M MjölnarBengt skrev:
Jag förstår inte problemet, en enkel googlesökning ger hundratals förslag på tjänster där man som privatperson kan författa och skickar en faktura.
Som privatperson kan du inte uppfylla formkrav för en faktura. Du måste ha en firma för det. Däremot kan du använda en 3e parts tjänst som kan lösa det. Men de tar ut en avgift. Du kan ju slltid skriva rn, men den är inte gilltig. Så om firman inte betalar den så har du inget underlag mot tex kf.
En firma kan helt inte ta in en dådab på rtt korrekt sätt i bokföringen.

Däremot är jag helt överens att firman bör ta kostnaden.
 
  • Gilla
MjölnarBengt
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Som privatperson kan du inte uppfylla formkrav för en faktura.
Vilket formkrav då?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
[länk]
All denna text handlar om ”En faktura inom mervärdesskatteområde” och det är knappast relevant här.
 
  • Gilla
Bonde50 och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
M mojjen skrev:
Som privatperson kan du inte uppfylla formkrav för en faktura. Du måste ha en firma för det. Däremot kan du använda en 3e parts tjänst som kan lösa det. Men de tar ut en avgift. Du kan ju slltid skriva rn, men den är inte gilltig. Så om firman inte betalar den så har du inget underlag mot tex kf.
En firma kan helt inte ta in en dådab på rtt korrekt sätt i bokföringen.

Däremot är jag helt överens att firman bör ta kostnaden.
Jag har skrivit fakturor som privatperson hela livet. Aldrig fått något påpekande från någon revisor eller företag.

Jag vet faktiskt inte vad du pratar om. Jag kan inte/får inte skriva/ta ut moms moms på fakturan om jag inte är ett företag, det är det enda jag kommer på att man låter bli.

Som redan frågats om får du beskriva mer i detalj vad du menar.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag är en smula förvånad att denna tråd blivit 13 sidor lång.

Om jag vore i TS skor hade jag hört av mig till installatören i första hand, som skulle få ordnat problemet.

Om jag nu skulle behövt anlitat någon annan för att fixa problemet så skulle jag vara beredd på att få betala detta ur egen ficka - om jag har inte gett installatören möjlighet att korrigera.

Skulle installatören vägrat att komma tilbaka och fixa, då hade jag skickat fakturan från den som fixade problemet till installatören.

Sedan finns även en rimlighetsspärr inbyggd i mig: om det tar för mycket tid och trassel så betalar jag gladeligen 1500 spänn för att få det överstökat så man kan gå vidare men annat viktigt man behöver ägna uppmärksamhet åt. Jag kan svälja att jag egentligen inte borde ha behövt betala detta, men sånt är livet ibland.

Hade det handlat om 10 kkr eller mer kanske jag kunde tycka att det var värt min tid att driva vidare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
All denna text handlar om ”En faktura inom mervärdesskatteområde” och det är knappast relevant här.
Fast då får han bara fakturera vidare teknikerns kostnad ex moms. Momsen stannar hos honom. Nu talar vi om man skall följa protokoll. Annars lägger han formellt på 25% påslag på teknikerns faktura.
 
TS skriver:
M MjölnarBengt skrev:
jag bad upprepade gånger om namn/nummer till installatören, dock utan resultat.
Och då är det inte så lätt att:
H Harald Blåtumme skrev:
Om jag vore i TS skor hade jag hört av mig till installatören i första hand,
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Fast då får han bara fakturera vidare teknikerns kostnad ex moms.
Vem har pratat om teknikerns kostnad. TS skickar naturligtvis en faktura med ett belopp motsvarande den skada TS anser sig ha lidit på grund av den felaktigt installerade tvättmaskinen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har skrivit fakturor som privatperson hela livet. Aldrig fått något påpekande från någon revisor eller företag.

Jag vet faktiskt inte vad du pratar om. Jag kan inte/får inte skriva/ta ut moms moms på fakturan om jag inte är ett företag, det är det enda jag kommer på att man låter bli.

Som redan frågats om får du beskriva mer i detalj vad du menar.
Håller med om att det är en momsfråga. Nu var utgången att teknikerns faktura skullr ”skickas” vidare. Den blir 25% dyrare för företaget om han skickar vidare hela beloppet. Då momsen formellt stannar hos TS. Men jag håller med jag uttryckte mig klumpigt. Utan någon hänsyn till moms så kan han skicka faktura. Sen innebär det att han måste fakturera ett högre belopp än vad Teknikerns faktura låg på netto.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vem har pratat om teknikerns kostnad. TS skickar naturligtvis en faktura med ett belopp motsvarande den skada TS anser sig ha lidit på grund av den felaktigt installerade tvättmaskinen.
Och skiljer sig den från de 1600?
 
K Kane skrev:
Och skiljer sig den från de 1600?
Det måste TS bedöma. Jag antar att han exempelvis behövt lägga tid på detta.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Om man räknar värdet på tiden för alla oss som läst eller skrivit i tråden är det långt mer än 1600 spänn.

Brukar tänka på det när endel skickar ut ett mail om att de tappat bort nåt hålslag eller laddare till sin dator eller nåt annat till flera hundra anställda på företaget. Om alla lägger 30 sek på att läsa mailet så är det billigare köpa nytt det som tappats bort... :D
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
M MjölnarBengt skrev:
Nej, jag har en väldigt stark rättspatos och jag tycker att säljaren borde stå för denna kostnad, är det otydligt? Mäklaren hade erbjudit sig att betala och säljaren hade accepterat, som jag förstod det. Jag framförde min åsikt, jag sade till mäklaren att jag inte tyckte att dom skulle betala detta, och jag bad upprepade gånger om namn/nummer till installatören, dock utan resultat.
Vilket skämt!
Det är nu väldigt tydligt att detta inte handlat om något rättspatos. Du är bara, rätt och slätt, fruktansvärt girig.

Eller vart ligger det korrekta i att mäklaren ska betala för detta?
 
  • Gilla
  • Arg
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vilket skämt!
Det är nu väldigt tydligt att detta inte handlat om något rättspatos. Du är bara, rätt och slätt, fruktansvärt girig.

Eller vart ligger det korrekta i att mäklaren ska betala för detta?
Fruktansvärt girig för att jag inte vill betala ett fel som orsakats av säljaren/installatören? 🤨

Läs min tidigare post. Se det som ett skadeståndsanspråk; "offret" fick sitt skadestånd, men någon annan gick in och betalade åt "förövaren". Inte den optimala lösningen, men tillräckligt bra för att jag (halvt motvilligt) ska kunna släppa detta, vilket 75% av alla inlägg i tråden uppmanar mig att göra.
 
  • Haha
TobiasStockholm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.