37 427 läst · 212 svar
37k läst
212 svar
Nytt hus, felmonterad tvättmaskin, vem betalar?
Jag behöver inte ringa tekniker/hantverkare för minsta lilla... herregud.A AG A skrev:Det är ett alternativ som kanske även jag skulle ha gjort. Men jag skulle kanske enbart ringt, och påtalat missen. Men så länge ingen olycka skett, hade jag inte börjat kräva ersättningar.
Ungefär så tycker jag även att TS borde ha gjort. Det kommer både bli dyrt och svårt för TS att bo i hus, om han måste ringa tekniker/hantverkare för minsta lilla. Särskilt om han ska försöka få någon annan att betala varje gång.
Här har ni lite bilder.
1. "Förpackningsmaterialet" som orsakade kraftiga vibrationer.
2. Manualen, som synes ingen varning om att tvättmaskinen kan ta skada av att köras med "förpackningsmaterialet" kvar, till skillnad från stycket som behandlar transportbultarna, detta var anledningen till att jag som lekman valde att kontrollera just transportbultarna.
3. Bild på mellanrum mellan golv och tvättmaskin, väldigt tight, omöjligt att se maskinens undersida.
4. Bild på anslutning till vatten/avlopp, det var därifrån jag gick in med inspektionskameran.
1. "Förpackningsmaterialet" som orsakade kraftiga vibrationer.
2. Manualen, som synes ingen varning om att tvättmaskinen kan ta skada av att köras med "förpackningsmaterialet" kvar, till skillnad från stycket som behandlar transportbultarna, detta var anledningen till att jag som lekman valde att kontrollera just transportbultarna.
3. Bild på mellanrum mellan golv och tvättmaskin, väldigt tight, omöjligt att se maskinens undersida.
4. Bild på anslutning till vatten/avlopp, det var därifrån jag gick in med inspektionskameran.
Du får naturligtvis inte speca moms på fakturan om du inte redovisar moms men om det ska ses som en skattepliktig intäkt har i sig inget med fakturan att göra utan beror på grunden till fordran.K Kane skrev:
En faktura är inget annat än en anmaning att betala en skuld.
Dåså, då är det utrett att det är enkelt att skicka en faktura som privatperson till en privatperson eller ett företag (vet inte om säljarens juridiska status framgår i tråden). Den fakturan lär väl dock inte betalas.K Kanotisten skrev:
Den risken har väl alltid en borgenär som upprättar en faktura, speciellt om grunden till fordran kan ses som lite oklar.K Kane skrev:
Jag kan dock inte se att det faktum att fakturan ställs ut av en privatperson påverkar den risken.