P
M MjölnarBengt skrev:
Jag har nyligen flyttat till ett nybyggt hus. Allt är nytt, inklusive vitvaror.

Jag upptäckte efter några veckor att tvättmaskinen (typ platsbyggd) inte fungerade, den vibrerade och lät extremt mycket. Jag kontrollerade (m.h.a. en inspektionskamera) att transportbultarna var bortplockade, jag kontaktade även säljaren/byggaren som skickade kvitto på samtliga vitvaror, i övrigt var han tyvärr inte speciellt behjälplig utan hänvisade till mäklaren.
Jag antog att tvättmaskinen var trasig och upprättade ett garantiärende, jag fick besök av en servicetekniker som kunde konstatera att ett transportskydd på tvättmaskinens undersida inte monterats bort ordentligt. Transportskyddet monterades bort, tvättmaskinen lyftes tillbaka och allt fungerade felfritt. För detta fakturerades jag 1600kr.
Jag kontaktade återigen säljaren/byggaren med frågan om vart jag kunde skicka fakturan, jag tipsade även om orsaken till felet så att han kan undvika liknande incidenter i framtiden. Det har gått snart 3 dygn och jag har ännu inte fått något svar.

Som köpare av ett nytt hus måste jag väl kunna förvänta mig att samtliga vitvaror monterats på ett korrekt sätt, och det torde ju inte var jag som står för denna kostnad, eller? 🙄
I ett köp finns alltid köpekontrakt. Har du kollat om du har 2-årsbesiktning och garanti att allt är riktigt gjort. Det bör finnas och det är utifrån dessa du ska hävda din rätt.
 
M MjölnarBengt skrev:
Mäklaren låter meddela att han varit i kontakt med säljaren och kommit överens om att stå för kostnaden. Jag slipper betala för ett "dolt fel", vilket var huvudfrågan.
"Dolt fel" var det inte precis. Testkörning och då hade felet framkommit.
 
  • Gilla
Harry Bj
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
"Dolt fel" var det inte precis. Testkörning och då hade felet framkommit.
Det är orimligt att man som köpare ska behöva köra en 40min tvätt för att upptäcka om en ny tvättmaskin monterats fel.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.