NkXfEF6GHwcIgkkoMOLTe9t088U7Yg9Rry45yQVSwx61e3l4uVOa4T-mEJIBM-U4M6SrAUddB4Br-LrjpG7AwPmolTr3jCT7pXfX62eupaMEm38ZXOqQ8hLLnCb3u1A2qXTEShQPJZHDCjgYsnG55gjnOUxomlQWABhDhzNh8fCzNGcPdDWPdsv38F7LWUC4GfeyhLxwvaIEqXmrysLgWk-6AE3OspitwswzPDLKeqVHzebCEajbR2kPhah7tC__l7gVnATSi8ej_fzpOANEHQHR5XhEJ2_zu5v6vCHu86iAyFwtUxlZD5xWIzjWpmLhplumZaApgqtzQ7Z-VtvxLbc_tIKkv3IJ878bV0-bGeiwupbURy0h2Kpv32gOcdVgwcDI9-lQMMOKnth6Ht7nOHJzrhpPk8H9-fvgOczelo9vhdaHFG3Zl2LJy26xFQQ1ExICdyeezOLg-BAF3_I1-PQttRi_gEPH7sGPuLMEyQ1vBBdoL22SHJW43_rZAhXJN6Y0LCsCDtXPlSjuvZIVMrFfT-j1hwKgJd7j2bbLmbOpT9LXEuY-WvHX4yW9zyf7N-INB4-_7CVngQDrHv8CeE_afkHq2EzBxsJT2ofZ_Whc0B1bm6TzWBUnd8DjG29Uc5ZKIyv-5LMlBUZ6RY96WeuT-M-aUNUG2bnpMNFkttlLZOKj4IvM1hpXLL0Wg8U=w727-h969-no
SFgIrwOXcO77OyVgC7AF9ecHhYjIo-snRgns1KqqjoouIitREzN3ivv35XN6ORgeyLwtUSQsRskroOIMYCc5jR9q2O0Pes9dI_XIYzvC1JnIV-nkCW71AWgdA99xbEv9x3nhwZ7k2Zr3oAdYmMZPGjgxYCt3V8nk8CQwaQVJVF1GZ31cKAIGUWwAVmnFKYKQz0QZna4pUl1rS-k0sjazz2urbtx_oZFE6uU1TR_MZZeisubFYYTwry5umWqIpAqYxiGP28lVW_7c5HfATS0rk-BFNmwKXaBGuSTQXW2yl0s2wHP9UDck2gvG-qmg07lhk5EjPXCAkSQvijC7cWQWmo564cKZxRcMZco6oJQSmXEx8raOn__MEZGx8ejEncjc1ZcYm5ARvZzLt7CJNsmxeSEZx6G1lLhMkUTDGEkxiSCwanJZjRUifrL9aFcYG0VrN5t1_33XB2cNX0-h4eK_f6wwjEsns-izVsKS-grbHAnpdZFEFGtSUkjlyBq_W4ojRvGm6SJzF4JqoBsYLlBFPqJEwABP8YffGbWDCgykVNBcKR361JS8DvVxG6T9ljGc7bMiDo-32b5MTe1Smunl0V5PFfX5QhLe4t_pCjWKO0tI-8Vl4i9WQlOe92tHWAZSYnUlgqHkXkG0Df20VVm3g0abjWZO5yhjQQ2Yo7F5oaXKfWX_iXkj-W-JXIAdEYw=w1292-h969-no

"Oh ett land till och en land till!"
"Det finns alltid nått att odla"
"More is more, odlingsland"
"Du vågar aldrig skaffa ett odlingsland till"
"Jag kan kan sluta odla när jag vill, men jag vill inte".
 
  • Gilla
  • Haha
Karlia och 4 till
  • Laddar…
Fadai
När man väl fastnat är det kört! Du är beroende, och varje nytt land ger en ny kick. :crysmile:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Karlia
Andra omgången, den första fick löss. Jag har inte blivit av med problemet på de övervintrande plantorna trots gift och bladglans. Kul att se vilken skillnad värmematta gjort, tidigare har jag låtit dem gro på golvvärmen i badrummet, nu har de fått värme längre tid.

Sorter : Aji White, Jamaican Bell, Bhut Orange Copenhagen

Unga plantor av chili på en värmematta under växtlampor med sortnamn på vita etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Oj?! Det är ju redan dags!:surprised::oops:
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Såklart!

I vanliga fall sår jag chilin i slutet av januari men förra sommaren var kall och en del hann inte mogna utan fick göra det inomhus. I år ville jag därför så tidigare.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Lyx att kunna gräva upp jordärtsskockor till nyårsmenyn!

Nygrävda lila jordärtskockor i en rosa skål med jordrester, vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Skördat lite småpotatis ute i pallkragen idag (dagen till ära)!
Nu blir det potatisgratäng till middag.. (y)

Händer som håller två stora nyskördade röda potatisar ovanför ett mörkt träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färsk skördad röd småpotatis på ett mörkt underlag, redo för matlagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


GOTT NYTT ODLARÅR PÅ ER!
2021 - here we come..
 
  • Gilla
Staffans2000 och 7 till
  • Laddar…
Karlia
Också lyx :)
 
S
Snigla Snigla skrev:
Skördat lite småpotatis ute i pallkragen idag (dagen till ära)!
Nu blir det potatisgratäng till middag.. (y)

[bild]

[bild]

GOTT NYTT ODLARÅR PÅ ER!
2021 - here we come..
Vilka små händer du har.
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
Fasiken, jag skulle ju påbörjat mina ”tidiga” sorter redan i november.. plockade fram dem och allt - tror ni något hänt?!

Nä, de har legat kvar i en hög på ett bord och ”väntat” på att jag skulle ”få tid”.. :rolleyes:

Jag är så sent ute.. suck... bara nån vecka kvar innan resten ska sås ju! :oops:

Jaja.. kan inte skylla på någon annan än mig själv! Men nu är fröna iaf i blöt.. hjälper dem att mjuka upp skalen lite för snabbare groning (brukar funka bra, men eg vet jag inte om man tjänar så mycket tidsmässigt.. många andra faktorer spelar in!)

Fröer märkta med sortnamn i glas med vatten för blötläggning på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Själva rensade vi ut växthuset i helgen, sparade en aubergine, ska bli spännande att se om den går att övervintra.
Klippte ner sparrisen och gödslade (hurra! svärfar har dumpat dynga hos oss igen =))

Sen blir det till att utöka landen lite till, vi kommer ju ha så gott om tid när den fjärde familjemedlemmen kommer i februari :rolleyes:
ska man klippa ner sparris?
 
DORSET NAGA - sår vi för en chilitävling.. :cool:

..är med i några chiligrupper på FB och i flera år har vi sett den ”här” tävlingen flasha förbi i flödet och tänkt att det lät skoj! Man vinner inget direkt.. mer än stora mängder (förhoppningsvis) chilifrukter och den stora äran hehe.

Iaf så kanske detta var sista gången tävlingen gick av stapeln pga BREXIT.. så vi tänkte att det var ”nu eller kanske aldrig” som gällde.

Så givetvis anmälde vi oss.. :cool:
Steg ett - få de små fröna att gro..(y)

Håll tummarna..
 
S
O olofh skrev:
ska man klippa ner sparris?
Ja när den vissnar ner. Jag brukar ta en skyffel och hugga av stjälkarna under marknivå sen.
 
O olofh skrev:
ska man klippa ner sparris?
Oklart, gjorde det bara för att det skulle vara lättare att gödsla.
Edit: slängde ett öga i en odlingsbok, enligt den klipper man ner sparrisen på hösten.
 
Redigerat:
Karlia
Snigla Snigla skrev:
Fasiken, jag skulle ju påbörjat mina ”tidiga” sorter redan i november.. plockade fram dem och allt - tror ni något hänt?!

Nä, de har legat kvar i en hög på ett bord och ”väntat” på att jag skulle ”få tid”.. :rolleyes:

Jag är så sent ute.. suck... bara nån vecka kvar innan resten ska sås ju! :oops:

Jaja.. kan inte skylla på någon annan än mig själv! Men nu är fröna iaf i blöt.. hjälper dem att mjuka upp skalen lite för snabbare groning (brukar funka bra, men eg vet jag inte om man tjänar så mycket tidsmässigt.. många andra faktorer spelar in!)

[bild]
Jag tror främsta vinsten med att lägga fröna i blöt är att det känns som om man jobbar aktivt för att hjälpa dem. Brukar själv tänka att det går snabbare men märkte inte så stor skillnad med min första omgång där jag skippade blötläggningen. Värme däremot..

Nu fick min första omgång löss och slängdes. Andra omgången blötlagde jag och sprayar med bladglans dagligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.