Fadai
Maria T Maria T skrev:
Samma här, blev en skörd på ca 40 frukter, i gammalt icke uppvärmt växthus dessutom med två trasiga fönster.
Men nästa år blir det de mindre, inte 2+m. De tog över växthuset totalt.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Hade ingen planta i år, men vi hade en förut.. den blommade och gav frukter.. tills de frös fast på plantan :oops:

Verkade mycket mer aktiv på senhösten än sommaren..
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Ok kanske inte så mycket odling, men det tillhör området för mig (just denna). Vi provade göra ”Chilibräck” (hård bruten knäck med chilismak) med flingsalt :)

Hembakat Chilibräck i genomskinlig förpackning med etikett och produktmärke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påsar med chilibräck, en hård knäck med chilismak, dekorerade med etikett och band.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir nog inte så många fler REKO-utlämningar snart, vi har inte så många burkar/flaskor kvar i lager!

Nu ska bräcken packas ner iaf.,
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Själva rensade vi ut växthuset i helgen, sparade en aubergine, ska bli spännande att se om den går att övervintra.
Klippte ner sparrisen och gödslade (hurra! svärfar har dumpat dynga hos oss igen =))

Sen blir det till att utöka landen lite till, vi kommer ju ha så gott om tid när den fjärde familjemedlemmen kommer i februari :rolleyes:
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Själva rensade vi ut växthuset i helgen, sparade en aubergine, ska bli spännande att se om den går att övervintra.
Klippte ner sparrisen och gödslade (hurra! svärfar har dumpat dynga hos oss igen =))

Sen blir det till att utöka landen lite till, vi kommer ju ha så gott om tid när den fjärde familjemedlemmen kommer i februari :rolleyes:
Wei, klart hen måste ha ett eget trädgårdsland färdigt när hen flyttar in :D du har ju hela vintern på dig.. burrrrr.. :coffee:

Spännande både med auberginetest, mer trädgårdsland och framförallt en ny familjemedlem :heart:
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Wei, klart hen måste ha ett eget trädgårdsland färdigt när hen flyttar in :D du har ju hela vintern på dig.. burrrrr.. :coffee:

Spännande både med auberginetest, mer trädgårdsland och framförallt en ny familjemedlem :heart:
Tanken är att vi gör som med de andra landen, på med tidningar och kompost, sen planterar vi kål där.

Den nya familjemedlemmen blir spännande, vi vet nog inte riktigt vad vi gett oss in på :surprised:

Men den tredje, a.k.a den lille terroristen, ska vi nog försöka ge ett eget land nästa år.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tanken är att vi gör som med de andra landen, på med tidningar och kompost, sen planterar vi kål där.

Den nya familjemedlemmen blir spännande, vi vet nog inte riktigt vad vi gett oss in på :surprised:

Men den tredje, a.k.a den lille terroristen, ska vi nog försöka ge ett eget land nästa år.
Hehe det vet man väl aldrig.. ! Så länge alla mår bra så löser sig resten, på ett el annat vis (ni kan ju alltid bygga ett ”terroristhägn” ;) då vet ni var de är .. iaf temporärt :D
 
Snigla Snigla skrev:
Hehe det vet man väl aldrig.. ! Så länge alla mår bra så löser sig resten, på ett el annat vis (ni kan ju alltid bygga ett ”terroristhägn” ;) då vet ni var de är .. iaf temporärt :D
Den äldre är 3.5år så det är ganska lugnt på den fronten, man får hålla ett öga på bären bara.
(Jag skickade väl en bild på när han tråcklat sig in under bärnätet och åt jordgubbar?)
Den nya får nog hålla sig i bärsjal till en början.
 
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Den äldre är 3.5år så det är ganska lugnt på den fronten, man får hålla ett öga på bären bara.
(Jag skickade väl en bild på när han tråcklat sig in under bärnätet och åt jordgubbar?)
Den nya får nog hålla sig i bärsjal till en början.
Jo du visade det effektiva hm.. bär,..barn.. nått.. skyddet ;)
Skyddade iaf mot fåglarna.. hehe
 
  • Haha
Fadai
  • Laddar…
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Den äldre är 3.5år så det är ganska lugnt på den fronten, man får hålla ett öga på bären bara.
(Jag skickade väl en bild på när han tråcklat sig in under bärnätet och åt jordgubbar?)
Den nya får nog hålla sig i bärsjal till en början.
Nummer två är värre terrorist. ;)
Tror det är så för att man inte ska bli avskräckt efter första barnet. :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Hej på er Physalisodlare @Fadai och @Snigla - tänkte kanske ni vet eftersom jag är förstaårsodlare på denna växt. Min står i växthus, oisolerat och två "halva rutor", Stockholmsområdet. Har givit många bär, särskilt på senhösten, men jag tror ju nu jag skördat de sista, men vid titt på plantan så ser jag nya små skott som kommit 15 cm över jorden.... och jag känner mig hemsk när jag kasserar en levande växt :cry: så kan jag få den att överleva/övervintra om jag flyttar den inomhus? Har möjlighet att låta den stå i källare (mörkt, plusgrader) eller på en veranda (lite ljusare, frostvakt) för jag gissar att den inte gillar inomhustemperatur med 20-21 grader?
Bara en chansning här, har inte sökt på nätet för det är mycket roligare att fråga på ett forum, ärligare och bättre svar.
 
Fadai
Maria T Maria T skrev:
Hej på er Physalisodlare @Fadai och @Snigla - tänkte kanske ni vet eftersom jag är förstaårsodlare på denna växt. Min står i växthus, oisolerat och två "halva rutor", Stockholmsområdet. Har givit många bär, särskilt på senhösten, men jag tror ju nu jag skördat de sista, men vid titt på plantan så ser jag nya små skott som kommit 15 cm över jorden.... och jag känner mig hemsk när jag kasserar en levande växt :cry: så kan jag få den att överleva/övervintra om jag flyttar den inomhus? Har möjlighet att låta den stå i källare (mörkt, plusgrader) eller på en veranda (lite ljusare, frostvakt) för jag gissar att den inte gillar inomhustemperatur med 20-21 grader?
Bara en chansning här, har inte sökt på nätet för det är mycket roligare att fråga på ett forum, ärligare och bättre svar.
Hej på dig! Roligt att din Physalis inte ger upp. Testa verandan, tycker jag, och glöm inte uppdatera om hur det går. :cool:
 
Maria T
Fadai Fadai skrev:
Hej på dig! Roligt att din Physalis inte ger upp. Testa verandan, tycker jag, och glöm inte uppdatera om hur det går. :cool:
Tack för snabbt svar! Ja, min tanke går också till "ljust men svalt" efter var de växer naturligt så ditt råd låter klokt, klippa ned gamla stänglar och ta in på verandan. (y)

Bara funderar vidare - växten som kallas Japansk lykta (Physalis alkekengi) är ju, väl, en nära släkting till detta bäret fast odlas mest för syns skull, vackert i trädgården och fint klippa stänglar och ta in. Vad är skillnaden gällande odling?
Japanska lyktan utvecklar inte bär för att den tål att stå ute i minusgrader?
 
Fadai
Maria T Maria T skrev:
Tack för snabbt svar! Ja, min tanke går också till "ljust men svalt" efter var de växer naturligt så ditt råd låter klokt, klippa ned gamla stänglar och ta in på verandan. (y)

Bara funderar vidare - växten som kallas Japansk lykta (Physalis alkekengi) är ju, väl, en nära släkting till detta bäret fast odlas mest för syns skull, vackert i trädgården och fint klippa stänglar och ta in. Vad är skillnaden gällande odling?
Japanska lyktan utvecklar inte bär för att den tål att stå ute i minusgrader?
Det får någon, med mer kunskap än jag har, svara på. Men vacker är den.
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Har möjlighet att låta den stå i källare (mörkt, plusgrader) eller på en veranda (lite ljusare, frostvakt) för jag gissar att den inte gillar inomhustemperatur med 20-21 grader?
Jag har physalis i hallen. Det är något under rumstemperatur och fönster. Det har fungerat bra under två vintrar nu. När de sedan börjar växa mer under senvintern kan man ta sticklingar från dem. Frostfri veranda är nog ännu bättre. Mörker tror jag är dåligt.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.