A AG A skrev:
Jag förstår fortfarande inte vad du tycker är okej, eller inte. Du säger att det inte gick att upptäcka för att du har ont i ryggen. Eller iallafall inte få lyfta tungt. Isåfall behöver väl inte en blind person besikta ett hus överhuvudtaget. Han/hon kunde ju inte se om något var fel.
Om du inte orkar/kan/får dra fram tvättmaskinen, så får du väl be någon granne/släkting/vän om hjälp med det. Sen hade det ju varit ganska enkelt att hitta den miss som hantverkaren gjort. Han har ju inte gjort fel. Han glömde att ta bort en liten sak. Inte större fel än att kontakten eller avloppsslangen hade glömts att sätta på plats.
Att just du råkar ha problem med att lyfta, frigör dig inte från att kolla enkla saker.
Jag förstår hur du tänker, till viss del. Men att hävda att den som installerade maskinen inte gjort något fel köper jag inte. Nu vet jag inte om det var en privatperson, allmän hantverkare eller någon som sysslar med installation av vitvaror som monterade tvättmaskinen. Det sistnämnda känns osannolikt, då har man verkligen gjort fel. Att utföra ett jobb "lite grann" är knappt bättre än att strunta i att utföra jobbet alls.
Jag skulle inte direkt vara så förtjust om en däckverkstad tar emot mina pengar, men "missar" att dra åt hjulmuttrarna. Men enligt ditt resonemang så har däckverkstan då inte gjort något fel?
Tycker nästan att det avgörande här är hur säljaren blev kontaktad, vad som blev sagt, och varför säljaren verkar vara så ointresserad av att lösa ett problem.
Därtill vill jag hävda att man alltid ska provköra en maskin som blivit installerad. Det kan vara något fel på produkten, elektronikfel, pump, motor etc. Inte så kul att lämna efter sig en maskin som inte ens startar eller för ett onormalt ljud. Frigolitklossen hade uppmärksammats omedelbart vid provkörning.
 
A AG A skrev:
Du säger att det inte gick att upptäcka för att du har ont i ryggen. Eller iallafall inte få lyfta tungt. Isåfall behöver väl inte en blind person besikta ett hus överhuvudtaget. Han/hon kunde ju inte se om något var fel.
Jag håller med dig att TS fysiska begränsningar inte påverkar undersökningsplikten men det är nog också allt jag håller med om.

A AG A skrev:
Om du inte orkar/kan/får dra fram tvättmaskinen, så får du väl be någon granne/släkting/vän om hjälp med det.
Jag ställer mig mycket tveksam till att det ska anses nödvändigt att dra ut en nyinstallerad splitterny tvättmaskin i ett nybyggt hus och titta upp i den underifrån. Visst, undersökningsplikten är omfattande men inte hur omfattande som helst.

A AG A skrev:
Sen hade det ju varit ganska enkelt att hitta den miss som hantverkaren gjort. Han har ju inte gjort fel. Han glömde att ta bort en liten sak.
Så du menar att hantverkaren har gjort en "miss" men inte ett "fel"? För de allra flesta kan jag garantera att orden "miss" respektive "fel" är väldigt synonyma när de används som de gör här. Hantverkaren har missat och glömt "att ta bort en liten sak". Alldeles självklart är det att göra fel!
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
C Calle Andersson skrev:
Jag förstår hur du tänker, till viss del. Men att hävda att den som installerade maskinen inte gjort något fel köper jag inte. Nu vet jag inte om det var en privatperson, allmän hantverkare eller någon som sysslar med installation av vitvaror som monterade tvättmaskinen. Det sistnämnda känns osannolikt, då har man verkligen gjort fel. Att utföra ett jobb "lite grann" är knappt bättre än att strunta i att utföra jobbet alls.
Jag skulle inte direkt vara så förtjust om en däckverkstad tar emot mina pengar, men "missar" att dra åt hjulmuttrarna. Men enligt ditt resonemang så har däckverkstan då inte gjort något fel?
Tycker nästan att det avgörande här är hur säljaren blev kontaktad, vad som blev sagt, och varför säljaren verkar vara så ointresserad av att lösa ett problem.
Därtill vill jag hävda att man alltid ska provköra en maskin som blivit installerad. Det kan vara något fel på produkten, elektronikfel, pump, motor etc. Inte så kul att lämna efter sig en maskin som inte ens startar eller för ett onormalt ljud. Frigolitklossen hade uppmärksammats omedelbart vid provkörning.
Nu är ju inte allt "svart eller vitt" här i världen. Det finns grader av allt. Fel, eller misstag. Du förstår väl själv, att det kan dyka upp tillfällen då killen på däckverkstan blir distraherad av att telefonen ringer, samtidigt som en kund är på honom, som han måste springa och hjälpa, exempelvis. Sådant kan göra att han av misstag glömmer att dra åt hjulbultarna.
Men då kommer nästa fråga. Låt oss nu säga att du kör några mil, och upptäcker att det skramlar lite. Vad gör du då?
- 1. Du ringer genast ut en bilmekaniker som kommer ut och drar åt bultarna. Du söker sedan få tillbaka den kostnaden från däckverkstan.
-2. Du går ut och ser att bultarna inte är helt åtdragna. Du tar fram fälgkorset, drar åt bultarna. Rycker på axlarna, och tänker att det är mänskligt att göra "fel/misstag"?
 
A AG A skrev:
Rycker på axlarna, och tänker att det är mänskligt att göra "fel/misstag"?
Om en bilverkstad gör ett fel som utsätter mig för direkt livsfara så inte rycker jag bara på axlarna. Gör du?
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nu är ju inte allt "svart eller vitt" här i världen. Det finns grader av allt. Fel, eller misstag. Du förstår väl själv, att det kan dyka upp tillfällen då killen på däckverkstan blir distraherad av att telefonen ringer, samtidigt som en kund är på honom, som han måste springa och hjälpa, exempelvis. Sådant kan göra att han av misstag glömmer att dra åt hjulbultarna.
Men då kommer nästa fråga. Låt oss nu säga att du kör några mil, och upptäcker att det skramlar lite. Vad gör du då?
- 1. Du ringer genast ut en bilmekaniker som kommer ut och drar åt bultarna. Du söker sedan få tillbaka den kostnaden från däckverkstan.
-2. Du går ut och ser att bultarna inte är helt åtdragna. Du tar fram fälgkorset, drar åt bultarna. Rycker på axlarna, och tänker att det är mänskligt att göra "fel/misstag"?
Som professionell yrkesutövare har man ett ansvar att utföra jobbet korrekt. Har sett otaliga trådar där någon är missnöjd med en hantverkare, och svaret som standard är att hantverkaren måste få en chans på sig att göra om och göra rätt. Av någon anledning funkade det inte så i det här fallet, men det är personen som installerat tvättmaskinen som gjort fel, oavsett vem som i slutändan får rätta till det.
Jag hade valt
- 3. Dra åt muttrarna själv, men åka och klaga på verkstaden. Anledningen till att jag lämnar in bilen för skifte av hjul är för att slippa göra det själv. Och tar de betalt för ett jobb som jag måste slutföra ska de få höra det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Movie42 skrev:
Låter som att du kan komma att kontakta säljaren i framtiden när du undrar över något i huset, inte bara rena fel. Då är det ju väldigt smart att göra sig ovän redan nu för en sådan här liten sak.
Det är ju upp till säljaren, anser jag.
 
Harry Bj Harry Bj skrev:
Pröva med att föreslå att halvera fakturan, kanske kunde lyckas.
Nej, det kommer jag inte göra. Det är 100% installatören som gjort fel, anser jag.
 
  • Gilla
Harry Bj och 1 till
  • Laddar…
M MjölnarBengt skrev:
Det är ju upp till säljaren, anser jag.
Man är väl alltid (minst) två i en relation?
 
A AG A skrev:
Jag förstår fortfarande inte vad du tycker är okej, eller inte. Du säger att det inte gick att upptäcka för att du har ont i ryggen. Eller iallafall inte få lyfta tungt. Isåfall behöver väl inte en blind person besikta ett hus överhuvudtaget. Han/hon kunde ju inte se om något var fel.
Om du inte orkar/kan/får dra fram tvättmaskinen, så får du väl be någon granne/släkting/vän om hjälp med det. Sen hade det ju varit ganska enkelt att hitta den miss som hantverkaren gjort. Han har ju inte gjort fel. Han glömde att ta bort en liten sak. Inte större fel än att kontakten eller avloppsslangen hade glömts att sätta på plats.
Att just du råkar ha problem med att lyfta, frigör dig inte från att kolla enkla saker.
Jag läste instruktionsboken, det stycke som behandlar transportbultarna innehåller varningar mm, vilket var anledningen till att jag kontrollerade just transportbultarna. Det är allt man kan förvänta sig att jag som lekman ska behöva göra.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Man är väl alltid (minst) två i en relation?
Det är installatören som gjort fel, inte jag. Jag kommer nog ta kontakt med ARN imorgon.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M MjölnarBengt skrev:
Det är installatören som gjort fel, inte jag.
Absolut! Men det är du som måste värdera hur du bedömer att framtida relationer med säljaren påverkas av hur du agerar. Det kan ingen annan än du göra.

Struntar du helt i dessa relationer och tycker att knappa två tkr är värt att bråka om så kör in i kaklet!

Tror du istället att du kan komma att ha glädje i framtiden av en god relation med säljaren kanske det är värt pengarna att bara strunta i detta.

Eller så ser du det någonstans mitt emellan dess två ytterligheter, vad vet jag
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
M MjölnarBengt skrev:
Jag kommer nog ta kontakt med ARN imorgon.
Formellt sett, vem är din motpart, dvs. vem har du köpt fastigheten av? Byggaren som fysisk person eller en juridisk person?

Dessutom, när det gäller bostadstvister är ARNs minimigräns 2 000 kronor.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MjölnarBengt skrev:
Jag kommer nog ta kontakt med ARN imorgon.
ARN prövar inte tvister avseende köp av fast egendom.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
ARN prövar inte tvister avseende köp av fast egendom.
Såg det, jag får skriva och skicka en faktura till säljaren.
 
C Calle Andersson skrev:
Som professionell yrkesutövare har man ett ansvar att utföra jobbet korrekt. Har sett otaliga trådar där någon är missnöjd med en hantverkare, och svaret som standard är att hantverkaren måste få en chans på sig att göra om och göra rätt. Av någon anledning funkade det inte så i det här fallet, men det är personen som installerat tvättmaskinen som gjort fel, oavsett vem som i slutändan får rätta till det.
Jag hade valt
- 3. Dra åt muttrarna själv, men åka och klaga på verkstaden. Anledningen till att jag lämnar in bilen för skifte av hjul är för att slippa göra det själv. Och tar de betalt för ett jobb som jag måste slutföra ska de få höra det.
Det är ett alternativ som kanske även jag skulle ha gjort. Men jag skulle kanske enbart ringt, och påtalat missen. Men så länge ingen olycka skett, hade jag inte börjat kräva ersättningar.
Ungefär så tycker jag även att TS borde ha gjort. Det kommer både bli dyrt och svårt för TS att bo i hus, om han måste ringa tekniker/hantverkare för minsta lilla. Särskilt om han ska försöka få någon annan att betala varje gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.