagningsvätska.
Skapa konto

Rödlök, funkar jämnt.. nom nom..

:cool:

• Gilla
mackee och 3 till
  • Laddar…
Fadai
Tomatplantor i olika storlekar odlas inomhus framför ett fönster.
Skapa konto
Tomatplantor på fönsterbräda inomhus med utsikt mot en trädgård och växthus.
Skapa konto
Trodde jag var byns ”Tokiga Tomattant” m 40+ plantor. Gav lite frö till en granne och nu har hon 60 plantor på gång. Så jag abdikerar och lämnar titeln till henne. :crysmile::crysmile::crysmile:

• Haha
  • Gilla
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Fadai Fadai skrev:
[bild] [bild] Trodde jag var byns ”Tokiga Tomattant” m 40+ plantor. Gav lite frö till en granne och nu har hon 60 plantor på gång. Så jag abdikerar och lämnar titeln till henne. :crysmile::crysmile::crysmile:
60 stycken? Folk är galna.... Jag har bara 42 räknade jag just ihop. :cool:
Har gett bort en del och kommer plantera en omgång till. Bra att ge bort

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte ens lärling på skalan.. jippi ;)

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
En SQUASHs liv framåt.. i (för) tidig anda..

Ung squashplanta med ljusgröna blad och synliga rötter på mörk bakgrund.
Skapa konto

Söta blad har dykt upp..

Ung squashplanta med synliga rötter i en jordplugg mot mörk bakgrund.
Skapa konto

Fin liten planta från ett ”minidrivhus” med små pluggar..

Ung squashplanta i en jordplugg med synliga rötter som breder ut sig, redo att planteras om.
Skapa konto

Många rötter som letar näring..

NU ska den (och några syskon) få komma i ny jord (y):)

• Gilla
Fadai och 7 till
  • Laddar…
S
Sötpotatis är tålamodsprövande.

Nu äntligen skjuter den några skott. Var väl tre veckor sen jag satte ner två i jord. Den ena mumsade nog sorgmyggorna upp rötterna på så den har jag evakuerat och testar att rota i ett vattenglas.

• Sötpotatis i jord som börjar skjuta skott, synbar skada troligtvis från sorgmyggor.
    Skapa konto
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Sötpotatis är tålamodsprövande.

Nu äntligen skjuter den några skott. Var väl tre veckor sen jag satte ner två i jord. Den ena mumsade nog sorgmyggorna upp rötterna på så den har jag evakuerat och testar att rota i ett vattenglas.
Jag glömde min sötpotatis ute förra året.. :oops: hela skörden.. vi väntade och väntade för de skulle växa till lite mer! Sen blev jag dålig.. sedan var det jul typ.. och nu har jag inte vågat gå ut och kolla!

Det är ju eg en övervintrare.. inomhus :cool: så har tjälen varit snäll (obefintlig) här.. kanske alla lever och skörden likaså!

Jag hade planerat för att ta in dem över vintern, de ska vara fina klätterväxter :cool:

De första paprikorna!
Ungra paprikafrukter och blomma på en paprikaplanta.
Skapa konto

Eller paprikaembryon iaf :D

• Gilla
  • Älska
13th Marine och 10 till
  • Laddar…
Fairlane
Hur gör man om man ska resa bort 4-5 dagar utan att någon kan komma och vattna?

Jag har inte planterat ut något än, för kallt. Jag funderar på att köpa ett lite miniväxthus till (länk) ställa växter i det, vattna ordentligt och stänga så fukten hålls inne.

Alternativt ställa i förråd (12 grader) ordentligt vattnat. Kan styra belysning på timer.

Andra idéer?
Det är tomater, gurka, chili och paprika framförallt.

Fadai
Fairlane Fairlane skrev:

Jag har inte planterat ut något än, för kallt. Jag funderar på att köpa ett lite miniväxthus till (länk) ställa växter i det, vattna ordentligt och stänga så fukten hålls inne.

Alternativt ställa i förråd (12 grader) ordentligt vattnat. Kan styra belysning på timer.

Andra idéer?
Ställ i långpanna/brickor m kant, borta från solljus, och fyll vatten. Svalt är bra, men behöver vara varmare än 12 grader. Med kappilärmatta kan man ställa på diskbänken (matta under) och ha vatten i hon.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Andra idéer?
Jag tror miniväxthus blir för varmt, det blev det iaf i mitt. Kanske beror på vad man har gör växtbelysning. Hellre svalt då.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Bevatningsmatta är bra, och lite större krukor samt inte direkt sol. 5 dagar kan bli lite länge dock. Du har ingen som kan komma och vattna?

Jag odlar mycket i tråg för att det inte behöver vattnas lika ofta då.

Fairlane Fairlane skrev:

Andra idéer?
Beror ju lite på hur mycket plantor det gäller.. diskho/handduk funkar.. hinkar o krukor.. plastkar, plastlådor med handdukar funkar oxå.. (gäller att ordna lite extravattenmagasin bara).. finns bevattninssnören man kan dra till varje kruka och ha en hink med vatten bara..

de kan rent av klara sig utan extra (ordentlig rotblöta/genomvattning innan avfärd).. om de inte står för varm el i direkt solljus (men det är lite av en chansning!.. det är nån dag för mycket kanske)

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Fairlane
Jiji Jiji skrev:
Bevatningsmatta är bra, och lite större krukor samt inte direkt sol. 5 dagar kan bli lite länge dock. Du har ingen som kan komma och vattna?

Jag odlar mycket i tråg för att det inte behöver vattnas lika ofta då.
Tyvärr har jag ingen som kan ordna det just nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.