H Harald Blåtumme skrev:
Ett första steg kan vara att börja använda L/L VP, köra den på max fläkthastighet för att maximera sin effektivitet när ni inte är hemma. Sedan dra ner fläkthastigheten när ni är hemma till en nivå där det inte stör.

Att köra enbart golvvärme på ren elpanna verkar oklokt, kan dessutom vara så att det är dåligt isolerat under golvvärmen vilket ger höga förluster.
Huset är varmt så har eg. Inget behov av luftluft golvvärmen ligger endast i källaren och är vattenburet å ytan är ca 40 50 kvm
 
Ta en bild på din panna.
 
  • Gilla
Franken. och 2 till
  • Laddar…
N Nino92 skrev:
Att göra av med 70kwh när man inte är hemma och förbrukar el är väll endå lite mkt? Eller har jag fel? Har som sagt inte haft hus innan och i förhållande till vad dem angett vad driftkostnaderna är och hur mkt el

Mig veterligen är de konstigt att förbruka 70kwh när man inte är hemma för att förbruka el. Visst drar kyl frys och elpanna, med 70kwh? På en dag? Inne tempen är 21g mätningarna gjordes mars.
Om du nu har stängt av elemenen, luftvärmepumpen, pannan och satt golvvärmen på lägsta, hur kan du ha 21 grader inomhus undrar jag?
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 64 till
  • Laddar…
N Nino92 skrev:
Huset är varmt så har eg. Inget behov av luftluft golvvärmen ligger endast i källaren och är vattenburet å ytan är ca 40 50 kvm
Varför är huset varm om ni inte använder elelementen eller luft/luft pumpen? Om det bara är golvvärmen som är igång och värmer huset. Golvärmen värms med en direktverkande elpanna?

Då betyder det att ny har betalat runt tre gånger så mycket för varje grad ni har inne jämfört om ni bara hade kört luft/luftpumpen för den skickar ut mer värmen än vad den förbrukar i el.
 
  • Gilla
Appendix och 15 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ta en bild på din panna.
Hoppas jag gjort rätt nu
 
  • Expansionskärl för värmeinstallation monterat i källare med omgivande kopparrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett med teknisk information på en Strömsnäs panna inkluderar tryck, temperatur och tillverkningsår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad varmvattenberedare med kopplade kopparledningar och expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Murare1965 och 3 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Om du nu har stängt av element, luftvärmepump en, pannan och satt golvvärmen på lägsta, hur kan du ha 21 grader inomhus undrar jag?
Jag har faktiskt ingen aning?
 
  • Gilla
vintersolen och 1 till
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Varför är huset varm om ni inte använder elelementen eller luft/luft pumpen? Om det bara är golvvärmen som är igång och värmer huset. Golvärmen värms med en direktverkande elpanna?

Då betyder det att ny har betalat runt tre gånger så mycket för varje grad ni har inne jämfört om ni bara hade kört luft/luftpumpen för den skickar ut mer värmen än vad den förbrukar i el.
Men jag förstår inte. Borde jag stänga av golvvärmen i källaren? Den går på vatten. Jag Betalade 400kr vattenräkning. Fick veta att golvärmen qkulle va på nere pga det kunde orsaka fukt om det är alldeles för kallt.
 
  • Gilla
mnil och 1 till
  • Laddar…
N Nino92 skrev:
Jag har faktiskt ingen aning?
Kan ni se strömförbrukningen i realtid? Antingen med en kw mätare på elmätaren i proppskåpet eller så är det en blinkande lampa
N Nino92 skrev:
Men jag förstår inte. Borde jag stänga av golvvärmen i källaren? Den går på vatten. Jag Betalade 400kr vattenräkning. Fick veta att golvärmen qkulle va på nere pga det kunde orsaka fukt om det är alldeles för kallt.
Vattenräkningen är för kallvatten. Hade ni haft fjärrvärme och fått varmvatten skickat till er så hade den räkningen varit tio gågner så hög.

Er Elpanna värmer med största sannorlikhet upp vattnet till golvvärmen och ni verkar se till att golvvärmen ska värma upp hela huset i princip så att elförbrukningen springer iväg är inte konstigt.

Att ni är hemma eller ej bryr sig den kalla plattan inte om.
 
  • Gilla
Appendix och 14 till
  • Laddar…
N Nino92 skrev:
Men jag förstår inte. Borde jag stänga av golvvärmen i källaren? Den går på vatten. Jag Betalade 400kr vattenräkning. Fick veta att golvärmen qkulle va på nere pga det kunde orsaka fukt om det är alldeles för kallt.
Vattnet värms av elpannan som använder el. Din vattenkostnad har ingenting med din golvvärme att göra.

Starta luftvärmepumpen omgående. Det är er primära värmekälla.
 
  • Gilla
shtob och 31 till
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Kan ni se strömförbrukningen i realtid? Antingen med en kw mätare på elmätaren i proppskåpet eller så är det en blinkande lampa


Vattenräkningen är för kallvatten. Hade ni haft fjärrvärme och fått varmvatten skickat till er så hade den räkningen varit tio gågner så hög.

Er Elpanna värmer med största sannorlikhet upp vattnet till golvvärmen och ni verkar se till att golvvärmen ska värma upp hela huset i princip så att elförbrukningen springer iväg är inte konstigt.

Att ni är hemma eller ej bryr sig den kalla plattan inte om.
Ja vi kan se det i realtid

Så du menar att trots att golvvärme finns endast i källaren om 40 50kvm och är på lägsta så skall de kosta 6000kr i månaden

Vet inte pratat med en energirådgivare som kommunen erbjuder och han tyckte att förbrukningen var alldeles för hög med tanke på vad vi använder. Kollat lite offerter för värmepump likaså tycker dem det. Sen såklart vill dem tjäna pengar å sälja på mig en pump. Men endå
 
  • Gilla
Lasse43
  • Laddar…
Johanox1 Johanox1 skrev:
Vattnet värms av elpannan som använder el. Din vattenkostnad har ingenting med din golvvärme att göra.

Starta luftvärmepumpen omgående. Det är er primära värmekälla.
Ska jag stänga av golvvärmen i källaren menar du?
 
  • Gilla
lewe1234 och 1 till
  • Laddar…
Öppna termostaterna på elementen. Slå igång Luft/Luften. Beroende på hur golvvärmen styrs så kan det va skitsamma att den står på lägsta. Den kan elda på 100% för att försöka komma upp i temp.
 
  • Gilla
Mintuxhin och 10 till
  • Laddar…
Med det montaget på en EL-patron så stannar den nog aldrig och det finns ingen automatshuntning, det blir konstant samma temp ut hela tiden, antingen det behövs eller inte,' och med kanske hög förbrukning som följd.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
N Nino92 skrev:
Ja vi kan se det i realtid

Så du menar att trots att golvvärme finns endast i källaren om 40 50kvm och är på lägsta så skall de kosta 6000kr i månaden

Vet inte pratat med en energirådgivare som kommunen erbjuder och han tyckte att förbrukningen var alldeles för hög med tanke på vad vi använder. Kollat lite offerter för värmepump likaså tycker dem det. Sen såklart vill dem tjäna pengar å sälja på mig en pump. Men endå
Ställ er framför elmätaren när förbrukningen är hög. Börja bryta säkrinar tills förbrukningen störtdyker, då vet ni vad som är boven(elpannan).

Värmen stiger eftersom att restan av huset är "kallt" så värmen som skulle stannat försvinner från plattan upp i restan av huset så även om den är på lägsta möste den jobba 24/7 för att hålla uppe tempraturen.

Ni vil inte använda direktverkande el(1kw el=1kw värme) istället ska ni använda er Värmepump(luft/luft) som då kanske ger 3kw värme för varme förbrukad kw el
 
  • Gilla
Appendix och 15 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Öppna termostaterna på elementen. Slå igång Luft/Luften. Beroende på hur golvvärmen styrs så kan det va skitsamma att den står på lägsta. Den kan elda på 100% för att försöka komma upp i temp.
Bara för att förstå rätt, bör jag stänga av golvvärmen? I källaren? För att, det blir ju kallt där nere då. Är det inte risky att det blir fukt där nere om de inte finns någon värme?

För fick tipset av energirådgivaren att kolla elmätningarna när jag lämnar hemmet och återigen kolla när jag kommer hem. Och sedan köra samma test men att stänga av elpannan från brytaren enorma skillnader då.
 
  • Gilla
lewe1234
  • Laddar…
N Nino92 skrev:
Ska jag stänga av golvvärmen i källaren menar du?
Jag förstår inte hur golvvärmen i källaren lyckats värma hela villan, men om den lyckas med det så går elpannan hela tiden. Om du startar llvp så värmer den upp huset mycket effektivare och då behöver golvvärmen bara värma golvet, inte hela huset. Då kommer elpannan köra mycket mer sparsamt.
 
  • Gilla
Tompawow och 25 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.