38 259 läst · 496 svar
38k läst
496 svar
Objudna katter - stängseltips
Intressant eftersom nägra kattägare i tråden nyss ondgjorde sig över att det är olagligt och att man inte tänker på familjen som äger katten om man tar hand om den och lämnar den till någon som tar hand om herrelösa husdjur.L L Jan skrev:När vissa i åratal gav blanka tusan i problem så agerade vi. De typ sket helt i våra problem.
Allt vi gjorde var helt lagligt också. Vi kollade upp noga innan.
Men de flesta grannar tog faktiskt åt sig och försökte lösa genom att bättre hålla ordning på sina katter. När de såg övervakningskameran då deras katt la sin avföring på vår tomt så försökte de lösa saken. Någon köpte GPS-system med funktion i att katten inte sprang iväg ohämmat.
Uppfriskande att du som redan rett ut detta och dessutom testat det hittade till tråden! 😊😊
Har du någon kattfälla du rekommenderar? Kan ju vara bra att känna till omifallatt. 😊
Långe Jan har inte tidigare visat några djupare juridiska kunskaper, så vad Tomten och Fyren kokar ihop ska man nog inte tro på. Drick du soppan du kokar själv!Nissens skrev:
Intressant eftersom nägra kattägare i tråden nyss ondgjorde sig över att det är olagligt och att man inte tänker på familjen som äger katten om man tar hand om den och lämnar den till någon som tar hand om herrelösa husdjur.
Uppfriskande att du som redan rett ut detta och dessutom testat det hittade till tråden! 😊😊
Har du någon kattfälla du rekommenderar? Kan ju vara bra att känna till omifallatt. 😊
Ja, idag blir var och varannan kränkta. Herrelösa var de ju nästan ändå. Ingen herre som lyfte ett finger för att bistå andra fanns.Nissens skrev:
Intressant eftersom nägra kattägare i tråden nyss ondgjorde sig över att det är olagligt och att man inte tänker på familjen som äger katten om man tar hand om den och lämnar den till någon som tar hand om herrelösa husdjur.
Har nu löst problemet med att bo där inga nära grannar finns.
Finns massor av fällor. Sök på nätet. Min är gjord av trä. Bra för då kan man måla den i kamoflage. Invittringen var någon slags kattolja.
Katter gräver ner sitt bajs så jag betvivlar att du trampar i det. Räv däremot revirbajsar och det så synligt den bara kan. Så kliver du i det så är det snarare räv än katt.Josefjosef skrev:
Hej,
För oss funkar bäst ’ultraljud djur skrämmare’, det inte så dyrt lösning, men visa fabrikater låter så att människor kan höra också.
Jag har tänkt många sjuka varianter..typ som bajsa på grannens altan 🤔 kanske händer något gång när jag blir äldre o tokigare 🙊
Bara jag förstår inte, vanför hundarna kan inte springa o bajsa vart dom vill, vilka dumma regler att kattägare behöver inte sköta sina katter. Och människor du o jag måste slösa pengar pga grannens husdjur. Visst det är husdjur, hålla den hemma, inte i mitt trädgård 😵💫
Lycka till! 🤞
Jag kan be om ursäkt till ts men inte till djurplågarna...L Lazzeman skrev:
Sålänge Långe Jan och tomtenissen fortsätter skriva olagliga och oetiska förslag så ser jag inget hinder att svara. TS har inte bett om förslag hur man dödar eller plågar katter eller gör olagliga saker. Fyren och Nissen verkar vara tomtar och forumtroll som även i andra trådar skriver inlägg som jag och många andra upplever är ogenomtänkta och felaktiga.
Diskret skött. Det var lika klokt som fegt.L L Jan skrev:
Lämnade in anonymt. Länsstyrelsens samarbetspartner. Dvs. Katthem med alldeles för små resurser. Du glömde att nämnde att du stulit katter som redan hade ett hem när du lämpade över dom?
De flesta kom hem. Du dödade alltså dina grannars husdjur! (Vilket Nissens gav dig ett hjärta för. Lika barn, leka bäst).
Som sagt. Tur för dig att du är så feg.
Redigerat:
Heder och ära till dig JohanLun och alla ni andra också som försvarar katten, en av våra kära husdjur som vi människor domesticerat och gjort beroende av oss.J JohanLun skrev:
Katter är inte som hundar, de kan inte tränas och anpassas till våra önskningar och ideal som t.ex. hundar kan men båda dessa husdjur är älskade av oss människor just pga av sina särarter. Vi beundrar en vältränad hund som omedelbart tolkar signalerna och alltid är redo att uppfylla våra krav men det gör inte katten - och därför är den också älskad av oss. Den ger inte upp sin integritet oavsett vad vi lockar med.
Katter kan inte läras att vistas enbart på sin egen tomt som man kan lära hundar - om man vill. Det kommer alltid att finns katter som strövar fritt i bostadsområden och vi är väldigt glada när de gör saker som gagnar oss t.ex. tar en mus. Katter är renliga och gräver i allmänhet ner sitt bajs men olyckor händer säkert. Värre saker sker i våra bostadsområden men det finns aldrig en acceptabel anledning att plåga eller misshandla djur, så djupt skall vi tänkande och kloka människor inte nedlåta oss till - bara för att vi kan.
Allt levande som existerar i vår natur bygger på reproduktion av arten och att småningom bli mat till någon annan, så fungerar naturen helt enkelt. Om man inte förstår detta finns litteratur att läsa för att öka kunskapen, att peka finger över djurens beteende är lönlöst. Människor kan utöva djurplågeri men djur äter andra djur för att det ingår som en balans i ekosystemet och viktig återvinning av näringsämnen.
Men...självklart skall alla djurägare göra vad de kan för att inte störa andra boende så vi alla kan glädjas och inte störas av kvarterets husdjur.
Jan och Nisse kan gärna få tycka lagstiftningen är dålig och att reglerna för hur katter hålls eller hur ansvaret ser ut inte är bra.
Men från det till att både ta lagen i egna händer, anonymt begå brott och fegt oetiskt handlande och djurplågeri är vägen lång.
Det tråkiga är att de skryter om sina fega och vidriga anonyma brott och i Nissens fall fortsätter att hävda att förgiftning är rimligt om man inte finner normala lösningar på ett problem.
Jan och Nisse måste se världen med lite andra ögon än många andra och jag skulle inte förvånas om de inte bara på forum utan i den stora världen utanför byggahus också själva upplever att ingen förstår dem medan majoriteten upplever de har väldigt märkliga åsikter och sätt att resonera.
Men från det till att både ta lagen i egna händer, anonymt begå brott och fegt oetiskt handlande och djurplågeri är vägen lång.
Det tråkiga är att de skryter om sina fega och vidriga anonyma brott och i Nissens fall fortsätter att hävda att förgiftning är rimligt om man inte finner normala lösningar på ett problem.
Jan och Nisse måste se världen med lite andra ögon än många andra och jag skulle inte förvånas om de inte bara på forum utan i den stora världen utanför byggahus också själva upplever att ingen förstår dem medan majoriteten upplever de har väldigt märkliga åsikter och sätt att resonera.
Fortsätt då att förpesta tråden...J JohanLun skrev:Jag kan be om ursäkt till ts men inte till djurplågarna...
Sålänge Långe Jan och tomtenissen fortsätter skriva olagliga och oetiska förslag så ser jag inget hinder att svara. TS har inte bett om förslag hur man dödar eller plågar katter eller gör olagliga saker. Fyren och Nissen verkar vara tomtar och forumtroll som även i andra trådar skriver inlägg som jag och många andra upplever är ogenomtänkta och felaktiga.