37 073 läst · 212 svar
37k läst
212 svar
Nytt hus, felmonterad tvättmaskin, vem betalar?
Om du vill stämma någon behöver du betala en ansökningsavgift till tingsrätten. Hur stor avgiften är beror på värdet på det tvisten rör. Om värdet är högst ett halvt prisbasbelopp (det vill säga max 28 650 kronor år 2024) är avgiften 900 kronor. För högre värden är avgiften 2 800 kronor.
Du får nog kräva att ansökningsavgiften också betalas ifall du vinner målet, annars kommer du ligga 2500kr back och ha några extra gråhår på köpet.
Tur för byggaren att du (ännu?) inte hittat något riktigt/allvarligt fel, men han kan enkelt dra sig ur genom att lägga ner firman och vipps har du ingen motpart längre.
Du får nog kräva att ansökningsavgiften också betalas ifall du vinner målet, annars kommer du ligga 2500kr back och ha några extra gråhår på köpet.
Tur för byggaren att du (ännu?) inte hittat något riktigt/allvarligt fel, men han kan enkelt dra sig ur genom att lägga ner firman och vipps har du ingen motpart längre.
Jag vill tro att byggaren är en rättskaffens man, men vi får se.MrJay skrev:Om du vill stämma någon behöver du betala en ansökningsavgift till tingsrätten. Hur stor avgiften är beror på värdet på det tvisten rör. Om värdet är högst ett halvt prisbasbelopp (det vill säga max 28 650 kronor år 2024) är avgiften 900 kronor. För högre värden är avgiften 2 800 kronor.
Jag tror inte att det finns något allvarligt fel, byggaren verkar duktig, men just detta har han missat.MrJay skrev:Om du vill stämma någon behöver du betala en ansökningsavgift till tingsrätten. Hur stor avgiften är beror på värdet på det tvisten rör. Om värdet är högst ett halvt prisbasbelopp (det vill säga max 28 650 kronor år 2024) är avgiften 900 kronor. För högre värden är avgiften 2 800 kronor.
Kan tycka att det största problemet är att tvättmaskinen uppenbarligen inte provkörts efter installation. Kan ju vara ren otur att just den enstaka prylen som ej var korrekt installerad också missades testköras. Men man skulle väl kunna misstänka att samma sak gäller fler prylar eller att andra genvägar har tagits.
Kanske, jag upptäckte inte felet förräns tvättmaskinen startade centrifugeringen, ca 40min in i tvättprogrammet. Jag tror inte att byggaren har fuskat, han verkar noggrann, men just detta har han som sagt missat.engs skrev:Kan tycka att det största problemet är att tvättmaskinen uppenbarligen inte provkörts efter installation. Kan ju vara ren otur att just den enstaka prylen som ej var korrekt installerad också missades testköras. Men man skulle väl kunna misstänka att samma sak gäller fler prylar eller andra genvägar har tagits.
OK, ja kanske har de då kört igång kortast möjliga program utan centrifugering ändå då, för att se den fungerade och tog in vatten.M MjölnarBengt skrev:
Bytte TM i höstas och enligt instruktionerna var det ett särskilt program man skulle köra första gången, med maskinen tom.
Dels för att testa men också rengöra från ev. oljerester från produktionen och få bort gammalt vatten då den skulle vara testad i fabrik, så det kan ligga unket vatten kvar från det.
Tydligen är det frigolit bit under trumman som glömdes ta bort.
Osis. Detta löste jag på 2min med att hitta bruksanvisning och kolla lite. Finns "fel" lista som man går igenom innan man kontaktar.
Lite egen ansvar borde man ha och inte ringa så fort en t.ex. säkring går...
Hoppas byggaren ej betalar och domstol avfärdar din "stämning".
Skuld resten av livet förvärras på grund av 1.600 kr. Då är något fel...
För de som undrar...
Osis. Detta löste jag på 2min med att hitta bruksanvisning och kolla lite. Finns "fel" lista som man går igenom innan man kontaktar.
Lite egen ansvar borde man ha och inte ringa så fort en t.ex. säkring går...
Hoppas byggaren ej betalar och domstol avfärdar din "stämning".
Skuld resten av livet förvärras på grund av 1.600 kr. Då är något fel...
För de som undrar...