Prova om de doftar olika? :thinking:
 
A Avemo skrev:
Jag samlade ihop dessa frön i somras. Problemet nu är att jag inte minns vilka som är gul lök och vilka som är purjolök.
[bild]

Det kanske inte spelar någon roll, så länge du sår dem ungefär samtidigt.. på olika ställen.. ? :)
 
Fan, sämsta året ever o chiligroddning tror jag :poop:

Vet inte riktigt vad problemet är, vissa sorter sådde vi förra året.. och de kom inte upp heller - det kan ju vara dåliga fröer (samma påsar i år). De har ju inte samma jord som förra året tex.. så förutsättningarna är ju lite annorlunda... (annars kunde man ju skylla på dålig jord tex.. men jorden är ju olika.. ny jord i år liksom).

Av 24 satta i ett tråg.. har 4 kommit upp :surprised:.. och på andra håll är det inte mycket bättre..grr..

Ett planttråg med 24 celler varav endast 4 har chiliplantor som gror, andra celler är tomma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snacka om att lysa med sin frånvaro..

Plantor i odlingsbricka med etiketter, få groddar syns, några tomma jordfack, trädgårdsredskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som sagt.. inte mycket bättre här..

Ett tråg med jord och tre märkta skyltar, "HABANERO ORANGE", "HUNGARIAN HOT WAX" och "SERRANO", men få plantor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Suck..

DÄREMOT kan jag glädja mig åt att tomaterna har aldrig haft så hög groningsfaktor här..(y) och snabba är de också! Sista såddes i veckan som var... :oops:

Plantor i olika växtstadier i en bricka, med etiketter som markerar olika chilisorter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:ok:
 
  • Planteringsbricka med sparsamt grodda chiliplantor och etiketter som anger olika chilisorter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Verkligen fart på tomaterna!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Såg försent att en bild (likadan som längre upp i inlägget) har åkt snålskjuts hehe.. så sista bilden där skulle inte varit med (inga tomater där, bara lite småkinkiga chilisar).

Men kunde inte redigera längre.

@Karlia det var en "jäkla" sprutt på dem :)
 
Nämen hur snäll har ”lilla” Sandra varit eg.. frötomten tog ett varv till..! :)

Vitt fröpaket med rosa och gröna markeringar för chili och andra grönsaker på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många kuvert utspridda med handskrivna etiketter för chili- och grönsaksfrön, bönor, sallad och kål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spännande!

Rosa verkar vara chilisar och gröna ”övriga grönsaker” (typ bönor, sallad, kål osv)
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Lill72 och 3 till
  • Laddar…
Två påsar (max 1kg totalt) jordärtskocka från butik gav denna skörd.

Gul pallbox fylld med skördade jordärtskockor på en våt trottoar bredvid trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Plutus och 6 till
  • Laddar…
Jag satte några jordärtskockor för några år sedan men tyckte inte om smaken. Provade både i ugnen och att mixa ner i potatismos men vare sig jag eller killen gillade dem. Så de blev kvar i sin bädd och på tre orörda år blev det många... En granne frågade om hon kunde få plantor att sätta hos sig, tänkte att nu får jag ta upp allt så jag blir av med dem. Blev två halvfulla sopsäckar, inte så fint rensade och sköljda som på @13th Marine s bild men ändå. Frågade för ett tag sedan hur det gått med dem och då svarade grannen att hon bara använt typ tre stycken, resten hade hon gett till sina grisar. Det finns ju majskyckling = uppfödd på mycket majs. Undrar om det finns någon efterfrågan på jordärtskocksgris? :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Mathildatiger och 3 till
  • Laddar…
När jag skulle plantera sa alla bara ”förre” när jag sa hur många jag tänkte plantera haha.. de var tydligt rikgivande och stora/yviga!

..de sa att en påse från Ica var för många - och det förstår jag med tanke på hur mycket skörd @13th Marine fick på två påsar.. :D

Vi tror vi har en planta.. som vi inte grävt vid än.. (som vi trodde var en solros!).. undrar hur det ser ut under.. om vi har två miljoner.. eller inget alls :surprised: och om vi ska låta dem vara el ta upp.. :thinking::cool:
 
Det tog en jäkla tid för posten att leverera fröna, men nu har vi att roa oss med i helgen :D

Många fröpåsar utlagda på ett bord, redo för trädgårdsarbete under helgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det tog en jäkla tid för posten att leverera fröna, men nu har vi att roa oss med i helgen :D

[bild]
Jassååå.. vad kan det vara ;) - gräva nya land? Ett nytt växthus? Fröpåsarna blir ju fler o fler hehe :p och man måste ju ha plats för allt kul!
 
Varför tittade jag in på vad ni har för er här? Alla fröpåsarna i källaren.. hmm tomater bl.a Happ då måste man göra något åt detta nu!

Säger någon som flyttade in i sitt första hus i mars förra året och lade ner all tid som fanns åt trädgården, började även samla glas och fönster åt ett växthus - istället för att ägna all tid åt en kåk som behöver fixas (som en normal människa vilket tjejen skulle säga).

Det här året blir krävande. Jag vill ha blommor och tomater ‍♂️ En grön frisk gräsmatta ‍♂️ Så jag får försöka fixa taket, renovera trappan.. måla källaren, göra garderoben på kattvinden mellan varven. Då har vi en plan
 
  • Älska
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jassååå.. vad kan det vara ;) - gräva nya land? Ett nytt växthus? Fröpåsarna blir ju fler o fler hehe :p och man måste ju ha plats för allt kul!
Mest att så frön faktiskt :D

Men så är vi faktiskt nästan klara med att utöka "nya" landet, väntar på några skopor hästskit till.
Och så blir det ett en kulle med squash och pumpa.

Rätt många är faktiskt påfyllning av det som tagit slut, och de flesta kommer räcka många år förhoppningsvis :D
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Då har vi egna fröer i källaren som;

fingerborgsblomma
Fingerborgsblomma med rosa blommor och mörka prickar mot en ljus vägg med gröna bladverk i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En serie torkade blomhuvuden arrangerade diagonalt på ett vitt underlag, troligen fröer från en blomma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fröer utspridda på vita brickor i en källare, förberedelse inför plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

akleja
Närbild av en suddig rosa aklejablomma mot gröna blad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand som håller en blommande lila akleja mot en oskarp grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fröpåsar med fingerborgsblomma och akleja samt lös bolltistel och vallmofrön på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bolltistel
Utspridda torkade fröställningar av bland annat bolltistlar och andra frön på ett vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vallmo
Torkade frökapslar från bolltistel på en grön plastpåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och köpta fröer för grönsakslandet
Flera fröpåsar för grönsaker organiserade på en bordsskiva, inklusive tomat och diverse andra grönsaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


..vet att jag hade mer tomatpåsar någonstans 100%. . . här fanns bara en sort, lite surt

och så något att starta med men Fröpaket och odlingsmaterial på en hylla, redo för trädgårdsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så klart måste jag köpa plastdrivhusen - men å andra sidan kan jag ju bara skruva ihop någon träram och lägga glas på och värma :)

Inte för sent tänker jag, håller hoppet uppe!
 
  • Gilla
  • Älska
Lill72 och 6 till
  • Laddar…
Maria T
ofrivillige_hantverkaren ofrivillige_hantverkaren skrev:
Då har vi egna fröer i källaren som...
Alltså, jag blev lite paff när jag såg dina foton för de kunde vara tagna hos mig - allehanda fat, brickor och kuvert med samma sorts blandning plus lite blåklocka, kirgislök, indiankrasse :love:
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.