Tur jag inte köpte de jag kollade på härom veckan (rea).. :) tillräckligt svårt att veta vad man ska så här nu ändå (vilka sorter alltså - hade väl en 35-40 tomatsorter innan frötomten kom..).

Ska ta och skriva ner vilka sorter jag fick (och googla hur de ser ut) innan jag väljer ut vilka det blir!

Tänkte plantera extra många i år och sälja några via REKO-ringarna.. jag som har så svårt att skiljas från småttingarna haha :oops:

...problemet på slutet kommer ju att bli vilka jag själv väl ska spara!

Finns på tok för mycket kul o så..
 
Shoppat plantetiketter nu iaf.. tog sin lilla tid.. men köpte dessa:

Flerfärgade plastetiketter för växter i form av hängande markörer och rektangulära jordtagsmarkörer i förpackningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provade ”svenska amazon” för första gången, får se hur de sköter sig :cool: (inte så många som har storpack)

Går ju åt en del varje år, även om jag brukar återanvända en del av ”mina egna” (går o skriva minst ett par år oftast).

Tidigare har jag provat typ allt känns det som.. pinnar, stickor, glasspinnar, plastskedar, plastknivar, papperslappar.. får ”tamejf*n” inte texten att hålla sig kvar över året/säsongen.. har givetvis provat olika pennor oxå!

Nu har jag accepterat att plantetiketter funkar bäst för mig..

MEN nån gång ska jag få tag på de där stora hm pinnarna/tändveden (minns inte vad de heter) på biltema.. och använda dem i mina kragar.. men vi har jagat dem i flera år, flera biltema och flera ggr om året - de är alltid slut! :surprised::mad:
 
Snigla Snigla skrev:
Shoppat plantetiketter nu iaf.. tog sin lilla tid.. men köpte dessa:

[bild]

Provade ”svenska amazon” för första gången, får se hur de sköter sig :cool: (inte så många som har storpack)

Går ju åt en del varje år, även om jag brukar återanvända en del av ”mina egna” (går o skriva minst ett par år oftast).

Tidigare har jag provat typ allt känns det som.. pinnar, stickor, glasspinnar, plastskedar, plastknivar, papperslappar.. får ”tamejf*n” inte texten att hålla sig kvar över året/säsongen.. har givetvis provat olika pennor oxå!

Nu har jag accepterat att plantetiketter funkar bäst för mig..

MEN nån gång ska jag få tag på de där stora hm pinnarna/tändveden (minns inte vad de heter) på biltema.. och använda dem i mina kragar.. men vi har jagat dem i flera år, flera biltema och flera ggr om året - de är alltid slut! :surprised::mad:
Dedär pinnarna är nog borta för evigt, jag har nog kollat efter dem iaf de senaste 5 åren, om inte 10.

Själv har jag sågat ner lite virke i lagom stora bitar istället.
 
Maria T
Jag brukade köpa mina tomatplantor tidigt, små såna, på Plantagen och Blomsterlandet och jag har genom åren varit mycket nöjd. I våras köpte jag tre plantor från en småskalig handelsträdgård och jag har aldrig haft så goda tomater som under sommaren/hösten 2020 - en tröst i allt annat elände (plus att gurkorna gav bra skörd). Så har letat efter frön till dessa goda tomater men inte riktigt hittat rätt - jag får helt enkelt chansa på att handelsträdgården har samma sorter till försäljning nu i vår. Det är nåt visst, en tillfredställelse, att ha dragit upp dem från frön men jag får bortse från det :giggle: och vara glad att jag har pelargoner som jag övervintrat i fem år nu, lika fina varje vår. Sikta mot stjärnorna så når du trädtopparna.
Det ska vara roligt, inte en börda, att ha ett växthus eller annan odlingsplats.
Så fint att se hur andras odlingar artar sig, och att kunna sälja till grannar eller via REKO-ring är ju bara +++++++
jag gav bort gurkor i slutet av säsongen - vanlig slanggurka gör sig bäst i sallad eller tsatsiki så mina grannar var rätt glada.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Dedär pinnarna är nog borta för evigt, jag har nog kollat efter dem iaf de senaste 5 åren, om inte 10.

Själv har jag sågat ner lite virke i lagom stora bitar istället.
Inte bara jag som inbillat mig att de alltid är slut då? överallt.. :surprised:
Känns bra! Eller jag menar, tråkigt för dig då.. oxå.. ;)

Jo, i slutänden blir det väl till att göra egna här med.. men det har blivit lite en fix idé att få tag i dem.. (även om jag så bara ska elda upp dem i slutänden..) :geek: :cool:
 
Snigla Snigla skrev:
Inte bara jag som inbillat mig att de alltid är slut då? överallt.. :surprised:
Känns bra! Eller jag menar, tråkigt för dig då.. oxå.. ;)

Jo, i slutänden blir det väl till att göra egna här med.. men det har blivit lite en fix idé att få tag i dem.. (även om jag så bara ska elda upp dem i slutänden..) :geek: :cool:
De är ju bra till allt!
Märkpinnar, färgomrörare, distanser mm.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Jag brukade köpa mina tomatplantor tidigt, små såna, på Plantagen och Blomsterlandet och jag har genom åren varit mycket nöjd. I våras köpte jag tre plantor från en småskalig handelsträdgård och jag har aldrig haft så goda tomater som under sommaren/hösten 2020 - en tröst i allt annat elände (plus att gurkorna gav bra skörd). Så har letat efter frön till dessa goda tomater men inte riktigt hittat rätt - jag får helt enkelt chansa på att handelsträdgården har samma sorter till försäljning nu i vår. Det är nåt visst, en tillfredställelse, att ha dragit upp dem från frön men jag får bortse från det :giggle: och vara glad att jag har pelargoner som jag övervintrat i fem år nu, lika fina varje vår. Sikta mot stjärnorna så når du trädtopparna.
Det ska vara roligt, inte en börda, att ha ett växthus eller annan odlingsplats.
Så fint att se hur andras odlingar artar sig, och att kunna sälja till grannar eller via REKO-ring är ju bara +++++++
jag gav bort gurkor i slutet av säsongen - vanlig slanggurka gör sig bäst i sallad eller tsatsiki så mina grannar var rätt glada.
Jo, det ska vara kul!
Då är det extra gott ;)

Uppväxt med morfar och hans växthus/potatisland.. minns hur spännande det var att se det bli frukt.. och sedan få ’nalla lite’ och smaka (odlade tomater och gurka) :cool: minns dock inte om han faktiskt sådde från frö, eller om han köpte färdiga småttingplantor (fanns en fin handelsträdgård en bit bort från deras gård).

Men det spelade ju eg inte så stor roll.. lika spännande för det!

Själv höll jag till mycket i trädgårdsmiljön snarare.. tjänade lite extra pengar på att klippa gräs, buskar, plocka hallon, kratta äpplen osv.

Började praktisera i en blomaffär, där jag sedan fortsatte extraknäcka efter skolan och på lov :)(y)

Man lärde sig och hade kul! Sköta blomaffären kunde jag.. men att få mina inomhusblommor att överleva härhemma är svårt.........:seenoevil:

Tycker fortfarande det är lika spännande att se det där pytteeeeelilla fröet.. gro.. och växa upp till en ståtlig planta - som i sin tur skänker antingen mat till borde eller glädje att bara titta på (ja eller båda samtidigt såklart!) :giggle:
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
S
Skördade lite purjolök idag. Fick ta fram järnspettet för att få upp dem ur jorden. :crysmile:
 
  • Wow
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Skördade lite purjolök idag. Fick ta fram järnspettet för att få upp dem ur jorden. :crysmile:
..alla sätt är bra utom de dåliga :D
 
S sinuslinus skrev:
Skördade lite purjolök idag. Fick ta fram järnspettet för att få upp dem ur jorden. :crysmile:
Vad blev det då? Purjolökssoppa? :D
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Mina växtetiketter har kommit (y) (den ena för några dagar sedan, den andra igår.. gick snabbt)

.. pust.. blev inte ”lurad” av kinesiska strlk denna gång :cool:
De kommer fungera perfekt för sitt ändamål.

Färgglada växtetiketter i olika nyanser presenterade i en öppen låda och hålls i handen, samt ligger på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färgglada växtetiketter i plast i förpackning och en grön etikett hållen i hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lill72 och 3 till
  • Laddar…
S
Snigla Snigla skrev:
Vad blev det då? Purjolökssoppa? :D
De var väldigt späda. Självsådda :D
Vi gjorde någon asiatiskinspirerad rätt med risnudlar och färsbiffar. Purjon i biffarna.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Tomatfröer (Sorter) som frötomten kom med (har inte hunnit ”googla” info om dem alla än dock)
  • Russian appletree
  • Truffle Japanese orange
  • Sunrise blue (sunshine blue?)
  • Cimmerian
  • Candy of the forbidden city - högväxande, plommontomat, röd
  • Siberian Trump - determinated 80 cm, röd/grön, biffiga
  • Crimson potato - indeterminated 100-120 vem, biffiga, röd/grön
  • Cream sausage - determinated, 60-80 vem, avlång, gräddfärgad frukt
  • Honeymelon - indeterminated, gul/orange frukt, biffiga
  • Emerald Apple - biffig, grön, indeterminated
  • Chestnut chocolate - indeterminated, 180 cm+, svart/brun/röd frukt
  • Snow fairy tale (ukraine), determinated, 50 cm, 60-70 g frukter
  • Cherry rose
  • Long-lasting
 
  • Wow
  • Älska
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Snigla Snigla skrev:
Tomatfröer (Sorter) som frötomten kom med (har inte hunnit ”googla” info om dem alla än dock)


Riktigt, riktigt roligt att läsa alla vackra namn på de olika tomaterna, och odlingsetiketterna du beställde är ju fina bara att titta på :love: (jag har haft några dagar när jag tvivlat på det mesta, så jag är glad för minsta lilla såsom den vackra soluppgången jag nu kan skåda i öster).
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
S
Snigla Snigla skrev:
Tomatfröer (Sorter) som frötomten kom med (har inte hunnit ”googla” info om dem alla än dock)
  • Russian appletree
  • Truffle Japanese orange
  • Sunrise blue (sunshine blue?)
  • Cimmerian
  • Candy of the forbidden city - högväxande, plommontomat, röd
  • Siberian Trump - determinated 80 cm, röd/grön, biffiga
  • Crimson potato - indeterminated 100-120 vem, biffiga, röd/grön
  • Cream sausage - determinated, 60-80 vem, avlång, gräddfärgad frukt
  • Honeymelon - indeterminated, gul/orange frukt, biffiga
  • Emerald Apple - biffig, grön, indeterminated
  • Chestnut chocolate - indeterminated, 180 cm+, svart/brun/röd frukt
  • Snow fairy tale (ukraine), determinated, 50 cm, 60-70 g frukter
  • Cherry rose
  • Long-lasting
Hur gör du? Lägger du alla frön i en burk och skakar om och sen sår eller sår du systematiskt och lyckas hålla ordning på plantorna och de olika sorterna?
 
  • Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.