38 259 läst · 496 svar
38k läst
496 svar
Objudna katter - stängseltips
Förpestar tråden gör de som uppmanar till olagligheter eller sprider falsk information. Dvs Tomtarna och Trollen; Nisse och LångeJan. Ivrigt påhejade av dig då.L Lazzeman skrev:
Läs tex
https://lawline.se/answers/far-man-fanga-tamkatter
https://lawline.se/answers/far-min-granne-satta-upp-fallor-for-mina-katter
Nu är det väl så att det är inte stjärnadvokaterna som svarar på lawline, men med tanke på Nissens och Långe Jans tidigare utsvävningar om juridik som visat sig helt felaktiga så tror jag du inte ska gå på vad de säger utan lita mer på de med juridisk utbildning.
För att summera, du får inte i tätbebygt område gillra fällor eller fånga och lämna bort katter, det räknas som djurpågeri och egenmäktigt förfarande.
Skulle jag ha en sådan granne så skulle jag först förklara rättsläget, men om hen verkligen förgiftat eller fångat in och avidentifierat och transporterat bort min katt så den hade dött eller förkommits så hade jag gjort det till en rättssak. Även om jag föredrar att hålla mig väl med grannar, då det alltid är en fördel om man tex vill bygga till etc. Hade grannen knackat på och erkänt vad hen gjort och jag kunnat få tillbaka katten vid god hälsa hade jag nöjt mig med ett allvarligt samtal.
Givetvis kan en granne som uppfattar att en djurägare missköter sitt djur också anmäla detta. Men återigen är det bästa att först prata med sin granne.
Kan man lära katterna navigera efter gps eller vad menar du, alltså vad hindrar en utekatt att gå in på grannens tomt?L L Jan skrev:När vissa i åratal gav blanka tusan i problem så agerade vi. De typ sket helt i våra problem.
Allt vi gjorde var helt lagligt också. Vi kollade upp noga innan.
Men de flesta grannar tog faktiskt åt sig och försökte lösa genom att bättre hålla ordning på sina katter. När de såg övervakningskameran då deras katt la sin avföring på vår tomt så försökte de lösa saken. Någon köpte GPS-system med funktion i att katten inte sprang iväg ohämmat.
Jag har för mig att det tex i USA är tillåtet att ha ett virtuellt elstängsel på sitt husdjur, ungefär som en fotboja med geofence men som ger en rejäl kyss när man kommer utanför området. Men eftersom GPS inte är superexakt (iallafall inte när USA är på dåligt humör) så kan sådana system flunka ur. Även annat kan få dem att bugga, så plötsligt blir djuret elchockat utan anledning. Tror detta är olagligt här i Sverige.FredrikR skrev:
Säkert skulle det gå att hitta på massor av system som tutade, gav elchocker osv till djuret. Man kan tänka sig en slinga likt den gräsklipparen har också. Är man ingenjör finns säkert massor av möjligheter. Men jag har inte uppfattat att det finns sådana här system som är säkra, lagliga och möjliga att handla här i Sverige, men uppenbarligen säger ju Långe Jan att hans tidigare grannar införskaffade ett sådant system.
På tal om goda grannar...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här var djävligt bra. Det tog några sekunder innan jag fattade. Precis det som krävs för ett gott skratt.
Det som irriterar mig mest är att Nissens och den andre, skryter över att de är fega ynkryggar som lämpar över problem, de borde haft stake nog att fixa själva, på andra hårt arbetande volentärer. Men som sagt. Har man ingen stake. Så har man inte. Lika barn, leka bäst.
Lysande!L L Jan skrev:
Hittade att det går att låna godkända kattfällor, så det behöver inte ens kosta något att fånga in dom. 😊
Här finns info om fällan och vad man behöver tänka på så att allt går lagligt till:
https://www.krongardens.se/lana-kattfalla/
Citat:
”Som fångst-man/kvinna ska du alltid visa respekt för det fångade djuret, och inte orsaka mer stress och lidande än vad som är nödvändigt. Oavsett vad som ska göras med ett fångat djur efter fångsten så skall detta göras så snart som möjligt efter fångst.”
Det är alltså citat från länken, inget jag har författat. Kan vara lämpligt att notera om någon skulle känna sig kränkt. 😊
Redigerat:
Skriv att du ska i tättbebyggt område fånga din grannes katt för att sen avidentifiera och lämna bort katten ska du se att de lånar ut denna och ger dig medalj, verkar vara precis i linje med vad de sysslar med (jag tror inte du förstår ironi, men det var det, men empati och ironi brukar man säga inte finns hos de på mental nivå som 7 åringar så för läsare som inte förstod förtydligar jag)Nissens skrev:
Lysande!
Hittade att det går att låna godkända kattfällor, så det behöver inte ens kosta något att fånga in dom. 😊
Här finns info om fällan och vad man behöver tänka på så att allt går lagligt till:
[länk]
Citat:
”Som fångst-man/kvinna ska du alltid visa respekt för det fångade djuret, och inte orsaka mer stress och lidande än vad som är nödvändigt. Oavsett vad som ska göras med ett fångat djur efter fångsten så skall detta göras så snart som möjligt efter fångst.”
Det är alltså citat från länken, inget jag har författat. Kan vara lämpligt att notera om någon skulle känna sig kränkt. 😊
Jag kollade innan med Villaägarnas jurister. Bara man lämnade dem till Länstyrelsens partner, så var det helt lagligt.J JohanLun skrev:Förpestar tråden gör de som uppmanar till olagligheter eller sprider falsk information. Dvs Tomtarna och Trollen; Nisse och LångeJan. Ivrigt påhejade av dig då.
Läs tex
[länk]
[länk]
Nu är det väl så att det är inte stjärnadvokaterna som svarar på lawline, men med tanke på Nissens och Långe Jans tidigare utsvävningar om juridik som visat sig helt felaktiga så tror jag du inte ska gå på vad de säger utan lita mer på de med juridisk utbildning.
För att summera, du får inte i tätbebygt område gillra fällor eller fånga och lämna bort katter, det räknas som djurpågeri och egenmäktigt förfarande.
Skulle jag ha en sådan granne så skulle jag först förklara rättsläget, men om hen verkligen förgiftat eller fångat in och avidentifierat och transporterat bort min katt så den hade dött eller förkommits så hade jag gjort det till en rättssak. Även om jag föredrar att hålla mig väl med grannar, då det alltid är en fördel om man tex vill bygga till etc. Hade grannen knackat på och erkänt vad hen gjort och jag kunnat få tillbaka katten vid god hälsa hade jag nöjt mig med ett allvarligt samtal.
Givetvis kan en granne som uppfattar att en djurägare missköter sitt djur också anmäla detta. Men återigen är det bästa att först prata med sin granne.
Problemet med ditt resonemang är att inget av det som förespråkas är olagligt.J JohanLun skrev:Förpestar tråden gör de som uppmanar till olagligheter eller sprider falsk information. Dvs Tomtarna och Trollen; Nisse och LångeJan. Ivrigt påhejade av dig då.
Läs tex
[länk]
[länk]
Har du kontroll på ditt husdjur så är allt bra. 😊
Vad ska man göra då, när det är kattskit i trädgården och barnen leker där m.m? Se glad ut och ha stövlar på sig? Vad skulle jag då gjort istället, du som verkar veta så bra? Alltså det var problem i två år innan jag och en annan granne fixade problemet.Intet skrev:
Diskret skött. Det var lika klokt som fegt.
Lämnade in anonymt. Länsstyrelsens samarbetspartner. Dvs. Katthem med alldeles för små resurser. Du glömde att nämnde att du stulit katter som redan hade ett hem när du lämpade över dom?
De flesta kom hem. Du dödade alltså dina grannars husdjur! (Vilket Nissens gav dig ett hjärta för. Lika barn, leka bäst).
Som sagt. Tur för dig att du är så feg.
Anonymt var nödvändigt eftersom vissa grannar fullständigt var oförstående, de var från en annan planet typ. De var förresten inflyttade från stan, allihopa av dem. Ingen av dem kom från orten ursprungligen.
Dödade ingen katt.
Vänligen lägg in denna uppgift här exakt citerad.L L Jan skrev:
Troligen har du missförstått dem såsom du missförstått så mycket annat. Du verkar tycka att allt som är skrivet på ett mer komplext sätt än talspråk är för svårt att ta in… och även det verkar svårt att tolka?
Det som är riktigt fegt är att släppa ut sitt husdjur vind för våg och ställa till elände för sin omgivning och sedan inte ta ansvar för det.Intet skrev:
Diskret skött. Det var lika klokt som fegt.
Lämnade in anonymt. Länsstyrelsens samarbetspartner. Dvs. Katthem med alldeles för små resurser. Du glömde att nämnde att du stulit katter som redan hade ett hem när du lämpade över dom?
De flesta kom hem. Du dödade alltså dina grannars husdjur! (Vilket Nissens gav dig ett hjärta för. Lika barn, leka bäst).
Som sagt. Tur för dig att du är så feg.
Varför skall andra ta ansvar för vad kattägaren medvetet orsakar?