37 409 läst · 212 svar
37k läst
212 svar
Nytt hus, felmonterad tvättmaskin, vem betalar?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 969 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 969 inlägg
Ta med fakturan och åk och prata med byggaren fysiskt. Gärna med andra personer närvarande. Be byggaren swisha över fakturabeloppet direkt till dig. Byggaren får dra av momsen så för byggaren är det en struntsumma.M MjölnarBengt skrev:
Redigerat:
Men det är ju samtidigt så att om en säljare säger att du inte får kontrollera t.ex. en vind så innebär det inte att fel på vinden blir dolda.
Detta är alltså långt ifrån ett solklart dolt fel.
Förstår din irritation men hade betalt fakturan och försökt få ersättning från säljaren efteråt.
Samtidigt så märkte du att maskinen inte fungerade, då borde du kontaktat säljaren innan du ringde ut en reparatör. Så räkna inte med att någon annan betalar.
Förstår din irritation men hade betalt fakturan och försökt få ersättning från säljaren efteråt.
Samtidigt så märkte du att maskinen inte fungerade, då borde du kontaktat säljaren innan du ringde ut en reparatör. Så räkna inte med att någon annan betalar.
Ett enmansföretag som bygger hus kanske inte är så snabb på att svara på mail, om det nu är mailat du har gjort?M MjölnarBengt skrev:
Slå en signal och diskutera saken. Tar max 5 min så är antagligen problemet ur världen.
Jag kontaktade säljaren innan jag ringde ut reparatören. Tvättmaskinen är felmonterad och det krävdes ett 40minuters tvättprogram för att felet skulle uppdagas. Ett solklart dolt fel.J Johan456 skrev:Men det är ju samtidigt så att om en säljare säger att du inte får kontrollera t.ex. en vind så innebär det inte att fel på vinden blir dolda.
Spelar ingen roll om detta fel i juridisk mening är dolt fel eller ej.M MjölnarBengt skrev:Jag är varken rörmokare eller vitvaruinstallatör, jag förmådde inte rubba tvättmaskinen vilket var anledningen till att jag använde en inspektionskamera för att kontrollera transportbultarna på maskinens baksida. Maskinen behövde både flyttas och vältas för att man skulle komma åt transportskyddet, jag är dessutom relativt nyopererad och får inte lyfta tungt på ett halvår, det finns inte en chans att jag hade klarat det själv... 😕
Maskinen är av märket Cylinda, den officiella supporten nämnde inte någon dold transportsäkring utan förutsatte (liksom jag själv) att maskinen installerats korrekt.
Jag hoppas såklart att säljaren/byggaren ska återkomma och göra rätt för sig, i annat fall kommer jag ta detta vidare. Det är enligt min mening ett solklart dolt fel.
Det är ett fel som inte du ska betala.
Gör dig omaket att skriva ett vanligt brev med papper och penna.
Bifoga kopia på räkningen och Stämningsansökan.
"Jag namn har fått lägga ut 1.600 kr för att få tvättmaskinen att fungera.
Se bifogade faktura.
Orsaken var att du inte monterat den korrekt närmare bestämt inte demonterat transportskydd undertill.
Detta slarv ansvarar du för och ska därför betala denna summa till mig.
Har jag inte fått pengarna inom en vecka så kommer jag att lämna in en stämning till tingsrätten.
Se bifogade blankett om Stämningsansökan som jag redan har börjat att fylla i uppgifter på.
Har du några frågor så ring mig på
070 XX XX XX annars så Swisha pengarna inom en vecka så är detta ärende avslutat för oss båda.
Om inte pengarna har kommit inom veckan så lämnar jag in Stämningsansökan och då blir det dyrare för dig.
Mvh
Namn"
Tack, jag tänkte någonting sådant. Jag hoppas dock att säljaren/byggaren endast råkar vara ovanligt seg på att svara, jag ska ge honom ytterligare ett par dagar. Huset är väldigt fint i övrigt.lunnabo skrev:Spelar ingen roll om detta fel i juridisk mening är dolt fel eller ej.
Det är ett fel som inte du ska betala.
Gör dig omaket att skriva ett vanligt brev med papper och penna.
Bifoga kopia på räkningen och Stämningsansökan.
"Jag namn har fått lägga ut 1.600 kr för att få tvättmaskinen att fungera.
Se bifogade faktura.
Orsaken var att du inte monterat den korrekt närmare bestämt inte demonterat transportskydd undertill.
Detta slarv ansvarar du för och ska därför betala denna summa till mig.
Har jag inte fått pengarna inom en vecka så kommer jag att lämna in en stämning till tingsrätten.
Se bifogade blankett om Stämningsansökan som jag redan har börjat att fylla i uppgifter på.
Har du några frågor så ring mig på
070 XX XX XX annars så Swisha pengarna inom en vecka så är detta ärende avslutat för oss båda.
Om inte pengarna har kommit inom veckan så lämnar jag in Stämningsansökan och då blir det dyrare för dig.
Mvh
Namn"
Ja, lycka till!M MjölnarBengt skrev:
För att klassas som dolt fel, ska beloppet överstiga ett halvt basbelopp. (Minns inte exakt, men långt över 1600kr).
Vidare skulle ingen jurist hövda att husets värde sjönk med 1600kr, om felet varit känt.
Felet hade dessutom kunnat upptäcka, om du provkörde maskinen.
Sist men inte minst kan säljaren hävda att värdet på maskinen sjunkit med 1600kr iochmed att den var installerad.
Sist ska dock sägas att det vore snyggt och önskvärt att säljaren bekostade detta. Men förvänta dig inte för mycket, och glöm tanken på dolt fel.
"För att klassas som dolt fel, ska beloppet överstiga ett halvt basbelopp."A AG A skrev:Ja, lycka till!
För att klassas som dolt fel, ska beloppet överstiga ett halvt basbelopp. (Minns inte exakt, men långt över 1600kr).
Vidare skulle ingen jurist hövda att husets värde sjönk med 1600kr, om felet varit känt.
Felet hade dessutom kunnat upptäcka, om du provkörde maskinen.
Sist men inte minst kan säljaren hävda att värdet på maskinen sjunkit med 1600kr iochmed att den var installerad.
Sist ska dock sägas att det vore snyggt och önskvärt att säljaren bekostade detta. Men förvänta dig inte för mycket, och glöm tanken på dolt fel.
Stämmer detta verkligen? Det är ingenting som jag känner till, men det får väl isåfall en domstol avgöra 🤷
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Nej, det stämmer inte. Finns ingen sådan gräns. Däremot har domstolarna gjort bedömningen att ingen ersättning för ”dolt fel” ska utgå om beloppet är för litet i förhållande till köpeskillingen. Finns som sagt ingen exakt gräns men småbelopp, som 1600kr i detta fall, är utan tvekan ”för litet”.M MjölnarBengt skrev:
Okej, vi får väl se vad domstolen kommer fram till. Jag hoppas dock att jag inte behöver dra det så långt.Thomas59 skrev:
Det är avgjort många gånger... 1,4-2.5%% av köpeskillingen är inte stort nog för att vara ett fel som ersätts.M MjölnarBengt skrev: