Ok, good to Know, jag får kolla upp det. Tack! Några fördelar och nackdelar med att tvinga pannan att köra på sommaren?
 
Fördelarna är väl att den drar kanske 1/5 del av vad elpatron drar några nackdelar ska det inte vara om man gör rätt installation.
 
  • Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Men tänk såhär. På sommaren är det varmt, man tar kallare duschar och att gå på ett kallt golv sommartid är ju rena himmelriket för de stackars sönderbrända fötterna :D eller är det bara vi här nere vid Medelhavet som upplever somrarna så? :wow:
 
  • Gilla
henkop och 1 till
  • Laddar…
Jarlsgård skrev:
Men tänk såhär. På sommaren är det varmt, man tar kallare duschar och att gå på ett kallt golv sommartid är ju rena himmelriket för de stackars sönderbrända fötterna :D eller är det bara vi här nere vid Medelhavet som upplever somrarna så? :wow:
Instämmer helt, jag går barfota i mitt halvnyklinkrade badrum nu, och det är inte ett dugg kallt. Man tycker att det borde vara lite kallt iallfall men icke!
 
Testade stänga av elvärmen vi har i två andra klinkrade rum och det var inget jag gillade alls dessvärre. Sen kan nog olika plattor med olika sammansättning kännas rätt olika. Vattnet från duschstänk tog evigheter ett torka upp också.
 
Brukar stänga av värmen i golvet nån vecka per år när det är som varmast ute men annars vill jag ha varma golv.
 
Precis. Javisst, nån vecka i Juli går det säkert fint med det är många veckor såhär i början av hösten innan pannan kickat igång fast det ändå kan vara lite rått.
 
Jag har elvärme på golvet men när jag gör om det så blir det vatten buret inga problem att få vp att värma golvet när jag vill ha värme där.
 
Allright. Men får du varmt vatten i alla element då, och stänger av dom manuellt på sina respektive termostat? Eller går varmt vatten enbart till golvvärmen i någon separat slinga?
 
Jag skulle dragit en separat ledning till badrummet men det går ju inte hos alla. Då får man stänga värmen till alla ställen man inte vill ha varmt om man inte redan har termostater på radiatorerna som stänger själv.
 
Jag skulle tagit alternativ 2 alla gånger trots att det är mycket dyrare. Så sjukt mycket smidigare. Eftersom att du bara behöver elpatron typ 3 gånger om året, övrig tid kör du på vp och då får du ju värmen "på köpet"
Det är ju också på vintern som elen är dyr.
Avskrivningstiden blir relativt kort om du jämför med elgolvvärme
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Helt riktigt. Alternativ 2 är nog det sundaste.

Jag hittade någon siffra på att man behöver 158kwh/m[SUP]2[/SUP] för att värma upp golvet (källa: http://golvvarmekungen.se/2012/vad-kostar-det-att-varma-med-golvvarme/). Vet inte vad dom fått den ifrån men dom hänvisar till en rapport ifrån energimyndigheten. Bankade in den i excel och om siffrorna stämmer så blir kostnaden över en 10-årsperiod nåt åt det här hållet

Diagram jämförande kostnader för elvärme och vattenburen värme över en 10-årsperiod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite beroende på hur elpriset slår och effektiviteten (COP-faktorn) på värmepumpen kan man räkna hem sin investering efter runt kanske 7 år. Resterande åren får man en besparing på 1000:- per år på investerade 7500. Det är ju bättre än på börsen.
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
Har någon räknat på en ungefärlig driftkostnad/kvm för elburen golvvärme?
 
Vi har el golvvärme samt vattenburen radiator kan ju vara ett alternativ.
 
Pratade precis med min IVT-leverantör och han tyckte det lät helt galet att låta pannan köra bara en krets till ett rum. Det blev för tok på lite sa han, och pannan skulle i princip jobba 15 sekunder i taget för att värma nån liter vatten eller två. Uppåtväggarna tydligen. Kanske går med arbetstank som du beskriver men han fick det att låta som att det kanske inte var värt priset. Bättre med en elpatron på fördelaren då. Men det blir dyrt det också..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.