H
M MjölnarBengt skrev:
Det är ett enmansföretag som byggt och sålt huset. Huset är jättefint och han är uppenbarligen duktig, men just detta har han missat. Jag har en ganska stark rättspatos så jag kommer nog driva detta vidare, om det krävs.
Ta med fakturan och åk och prata med byggaren fysiskt. Gärna med andra personer närvarande. Be byggaren swisha över fakturabeloppet direkt till dig. Byggaren får dra av momsen så för byggaren är det en struntsumma.

Redigerat:
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Men det är ju samtidigt så att om en säljare säger att du inte får kontrollera t.ex. en vind så innebär det inte att fel på vinden blir dolda.
Detta är alltså långt ifrån ett solklart dolt fel.
Förstår din irritation men hade betalt fakturan och försökt få ersättning från säljaren efteråt.

Samtidigt så märkte du att maskinen inte fungerade, då borde du kontaktat säljaren innan du ringde ut en reparatör. Så räkna inte med att någon annan betalar.

• Gilla
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
M MjölnarBengt skrev:
Det är ett enmansföretag som byggt och sålt huset. Huset är jättefint och han är uppenbarligen duktig, men just detta har han missat. Jag har en ganska stark rättspatos så jag kommer nog driva detta vidare, om det krävs.
Ett enmansföretag som bygger hus kanske inte är så snabb på att svara på mail, om det nu är mailat du har gjort?
Slå en signal och diskutera saken. Tar max 5 min så är antagligen problemet ur världen.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Men det är ju samtidigt så att om en säljare säger att du inte får kontrollera t.ex. en vind så innebär det inte att fel på vinden blir dolda.
Detta är alltså långt ifrån ett solklart dolt fel.
Förstår din irritation men hade betalt fakturan och försökt få ersättning från säljaren efteråt.

Samtidigt så märkte du att maskinen inte fungerade, då borde du kontaktat säljaren innan du ringde ut en reparatör. Så räkna inte med att någon annan betalar.
Jag kontaktade säljaren innan jag ringde ut reparatören. Tvättmaskinen är felmonterad och det krävdes ett 40minuters tvättprogram för att felet skulle uppdagas. Ett solklart dolt fel.

• Gilla
Ulf Holmström och 1 till
  • Laddar…
M MjölnarBengt skrev:
Jag är varken rörmokare eller vitvaruinstallatör, jag förmådde inte rubba tvättmaskinen vilket var anledningen till att jag använde en inspektionskamera för att kontrollera transportbultarna på maskinens baksida. Maskinen behövde både flyttas och vältas för att man skulle komma åt transportskyddet, jag är dessutom relativt nyopererad och får inte lyfta tungt på ett halvår, det finns inte en chans att jag hade klarat det själv... 😕

Maskinen är av märket Cylinda, den officiella supporten nämnde inte någon dold transportsäkring utan förutsatte (liksom jag själv) att maskinen installerats korrekt.

Jag hoppas såklart att säljaren/byggaren ska återkomma och göra rätt för sig, i annat fall kommer jag ta detta vidare. Det är enligt min mening ett solklart dolt fel.
Spelar ingen roll om detta fel i juridisk mening är dolt fel eller ej.
Det är ett fel som inte du ska betala.

Gör dig omaket att skriva ett vanligt brev med papper och penna.
Bifoga kopia på räkningen och Stämningsansökan.

"Jag namn har fått lägga ut 1.600 kr för att få tvättmaskinen att fungera.
Se bifogade faktura.
Orsaken var att du inte monterat den korrekt närmare bestämt inte demonterat transportskydd undertill.
Detta slarv ansvarar du för och ska därför betala denna summa till mig.
Har jag inte fått pengarna inom en vecka så kommer jag att lämna in en stämning till tingsrätten.
Se bifogade blankett om Stämningsansökan som jag redan har börjat att fylla i uppgifter på.
Har du några frågor så ring mig på
070 XX XX XX annars så Swisha pengarna inom en vecka så är detta ärende avslutat för oss båda.
Om inte pengarna har kommit inom veckan så lämnar jag in Stämningsansökan och då blir det dyrare för dig.

Mvh

Namn"

• Gilla
Aajnor och 2 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Spelar ingen roll om detta fel i juridisk mening är dolt fel eller ej.
Det är ett fel som inte du ska betala.

Gör dig omaket att skriva ett vanligt brev med papper och penna.
Bifoga kopia på räkningen och Stämningsansökan.

"Jag namn har fått lägga ut 1.600 kr för att få tvättmaskinen att fungera.
Se bifogade faktura.
Orsaken var att du inte monterat den korrekt närmare bestämt inte demonterat transportskydd undertill.
Detta slarv ansvarar du för och ska därför betala denna summa till mig.
Har jag inte fått pengarna inom en vecka så kommer jag att lämna in en stämning till tingsrätten.
Se bifogade blankett om Stämningsansökan som jag redan har börjat att fylla i uppgifter på.
Har du några frågor så ring mig på
070 XX XX XX annars så Swisha pengarna inom en vecka så är detta ärende avslutat för oss båda.
Om inte pengarna har kommit inom veckan så lämnar jag in Stämningsansökan och då blir det dyrare för dig.

Mvh

Namn"
Tack, jag tänkte någonting sådant. Jag hoppas dock att säljaren/byggaren endast råkar vara ovanligt seg på att svara, jag ska ge honom ytterligare ett par dagar. Huset är väldigt fint i övrigt.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
M MjölnarBengt skrev:
Det är enligt min mening ett solklart dolt fel.
Ja, lycka till!
För att klassas som dolt fel, ska beloppet överstiga ett halvt basbelopp. (Minns inte exakt, men långt över 1600kr).
Vidare skulle ingen jurist hövda att husets värde sjönk med 1600kr, om felet varit känt.
Felet hade dessutom kunnat upptäcka, om du provkörde maskinen.
Sist men inte minst kan säljaren hävda att värdet på maskinen sjunkit med 1600kr iochmed att den var installerad.

Sist ska dock sägas att det vore snyggt och önskvärt att säljaren bekostade detta. Men förvänta dig inte för mycket, och glöm tanken på dolt fel.

• Gilla
Bonde50 och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ja, lycka till!
För att klassas som dolt fel, ska beloppet överstiga ett halvt basbelopp. (Minns inte exakt, men långt över 1600kr).
Vidare skulle ingen jurist hövda att husets värde sjönk med 1600kr, om felet varit känt.
Felet hade dessutom kunnat upptäcka, om du provkörde maskinen.
Sist men inte minst kan säljaren hävda att värdet på maskinen sjunkit med 1600kr iochmed att den var installerad.

Sist ska dock sägas att det vore snyggt och önskvärt att säljaren bekostade detta. Men förvänta dig inte för mycket, och glöm tanken på dolt fel.
"För att klassas som dolt fel, ska beloppet överstiga ett halvt basbelopp."
Stämmer detta verkligen? Det är ingenting som jag känner till, men det får väl isåfall en domstol avgöra 🤷

• Wow
MONTREAL
  • Laddar…
RoTe
Haha herre gud lägg ner energin på något mer värdefullt än 1600kr!

• Gilla
claekm och 7 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Så kan man tycka, det är dock främst principen. Om nu 1600kr är en sådan struntsumma så kan ju säljaren/byggaren lika gärna betala detta utan att krångla?

• Gilla
Vreta Kloss och 5 till
  • Laddar…
Thomas59
M MjölnarBengt skrev:
Stämmer detta verkligen? Det är ingenting som jag känner till, men det får väl isåfall en domstol avgöra 🤷
Nej, det stämmer inte. Finns ingen sådan gräns. Däremot har domstolarna gjort bedömningen att ingen ersättning för ”dolt fel” ska utgå om beloppet är för litet i förhållande till köpeskillingen. Finns som sagt ingen exakt gräns men småbelopp, som 1600kr i detta fall, är utan tvekan ”för litet”.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
RoTe RoTe skrev:
Det kan jag tycka också - om det var en annan situation!
Nu är det här i princip lika som ett inköp av en helt ny vara, så det finns ingen anledning att acceptera det.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Nej, det stämmer inte. Finns ingen sådan gräns. Däremot har domstolarna gjort bedömningen att ingen ersättning för ”dolt fel” ska utgå om beloppet är för litet i förhållande till köpeskillingen. Finns som sagt ingen exakt gräns men småbelopp, som 1600kr i detta fall, är utan tvekan ”för litet”.
Okej, vi får väl se vad domstolen kommer fram till. Jag hoppas dock att jag inte behöver dra det så långt.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Det kan jag tycka också - om det var en annan situation!
Nu är det här i princip lika som ett inköp av en helt ny vara, så det finns ingen anledning att acceptera det.
Det är lite så jag resonerar. En äldre maskin som fått ett mekaniskt fel hade varit någonting helt annat.

• Gilla
feRRo
  • Laddar…
Cheesen
M MjölnarBengt skrev:
Det är avgjort många gånger... 1,4-2.5%% av köpeskillingen är inte stort nog för att vara ett fel som ersätts.

• Gilla
adron och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.