Sådär, helgen gärning är att bjälklaget nu är förstärkt till cc30, och med några kortlingar inlagda. Har några kvar att göra men avvaktar exakt placering av avloppet.

Angående förstärkningen och vad som krävs så fick jag så väldigt bra hjälp av en konstruktör på villaägarna. Är man medlem där så finns ett journummer man kan ringa, och jag snackade lätt 45 minuter med en ostressad, sansad och kunnig herre med mycket sunt förnuft. Bollade mitt problem fram och tillbaka och han gav goda råd. Bland annat tyckte han att jag istället för att lägga tätare reglar också kunde skruvlimpa nya regla mot de gamla, gärna i nederkant, det skulle också få bra effekt. Nu passade det inte så bra, för det ligger elkablage draget längs sidan på många av dom, så det slutade ändå med att jag tätade på det hela enlighet detta. Men det gjorde mycket för mitt självförtroende att snacka lite lösningar med någon som kunde sin sak.

Bjälklag med förstärkta träreglar och inlagda kortlingar, synligt el-kabel och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen är att dra avloppet ifrån dusch, badkar och handfat i ett L genom hela rummet bort mot betongsulan som ligger över pannrummet.

Jag förstår inte riktigt hur man kan göra när man har både badkar och dusch jämte varandra. Dom kan dela på en golvbrunn antar jag? Eller kan man koppla badkarets utlopp direkt på röret under golvet utan golvbrunn? Eller ska den ha en egen golvbrunn?

Vi lär behöva göra genomföringar i dom flesta av reglarna, och dom är bara 145 höga. Det känns väl sådär, men jag har kollat lite på traguiden.se och hittat förslag på förstärkningar. Jag har hört någonstans att man gärna lägger rör med 75mm diameter ifrån dusch och handfat, men det blir ett ganska stort hål i mitt 145-bjälklag, så jag funderar på om man kan klara sig med en mindre diameter, typ 50mm? Träguiden skriver att hål inte får vara större än halva bjälkens höjd, dvs 72,5mm.

Illustration av förstärkt bjälklag med dimensionering och kortlingar, inklusive en avbildning av föreslagen rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kommer avloppet fram till en betongkonstruktion som är taket till pannrummet. Väggar, tak och golv i pannrummet är det enda som är i betong i huset, resten är i trä. Här ser jag framför mig att jag ska göra en slags fåra fram till 110mm-röret där vi kommer ha toaletten, och sen fortsätter stammen ner i pannrummet, och avluftningen rakt upp genom taket.

Jag är helt grön på att jobba i betong, har på min höjd bilat bort några klinkersplattor för länge sen. Hur kan jag göra denna fåra enklast, och dessutom, om vi behöver göra ett nytt hål för toaletten ner i pannrummet, hur gör jag det? Jag har förstått att jag kan hyra en kraftig bilmaskin på typ Cramo och hacka hejvilt, men har också sett hur någon använder kärnborrning i kombination med bilning för att göra det något mer kontrollerat. Det senare känns ju logiskt om jag ska ta upp ett nytt 110-hål också.

Rummets hörna med förberett golv och väggar för renovering, inklusive spåndämpning och ett synligt avloppshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är detta ett jobb som en borrhammare för en dryg tusenlapp med typ 2,3 eller 4 Joule slagkraft skulle kunna greja eller kommer det inte på fråga? Jag har testat att hacka lite i det med en hammare och huggmejsel men kommer ingen vart direkt. Kan man köpa en typ hålsåg 110mm för en sådan borrhammare-maskin och förvänta sig att borra ett hål i 15-20cm betong eller kräver det tyngre artilleri och/eller proffskunskap?

Grovt uthuggen öppning i betong där man kan se rörinstallation under, tecken på pågående arbete med avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter att ha bilat upp en del av min källare på ca 30kvm så är min erfarenhet att ju större bilmaskin juenklare arbete. Så mitt tips är att åk o hyr en minst 16kg bilmaskin på närmaste uthyrningsfirma. Då räcker det garanterat under 3 timmar och kostnaden blir därför försumbar. Du spar också på kroppen!
 
Ska du ta bort plattan eller bara göra ett nytt hål? Om du bara ska göra ett hål, hyr då en Hilti dd-110, är en liten handhållen maskin som garanterat klarar av att ta dig igenom, alternativt en dd-120 som har stativ som man bultar fast.

Om du ska bila så rekommenderar jag en hilti te-1000.

Och nej, jag är inte partisk :rolleyes:
 
Jag ska ev ta upp ett nytt hål, och eventuellt kan jag använda det som är där. Men jag behöver säkert göra en ränna med 50mm-avloppsrör från det öppna bjälklaget igenom hela sulan fram till hålet där stammen får gå. Jag snackade med några på cramo och han tipsade faktiskt om att hyra en spårfräs och gör den rännan, och sen bila/knacka bort kärnan som blir över i mitten. Det lät vettigt och enkelt. Den äter ju armering och annat som bilmaskinen inte diggar antar jag.

Typ en sån här: Spårfräs med röd motor och metallisk skyddsställning för användning i byggprojekt.

Om den inte kan fräsa tillräckligt djupt för mig så kunde jag använda en "vanlig" vinkelslip med diamantskiva och göra två spår själv på valfri bredd och djup.

Så nu ska jag bara få hit rörmokarn och diskutera rördragningen sen sätter jag igång med det om några veckor.
 
Redigerat:
Hilti TE1000 med ett te-drsb munstycke kopplat till en Hilti vc-20 är vad du ska ha om du ska göra jobbet själv.
Glöm spårfräsen, den tar väl kanske som bäst 6cm.

Kan du inte hänga röret i taket i pannrummet?
Då slipper du rännan.

Annars är det en betonghåltagare du ska snacka med.
 
Hade inte kört en vinkelslip på det viset som crano tipsar om. Du dödar vinkelslipen på ett nafs om du gör så.

Diamantklinga på vinkelslip skulle jag bara rekommendera i samband med dammkåpa. Annars får man in en massa fint betongdamm i den och den säger poff! :(
 
En vinkelslip av bra kvalite håller för en hel del betong kapning.
 
smurfen72 skrev:
En vinkelslip av bra kvalite håller för en hel del betong kapning.
Inte blå Bosch !
 
Jag har varit nöjd med mina blåa Bosch maskiner har visserligen inte kört med sten skiva på dom.
 
Kör man med fogfräs eller kapar i betong utan dammkåpa så ska man vara glad om maskinen håller i 2 arbetsdagar :)

Vet inte hur många vi får in dagligen på rep fast de varit inom en veckas tid bara för att de kör i betong med fel/utan rätt tillbehör :)
 
Brukar vattna lita så dammar det inte så farligt.
 
Mycket intressant tråd. Ska själv göra badrum på 5,5 kvadrat i vinter och hoppas på många tips.
Mitt hus är från 1940 och har stående plank, nån som vet hur man drar vatten i såna väggar?
 
  • Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Jarlsgård skrev:
Hade inte kört en vinkelslip på det viset som crano tipsar om. Du dödar vinkelslipen på ett nafs om du gör så.

Diamantklinga på vinkelslip skulle jag bara rekommendera i samband med dammkåpa. Annars får man in en massa fint betongdamm i den och den säger poff! :(
Min billiga för 299 från den blåvita butiken har hållt för total slipning av 40m2 inklusive väggar, däremot gäller det att man vädrar (för egen skull), har skyddsmask, glasögon och kåpor. Sen är det bra att köpa på sig en extra diamantslipskiva (dyra) då de försvinner ganska snabbt. Jag kanske har haft tur med min vinkelslip.

Jag fattar inte varför du ska fräsa.. det är väl bara att använda en hammarborr, finns en grym meec på Jula för 899:- med borr-/bilningsfunktion. SDS+. Har inga synpunkter alls på den. Har fungerat klockrent.
 
henkop skrev:
Min billiga för 299 från den blåvita butiken har hållt för total slipning av 40m2 inklusive väggar, däremot gäller det att man vädrar (för egen skull), har skyddsmask, glasögon och kåpor. Sen är det bra att köpa på sig en extra diamantslipskiva (dyra) då de försvinner ganska snabbt. Jag kanske har haft tur med min vinkelslip.

Jag fattar inte varför du ska fräsa.. det är väl bara att använda en hammarborr, finns en grym meec på Jula för 899:- med borr-/bilningsfunktion. SDS+. Har inga synpunkter alls på den. Har fungerat klockrent.
Ja det låter som tur :p

Ett annat tips om du vill skära snabbt så hyr en motorkap! Då kapar du dina spår på bara någon minut :cool:
 
  • Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Köp en vinkelslip istället för att hyra jag köpte en blå Bosch 2200 wattare med sten skiva 230 mm och snabb mutter för 1500 kr den kapar 3 spår på nolltid och sen bryta bort bitarna med ko ben och sen får du säkert bila lite toppar. Bara för att förtydliga jag har inte köpt maskinen för att kapa sten utan ska ha den till stål men har kört liknande maskiner i sten utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.