bjorn_s skrev:
Pratade precis med min IVT-leverantör och han tyckte det lät helt galet att låta pannan köra bara en krets till ett rum. Det blev för tok på lite sa han, och pannan skulle i princip jobba 15 sekunder i taget för att värma nån liter vatten eller två. Uppåtväggarna tydligen. Kanske går med arbetstank som du beskriver men han fick det att låta som att det kanske inte var värt priset. Bättre med en elpatron på fördelaren då. Men det blir dyrt det också..
Det är en klok ivt-kille. Kör alternativ 2, du kommer inte ångra dig.
 
Det inte bara kanske går med arbetstank det går garanterat och tanken har du troligtvis nytta av även resten av året men det kostar säkert en en del att installera en tank.
 
Jag har redan två röda tankar i taket i pannrummet. Expansionskärl är ett ord jag hört. Kan det vara någon av dom?
 
Nej det är det inte du har ingen arbetstank för då skulle sommarvärme inte vara nått problem.
 
Ok.
 
Jaså å helvete. Du har uppenbarligen inte sett mitt pannrum :wow: Det är också ifrån 1959, och bredden på rummet är ungefär lika stort som IVT-pannan +5cm kanske. När man väl fått dit den så är alla röda tankar monterade i luften framför den, och där kommer vi även dra ner en avloppsstam som man snällt får montera bort om man skulle få för sig att man vill ta av fronten på pannan nångång.
 
bjorn_s skrev:
Jaså å helvete. Du har uppenbarligen inte sett mitt pannrum :wow: Det är också ifrån 1959, och bredden på rummet är ungefär lika stort som IVT-pannan +5cm kanske. När man väl fått dit den så är alla röda tankar monterade i luften framför den, och där kommer vi även dra ner en avloppsstam som man snällt får montera bort om man skulle få för sig att man vill ta av fronten på pannan nångång.
Gör inte det, för din egen skull.
Jag har haft problem med min pump ett par gånger under vinter och vår.
Under 3 månaders tid åkte fronten av och på säkert 30 gånger. Du kan inte göra så med en avloppsstam ifall det börjar strula, inte heller vara utan avlopp i 3 månader
Tänk om den biten.
 
Jag kanske ska fundera på det en gång till då, men har egentligen inte många alternativ. Jag ska kontrollmäta, men om jag har tur så kanske det går att pilla av framsidan på pannan utan att demontera stammen, men om pannan nångång ska ut måste man såklart göra det.

Vi har en toalett på nedervåningen också så det är inte hela världen om det skulle invalidera stammen uppåt några dagar.
 
Fjojtmehmet skrev:
Du har en liten arbetstank i pumpen för vatten och värme om du inte även har ivts kombiberedare.
Det smurfen menar (antar jag) är motsvarande detta.[länk]

Det är meningslöst att skaffa det om du inte tänker docka något annat, typ solvärme eller vattenmantlad kamin.
Vad menar du skulle IVT ha inbyggd arbetstank ? Och vad men manar du med meningslöst vet du vad man har en arbetstank till ?
 
Såhär ser kära pannrummet ut iaf.

Pannrum med öppen röd dörr, stora värmepannor och rör, samt en trädgårdsslang på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det sitter en stor svar cylinder ovanpå pannan också, kan de va något?

Interiör av pannrum med stora rör och röd expansionskärl ovanpå en panna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här ovanför precis ligger nischen i nya badrummet där jag hoppas dra ner en avloppsstam.

Ett pannrum med en röd expansionskärl, rör och en mätare, samt isoleringsskum i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är säkert enklare i CAD:en än i verkligheten. Orange rör är befintliga avlopp på nedervåningen och gula är mina första tankar kring ny installation.

CAD-ritning på ett pannrum med markerade orange och gula rör för avlopp och nya installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
smurfen72 skrev:
Vad menar du skulle IVT ha inbyggd arbetstank ? Och vad men manar du med meningslöst vet du vad man har en arbetstank till ?
Ja, alla ivt pumpar mig veterligen har intern arbetstank som standard. Jag själv har inte det då jag har en kombitank bredvid för att få 180l varmvatten ur kran.

Jag anser att det är meningslöst med en stor acktank eftersom bergvärme inte behöver ackumulera så mycket. Det är skillnad ifall man har vattenmantlad kamin där man får 85 gradit vatten på returen, som inte är så lämplig att skicka ut på primären direkt.
 
Alla Ivt har inte arbetstank vet inte ens om det finns nån som har det blandar du inte ihop med vv beredare nu ? Ackumulator tank brukar inte användas till bergvärme men däremot arbetstank. En kort förklaring vad arbetstank är eftersom jag inte tror du riktigt har koll. Arbetstank är en tank på 100-500 liter som separerar flödena mellan vp och radiator systemet så att vp får sitt flöde som den vill ha och radiator systemet får sitt flöde som ibland varierar beroende om man värmer hela systemet eller endast 1 golv dvs man kan ha termostater överallt om man vill det. Arbetstanken tillför även volym till systemet vilket gör att vp kan jobba närmare framledningens bör värde utan att få många start stopp och den brukar även lösa problem med knäppningar i radiatorer vid växling mellan vv värme beredning. Nibes ukv tankar är nog den vanligaste arbetstanken (gissar jag) men ibland kopplas den även in som knäpptank dvs så den endast tillför volym men ger ej flödes oberoende.
 
bjorn_s skrev:
Såhär ser kära pannrummet ut iaf.

[bild]

Det sitter en stor svar cylinder ovanpå pannan också, kan de va något?

[bild]

Och här ovanför precis ligger nischen i nya badrummet där jag hoppas dra ner en avloppsstam.

[bild]

Det är säkert enklare i CAD:en än i verkligheten. Orange rör är befintliga avlopp på nedervåningen och gula är mina första tankar kring ny installation.

[bild]
Ja där finns inte plats för arbetstank så det alternativet går bort och därmed ingen sommarvärme från vp om du vill den ska hålla.
 
Hur kommer det sig att den här tråden helt plötsligt handlar om värmepumpar? Ge mig en statusuppdatering på badrumsrenoveringen!!!
 
  • Gilla
Karejdas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.