Det var ett stort badrum/tvättstuga minst 20 m2 vi gjorde golvet i stort sett plant förutom just vid golvbrunn och hur vi gjorde där kommer jag inte ihåg står duschkabin samt badkar i utrymmet.
 
Sådär mina vänner, då har vi kommit gång igen med renoveringen efter ett långt vinteruppehåll. Det som hänt sen sist är:

1. Vi har spikat hela planlösningen och verkligen bestämt oss för var alla funktioner ska finnas. Det var risk att det skulle bli lite tajt i duschen, men för att verifiera så använder jag CAD-modellen på badrummet och gjorde en VR-scen av den. Med hjälp av HTC vive kunde vi sen testa hela badrummet i skala 1:1 och röra oss fritt i Virtual reality innan vi spikade alla mått. Extremt värdefull insikt, det kan jag rekomendera varmt till alla som har möjlighet. Nu råkar jag ha förmånen att jobba med VR-utveckling men för gemene man är det fortfarande väldigt otillgänglig teknilk tyvärr. Det får det bli ändring på framöver såklart!

2. Bjälklaget är numera förstärkt med kortlingar och avloppet från golvbrunn och handfat (50mm) nedlagt emellan med en del förstärkningar på balkarna. Här är några bilder ifrån det momentet.
Förstärkt bjälklag med kortlingar och nytt avloppsrör bland sågspån under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av badrumsgolv med nytt bjälklag och inlagda avloppsrör i en öppen träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete med förstärkt bjälklag och nylagt avlopp i ett oavslutat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Förra helgen åkte spånskivorna på på golvet. Jag använda vanliga, och inte dom som var fuktsäkrade . Det här var ju ett extremt tacksamt och efterlängtat arbete. Nu börjar det verkligen kännas som ett rum tar form! Slängde även in lite möbler och prototyper av lampor i taket :)

Vi har tänkt att använda en gammal kommod i teak vi köpt att ha handfatet på. Är det någon som har erfarenhet av hur en sådan möbel kan behandlas för att tåla badrumsmiljön?

Renoveringsprojekt med spånskivor på golvet och en gammal teakkommod i ett rum med träväggar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt av ett badrum med nytt golv i konstruktion, teakkommod med handfat och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



4. Började sätta gips i helgen också, men såg att det gamla råspåntlagret inte satt ordentligt. Jag försstärkte med plåtvinklar. Fick även låna en skruvautomat av min vän, och jädrar vad tacksamt det var att jobba med den!

[video]https://youtu.be/J3LyIEhPjJE[/video]

Plåtvinkel som förstärker råspontlagret på en trävägg i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat rum med nymonterade gipsskivor, en hopfällbar stege och en skruvdragare på spånskivegolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




En till fundering jag har till någon erfaren byggare handlar om ventilation. Vi har öppnat ett hål i en kanal i skorstenen. I samma kanal på våningen under går ventilationen ut ifrån en liten toalett. Frågan är då, om vi skulle montera en PAX-fläkt i det här nya hålet. Finns det risk att man trycker ut luften nedåt på nedervåningen, eller är det troligare att den tar sig uppåt istället?

Hälsningar

- Björn
 
Redigerat:
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Bra kör! Behöver nog få tillbaka den däringa automaten snart, efter eget husinköp... ;)
 
  • Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Nu är vi kommit lite längre med badrummet. Flytspackel, tätskikt och kakling är gjort, och jag håller på med inredningen. Jag har en fundering kring den vägg som ska byggas framför toalettcisternen/fixturen.

Jag har hört nån nämna att den ska byggas av stålreglar och nån fuktsäker skiva. Men jag funderar på om det inte skulle gå lika bra att bygga den med vanlig 45-träregel och antingen en skiva plywood eller OSB+gips. Jag resonerar som så att den är ju utanför tätskiktet och ska inte heller kaklas, bara målas med vävtapet. Är det galet?

/Björn
 
  • Delvis renoverat badrum med flytspackel, tätskikt och kaklade väggar samt en ouppbyggd toalettcistern och synliga rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdigt badrum med blå toalettcistern och gråa stamrör framför kaklade väggar, redo för vidare inredningsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bjorn_s skrev:
Nu är vi kommit lite längre med badrummet. Flytspackel, tätskikt och kakling är gjort, och jag håller på med inredningen. Jag har en fundering kring den vägg som ska byggas framför toalettcisternen/fixturen.

Jag har hört nån nämna att den ska byggas av stålreglar och nån fuktsäker skiva. Men jag funderar på om det inte skulle gå lika bra att bygga den med vanlig 45-träregel och antingen en skiva plywood eller OSB+gips. Jag resonerar som så att den är ju utanför tätskiktet och ska inte heller kaklas, bara målas med vävtapet. Är det galet?

/Björn
Det går säkert bra att ha träregel men för mig känns det fel att använda organiska material i våtrum. Speciellt när det blir på "insidan" av väggen.

Jag använde själv jacons våtrumsskiva 20mm.
https://www.jackon.se/produkter-bygg/vatrum/jackoboard-vatrumsskiva/

Lim + skruvar samt "kottlade även med den skivan vilket gjorde att hela konstruktionen blev ruskigt styv och stabil.
 
Intressant! Dom där skivorna borde jag nog använda när jag bygger in badkaret. Borta vid toaletten är det inte lika mycket vatten och fukt däremot. Organiska material, nej det är nog klokt. Men vi kommer ha badrumsskåp av Ikeas spånblandning och handdukar i bomull och kommod av teak och såvidare, så helt kvitt organiska material kommer vi ju inte.

Var köper man jackon-skivorna?
 
B bjorn_s skrev:
Intressant! Dom där skivorna borde jag nog använda när jag bygger in badkaret. Borta vid toaletten är det inte lika mycket vatten och fukt däremot. Organiska material, nej det är nog klokt. Men vi kommer ha badrumsskåp av Ikeas spånblandning och handdukar i bomull och kommod av teak och såvidare, så helt kvitt organiska material kommer vi ju inte.

Var köper man jackon-skivorna?
Jag köpte dem på Beijer. Fanns hemma på hyllan.

Badrumsskåp ligger ju dock utanför väggen och är enkelt inspekterbart. Lite svårare med en regel som bli inbyggd.
 
Hmm, får noll träffar på jackon på beijerbyggs site, inget relevant på ”våtrumsskiva” heller. Var det länge sen du köpte dom?
 
  • Skärmdump av Beijer Byggmaterial webbsida med sökresultatet 'Artikeln kunde inte hittas' med tips för nya sökningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bjorn_s skrev:
Hmm, får noll träffar på jackon på beijerbyggs site, inget relevant på ”våtrumsskiva” heller. Var det länge sen du köpte dom?
Glava har en som heter wedi
Sen finns det Litex.
Är det samma, bara olika priser. Litex är väldigt dyrt, iallafall när jag gjämförde
 
Krilleman
  • Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Krilleman
R Robin Wahlman skrev:
Märkligt. Jag får upp ett bra gäng produkter när jag söker på Jackon varav våtrumsskivan är en av dem.

Här är direktlänken:
[länk]
"Ej köpbar" hos mig var sig i varuhuset eller på beställning i både Strängnäs, Eskilstuna & Västerås.

Kan det vara lokala avvikelser?
 
  • Lagerstatus med alternativ: onlinebeställning, hemleverans ej köpbar, hämtning i Västerås ej köpbar.
Krilleman krilleman_215 skrev:
"Ej köpbar" hos mig var sig i varuhuset eller på beställning i både Strängnäs, Eskilstuna & Västerås.

Kan det vara lokala avvikelser?
Verkar inte bättre.
Här i Östersund har dom 600mm bredd i både 12 och 20mm på hyllan.
 
ah, säkert något lokalt då. Men tack för tipset, det verkar som jag kan köpa dom på Krauta. Så en 20mm som jag sätter på vanliga stålreglar i väggen, eller ska jag bygga "reglar" av Jackon-board också?
 
Live från bygget, jag skippar stålreglar, har ingen erfarenhet av dom och det känns krångligt att jobba med. Gör en lekmannabedömning att det får hålla med organiska träreglar. Vet dock inte hur stort problem det kan tänkas bli, men jag tänker lämna en luftspalt där nere samt runt skåpet, så lite rotation på luften blir det.

Nu ska jag bara välja vilken skiva jag ska ta. Antingen lappar jag med plywood och gips jag har hemma eller så åker jag och hämtar lite sån där jackonskiva. Men nu har jag ju ändå organiskt material så då kanske det kan kvitta om jag har det i skivan också.

Tanken här är att hela skåpet ska gå att ta ur för att komma åt toalettcisternen.

Byggplats med synliga VVS-installationer, blå toalettstomme och träreglar vid en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Toalettcistern inbyggd i vägg med synliga rör och träreglar, redo för väggskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av toalettcistern och rör med träreglar och väggkonstruktion i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.