J JohanLun skrev:
Om man räknar värdet på tiden för alla oss som läst eller skrivit i tråden är det långt mer än 1600 spänn.

Brukar tänka på det när endel skickar ut ett mail om att de tappat bort nåt hålslag eller laddare till sin dator eller nåt annat till flera hundra anställda på företaget. Om alla lägger 30 sek på att läsa mailet så är det billigare köpa nytt det som tappats bort... :D
Så är det. Jag brukar tänka på det när man har utbildning mm på jobbet, många mantimmar som försvinner.
 
M MjölnarBengt skrev:
Fruktansvärt girig för att jag inte vill betala ett fel som orsakats av säljaren/installatören? 🤨

Läs min tidigare post. Se det som ett skadeståndsanspråk; "offret" fick sitt skadestånd, men någon annan gick in och betalade åt "förövaren". Inte den optimala lösningen, men tillräckligt bra för att jag (halvt motvilligt) ska kunna släppa detta, vilket 75% av alla inlägg i tråden uppmanar mig att göra.
Fruktansvärt girig är väl en överdrift. Men att girigheten överskrider rättspatoset kan man väl säga iaf. Jag hade också tagit emot pengarna från mäklaren. Men så inbillar jag mig inte att jag har ett enormt stort rättspatos heller... Och kan också bli girig ibland.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Fruktansvärt girig är väl en överdrift. Men att girigheten överskrider rättspatoset kan man väl säga iaf. Jag hade också tagit emot pengarna från mäklaren. Men så inbillar jag mig inte att jag har ett enormt stort rättspatos heller... Och kan också bli girig ibland.
Jag förstår inte varför det ena skulle utesluta det andra. Om mäklarfirman kommit överens med säljare/installatören att stå för kostnaden så är väl det upp till mäklarfirman.
 
  • Haha
TobiasStockholm
  • Laddar…
H
M MjölnarBengt skrev:
Såg det, jag får skriva och skicka en faktura till säljaren.
Dessutom är beloppet för lågt.
Varför inte åka och träffa hantverkaren med fakturan i handen och se till att hantverkaren swishar över pengarna direkt?
 
Redigerat:
M MjölnarBengt skrev:
Jag förstår inte varför det ena skulle utesluta det andra. Om mäklarfirman kommit överens med säljare/installatören att stå för kostnaden så är väl det upp till mäklarfirman.
Om du inte förstår motsättningen mellan att "det viktigaste är att rätt ska vara rätt" och att någon annan än den som begått misstaget ska betala dig så vet jag inte riktigt vad jag mer kan svara dig.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Om du inte förstår motsättningen mellan att "det viktigaste är att rätt ska vara rätt" och att någon annan än den som begått misstaget ska betala dig så vet jag inte riktigt vad jag mer kan svara dig.
Rätt ska vara rätt, vilket i det här fallet innebär att jag inte ska behöva betala för ett fel som orsakats av installatören. Hur installatören löser detta är sekundärt ur mitt perspektiv, såvida installatören inte tvingar någon annan att betala.

Jisses vad folk ska trolla.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag tror mäklaren helst hade gjort något annat med sina pengar, men valde att göra det för att behålla en rimlig relation med alla och slippa lägga tid på långvarigt och meningslöst tjafs. Man skulle nästan kunna säga att mäklaren efter omständigheterna kände sig just ”tvingad” att göra något och valde den enklaste lösningen.

Kan du inte bara släppa det här? Du har fått dina pengar. Att några av oss tycker att det luktar lite surt, då du tidigare satt på en hög häst och skrev om ditt rättspatos, lär du inte kunna ända på. Alla kan inte vara överens om allt, men se det från den positiva sidan - du fick pengarna.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
M MjölnarBengt skrev:
Rätt ska vara rätt, vilket i det här fallet innebär att jag inte ska behöva betala för ett fel som orsakats av installatören. Hur installatören löser detta är sekundärt ur mitt perspektiv, såvida installatören inte tvingar någon annan att betala.

Jisses vad folk ska trolla.
Ja du visade verkligen säljaren / installatören att så här kan man inte bete sig och komma undan med det och att rätt ska vara rätt 😆(/s)
 
Hep Hep skrev:
Jag tror mäklaren helst hade gjort något annat med sina pengar, men valde att göra det för att behålla en rimlig relation med alla och slippa lägga tid på långvarigt och meningslöst tjafs. Man skulle nästan kunna säga att mäklaren efter omständigheterna kände sig just ”tvingad” att göra något och valde den enklaste lösningen.

Kan du inte bara släppa det här? Du har fått dina pengar. Att några av oss tycker att det luktar lite surt, då du tidigare satt på en hög häst och skrev om ditt rättspatos, lär du inte kunna ända på. Alla kan inte vara överens om allt, men se det från den positiva sidan - du fick pengarna.
Det är upp till mäklaren.
Det är inte jag som fortsätter trolla.
 
T TobiasStockholm skrev:
Ja du visade verkligen säljaren / installatören att så här kan man inte bete sig och komma undan med det och att rätt ska vara rätt 😆(/s)
Jag fick ju rätt, så ja.
 
  • Haha
Hep och 1 till
  • Laddar…
M MjölnarBengt skrev:
Jag fick ju rätt, så ja.
Nu börjar jag nästan tro att det är du som trollar? 😊
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Nu börjar jag nästan tro att det är du som trollar? 😊
Mäklaren låter meddela att han varit i kontakt med säljaren och kommit överens om att stå för kostnaden. Jag slipper betala för ett "dolt fel", vilket var huvudfrågan.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Med tanke på hur tråden har utvecklats så varsågoda, vill inte att ni ska få slut på ammunition
 
  • Stor paj med överdådig gräddtopping på trät bord mot randig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
goerana och 2 till
  • Laddar…
Jag har en viss förståelse för säljarens agerande här (om vi antar att det är säljaren, inte mäklaren som står för kostnaden).

När du anmärkte på oljud från maskinen till säljaren. Så kan man tänka sig att ljudnivå uppfattas subjektivt av olika människor, om nu just den här maskinen låter lite mer, "vad skall jag göra åt det". Och kanske aktar sig noga för att bli involverad. För rent formellt hade du som köpare inte så mycket chans här.

När det nu visar sig att det fanns ett riktigt fel, som var lätt att åtgärda, så ligger det lite närmare att ta goodwill ansvar för felet. Sedan är det ju möjligt att han driver fallet mot firman som installerat, om han tycker det är värt tiden.
 
Redigerat:
  • Gilla
MjölnarBengt och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har en viss förståelse för säljarens agerande här (om vi antar att det är säljaren, inte mäklaren som står för kostnaden).

När du anmärkte på oljud från maskinen till säljaren. Så kan man tänka sig att ljudnivå uppfattas subjektivt av olika människor, om nu just den här maskinen låter lite mer, "vad skall jag göra åt det". Och kanske aktar sig noga för att bli involverad. För rent formellt hade du som köpare inte så mycket chans här.

När det nu visar sig att det fanns ett riktigt fel, som var lätt att åtgärda, så ligger det lite närmare att ta goodwill ansvar för felet. Sedan är det ju möjligt att han driver fallet mot firman som installerat, om han tycler det är värt tiden.
Så är det, till säljarens försvar så har jag kommit med kanske 7-8 frågor sedan jag flyttade in; det har handlat om bl.a. värmepumpens energiförbrukning, sprickbildning i platta/vägg, karta över golvvärmeslingor, karta över eldragning i vägg, mm. Frågor som jag själv tycker att man som säljare får räkna med, men jag förstår också om man tröttnar. 🤷
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.