S
Tråg med jord för vintersådd i växthus, snötäckt bubbelplast vid kanten, traditionellt rött hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växthus mot solljus med tråg täckta av fiberduk för vintersådd av grönsaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tråg med vintersådd av grönsaker i ett nybyggt växthus, redo för odlingssäsongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I och med växthuset vi byggde förra våren så testar jag något nytt nu. Vintersådd.

Sått bland annat lökar, sallad, grönkål, spetskål, pak choi, broccoli, blomkål, dill och spenat i tråg. Innan snön sådde jag morötter ute och vintersallad eller spenat (kommer inte ihåg :oops:) i bädden växthuset.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Omskolning, plantering...

Krukor med jord och perlite, en planta i en svart kruka och utspridd jord på en yta under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jord, perlite, neemcake o krukor..

Omskolade plantor som tomater och chilis i krukor med jord och etiketter, inomhus under växtbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Salig blandning.. både några tomater, chilisar o sticklingar ville ha jord

Hand håller en ampellilja med synliga rötter planterad i en mörk Rootit-kub.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

AMPELLILJA testad att sätta rötter i en Rootit-kub (svamp..)

Hand håller en ampellilja i en Rootit-kub med synliga rötter och gröna blad, omskolningsmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finfina rötter (y)

Hand som håller en kruka med en nyligen omplanterad Ampellilja och synliga vita perlite-partiklar i jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första gången den får jord..

Närbild av hand som håller en kruka med en rotad palettbladsstickling med droppar av vatten på bladen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Palettblad, var ett annat test för rotning i Rootit-kub (fick också fina rötter).

Nyplanterade sticklingar och plantor som tomater och chilis i krukor med jord och perlite, märkta med sortnamn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite blandat på faten.. :cool:

En planta med synliga rötter och gröna blad hålls över jord, med krukor och odlingsutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En chili som tagit sig.. ”Rocoto Turbo Pube” (nej inte jag som hittat på namnet!)

En hand som håller en chiliplanta 'Rocoto Turbo Pube' med små gröna blad, över odlingskrukor och Rootit-kuber.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fina små blad..

Unga plantor av tomater och chilis 'Dorset Naga' i krukor med jord och perlite, redo för omplantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dorset Naga, kommer nog ta över Skåne.. (en av dem ska bli min tävlingsplatsen så småningom)

Unga plantor av tomater, chilis och palettblad i krukor med etiketter, rotade i Rootit-kuber.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite vattning på skomattan.. under lampan!

Hoppas allt kommer ta sig bra! :cool:(y):)
 
  • Gilla
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Chilin verkar må bra, tomaterna är långsamma än så länge. Lush green chili plants in pots with visible soil, healthy foliage indicating good growth.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Chilifröna ligger nu.i blöt (bakpulver/vatten), brukar normalt fungera lika bra oavsett om man blöter dem innan eller säter dem direkt i jorden - men eftersom det gick så grymt dåligt med groningen sist.. så körde jag ett race med blötläggning denna gången!

Ska planteras ikväll eller imorgonbitti.
(dessa är nya sorter, så jag måste nog ta mig en titt på vad som saknas ifrån tidigare sådden.. om det är någon chili jag måste sätta om som vi behöver inför hösten).

Chilifrön som blötläggs i genomskinliga behållare med etiketter för olika chilisorter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glasbehållare med vatten för blötläggning av chilifrön, märkta med etiketter för olika sorter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya tomater är sådda (dvs flera sorter).. ska bli spännande och se vad det blir av det hela hehe.. jag är ju en "sucker" för färglada och konstiga tomatsorter. Men jag odlar nog någon röd i år också :D

Frön i blötläggning markerade med etiketter i en sålåda, redo för plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fröer som blötläggs i märkta plastmuggar för groning, med beskrivande etiketter för olika chilisorter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planteringskruka med jord och skyltar för olika tomat- och chilisorter, redo för sådd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Ett tips om man vill få fröna att gro är att inte använda frön som "gick ut" 2013... :crysmile:
Inte ett enda tog sig, inte så förvånande så jag är inte helt knäckt men lite roligt hade det varit, såg ut att vara roliga färger på frukterna, iaf på påsarna. Sen hur troligt det är att frukterna faktiskt hade haft vissa av de mer uppseende väckande färgerna går nog att diskutera, vet inte hur sanningsenliga ryska fröfirmor är. :thinking:
 
Knarkhyllan börjar fyllas..
Vill gärna så allt redan nu men då vet jag ju att det måste ut för tidigt :(
En upplyst växthylla med unga plantor i en inglasad veranda under kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Ett tips om man vill få fröna att gro är att inte använda frön som "gick ut" 2013... :crysmile:
Inte ett enda tog sig, inte så förvånande så jag är inte helt knäckt men lite roligt hade det varit, såg ut att vara roliga färger på frukterna, iaf på påsarna. Sen hur troligt det är att frukterna faktiskt hade haft vissa av de mer uppseende väckande färgerna går nog att diskutera, vet inte hur sanningsenliga ryska fröfirmor är. :thinking:
Äh de två som tog sig först här var 5 år gamla!

Det blir lite sämre grobarhet ju längre tiden går, men oftast inga fel på dem.. förvara väl (mörkt o torrt)=bara (y) äldsta fröerna jag sått hittade jag i ett uthus.. där de blivit bortglömda och jag hade då ingen egen tomt/trädgård.. så de var nog :thinking: hmm 15 år (? el mer) när de kom ner i backen - givetvis tog sig inte alla (tar jag förgivet iaf - men räknade varken fröerna eller det som kom upp..).. men det funkade iaf !

Tyckte jag var imponerande :)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Knarkhyllan börjar fyllas..
Vill gärna så allt redan nu men då vet jag ju att det måste ut för tidigt :(
[bild]
Det är ju så lätt när de är små, då får man plats med hur mycket som helst inne..

.. men de jäklarna växer! :p:surprised: och tar mer och mer plats..

Kommer dessutom värmen/våren sent, ja då börjar det bli lite körigt inomhus ;)
 
Snigla Snigla skrev:
Det är ju så lätt när de är små, då får man plats med hur mycket som helst inne..

.. men de jäklarna växer! :p:surprised: och tar mer och mer plats..

Kommer dessutom värmen/våren sent, ja då börjar det bli lite körigt inomhus ;)
Precis...
Fast om man skiter i att plantera om dem så stagnerar de snabbt ;)
 
  • Haha
Mathildatiger
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Precis...
Fast om man skiter i att plantera om dem så stagnerar de snabbt ;)
Mmmeeeen man bara måste ju pyssla om dem.. :cool:
 
Dorset Naga (en av dem). Elak rackare som vi inte odlat innan.

Dorset Naga-chilipepparplanta med små brännskador, i grönt kruka, mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hand håller en grön kruka med en liten Dorset Naga-planta och märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En liten solbränna från lampan.. lite ovan i början!
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Dorset Naga (en av dem). Elak rackare som vi inte odlat innan.

[bild]

[bild]

En liten solbränna från lampan.. lite ovan i början!
Hur skiljer sig den från jolokia?
 
Första året med växthus. Snickrade ihop en liten ram och hängde upp led lysrör 2x48w.

Gurkorna växer så det knakar.
I övrigt är det anaheim chili, jalapeno , röd och gul paprika.

Dock har inte physalus grott ännu efter 3v.
Blir en omskolning i helgen.
 
  • Växthus med ungplantor av gurka, chili och paprika upplysta av LED lysrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växthusplantor, inklusive gurka och chili, odlade i krukor under LED lysrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lill72 och 4 till
  • Laddar…
engs
Finns det någon bra tumregel för när man ska plantera om i större krukor?

Vi har också första "riktiga" året med växthus, då det blev klart efter halva säsongen i fjol.
Kör med extra ljus och har planterat om den första omgången från minidrivhuset till papp-krukor.
Nu är jag osäker hur länge de ska vara kvar där.

Paprika o chili som ligger först i kön, medan tomater, jordgubbar och smultron nu gror i minidrivhuset.

Edit: Använder denna typ/storlek av kruka nu alltså.
https://www.blomsterlandet.se/produ...5qMKosCuduCBtpuUq2rSczESIA3UfLR8aAsRSEALw_wcB
 
engs engs skrev:
Finns det någon bra tumregel för när man ska plantera om i större krukor?

Vi har också första "riktiga" året med växthus, då det blev klart efter halva säsongen i fjol.
Kör med extra ljus och har planterat om den första omgången från minidrivhuset till papp-krukor.
Nu är jag osäker hur länge de ska vara kvar där.

Paprika o chili som ligger först i kön, medan tomater, jordgubbar och smultron nu gror i minidrivhuset.

Edit: Använder denna typ/storlek av kruka nu alltså.
[länk]
Min erfarenhet är att chilin 'fyller' upp den krukandu har och därefter tenderar till att stanna av i växten. Om rötter kommer ut nertill är det dags att plantera om. Sen om du inte planterar om börjar den istället mogna och sätta frukt.
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.