Karlia
Det blir så mycket prydligare än mina handskrivna! Ska def skriva upp på önskelistan!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Det blir så mycket prydligare än mina handskrivna! Ska def skriva upp på önskelistan!
Handskrivna är dock charmigare!

Men oavsett hur charmiga de må vara.. var det omöjligt (tidsmässigt) att orka/hinna skriva skyltar och innehållsförteckning till allt vi sålde :oops: därav började jag kika på en liten etikettskrivare.. (även bra till fröpåsar, adresslappar osv).

Det är kul o göra lappar/printa dem oxå.. men på ett annat sätt :)

Tre glasburkar med etiketter, en märkt "ELAK" och en "CANDIED", fyllda med konservade varor på ett mörkt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Kom och tänka på våra blåbär idag.. undrar om det kommer bli mer skörd i år?!

Förra året var det främst en planta/buske (av hm 4 tror jag) som gav all skörd..de andra växte bra men gav inget att tala om.

De ska bli bättre varje år sägs det.. (men fortfarande relativt nya)

Mogna blåbär och gröna löv på en buske, i förväntan på årets skörd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Ha, de är imponerande snabba när de spräckt ytan.. TOMATER :) tittade bort 1 dag och de hann ränna iväg i jakten på ljus!

Små tomatplantor som spirar i växthuslådor märkta med datum indoors.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu är de på gång (och under belysning) (y)
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Passar på att visa upp en fin Dorset Naga planta.. men fiiina rötter (y):cool:

En Dorset Naga planta med synliga rötter och gröna blad, växande i en svampbaserad växtmedium, hållen i en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En Dorset Naga-planta med vita rötter som hålls i handen utan jord eller näring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den har hittills bara stått i sin ”svamp” och vatten.. ingen jord el näring!

Sådd: 4 januari 2021
 
  • Gilla
Jönas och 8 till
  • Laddar…
Nu MÅSTE vi beställa frö, någon som har koll på var det generellt sett finns bäst priser?

Att köpa direkt från impecta skulle ju kosta en förmögenhet :sweat:
 
Karlia
Jag har precis gett en smärre förmögenhet till just impecta så nej, har inget bättre förslag.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Får sätta oss ner ikväll och rycka av plåstret snabbt ;)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Så fort fröerna kommit glömmer man vad de kostat...
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu MÅSTE vi beställa frö, någon som har koll på var det generellt sett finns bäst priser?

Att köpa direkt från impecta skulle ju kosta en förmögenhet :sweat:
Det var en hel del som hade rea förra veckan (antar att alla haft/har rea nu på förra årets fröer.. och väntar in årets).. men tja det finns ju massor med ställen att beställa från :) (dessa har jag beställt av tidigare utan problem.. minst två ggr vardera iaf).

Impecta
Odla.nu
Jalapeno.nu
Chililovers
Wexthuset
Örtagårdens plantskola
Runåbergs fröer
Sneckenstrom
Klostra

Blomsterlandet hade halva priset på sina nyss iaf, vet inte om de slutat nu... även Plantagen och Granngården har haft kampanjer (antingen bara rea, eller köp x och betala för x).

När det gäller att beställa, håll koll på portot.. de flesta har portofritt på fröer.. men inte alla.. och håll som sagt ett öga på den kostnaden.

Speciellt blomsterlandet - de är ruggiga.. klagade lite för ett par år sedan, då sa de att de höll på att göra om i sitt portosystem (det/de räknade bara med en viss strlk på kartong.. därför blev det dyrt). Jag kollade dem för ett par veckor sedan och då var det tillräckligt irriterande för att dumpa alla varorna och leta på annat håll. Men om du hämtar ut på butiken är det ju såklart gratis.

Sedan finns en del i utlandet också :) och på Facebook hehe.

Observera att även de som låter lite "chiliinspirerade" har annat än bara chilifrön hehe, inte alltid så mycket.. men mer lite udda.. (de har dock haft stora reor redan, så det kan vara utplockat).

Vad är ni ute efter? allt o inget? :)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
800kr frön på impecta är det just nu :oops:

Mest saker vi faktiskt "behöver", men där är en del roliga saker med såsom svampgurka, kiwano och bovete.
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
Vänta nu, du menar att ni är uppe i 800 spänn i fröer? Men bara i en butik? Dåså, inga problem alls! Det är värre när man har samma summa i många butiker... Inte för att jag vet nåt om sånt, nehej då, eh... host... :oops:
 
  • Haha
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Sen tillkommer ju sättpotatis och sättlök :thinking:

Sen har vi ju redan hur mycket frö som helst, så detta är ju bara komplettering
 
Jo jo, jag vet. Samma här... :oops:
 
På tal om att köpa fröer när man redan har = jag själv har plats för typ 10 chiliplantor, OM jag lyckas få upp det nya växthuset. (Har köpt en ram som det egentligen skall vara presenning över för att köra in traktorer eller dylikt. Oklart hur jag skall få fast växthusplast där...) Om jag inte får upp växthuset har jag plats för typ 4 plantor. Jag hade frön till typ 6 sorter kvar sen tidigare, likväl har jag köpt ett par sorter till...

Sen fick jag dessutom nyligen gamla frön av en granne, en massa ryska (?) påsar med obegriplig text med allt möjligt. Jag fattar ju inte vad som står så går bara på bilderna men det var dessutom en massa egna småpåsar med chilifrön, de flesta med oläslig text så vet inte alls vad det är. Med tanke på att all plats redan är upptagen borde jag ju verkligen inte ha sått ännu mer chili?!? Givetvis har jag det, så nu väntar jag på att typ 25 olika sorter skall titta upp.... Det är ju HELT orimligt att jag kommer få plats med dem, likväl sitter jag och dregglar över fröpåsar med chili på nätbutiker ändå. :geek:

Lite tur ändå att påsarna är så gamla, de som har datum gick ut -13. Så alla frön kommer inte gro vilket nog är bra...
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.