37 425 läst · 212 svar
37k läst
212 svar
Nytt hus, felmonterad tvättmaskin, vem betalar?
Ja, du har din åsikt och det får du förstås ha. Jag säger bara att enligt min åsikt, som jag förmodar att jag får ha, så hade en normalbegåvad person som läser manualen begripit att den där emballagebiten skulle kunna ha något med saken att göra. Detta borde man gjort innan man kontaktar säljaren. Om man då framlägger saken som att "jag misstänker att en emballagebit sitter kvar under maskinen, men jag orkar inte tippa den för att kontrollera, kan du hjälpa mig?" så kanske chansen till positivt gensvar hade varit större.M MjölnarBengt skrev:Vad är det för god vilja jag förväntas uppvisa? Jag hade mer än gärna låtit säljaren hjälpa mig åtgärda felet, han var dock inte intresserad.
Manualen nämner inte att det (osynliga) transportskydd som sitter på tvättmaskinens undersida kan orsaka kraftiga vibrationer, det benämns heller inte som transportskydd utan som "förpackning". Stycket som beskriver transportbultarna innehåller däremot varningar osv, vilket var anledningen till att jag som lekman valde att kontrollera just transportbultarna.
Agree to disagreeH hhallen skrev:Det är väl ändå att dra för långtgående slutsatser. Om det hade varit ett "vanligt" hus med en sedan längre tid begagnad tvättmaskin, ja då hade det nog låtit ungefär så. Men i ett fall med en (som jag förmodar) aldrig tidigare använd, sprillans ny tvättmaskin i ett sprillans nytt hus, då tror jag inte många hade gett ett sådant svar, utan rått säljaren att göra sitt bästa för att avhjälpa felet.
Som jag länkade till
"Det innebär att man inte får åberopa fel som man borde ha upptäckt vid en sådan undersökning som var påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet. Om huset var nybyggt och det av avtalet framgår att golvvärme skulle finnas tror jag dock att ni kan anses ha upfyllt er undersökningsplikt."
Det är dessutom vanligt tror jag att man köper tomten separat, sedan köper man huset av byggaren. För att slippa stämpelskatt på huset. Vad har du för typ av kontrakt till byggaren?
Har du läst länkarna? Det är inte rimligt att man som köpare från en näringsidkare av ett helt nytt hus inte har någon rätt. Ingen skulle våga köpa ett nytillverkat hus. Kolla med din konsumentvägledare. Läs resonemanget och jämför med golvvärmen.rqu skrev:Om du inte har beställt huset av byggaren så blir det lite krångligare misstänker jag, du har inget kontrakt med byggaren och beställt byggandet av huset, utan det köptes färdigt? Men du borde fått hjälp att lösa problemet i vilket fall som helst, även om du inte är beställare. Då huset är nybyggt så är ju det uppenbart att det ska fungera, läs mer här:
[länk]
Annars om du beställt huset ska det vara konsumentköplagen som gäller, då är det inget snack om saken
[länk]
Nu kanske det blir svårt att få byggaren att "ta fakturan" då han kanske kunde fixat det själv efter lite klagande. Om jag var i dina kläder i alla fall försöka reda ut dina rättigheter och gå igenom alla avtal, om det händer något mera i framtiden.
Jag har själv beställt och byggt ett hus med en husleverantör, det har inte varit några problem alls med fel som hittats, det har lösts direkt. Vi hade ett entreprenadkontrakt, ABS 09, den hänvisar till konsumenttjänstlagen.
"Det innebär att man inte får åberopa fel som man borde ha upptäckt vid en sådan undersökning som var påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet. Om huset var nybyggt och det av avtalet framgår att golvvärme skulle finnas tror jag dock att ni kan anses ha upfyllt er undersökningsplikt."
Det är dessutom vanligt tror jag att man köper tomten separat, sedan köper man huset av byggaren. För att slippa stämpelskatt på huset. Vad har du för typ av kontrakt till byggaren?
Det är väl inte relevant i sammanhanget då ts köpt huset av en enmansföretagare. Det kan lika gärna bedömas som om man köpt av en privatperson. Det beror helt på hur köpekontraktet ser ut. Och det var ju förmedlat via mäklare så då är det troligt att kontraktet är tämligen standardiserat för fastighetsaffärer mellan privatpersoner. Inget ovanligt upplägg.rqu skrev:
Priset på huset bör avspegla avsaknaden av en stor aktör som står för garantier och liknande, det är något man som köpare måste ta i beaktande.
Det var ju budgivning på huset i fråga och det kan ju ha funnits flera intressenter som inte är byggahus-insatta som driver upp priset, trist för den som hamnar med Svarte Petter.
Vad jag förstår så är dock TS nöjd med huset och det är ju huvudsaken. 1600 kr är en låg lärpeng, det kunde blivit betydligt dyrare.
En sak som jag däremot undrar över är om TS har någon koll på om byggaren har tecknat någon försäkring? När vi byggde så tecknade vi en utökad försäkring under byggtiden som gav ett utökat skydd mot byggfusk och otrevligheter. Självrisken var dock rätt hög så det är inte relevant i trådens ämne men det kan vara värt att känna till om något större som värmesystem havererar om något år. En enskild byggare kan ju sätta sig i KK istället för att ta garantiärenden på 200 000:- (det är ju inte heller ovanligt att så sker)
Många fyrkantiga (och ordrika) kommentarer här med besserwisser-attityd (orkar inte läsa alla). Självklart bör man kräva den ansvarige på ersättning. Vem hade gjort på annat sätt: först undersöka saken själv efter bästa förmåga och sedan kalla på proffs. Om den ansvarige inte verkar intresserad av att hjälpa till, får man förstås göra allting själv.
Det är möjligt att det inte går att driva saken till ett lämpligt avslut - jag skulle rekommendera kontakt med mäklaren som säkert kan hjälpa till - så får man bita i det sura äpplet, men försöka? Självklart!
Det är möjligt att det inte går att driva saken till ett lämpligt avslut - jag skulle rekommendera kontakt med mäklaren som säkert kan hjälpa till - så får man bita i det sura äpplet, men försöka? Självklart!
Moderator
· Stockholm
· 52 887 inlägg
Detta gäller köp av en fastighet (såvida vi inte missförstått trådskaparen). Då gäller jordabalken. Precis lika, oavsett om du köper av en privatperson eller av ett företag. Det enda formella utrymmet för att kunna få ersättning från säljaren stipuleras i jordabalken, under de klausuler som populärt beskrivs som "dolt fel".rqu skrev:
Det är inte så att man är rättslös. Men du har precis samma rätt när du köper ett nytt hus från ett företag som om du köper ett hus av en privatperson.
Att huset är nytt påverkar bedömningen av om ett fel är ersättningsbart, eftersom du som köpare då inte skall behöva räkna med att något är fel. Så de flesta fel på ett nytt hus kvalar in som tänkbart ersättningsbara. Men sedan kommer som alltid undersökningsplikten in (inte problemet här som jag ser det), och värderingen av felet i förhållande till affärens storlek. Och där tror jag vi har ett problem med den aktuella frågan.
Jag sällar mig till skaran som inte tycker att du ska knyta näven i fickan. Detta p g a jag tycker att hantverkare kommer undan med alldeles för mycket genom att ignorera med vetskapen att "det är en så pass liten summa att dom inte orkar bråka, så om jag ignorerar det tillräckligt länge så tjänar jag på det".
Är evinnerligt trött på detta, färgad av det senaste årets strider mot hantverkare som gör saker fel, tar tid på sig att åtgärda, ghostar m.m.
Det tog mig fyra j^vla veckor att få tillbaka husnyckel av en hantverkare, och det var först när jag började hota med att jag skulle byta ut lås och skicka faktura till hantverkaren som nyckeln dök upp nästa dag.
Köper man ett nybyggt hus förväntar man sig att allt ska funka, och det som inte funkar åtgärdas omgående. Förmodligen billigare för säljaren att betala 1 600kr, än tiden och arbetet denne hade behövt lägga på att gå dit, felsöka och åtgärda (jag gissar att felsökningen hade tagit mycket längre tid för säljaren, med tanke på att klåparen inte visste hur man installerade korrekt från första början).
Det många andra som tycker att du ska knyta näven i fickan och svälja 1 600 kr för att det "ger dig gråa hår" så kan vi ju vända på steken:
- borde ge en byggare/hantverkare mycket mer gråa hår att behöva lägga en massa tid och kraft att försvara varför dom INTE ska behöva betala 1 600 för ett fel dom gjort.
Är evinnerligt trött på detta, färgad av det senaste årets strider mot hantverkare som gör saker fel, tar tid på sig att åtgärda, ghostar m.m.
Det tog mig fyra j^vla veckor att få tillbaka husnyckel av en hantverkare, och det var först när jag började hota med att jag skulle byta ut lås och skicka faktura till hantverkaren som nyckeln dök upp nästa dag.
Köper man ett nybyggt hus förväntar man sig att allt ska funka, och det som inte funkar åtgärdas omgående. Förmodligen billigare för säljaren att betala 1 600kr, än tiden och arbetet denne hade behövt lägga på att gå dit, felsöka och åtgärda (jag gissar att felsökningen hade tagit mycket längre tid för säljaren, med tanke på att klåparen inte visste hur man installerade korrekt från första början).
Det många andra som tycker att du ska knyta näven i fickan och svälja 1 600 kr för att det "ger dig gråa hår" så kan vi ju vända på steken:
- borde ge en byggare/hantverkare mycket mer gråa hår att behöva lägga en massa tid och kraft att försvara varför dom INTE ska behöva betala 1 600 för ett fel dom gjort.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 975 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 975 inlägg
Om du inte som jag skrev tidigare ta med fakturan och träffa hantverkaren fysiskt och säg till att hantverkaren swishar fakturabeloppet till dig. Skriv en egen faktura med betalningstid 10 dagar till hantverkaren, du kan kalla det utlägg för felsök och åtgärd av fel t.ex. bifoga originalfakturan. Den fakturan kan du gå vidare med till Inkasso och Kronofogden. Men att träffa hantverkaren fysiskt är det bästa, det hade jag gjort och gärna med folk runt om, det sätter ju press på hantverkaren. Förstår dig att du vill att det ska gå rätt till men fråga dig också själv är det värt allt jobb och frustration för de pengarna?M MjölnarBengt skrev:Jag har nyligen flyttat till ett nybyggt hus. Allt är nytt, inklusive vitvaror.
Jag upptäckte efter några veckor att tvättmaskinen (typ platsbyggd) inte fungerade, den vibrerade och lät extremt mycket. Jag kontrollerade (m.h.a. en inspektionskamera) att transportbultarna var bortplockade, jag kontaktade även säljaren/byggaren som skickade kvitto på samtliga vitvaror, i övrigt var han tyvärr inte speciellt behjälplig utan hänvisade till mäklaren.
Jag antog att tvättmaskinen var trasig och upprättade ett garantiärende, jag fick besök av en servicetekniker som kunde konstatera att ett transportskydd på tvättmaskinens undersida inte monterats bort ordentligt. Transportskyddet monterades bort, tvättmaskinen lyftes tillbaka och allt fungerade felfritt. För detta fakturerades jag 1600kr.
Jag kontaktade återigen säljaren/byggaren med frågan om vart jag kunde skicka fakturan, jag tipsade även om orsaken till felet så att han kan undvika liknande incidenter i framtiden. Det har gått snart 3 dygn och jag har ännu inte fått något svar.
Som köpare av ett nytt hus måste jag väl kunna förvänta mig att samtliga vitvaror monterats på ett korrekt sätt, och det torde ju inte var jag som står för denna kostnad, eller? 🙄
Huset och tomten köptes som en enhet.rqu skrev:Som jag länkade till
Har du läst länkarna? Det är inte rimligt att man som köpare från en näringsidkare av ett helt nytt hus inte har någon rätt. Ingen skulle våga köpa ett nytillverkat hus. Kolla med din konsumentvägledare. Läs resonemanget och jämför med golvvärmen.
Enligt min mening har du moraliskt rätt, jag hade också blivit arg över att betala 1600 för att åtgärda ett fel som inte borde finnas. Samtidigt är det tveksamt om det blir en vinst för dig att gå vidare. Som någon skrev tidigare, sök upp byggaren med en faktura i handen och vill han inte betala, så kan du förklara att numera finns Trustpilot och liknande sidor där du gladeligen delar med dig av dina erfarenheter, och att byggaren kan fundera över hur mycket förlorad goodwill är värt för honom. 1600kr eller...?
Pröva med att föreslå att halvera fakturan, kanske kunde lyckas.D Dr Benz skrev:Tråkigt läge, men OM du misstänkte något med transportsäkringarna så verkar det som att du också relativt enkelt hade kunnat kontrollera detta med dokumentationen som finns till tvättmaskinen.
Den som monterade den har ju gjort fel. Men att försöka driva detta för 1600 kommer antagligen bara ge dig några extra gråa hår och ev kosta dig tid och pengar (mer än vad du redan fått av detta). Det kan vara en ärlig miss från vederbörande men också slarv när det skall gå fort.
Det är tyvärr den tråkiga verkligheten.
Dock nyfiken på vilken maskin som har en säkring på undersidan? Har bara varit med om bultarna på baksidan.
Jag förstår fortfarande inte vad du tycker är okej, eller inte. Du säger att det inte gick att upptäcka för att du har ont i ryggen. Eller iallafall inte få lyfta tungt. Isåfall behöver väl inte en blind person besikta ett hus överhuvudtaget. Han/hon kunde ju inte se om något var fel.M MjölnarBengt skrev:
Om du inte orkar/kan/får dra fram tvättmaskinen, så får du väl be någon granne/släkting/vän om hjälp med det. Sen hade det ju varit ganska enkelt att hitta den miss som hantverkaren gjort. Han har ju inte gjort fel. Han glömde att ta bort en liten sak. Inte större fel än att kontakten eller avloppsslangen hade glömts att sätta på plats.
Att just du råkar ha problem med att lyfta, frigör dig inte från att kolla enkla saker.