Fundersam kring TS inställning att rätt ska vara rätt men tydligen tycker ok att Mäklaren offrar sig så lönge TS slipper betala 1.600 kr... Det är fortfarande inte "rätt"...

• Gilla
  • Haha
Kanotisten och 7 till
  • Laddar…
M MjölnarBengt skrev:
Med den logiken skulle ju ARN:s svarta lista vara ett enda stort förtalsmål.
Förtal gäller bara privatpersoner, aldrig bolag.

Rena värdeomdömen är heller inte förtal, det måste vara en konkret nedsättande uppgift, och den ska vara ägnad att utsätta den förtalade för andras missaktning.

Dessuom måste det ha en viss spridning, man måste alltså kunna visa att andra faktiskt tagit del av påståendet.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
Fundersam kring TS inställning att rätt ska vara rätt men tydligen tycker ok att Mäklaren offrar sig så lönge TS slipper betala 1.600 kr... Det är fortfarande inte "rätt"...
Jag tycker inte att det är rätt.

D Dilato skrev:
Förtal gäller bara privatpersoner, aldrig bolag.

Rena värdeomdömen är heller inte förtal, det måste vara en konkret nedsättande uppgift, och den ska vara ägnad att utsätta den förtalade för andras missaktning.

Dessuom måste det ha en viss spridning, man måste alltså kunna visa att andra faktiskt tagit del av påståendet.
Tack för förtydligandet. 👍

R Rejäl skrev:
För en gångs skull är vi eniga😉😂
Då gör du samma sak isåfall? ;)

R
J JohanLun skrev:
Då gör du samma sak isåfall? ;)
Har alltid 110% beläggning annars hade jag ställt upp för din skull😉😂

• Haha
MultiMan
  • Laddar…
M MjölnarBengt skrev:
Jag tycker inte att det är rätt.
Du tar inte emot pengarna, utgår jag ifrån.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du tar inte emot pengarna, utgår jag ifrån.
Jo det kommer jag göra, halvt motvilligt.

• Haha
  • Älska
  • Wow
ironhead och 8 till
  • Laddar…
M MjölnarBengt skrev:
Jo det kommer jag göra, halvt motvilligt.
Så när du skrev ”jag har en ganska stark rättspatos” menade du egentligen bara att du ville ha pengar och att det där med rätt inte var så viktigt. Intressant.

• Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Så när du skrev ”jag har en ganska stark rättspatos” menade du egentligen bara att du ville ha pengar och att det där med rätt inte var så viktigt. Intressant.
Nej, jag har en väldigt stark rättspatos och jag tycker att säljaren borde stå för denna kostnad, är det otydligt? Mäklaren hade erbjudit sig att betala och säljaren hade accepterat, som jag förstod det. Jag framförde min åsikt, jag sade till mäklaren att jag inte tyckte att dom skulle betala detta, och jag bad upprepade gånger om namn/nummer till installatören, dock utan resultat.

• Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Du kan såklart beskriva dig själv och dina egenskaper som du vill. Jag själv tycker att det är stor skillnad på att ”ha rättspatos” och att till varje pris ”få rätt”.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du kan såklart beskriva dig själv och dina egenskaper som du vill. Jag själv tycker att det är stor skillnad på att ”ha rättspatos” och att till varje pris ”få rätt”.
Jag förstår inte vad du menar. Det ideala hade varit om säljaren (eller installatören) betalat, nu gick mäklaren in emellan, gissningsvis p.g.a. att både jag och säljaren är bra/återkommande kunder.

Se det som ett skadeståndsanspråk; "offret" fick sitt skadestånd, men någon annan gick in och betalade åt "förövaren".

Alfredo Alfredo skrev:
Vad har mäklaren med detta att göra? Vad kan mäklaren göra som man inte gör bättre och enklare själv?
Allt ska förstås ifrågasättas. Även om det är dumt. Man kan förstås tänka sig att mäklaren har en större chans att utverka ersättning från säljaren eller den hantverkare som har klantat sig. Mäklaren har ett yrkesmässigt förhållande till andra inblandade och kan kanske utöva mer effektiva påtryckningar. Därför skall man be denne om hjälp. Andra försök har ju hittills misslyckats.

• Gilla
Hakke64
  • Laddar…
M MjölnarBengt skrev:
Jag förstår inte vad du menar. Det ideala hade varit om säljaren (eller installatören) betalat, nu gick mäklaren in emellan, gissningsvis p.g.a. att både jag och säljaren är bra/återkommande kunder.

Se det som ett skadeståndsanspråk; "offret" fick sitt skadestånd, men någon annan gick in och betalade åt "förövaren".
Jag förstår att du inte förstår. Det beror på att jag såg att du inte vet skillnaden mellan att ha rättspatos och att vilja få rätt själv. Jag tyckte att det fanns en hel del humor i att du närmast skröt om ditt rättspatos, för att sedan släppa det när det vankades pengar i handen. Men släpp det nu. Jag bara retas och du har fått dina pengar.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag förstår att du inte förstår. Det beror på att jag såg att du inte vet skillnaden mellan att ha rättspatos och att vilja få rätt själv. Jag tyckte att det fanns en hel del humor i att du närmast skröt om ditt rättspatos, för att sedan släppa det när det vankades pengar i handen. Men släpp det nu. Jag bara retas och du har fått dina pengar.
Det var en väldig förenkling.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.