Och ni tyckte JAG shoppade fröer.. :oops:

Ha.. i år ligger jag i lä (y) nu kan jag visa tråden för maken ... ;)
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Och ni tyckte JAG shoppade fröer.. :oops:

Ha.. i år ligger jag i lä (y) nu kan jag visa tråden för maken ... ;)
Har du inte redan all världens fröer?

För övrigt så har jag jobbat i byggnaden som en gång innehöll utsädeskontrollen utanför Lund.
Det var lite sorgligt att se var växthusen stått.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du inte redan all världens fröer?
Nä, mina minskar faktiskt, även om jag inte lider fröbrist!

Får inte ihop den enkla matematiken hur jag ska ha plats för allt jag sår.. :thinking:

I år blir det nog ingen potatis för vi vill odla mer tomater.. och de ska ju ha 2-300 m imellan sig vid odling..vilket är svårt här!
 
Snigla Snigla skrev:
Nä, mina minskar faktiskt, även om jag inte lider fröbrist!

Får inte ihop den enkla matematiken hur jag ska ha plats för allt jag sår.. :thinking:

I år blir det nog ingen potatis för vi vill odla mer tomater.. och de ska ju ha 2-300 m imellan sig vid odling..vilket är svårt här!
2-300 meter?! :surprised:
 
Karlia
Snigla Snigla skrev:
Nä, mina minskar faktiskt, även om jag inte lider fröbrist!

Får inte ihop den enkla matematiken hur jag ska ha plats för allt jag sår.. :thinking:

I år blir det nog ingen potatis för vi vill odla mer tomater.. och de ska ju ha 2-300 m imellan sig vid odling..vilket är svårt här!
Jag är medveten om risken för främmande växtskadegörare, sår inte frön från köpetomater eller köpechili.

Men behöver det vara så långt emellan? Skulle innebära att jag på min pytteradhustomt skulle få välja antingen eller. :oops:
 
Nu har jag planterat om de första som kommit upp. Men det är lite trångt på bordet där jag brukar hålla till. I år hade jag skaffat en värmematta att lägga under krukorna. Dessutom använde jag ett självvattnade minidrivhus. Det var ingen bra kombination. Värmen underifrån gjorde att det regnade i drivhuset och jorden blev för blöt. Man lär så länge man lever.
Överbelamnat arbetsbord med växtkrukor, plantor och motorfordonsdelar vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
1100.50kr frö beställt :oops:

Mest från Impecta, men även lite från Nordfrö som säljer svenskproducerade fröer.
 
  • Wow
  • Gilla
Lill72 och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
1100.50kr frö beställt :oops:

Mest från Impecta, men även lite från Nordfrö som säljer svenskproducerade fröer.
Där gick halva blöj-kontot. ;)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Där gick halva blöj-kontot. ;)
Ha!
Fördelen med att köra tygblöjor och ha skaffat dem till det första barnet ;)
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
2-300 meter?! :surprised:
Det var jäkla långt iaf, det skyddar ju lite bättre om man tex har dem på varsin sida om huset.. även om det kanske inte är flera hundra meter.

Försökte googla på länken jag hade läst (för nått år sedan), men hittade ej.. tyvärr. Så jag minns inte på metern..

Men min tomt räckte inte till eg iaf :oops:

..och jag har ju eg växthuset o potatislandet bredvid varandra :/ därför kommer jag nog välja bort potatisen i år (kanske ett par hinkar till midsommar)
 
A Avemo skrev:
Nu har jag planterat om de första som kommit upp. Men det är lite trångt på bordet där jag brukar hålla till. I år hade jag skaffat en värmematta att lägga under krukorna. Dessutom använde jag ett självvattnade minidrivhus. Det var ingen bra kombination. Värmen underifrån gjorde att det regnade i drivhuset och jorden blev för blöt. Man lär så länge man lever.
[bild]
Du får anv vattningen först efter de grott och då ta bort värmemattan o ge dem ljus? :)

Man lär hela tiden och ibland gör man t.o.m. om samma misstag igen :oops:

Vad har du sått? :D
 
Karlia Karlia skrev:
Jag är medveten om risken för främmande växtskadegörare, sår inte frön från köpetomater eller köpechili.

Men behöver det vara så långt emellan? Skulle innebära att jag på min pytteradhustomt skulle få välja antingen eller. :oops:
Min tomt räckte eg inte heller till, även om vi chansat några år. Men jag har haft ”färre tomater” senaste åren också.. i år vill vi ha mer.. och då blir det nog att försäkerhetsskull skippa potatisen i landet.. ett par hinkar kan jag gömma kanske nånstans (med potatis till midsommar)

Har sått paprika från Ica i år :) (odlar i kruka - förstör bara ev jord i krukan)
 
Karlia
Hmm, jag får kanske tänka om med potatis. Finns ju mycket annat. Pytteradhusträdgård ger inte möjlighet till många meter emellan..
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ha!
Fördelen med att köra tygblöjor och ha skaffat dem till det första barnet ;)
Du har min fulla respekt. Tygblöjor verkar inte vara för veklingar. :oops: /En som är inne på tredje och sista ungen i vanliga hederliga engångsblöjor. :rofl:

Förlåt Snigla och gänget för ot. :crysmile: Jag kan ju tala om att vi förra året hade ca 12 tomatplantor i EN OCH SAMMA pallkrage, och trots att jag är göteborgare så skojar jag inte ens. Den där pallkragen höll på att ta över både trädgården och våra liv framåt slutet av sommaren. I år vet jag bättre; jag sätter en planta hos mig och nästa hos grannen. (y)
 
  • Haha
  • Wow
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Och ungefär nu inser jag att du kanske pratade om potatis, Snigla? Hursomhelst stämmer min story om tomaterna och det misstaget gör jag inte om.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.