357 935 läst · 5 214 svar
358k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Prova om de doftar olika?
Fan, sämsta året ever o chiligroddning tror jag
Vet inte riktigt vad problemet är, vissa sorter sådde vi förra året.. och de kom inte upp heller - det kan ju vara dåliga fröer (samma påsar i år). De har ju inte samma jord som förra året tex.. så förutsättningarna är ju lite annorlunda... (annars kunde man ju skylla på dålig jord tex.. men jorden är ju olika.. ny jord i år liksom).
Av 24 satta i ett tråg.. har 4 kommit upp .. och på andra håll är det inte mycket bättre..grr..
Snacka om att lysa med sin frånvaro..
Som sagt.. inte mycket bättre här..
Suck..
DÄREMOT kan jag glädja mig åt att tomaterna har aldrig haft så hög groningsfaktor här.. och snabba är de också! Sista såddes i veckan som var...
Vet inte riktigt vad problemet är, vissa sorter sådde vi förra året.. och de kom inte upp heller - det kan ju vara dåliga fröer (samma påsar i år). De har ju inte samma jord som förra året tex.. så förutsättningarna är ju lite annorlunda... (annars kunde man ju skylla på dålig jord tex.. men jorden är ju olika.. ny jord i år liksom).
Av 24 satta i ett tråg.. har 4 kommit upp .. och på andra håll är det inte mycket bättre..grr..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snacka om att lysa med sin frånvaro..
Logga in
Skapa konto
Som sagt.. inte mycket bättre här..
Logga in
Skapa konto
Suck..
DÄREMOT kan jag glädja mig åt att tomaterna har aldrig haft så hög groningsfaktor här.. och snabba är de också! Sista såddes i veckan som var...
Logga in
Skapa konto
Nämen hur snäll har ”lilla” Sandra varit eg.. frötomten tog ett varv till..!
Spännande!
Rosa verkar vara chilisar och gröna ”övriga grönsaker” (typ bönor, sallad, kål osv)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Spännande!
Rosa verkar vara chilisar och gröna ”övriga grönsaker” (typ bönor, sallad, kål osv)
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Jag satte några jordärtskockor för några år sedan men tyckte inte om smaken. Provade både i ugnen och att mixa ner i potatismos men vare sig jag eller killen gillade dem. Så de blev kvar i sin bädd och på tre orörda år blev det många... En granne frågade om hon kunde få plantor att sätta hos sig, tänkte att nu får jag ta upp allt så jag blir av med dem. Blev två halvfulla sopsäckar, inte så fint rensade och sköljda som på @13th Marine s bild men ändå. Frågade för ett tag sedan hur det gått med dem och då svarade grannen att hon bara använt typ tre stycken, resten hade hon gett till sina grisar. Det finns ju majskyckling = uppfödd på mycket majs. Undrar om det finns någon efterfrågan på jordärtskocksgris?
När jag skulle plantera sa alla bara ”förre” när jag sa hur många jag tänkte plantera haha.. de var tydligt rikgivande och stora/yviga!
..de sa att en påse från Ica var för många - och det förstår jag med tanke på hur mycket skörd @13th Marine fick på två påsar..
Vi tror vi har en planta.. som vi inte grävt vid än.. (som vi trodde var en solros!).. undrar hur det ser ut under.. om vi har två miljoner.. eller inget alls och om vi ska låta dem vara el ta upp..
..de sa att en påse från Ica var för många - och det förstår jag med tanke på hur mycket skörd @13th Marine fick på två påsar..
Vi tror vi har en planta.. som vi inte grävt vid än.. (som vi trodde var en solros!).. undrar hur det ser ut under.. om vi har två miljoner.. eller inget alls och om vi ska låta dem vara el ta upp..
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Husägare
· 160 inlägg
Varför tittade jag in på vad ni har för er här? Alla fröpåsarna i källaren.. hmm tomater bl.a Happ då måste man göra något åt detta nu!
Säger någon som flyttade in i sitt första hus i mars förra året och lade ner all tid som fanns åt trädgården, började även samla glas och fönster åt ett växthus - istället för att ägna all tid åt en kåk som behöver fixas (som en normal människa vilket tjejen skulle säga).
Det här året blir krävande. Jag vill ha blommor och tomater ♂️ En grön frisk gräsmatta ♂️ Så jag får försöka fixa taket, renovera trappan.. måla källaren, göra garderoben på kattvinden mellan varven. Då har vi en plan
Säger någon som flyttade in i sitt första hus i mars förra året och lade ner all tid som fanns åt trädgården, började även samla glas och fönster åt ett växthus - istället för att ägna all tid åt en kåk som behöver fixas (som en normal människa vilket tjejen skulle säga).
Det här året blir krävande. Jag vill ha blommor och tomater ♂️ En grön frisk gräsmatta ♂️ Så jag får försöka fixa taket, renovera trappan.. måla källaren, göra garderoben på kattvinden mellan varven. Då har vi en plan
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Mest att så frön faktisktSnigla skrev:
Men så är vi faktiskt nästan klara med att utöka "nya" landet, väntar på några skopor hästskit till.
Och så blir det ett en kulle med squash och pumpa.
Rätt många är faktiskt påfyllning av det som tagit slut, och de flesta kommer räcka många år förhoppningsvis
Husägare
· 160 inlägg
Då har vi egna fröer i källaren som;
fingerborgsblomma
akleja
bolltistel
vallmo
Och köpta fröer för grönsakslandet
..vet att jag hade mer tomatpåsar någonstans 100%. . . här fanns bara en sort, lite surt
och så något att starta med men
så klart måste jag köpa plastdrivhusen - men å andra sidan kan jag ju bara skruva ihop någon träram och lägga glas på och värma
Inte för sent tänker jag, håller hoppet uppe!
fingerborgsblomma
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
akleja
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
bolltistel
Logga in
Skapa konto
vallmo
Logga in
Skapa konto
Och köpta fröer för grönsakslandet
Logga in
Skapa konto
..vet att jag hade mer tomatpåsar någonstans 100%. . . här fanns bara en sort, lite surt
och så något att starta med men
Logga in
Skapa konto
så klart måste jag köpa plastdrivhusen - men å andra sidan kan jag ju bara skruva ihop någon träram och lägga glas på och värma
Inte för sent tänker jag, håller hoppet uppe!
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 381 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 381 inlägg