37 073 läst · 212 svar
37k läst
212 svar
Nytt hus, felmonterad tvättmaskin, vem betalar?
Så är det. Jag brukar tänka på det när man har utbildning mm på jobbet, många mantimmar som försvinner.J JohanLun skrev:Om man räknar värdet på tiden för alla oss som läst eller skrivit i tråden är det långt mer än 1600 spänn.
Brukar tänka på det när endel skickar ut ett mail om att de tappat bort nåt hålslag eller laddare till sin dator eller nåt annat till flera hundra anställda på företaget. Om alla lägger 30 sek på att läsa mailet så är det billigare köpa nytt det som tappats bort...
Fruktansvärt girig är väl en överdrift. Men att girigheten överskrider rättspatoset kan man väl säga iaf. Jag hade också tagit emot pengarna från mäklaren. Men så inbillar jag mig inte att jag har ett enormt stort rättspatos heller... Och kan också bli girig ibland.M MjölnarBengt skrev:Fruktansvärt girig för att jag inte vill betala ett fel som orsakats av säljaren/installatören? 🤨
Läs min tidigare post. Se det som ett skadeståndsanspråk; "offret" fick sitt skadestånd, men någon annan gick in och betalade åt "förövaren". Inte den optimala lösningen, men tillräckligt bra för att jag (halvt motvilligt) ska kunna släppa detta, vilket 75% av alla inlägg i tråden uppmanar mig att göra.
Jag förstår inte varför det ena skulle utesluta det andra. Om mäklarfirman kommit överens med säljare/installatören att stå för kostnaden så är väl det upp till mäklarfirman.T TobiasStockholm skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 881 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 881 inlägg
Om du inte förstår motsättningen mellan att "det viktigaste är att rätt ska vara rätt" och att någon annan än den som begått misstaget ska betala dig så vet jag inte riktigt vad jag mer kan svara dig.M MjölnarBengt skrev:
Rätt ska vara rätt, vilket i det här fallet innebär att jag inte ska behöva betala för ett fel som orsakats av installatören. Hur installatören löser detta är sekundärt ur mitt perspektiv, såvida installatören inte tvingar någon annan att betala.T TobiasStockholm skrev:
Jisses vad folk ska trolla.
Jag tror mäklaren helst hade gjort något annat med sina pengar, men valde att göra det för att behålla en rimlig relation med alla och slippa lägga tid på långvarigt och meningslöst tjafs. Man skulle nästan kunna säga att mäklaren efter omständigheterna kände sig just ”tvingad” att göra något och valde den enklaste lösningen.
Kan du inte bara släppa det här? Du har fått dina pengar. Att några av oss tycker att det luktar lite surt, då du tidigare satt på en hög häst och skrev om ditt rättspatos, lär du inte kunna ända på. Alla kan inte vara överens om allt, men se det från den positiva sidan - du fick pengarna.
Kan du inte bara släppa det här? Du har fått dina pengar. Att några av oss tycker att det luktar lite surt, då du tidigare satt på en hög häst och skrev om ditt rättspatos, lär du inte kunna ända på. Alla kan inte vara överens om allt, men se det från den positiva sidan - du fick pengarna.
Ja du visade verkligen säljaren / installatören att så här kan man inte bete sig och komma undan med det och att rätt ska vara rätt 😆(/s)M MjölnarBengt skrev:
Det är upp till mäklaren.Hep skrev:Jag tror mäklaren helst hade gjort något annat med sina pengar, men valde att göra det för att behålla en rimlig relation med alla och slippa lägga tid på långvarigt och meningslöst tjafs. Man skulle nästan kunna säga att mäklaren efter omständigheterna kände sig just ”tvingad” att göra något och valde den enklaste lösningen.
Det är inte jag som fortsätter trolla.
Moderator
· Stockholm
· 52 479 inlägg
Jag har en viss förståelse för säljarens agerande här (om vi antar att det är säljaren, inte mäklaren som står för kostnaden).
När du anmärkte på oljud från maskinen till säljaren. Så kan man tänka sig att ljudnivå uppfattas subjektivt av olika människor, om nu just den här maskinen låter lite mer, "vad skall jag göra åt det". Och kanske aktar sig noga för att bli involverad. För rent formellt hade du som köpare inte så mycket chans här.
När det nu visar sig att det fanns ett riktigt fel, som var lätt att åtgärda, så ligger det lite närmare att ta goodwill ansvar för felet. Sedan är det ju möjligt att han driver fallet mot firman som installerat, om han tycker det är värt tiden.
När du anmärkte på oljud från maskinen till säljaren. Så kan man tänka sig att ljudnivå uppfattas subjektivt av olika människor, om nu just den här maskinen låter lite mer, "vad skall jag göra åt det". Och kanske aktar sig noga för att bli involverad. För rent formellt hade du som köpare inte så mycket chans här.
När det nu visar sig att det fanns ett riktigt fel, som var lätt att åtgärda, så ligger det lite närmare att ta goodwill ansvar för felet. Sedan är det ju möjligt att han driver fallet mot firman som installerat, om han tycker det är värt tiden.
Redigerat:
Så är det, till säljarens försvar så har jag kommit med kanske 7-8 frågor sedan jag flyttade in; det har handlat om bl.a. värmepumpens energiförbrukning, sprickbildning i platta/vägg, karta över golvvärmeslingor, karta över eldragning i vägg, mm. Frågor som jag själv tycker att man som säljare får räkna med, men jag förstår också om man tröttnar. 🤷H hempularen skrev:Jag har en viss förståelse för säljarens agerande här (om vi antar att det är säljaren, inte mäklaren som står för kostnaden).
När det nu visar sig att det fanns ett riktigt fel, som var lätt att åtgärda, så ligger det lite närmare att ta goodwill ansvar för felet. Sedan är det ju möjligt att han driver fallet mot firman som installerat, om han tycler det är värt tiden.