MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Du har min fulla respekt. Tygblöjor verkar inte vara för veklingar. :oops: /En som är inne på tredje och sista ungen i vanliga hederliga engångsblöjor. :rofl:

Förlåt Snigla och gänget för ot. :crysmile:
Äh, det är inte speciellt svårt egentligen, men sen är det förvisso min bättre hälft som är något mer drivande i frågan.
Fördelen är att man snabbt får in rutiner och lär känna barnets signaler.
Den äldsta hade bara blöja på vilan när det börjades på förskola vid 20 månader.

• Älska
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Du har min fulla respekt. Tygblöjor verkar inte vara för veklingar. :oops: /En som är inne på tredje och sista ungen i vanliga hederliga engångsblöjor. :rofl:

Förlåt Snigla och gänget för ot. :crysmile: Jag kan ju tala om att vi förra året hade ca 12 tomatplantor i EN OCH SAMMA pallkrage, och trots att jag är göteborgare så skojar jag inte ens. Den där pallkragen höll på att ta över både trädgården och våra liv framåt slutet av sommaren. I år vet jag bättre; jag sätter en planta hos mig och nästa hos grannen. (y)
Hälften är lagom för en pallkrage i dubbel höjd :cool:

• Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Äh, det är inte speciellt svårt egentligen, men sen är det förvisso min bättre hälft som är något mer drivande i frågan.
Fördelen är att man snabbt får in rutiner och lär känna barnets signaler.
Den äldsta hade bara blöja på vilan när det börjades på förskola vid 20 månader.
En sak till, sen ska jag lämna skitsnacket.
Jag kan på en, max två, händer räkna antalet bajsblöjor jag behövt byta (exkluderat de från när det bara ammades).:)

Oh, lite mer på trådämnet, man får en hel del guldvatten i pottan ;)

• Gilla
  • Haha
Fadai och 4 till
  • Laddar…
engs
Potatis o tomater hade jag ingen aning om... att de är släkt visste jag men inte det att de kan sprida sjukdomar mellan varandra. Om man har tomaterna i växthus, är det lugnt då?

Jag kan ju tala om att vi förra året hade ca 12 tomatplantor i EN OCH SAMMA pallkrage
För några år sedan fotade jag denna. Jag har för mig att jag, min syster och min mamma alla planterat saker i den. Under slutet av sommaren var det ingen som såg efter den. På bilden kan jag se tomat och jordärtskocka. Jag har för mig att det även fanns gurka och squash i den. Kort sagt för mycket.
Övervuxen odlingslåda med tomater och jordärtskocka, omgiven av gräs och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Fadai och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
För några år sedan fotade jag denna. Jag har för mig att jag, min syster och min mamma alla planterat saker i den. Under slutet av sommaren var det ingen som såg efter den. På bilden kan jag se tomat och jordärtskocka. Jag har för mig att det även fanns gurka och squash i den. Kort sagt för mycket.
[bild]
Underbart! :crysmile: Speciellt med tanke på att den står ensam mitt i en till synes oanvänd kohage. ;)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vad har du sått?
Jag har på ett något ostrukturerat sätt sått små frön som jag hade hemma. (De större fröna får vänta då de gror snabbare). Några sorters tomater, två sorters aubergine, physalis, paprika och vitkål. Några frön från vad jag tror är kirgislök kom också i jord.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Underbart! :crysmile: Speciellt med tanke på att den står ensam mitt i en till synes oanvänd kohage. ;)
Det besvärliga är att fylla pallkragarna med jord. Att gräva bort gräset och få till ett grönsaksland är ännu besvärligare. Men att plantera saker i pallkragarna som redan är fyllda är enkelt.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Det verkar funka hyfsat att bara lägga tidningar eller liknande, och sedan täcka med i vårt fall hästgödsel, ge det ett år så har man ett nytt land.

Jag inser nu att vi även är sent på att beställa sättpotatis, vissa sorter är redan slut :sweat:

• Gilla
  • Ledsen
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Karlia
engs engs skrev:
Potatis o tomater hade jag ingen aning om... att de är släkt visste jag men inte det att de kan sprida sjukdomar mellan varandra. Om man har tomaterna i växthus, är det lugnt då?
Potatisbladmögel kan drabba både potatis och tomater. Jag har tänkt att håller man bara lite avstånd.. Men det ska nog till rejälare avstånd än vad min trädgård kan ge.

Karlia
Den är bra. Det jag i flera års tid tänkt på men bara lyckas med hälften, det är ljusbeständig tusch. Brukar skylla på att dottern tagit pennan så jag får använda annan. Vad ska jag skylla på när hon nu snart flyttar hemifrån?

Tack vare sval vind kan jag sätta biffarna tidigt, de växer långsamt där.

Unga plantor i krukor med etiketter för växtsorter, odlas inomhus med växtbelysning.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
De är väldigt kinkiga tydligen.. om man får nått angrepp smittar de gärna varandra :thumbdown:

Detär dessutom så trist att det inte alltid går att eftermogna tomaterna/frukterna man har när plantan ruttnar.. även en stor del av frukterna ruttnar på bänken när de försöker mogna.

Jag själv hade lite otur förra året, klantigt av mig dock! Odlade färskpotatis i hink.. och de stod tillsammans med tomater i krukor.. en jäkla pitatisplanta/hink blev överväxt av tomater.. så vi missade den :seenoevil: och på höstkanten får de ju gärna lite bladmögel.. och givetvis påverkade de alla tomater där.. (15 plantor).

Alla dog inte, tack o lov.. men hade en kamp mot att ta bort fula/ruttna delar hela tiden (och mycket frukt gick till spillo tyvärr) :mad:

Försöker tänka på vindriktning osv där tomater vs potatis står.. om luften kan blåsa från potatislandet in i växthuset är det låååångt avstånd som gäller - om det är svårt för ev sporer att blåsa in till tomaterna.. ja då kan man chansa (om man vill).

Vi har växthuset 5 m från potatislandet .. med långsidorna mot varandra.. vinden har aldrig legat så att de kan blåsa på ”varandra”.

Odlar man direkt i jord i växthuset (det gör inte vi, vi har krukor) ska man alltid tänka en gång extra.. för sjukdomarna kan vara kvar i jorden länge tyvärr.. flera år..

(vi byter ju jord i vågar krukor, kan kasta infekterad jord i förbränning)

Jag hade fel, larsviken har markerat vissa med slutsåld, men klickade man på dem så verkar de helt enkelt inte ha klarat certifieringen.
Blir en beställning ikväll.

Jag samlade ihop dessa frön i somras. Problemet nu är att jag inte minns vilka som är gul lök och vilka som är purjolök.
Två skålar med frön på ett träbord, en svart och en rosa, oklart vilka som är lök eller purjolök.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.