MrJay
Om du vill stämma någon behöver du betala en ansökningsavgift till tingsrätten. Hur stor avgiften är beror på värdet på det tvisten rör. Om värdet är högst ett halvt prisbasbelopp (det vill säga max 28 650 kronor år 2024) är avgiften 900 kronor. För högre värden är avgiften 2 800 kronor.

Du får nog kräva att ansökningsavgiften också betalas ifall du vinner målet, annars kommer du ligga 2500kr back och ha några extra gråhår på köpet.

Tur för byggaren att du (ännu?) inte hittat något riktigt/allvarligt fel, men han kan enkelt dra sig ur genom att lägga ner firman och vipps har du ingen motpart längre.

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det är avgjort många gånger... 1,4-2.5%% av köpeskillingen är inte stort nog för att vara ett fel som ersätts.
Då kan man som byggherre fuska upp till 2.5% utan några konsekvenser? Det låter inte speciellt troligt.

MrJay MrJay skrev:
Om du vill stämma någon behöver du betala en ansökningsavgift till tingsrätten. Hur stor avgiften är beror på värdet på det tvisten rör. Om värdet är högst ett halvt prisbasbelopp (det vill säga max 28 650 kronor år 2024) är avgiften 900 kronor. För högre värden är avgiften 2 800 kronor.

Du får nog kräva att ansökningsavgiften också betalas ifall du vinner målet, annars kommer du ligga 2500kr back och ha några extra gråhår på köpet.

Tur för byggaren att du (ännu?) inte hittat något riktigt/allvarligt fel, men han kan enkelt dra sig ur genom att lägga ner firman och vipps har du ingen motpart längre.
Jag vill tro att byggaren är en rättskaffens man, men vi får se.

• Gilla
Stejoh85
  • Laddar…
M MjölnarBengt skrev:
Då kan man som byggherre fuska upp till 2.5% utan några konsekvenser? Det låter inte speciellt troligt.
Du får skilja på nybygge, där eventuella fel i entreprenaden regleras av andra lagar än jordabalken, och köp av ett "begagnat" hus.

• Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du får skilja på nybygge, där eventuella fel i entreprenaden regleras av andra lagar än jordabalken, och köp av ett "begagnat" hus.
Det är ett nybyggt hus?

Ja, då kan man reklamera fel till utföraren. Det har inget med jordabalkens "dolda fel" att göra.

• Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:

Jag tror inte att det finns något allvarligt fel, byggaren verkar duktig, men just detta har han missat.

useless useless skrev:
Ja, då kan man reklamera fel till utföraren. Det har inget med jordabalkens "dolda fel" att göra.
Okej, tack för info.

M MjölnarBengt skrev:
Jag tror inte att det finns något allvarligt fel, byggaren verkar duktig, men just detta har han missat.
Hur nybyggt är huset? Har byggaren byggt huset i egen regi och sedan sålt det. Eller är det du som är beställare?

• Gilla
Geografica och 3 till
  • Laddar…
engs
Kan tycka att det största problemet är att tvättmaskinen uppenbarligen inte provkörts efter installation. Kan ju vara ren otur att just den enstaka prylen som ej var korrekt installerad också missades testköras. Men man skulle väl kunna misstänka att samma sak gäller fler prylar eller att andra genvägar har tagits.

engs engs skrev:
Kan tycka att det största problemet är att tvättmaskinen uppenbarligen inte provkörts efter installation. Kan ju vara ren otur att just den enstaka prylen som ej var korrekt installerad också missades testköras. Men man skulle väl kunna misstänka att samma sak gäller fler prylar eller andra genvägar har tagits.
Kanske, jag upptäckte inte felet förräns tvättmaskinen startade centrifugeringen, ca 40min in i tvättprogrammet. Jag tror inte att byggaren har fuskat, han verkar noggrann, men just detta har han som sagt missat.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
engs
M MjölnarBengt skrev:
Kanske, jag upptäckte inte felet förräns tvättmaskinen startade centrifugeringen, ca 40min in i tvättprogrammet. Jag tror inte att byggaren har fuskat, han verkar noggrann, men just detta har han som sagt missat.
OK, ja kanske har de då kört igång kortast möjliga program utan centrifugering ändå då, för att se den fungerade och tog in vatten.

Bytte TM i höstas och enligt instruktionerna var det ett särskilt program man skulle köra första gången, med maskinen tom.

Dels för att testa men också rengöra från ev. oljerester från produktionen och få bort gammalt vatten då den skulle vara testad i fabrik, så det kan ligga unket vatten kvar från det.

• Gilla
leifberggren
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hur nybyggt är huset? Har byggaren byggt huset i egen regi och sedan sålt det. Eller är det du som är beställare?
Egen regi, det byggdes 2023.

Tydligen är det frigolit bit under trumman som glömdes ta bort.

Osis. Detta löste jag på 2min med att hitta bruksanvisning och kolla lite. Finns "fel" lista som man går igenom innan man kontaktar.

Lite egen ansvar borde man ha och inte ringa så fort en t.ex. säkring går...

Hoppas byggaren ej betalar och domstol avfärdar din "stämning".

Skuld resten av livet förvärras på grund av 1.600 kr. Då är något fel...

För de som undrar...

• Två personer i gråskala lyfter en tvättmaskin tillsammans. Bilden är en illustration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
claekm och 10 till
  • Laddar…
M MjölnarBengt skrev:
Egen regi, det byggdes 2023.
Då är det helt andra tillvägagångssätt. Det som står närmast tillhand, är väl reklammation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.