C Calle Andersson skrev:
Tänker inte ge mig in i diskussionen om vem som ska stå för kostnaden, bara förtydliga transportsäkringen.
Jag har, utan att överdriva, installerat flera hundra av dessa och liknande maskiner.
Det rör sig alltså om en frigolitkloss som sitter i främre hörnet av maskinen och ger stöd åt trumman underifrån. På framsidan av maskinen sitter en rund klisterlapp, 8-10 cm i diameter, vilken inte bör gå att missa. Fäst i lappen är också ett snöre, som i andra änden sitter fast i frigoliten. Detta framgår också av bilden på lappen, samt i instruktionsboken.
Tycker därför att det låter väldigt märkligt om någon ändå lyckats missa att avlägsna frigolitklossen, särskilt om man knåpat bort klistermärket utan att bry sig om bilden på det.

Bara mina två cent, och för att förtydliga hur oerhört klantigt det är att missa den där klossen.
Exakt, både klisterlapp och snöre var borta. Eller ja, en bit av snöret satt kvar i klossen. Även serviceteknikern tyckte att jag skulle skicka fakturan till installatören, han beskrev det som "jävligt klantigt".

• Gilla
Vreta Kloss och 6 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Nej, det är inte "osis".
Det är slarv från byggaren.

Byggaren har ansvar för att det är korrekt installerat.
Byggaren har brustit.

Byggaren har att betala kostnader för installation och reparation.
Ja men förvirringen kring detta ligger nog i, som flera har försökt bena ut, att det är inget företag eller byggherre här och som åtminstone jag tolkar det, utan det är en byggare som byggt huset själv, till sig själv, för att sen sälja det som privatperson till TS. Och då hamnar man i en sista där det inte spelar roll om huset är nytt i säg, utan det är som att sälja ett nytt hus med en ny tvättmaskin där skyddet satt kvar.

Om vi inte hade vetat att byggaren som säljer hade byggt det, är frågan om alla hävdat samma sak 😊

M MjölnarBengt skrev:
jag är ju nöjd i övrigt och säljaren har tidigare varit ganska lätt att kommunicera med.
M MjölnarBengt skrev:
Jag är absolut nöjd med huset, det är väldigt fint.
Jag är också en som skulle kunna driva en sån här sak löjligt långt, men vore jag så pass nöjd med helheten som du ändå verkar vara skulle jag faktiskt glömma denna, i sammanhanget, skitsumma med ett leende på läpparna och istället för att lägga energi på detta glädjas över mitt fina nya hus.

Detta skrivet trots att jag är nyfiken på hur en tvist som drivs in i väggen skulle sluta. 😀

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
M MjölnarBengt skrev:
Att ett fel skulle påverka marknadsvärdet är mig veterligen inget krav, däremot tar man med fastighetens ålder och pris då man gör en bedömning.
Fast nu är det så det är och du har fel. Det är inget dolt fel.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M MjölnarBengt skrev:
Exakt, både klisterlapp och snöre var borta. Eller ja, en bit av snöret satt kvar i klossen. Även serviceteknikern tyckte att jag skulle skicka fakturan till installatören, han beskrev det som "jävligt klantigt".
Snöret har en väldigt stark vilja att gå av eller lossna från frigoliten, själv har jag alltid tippat maskinen bakåt och dragit ut klossen för hand, en metod som garanterat funkar. Om installatören ansåg att produkten var korrekt installerad bara för att snöret togs bort så kan man börja undra...

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
E EXD skrev:
Fast nu är det så det är och du har fel. Det är inget dolt fel.
Låter märkligt, vart kan man ta del av den regeln?

Om du inte har beställt huset av byggaren så blir det lite krångligare misstänker jag, du har inget kontrakt med byggaren och beställt byggandet av huset, utan det köptes färdigt? Men du borde fått hjälp att lösa problemet i vilket fall som helst, även om du inte är beställare. Då huset är nybyggt så är ju det uppenbart att det ska fungera, läs mer här:
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/bostad--fastighet/felansvar-vid-nybyggnation/

Annars om du beställt huset ska det vara konsumentköplagen som gäller, då är det inget snack om saken
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/fel-i-smahusentreprenad/

Nu kanske det blir svårt att få byggaren att "ta fakturan" då han kanske kunde fixat det själv efter lite klagande. Om jag var i dina kläder i alla fall försöka reda ut dina rättigheter och gå igenom alla avtal, om det händer något mera i framtiden.

Jag har själv beställt och byggt ett hus med en husleverantör, det har inte varit några problem alls med fel som hittats, det har lösts direkt. Vi hade ett entreprenadkontrakt, ABS 09, den hänvisar till konsumenttjänstlagen.

• Gilla
MjölnarBengt
  • Laddar…
M MjölnarBengt skrev:
Jag tycker det var en dålig liknelse. En bättre liknelse hade varit om du köper en ny bil som efter några kilometer skär ihop p.g.a. att bilhandlaren inte fyllt på med olja.

Säljaren svarade inte på min fråga, han hänvisade till mäklaren.
Den stora skillnaden är ju att ingenting har gått sönder. Felet var egentligen inte större än att man glömt sätta i sladden på ett inbyggt kylskåp. Annars skulle du ju kunna hävda fel på alla nya tvättmaskiner, då de har transportsäkringar.

• Gilla
adron
  • Laddar…
A AG A skrev:
Den stora skillnaden är ju att ingenting har gått sönder. Felet var egentligen inte större än att man glömt sätta i sladden på ett inbyggt kylskåp. Annars skulle du ju kunna hävda fel på alla nya tvättmaskiner, då de har transportsäkringar.
Men nu var tvättmaskinen installerad och enligt uppgift klar att använda. På en ny/ouppackad maskin sitter det en klisterlapp som uppmanar installatören att ta bort det transportskydd som sitter på maskinens undersida, det går även ett snöre mellan klisterlapp och transportskydd. Både klisterlapp och snöre var borta, men transportskydd satt kvar.

• Gilla
Vreta Kloss och 4 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
skulle du ju kunna hävda fel på alla nya tvättmaskiner, då de har transportsäkringar.
Det är inte jämförbart. I TS fall var maskinen installerad och färdig för användning och då är det givetvis ett fel att glömma kvar en transportsäkring som förhindrar normal funktion.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M MjölnarBengt skrev:
Men nu var tvättmaskinen installerad och enligt uppgift klar att använda. På en ny/ouppackad maskin sitter det en klisterlapp som uppmanar installatören att ta bort det transportskydd som sitter på maskinens undersida, det går även ett snöre mellan klisterlapp och transportskydd. Både klisterlapp och snöre var borta, men transportskydd satt kvar.
Jovisst. Men ser du då inte liknelsen med kylskåpet. Som kanske också, enligt uppgift var klart att användas. Låt oss anta att du inte hittade det felet, utan ringde en tekninker. Denne drog fram kylen, och såg att sladden inte satt i. Teknikern fakturerade sedan 1600kr.
Skulle det också vara ett dolt fel, enligt dig. Eller vad är skillnaden?

M MjölnarBengt skrev:
Varför vore det underhållande? Jag vill bara att säljaren/byggaren gör rätt för sig, vissa användare (själva säljare/byggare, gissar jag) verkar tycka att man som köpare ska hålla käften och acceptera uppenbara dolda fel, det köper jag inte.
Tycker absolut du kan be säljaren göra rätt för sig, jag håller som sagt med om att du har rätt i sak och moraliskt. Det är inte samma sak som att ha rätt juridiskt.

Det vore underhållande eftersom att det finns tydliga prejudikat om att felet måste uppnå en viss andel av köpesumman för att nå framgång, men du väljer ändå att fortsätta strida juridiskt för en summa om 1600kr. Underhållande på samma sätt som att läsa en bok om en riddare som slåss mot väderkvarnar.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För att vi är några här som är intresserade av att få följa ett ärende som detta, om det skulle "behandlas" av domstolen och hur det skulle sluta. Det är ganska vanligt med diskussioner om stämningar här men inte så vanligt med rapporter om tvister som faktiskt drivs så långt.

Sen kan jag tycka att intressant är ett bättre ord än underhållande men det spelar mindre roll.
Spänningen skulle knappast vara olidlig, det finns som sagt prejudikat på snarlika frågeställningar.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte jämförbart. I TS fall var maskinen installerad och färdig för användning och då är det givetvis ett fel att glömma kvar en transportsäkring som förhindrar normal funktion.
Fel, kanske det är. Men det är inte olagligt😉.

M MjölnarBengt skrev:
[...] Jag kontrollerade (m.h.a. en inspektionskamera) att transportbultarna var bortplockade [...]
Du tycks ha varit rätt ambitiös... men ändå måste du ha slarvat. Man får väl anta att du konsulterade en bruksanvisning för att ta reda på var eventuella transportsäkringar är belägna. Och i så fall är det ju uppenbart att det finns en emballagebit under maskinen som måste tas bort:
Instruktioner för att ta bort förpackningsförstärkning från en maskin, visa två personer, dra i ett band.
Detta stycke står alldeles före stycket 4.1.3 som talar om var transportsäkringsbultarna är belägna.

Det tog mig ca 30 sekunder att hitta manual för maskinen i fråga på Cylindas webbsajt, och sen ca 20 sekunder till att hitta relevant stycke i manualen. Så jag anser att du utan vidare borde kunnat avhjälpa "felet" själv och inte har någon grund för att kräva att säljaren betalar servicefakturan.

Om däremot "felet" hade resulterat i skada på maskinen hade jag ansett att läget vore annorlunda. Jag håller helt med dig om att du ska kunna förvänta dig att maskinen är korrekt installerad, och ta den i bruk utan vidare kontroller. Men jag tycker det är rimligt att du åtminstone läser manualen och kontrollerar tänkbara felkällor innan du ringer ut en servicetekniker.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.