Låter rimligt. Lutar åt att beställa boxen, och sen konstruera hyllan mot väggen med Lux-skivor eller motsvarande. Tänkte att jag skulle göra ett hål i samma bred som klinkerramen, där det kan sitta en metallbit med galler längst ner, som går att ta bort på något vis (magneter?), så att jag kan komma åt att rensa i golvbrunnen. Golvbrunnen kommer ju ligga halvvägs in under badkaret.

Vad tror ni om konstruktionen med hyllan? (3D-modell finns här: https://skfb.ly/6wtrE)

3D-renderad bild av en badrumshylla med hål för golvbrunnsåtkomst och metallgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av ett badkar med angränsande hyllkonstruktion och inspektionslucka i golvbrunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Galler/inspektionslucka ungefär med samma funktion som den här, även om just det här var lite onödigt dyrt kanske:

Ventilationsgaller för inbyggnadsbadkar monterat i vit kakelvägg ovanför klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Blir ju kanoners det där
 
Frigolitboxen kostade 3400kr, och hade leveranstid på över en månad, så det lutar åt att jag låter hantverkaren som kaklade göra inbyggnaden också. Då har jag fått en offert på 11000 innan rotavdrag, inklusive material (luxelements eller motsvarande byggskivor).

Nu börjar det närma sig slutskedet! Rörmokaren kopplade in vattnet igår, så nu är det bara elektrikern kvar, samt inkakligen av badkaret och lite småfix med hyllor och skåp ovanför toaletten. Desvärre har jag lyckats slarva bort bottenventilen till badkaret. (eller så saknades den i leveransen). Hoppas innerligt att det går att beställa separat, annars måste jag köpa ytterligare en hel avloppssats för 3500kr vilket skulle svida!

360-bild av ett pågående badrumsrenoveringsprojekt med synligt badkar, handfat och VVS-arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här är en 360-bild:
https://theta360.com/s/hEMYNND95zuyOfkD4EuyoKsxk
 
Bra skit! Jag antar att kameran får sitta kvar, uppenbar placering av en kamera till larmet, right? :)
 
  • Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Sådär gott folk. Då är det i princip bara nån krok kvar att sätta upp, så jag kallar badrummet färdigt från och med idag. Premiärbad med champagne igårkväll. Känns fantastiskt!

Interaktiv 360-bild:

https://theta360.com/s/ambcG2hNQXXbXl1Z9ptfihsEC



Nyligen renoverat badrum med fristående badkar, dusch, spegelskåp, fönster med växter och tavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nyligen renoverat badrum med badkar, duschen på väggen, konst på vägg och växter vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat badrum med träkommod, spegelskåp, vit handfat och badkar, samt fönster med växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med toalett, handfat på träkommod, spegel och gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Carro_D och 12 till
  • Laddar…
Bland det smakfullaste jag sett på läng, stilpolisen ger 5 av 5 batonger ;)
 
  • Gilla
anders.ostling och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bland det smakfullaste jag sett på läng, stilpolisen ger 5 av 5 batonger ;)
Tack! Vi är väldigt nöjda själv. Nöjdare med hur det ser ut än vad det kostade :crysmile:

Här är vår initiala budget i inlägg 1 jämfört med utfallet:

Jämförelse av budget och utfall för ett badrumsrenoveringsprojekt, med detaljerad lista över kostnader för material och arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis kanske för att det slutade med att vi lejde bort en större del av arbetet än vad vi räknat med från början. Fallbyggnad, tätskiktsarbete och plattsättning har vi haft in hantverkare som gjort (samt EL och VVS). Rivning, konstruktion, snickeri, det målade tätskiktet samt ytskikt och montering har vi gjort själva.

Jag skulle vilja passa på att tacka alla som kommit med bra tips och hejarop längs vägen! Det har gjort renoveringen väldigt mycket enklare!

Hälsningar Björn
 
  • Gilla
Kalvmarken och 12 till
  • Laddar…
Grattis till ett avslutat projekt, sådana har man inte så gott om!
 
  • Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Rörmokeri blir alltid dyrare än man tror, har jag märkt, hur mycket man än tar till i budgeten.
 
  • Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
F Fred vom Jupiter skrev:
Rörmokeri blir alltid dyrare än man tror, har jag märkt, hur mycket man än tar till i budgeten.
Mycket möjligt. Många beslut ligger i luften från början. Nu valde vi vattenburen golvvärme, så då gick det arbetet på VVS-notan,annars hade det kanske hamnat på elektrikerns bord. Möbler och annat, där har vi nog fastnat för dyrare saker tillslut. Badkaret hade vi inte så mycket att välja på med dom måtten (1400x800) så det blev dyrt. Men, överlag känns det som ett ok pris ändå jämför med totalentreprenad hos t.ex Comfort.
 
  • Gilla
Mawe85
  • Laddar…
Snyggt!
Bara av ren nyfikenhet: Hur långt är badkaret och hur brett är duschutrymmet?
 
Hej
Anna_H Anna_H skrev:
Snyggt!
Bara av ren nyfikenhet: Hur långt är badkaret och hur brett är duschutrymmet?
Hejsan

Badkaret är 1400 mm långt och 800 brett. Duschen är 700mm bred och typ 1030mm lång. Badkaret är kort men eftersom det är bredare och djupare än standard badar man bekvämt ändå. Även två vuxna. Duschen var vi också oroliga skulle bli för smal (70cm) men eftersom badkaret slutar i lårhöjd så påverkar det inte känslan av utrymme. Det är mest armar och axlar som ska få plats när man tvålar in sig och så vidare, så det går alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Grattis!

Får man fråga varför du lejde bort tätskiktet? Pga intyg etc?

Sedan en ödmjuk fråga... har du gjort din budgeteringsmall själv i t ex excel eller är det någon mjukvara? Du har inte lust att dela med dig av en tom mall? :p

Väldigt snyggt badrum!
 
  • Gilla
Ethel88 och 1 till
  • Laddar…
B bjorn_s skrev:
Hej

Hejsan

Badkaret är 1400 mm långt och 800 brett. Duschen är 700mm bred och typ 1030mm lång. Badkaret är kort men eftersom det är bredare och djupare än standard badar man bekvämt ändå. Även två vuxna. Duschen var vi också oroliga skulle bli för smal (70cm) men eftersom badkaret slutar i lårhöjd så påverkar det inte känslan av utrymme. Det är mest armar och axlar som ska få plats när man tvålar in sig och så vidare, så det går alldeles utmärkt.
Det såg ännu smalare ut än 70 på bilderna nämligen.
Själv har jag prioriterat annorlunda, vi valde ett duschbadkar, som alltså är bredare i fotändan, så att man kan stå i badkaret och duscha, 170 cm långt, men det är ju en smaksak.
 
Det blev snyggt! Nu såg jag inga brunnar men antar att det står en hel del om dem i de 15 sidorna =) Antar att det är några kantbrunnar på något sätt.

Hur som helst så nu 1,5 år senare så blev totalkostnaden mellan 30-35 kkr / m2 ändå. Ungefär som hon uppskattade i telefonen i första inlägget väl? Helt osett förutsättningarna. Känns ändå lite spådamsaktigt :p

Bra jobbat iaf! Skönt att vara klar med ett projekt.
 
  • Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.