37 093 läst · 212 svar
37k läst
212 svar
Nytt hus, felmonterad tvättmaskin, vem betalar?
Nej, det är inte samma sak. Efter kontraktsskrivningen får du inte "försämra" huset. Det har inget med "dolt fel" att göra utan är ett brott mot en annan betydligt hårdare paragraf.M MjölnarBengt skrev:
Tar du bort samtliga spotlights före visningen av huset är det såklart en annan sak...
Tack för alla svar. Jag ska avvakta lite och se om det händer något.
Hej,M MjölnarBengt skrev:Jag är varken rörmokare eller vitvaruinstallatör, jag förmådde inte rubba tvättmaskinen vilket var anledningen till att jag använde en inspektionskamera för att kontrollera transportbultarna på maskinens baksida. Maskinen behövde både flyttas och vältas för att man skulle komma åt transportskyddet, jag är dessutom relativt nyopererad och får inte lyfta tungt på ett halvår, det finns inte en chans att jag hade klarat det själv... 😕
Maskinen är av märket Cylinda, den officiella supporten nämnde inte någon dold transportsäkring utan förutsatte (liksom jag själv) att maskinen installerats korrekt.
Jag hoppas såklart att säljaren/byggaren ska återkomma och göra rätt för sig, i annat fall kommer jag ta detta vidare. Det är enligt min mening ett solklart dolt fel.
Dolt fel skulle jag inte kalla men ett solklart icke fackmannamässigt utfört arbete. Du skriver att det är ett nybyggt hus, hur nytt är huset/vitvarorna. Byggaren borde kunna ta det på egen försäkring, alternativt att mäklaren tar det med den förra ägaren om du har fått dokumentionen för det utförda arbetet.
lycka till
Du verkar bestämd med att driva det vidare, oavsett vilken information du får här på forumet.M MjölnarBengt skrev:
Kan du inte snälla ta det till Tingsrätten (utan att läsa tidigare liknande prejudicerande domar). Det skulle vara väldigt underhållande.
Ett sista tips. I domstol är "att ha rätt inte samma sak som att få rätt" brukar man säga. Jag håller helt med om att säljaren "borde" ta på sig kostnaden för sitt slarv frivilligt. Vägrar han så har du tyvärr inte så mycket att komma med, rent juridiskt.
Varför vore det underhållande? Jag vill bara att säljaren/byggaren gör rätt för sig, vissa användare (själva säljare/byggare, gissar jag) verkar tycka att man som köpare ska hålla käften och acceptera uppenbara dolda fel, det köper jag inte.T TobiasStockholm skrev:Du verkar bestämd med att driva det vidare, oavsett vilken information du får här på forumet.
Kan du inte snälla ta det till Tingsrätten (utan att läsa tidigare liknande prejudicerande domar). Det skulle vara väldigt underhållande.
Ett sista tips. I domstol är "att ha rätt inte samma sak som att få rätt" brukar man säga. Jag håller helt med om att säljaren "borde" ta på sig kostnaden för sitt slarv frivilligt. Vägrar han så har du tyvärr inte så mycket att komma med, rent juridiskt.
För att vi är några här som är intresserade av att få följa ett ärende som detta, om det skulle "behandlas" av domstolen och hur det skulle sluta. Det är ganska vanligt med diskussioner om stämningar här men inte så vanligt med rapporter om tvister som faktiskt drivs så långt.M MjölnarBengt skrev:
Sen kan jag tycka att intressant är ett bättre ord än underhållande men det spelar mindre roll.
Du kan väl höra med din lokala konsumentvägledare om rådgivning. I sammanhanget håller jag dock med i tidigare inlägg att kanske sundare att släppa frågan/fakturan och gå vidare. Speciellt om du i det stora hela är nöjd med huset. Inte för att du har fel i sak men tror ganska vanligt med fler fel och även större fel vid nybyggen.
Fair enough. Jag har en ganska stark rättspatos, jag förstår att det kan bli fel och jag vill inte bråka i onödan, nu har dock installatören klantat sig. Vi får se hur det går, jag är ju nöjd i övrigt och säljaren har tidigare varit ganska lätt att kommunicera med.Alfredo skrev:För att vi är några här som är intresserade av att få följa ett ärende som detta, om det skulle "behandlas" av domstolen och hur det skulle sluta. Det är ganska vanligt med diskussioner om stämningar här men inte så vanligt med rapporter om tvister som faktiskt drivs så långt.
Sen kan jag tycka att intressant är ett bättre ord än underhållande men det spelar mindre roll.
Tack för tipset. Jag är absolut nöjd med huset, det är väldigt fint.M Marcus mackan skrev:Du kan väl höra med din lokala konsumentvägledare om rådgivning. I sammanhanget håller jag dock med i tidigare inlägg att kanske sundare att släppa frågan/fakturan och gå vidare. Speciellt om du i det stora hela är nöjd med huset. Inte för att du har fel i sak men tror ganska vanligt med fler fel och även större fel vid nybyggen.
Den liknelsen är ju faktiskt inte alls bättre då du jämför med att något gått sönder och inte går bruka utan rejäla reparationer som skulle komma upp i 10-30% av värdet om inte mer för att åtgärda.M MjölnarBengt skrev:
Däremot kan vi väl säga så här, du köper en ”ny bil” helt ny eller med garanti? (Går ju jämföras med nybilsgaranti eller garanti på begångnas bil, men irrelevant då händelsen inte är ett garantiärende kanske?) som du hämtar ut som är ”leveransklar” där du får en bibba papper och i bilen ligger en checklista att bilen är ”leveransklar”. Åker ut och kör på väg hem, märker att det låter konstigt från hjulen för att då stanna vid vägrenen och sedan gå ut och upptäcka att något är fel med dina hjul, kontaktar återförsäljaren som hänvisar till säljaren i person, som inte svarar.
Ringer en bärgare som då finner att hjulbultarna inte är ordentligt åtskruvade, för arbetet tar han 600kr och detta vill du sen fakturera säljaren. Om vi bortser från eventuella värderingar om säkerheten, så blir ju frågan om man anser att det är rimligt att du själv ska betala bärgaren och om du borde känt på bultarna på plats eller räknat ut det vid vägrenen? Eller kan man förvänta sig att hjulen bör vara ordentligt monterade?
Ja det bör man kunna anta och man bör kanske inte förvänta sig att man bör kolla detta, sen hade jag kanske inte gått in med inställningen om att stämma personen utan att ge hen en rimlig tid på sig att göra rätt innan jag laddade upp, men det verkar du ju göra. Sen är det skillnad på ett hus i vad som gäller om du köpt den av byggaren där han säljer privat.
Här kan man säkert hävda att du borde ringt tillverkarens bärgare och inte vägassistans som inte gäller i sammanhanget då du skulle ringt återförsäljarens bärgare etc. Men även då hade jag förväntat mig goodwill 😊
Men sätt det sen i att du inte köper av en bilhandlare utan av en privatperson som kör en mäklare i mellanhand och du vill att säljaren och då som privatperson ska betala bärgaren och denna säger nej och inte anser att det är goodwill, hade du stämt denna också? Byggaren är vad jag förstår det som en säljare i form av privat person och inte säljer via sitt företag. Där blir ju skillnaden kanske.
Rent hypotetiskt då liksom, men det är en bättre jämförelse skulle jag säga där många inte hade skitit i det vill jag tro mot en bilhandlare men kanske mot en privatperson, sen drar väl alla detta olika långt och som sagts, rätt och juridiskt ”rätt” kan ju skilja sig.
Lycka till, hoppas det löser sig 😊
Redigerat:
Man skriker gärna dolt fel om allting, utan att ens vara påläst om vad som krävs för att klassas som dolt fel.M MjölnarBengt skrev:
Utöver att det inte för en lekman ska kunna upptäckas så ska även felet påverka marknadsvärdet.
Så tillvida huset inte kostade kring 20 000kr så kommer inte ett fel som kostade 1600kr att åtgärda klassas som dolt fel.
Nej, det är inte "osis".Coolman skrev:Tydligen är det frigolit bit under trumman som glömdes ta bort.
Osis. Detta löste jag på 2min med att hitta bruksanvisning och kolla lite. Finns "fel" lista som man går igenom innan man kontaktar.
Lite egen ansvar borde man ha och inte ringa så fort en t.ex. säkring går...
Hoppas byggaren ej betalar och domstol avfärdar din "stämning".
Skuld resten av livet förvärras på grund av 1.600 kr. Då är något fel...
För de som undrar...
Det är slarv från byggaren.
Byggaren har ansvar för att det är korrekt installerat.
Byggaren har brustit.
Byggaren har att betala kostnader för installation och reparation.
Medlem
· Västernorrland
· 67 inlägg
Tänker inte ge mig in i diskussionen om vem som ska stå för kostnaden, bara förtydliga transportsäkringen.
Jag har, utan att överdriva, installerat flera hundra av dessa och liknande maskiner.
Det rör sig alltså om en frigolitkloss som sitter i främre hörnet av maskinen och ger stöd åt trumman underifrån. På framsidan av maskinen sitter en rund klisterlapp, 8-10 cm i diameter, vilken inte bör gå att missa. Fäst i lappen är också ett snöre, som i andra änden sitter fast i frigoliten. Detta framgår också av bilden på lappen, samt i instruktionsboken.
Tycker därför att det låter väldigt märkligt om någon ändå lyckats missa att avlägsna frigolitklossen, särskilt om man knåpat bort klistermärket utan att bry sig om bilden på det.
Bara mina två cent, och för att förtydliga hur oerhört klantigt det är att missa den där klossen.
Jag har, utan att överdriva, installerat flera hundra av dessa och liknande maskiner.
Det rör sig alltså om en frigolitkloss som sitter i främre hörnet av maskinen och ger stöd åt trumman underifrån. På framsidan av maskinen sitter en rund klisterlapp, 8-10 cm i diameter, vilken inte bör gå att missa. Fäst i lappen är också ett snöre, som i andra änden sitter fast i frigoliten. Detta framgår också av bilden på lappen, samt i instruktionsboken.
Tycker därför att det låter väldigt märkligt om någon ändå lyckats missa att avlägsna frigolitklossen, särskilt om man knåpat bort klistermärket utan att bry sig om bilden på det.
Bara mina två cent, och för att förtydliga hur oerhört klantigt det är att missa den där klossen.
Att ett fel skulle påverka marknadsvärdet är mig veterligen inget krav, däremot tar man med fastighetens ålder och pris då man gör en bedömning.E EXD skrev:Man skriker gärna dolt fel om allting, utan att ens vara påläst om vad som krävs för att klassas som dolt fel.
Utöver att det inte för en lekman ska kunna upptäckas så ska även felet påverka marknadsvärdet.
Så tillvida huset inte kostade kring 20 000kr så kommer inte ett fel som kostade 1600kr att åtgärda klassas som dolt fel.