Thewayofstyle skrev:
Har ej meggat slingan än så har inget resultat med meggning.

Men ohm mätningen visar endast 1 när slingan är lagd.
Då betyder det nog inte 1 ohm utan att värdet överstiger det inställda värdet på multimetern.
Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

borde det inte visa 74 som innan mätning? Det var inställd på på samma sätt med första mätningen

Det här är som termos och masonit

Att megga innebär att mäta isoleringens RESISTANS.
Eftersom isolering ska ha hög resistans så mäts den i megaohm (miljoner ohm).
Tillverkaren av instrumentet kallade apparaten för Megger. Det har då blivit elektrikerslang att megga, egenligen så mäter man isoleringens resistans med hög spänning.

OM Thewayofstyle är elektriker så bör han ha en behörig att fråga, inte fråga på ett konsumentforum.
Om han inte har någon att fråga så ska han då själv vara behörig. Behörig ska man inte kunna vara med bara 6 år i yrket (har väl då varit 7 år)

Tidigare trådar har också haft konstiga frågeställningar
http://www.byggahus.se/forum/el/172775-hur-ligger-det-egentligen-till.html
Det borde väl en elektriker kunna svara på utan att fråga här
http://www.byggahus.se/forum/el/230850-inkoppling-av-jacuzzi.html
En elektriker har kopplat in, Thewayofstyle ska dubbelkolla och måste höra med forumet hur det ska vara?
http://www.byggahus.se/forum/el/210614-inkoppling-av-stigare-till-ladan.html
Att inte hålla reda på reglerna om TNC och TNS
Resten av hans trådar har lite hempularstämpel.

Thewayofstyle, jag brukar läsa mellan raderna och inte alltid svara på frågan utan kolla lite runt om och ibland så hittar man konstigheter. ÄR du elektriker?

Protte

• Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Meggningen visar bara om du har isolationsfel eller inte. Om värme kommer avges på rätt sätt ser du bara med Ohm-mätningen. Båda mätningarna måste vara OK för att slingan ska godkännas.
1 Ohm kan det knappast vara om du spänningssatt slingan, säkringen hade löst ut direkt. Man kan tänka sig att någon kardel spretade ut någonstans och gav 1 Ohm, men den har i så fall brunnit av nu. Får du ca 74 Ohm och godkänd meggning så kanske slingan.är OK. Vi kan inte veta om 1 Ohm var ett mätfel eller om det finns/fanns en glappande kortslutning inne i kabeln.

Får du inte ca 74 ohm vid korrekt mätning måste du byta kabeln, oavsett vad meggningen visar.

Nästa gång du Ohm-mäter, håll även ihop mätspetsarna en gång och kolla att du får ett lågt mätvärde.

Edit.
Vid meggningen ska du lägga ihop fas och nolla och mäta mot jord. För den mätningen spelar det ingen större roll om resistansen mellan fas och nolla är 74 Ohm eller 1 Ohm.

Redigerat:
  • Gilla
joek1237
  • Laddar…
Hmm, säkringen höll vid mätningen på 1 ohm så då kanske kan vara fel på instrumentet!?
Känns bara lite långsökt eftersom den visade 74 innan..

Jag försöker med ett annat istrument även att jucka på kabeln så får se ifall det är glapp.

Mät en gång i luften med instumentet. Känner du igen siffran 1? Se mitt inlägg nr 29.

Säkringen ska överhuvudtaget inte vara i närheten av inblandad vid ohmmätning. Ohmmätning sku utföras spänningslöst, helst helt urkopplad.

Du missuppfattade lite, jag mätte slingan och det visade 1ohm sen testade att koppla in provisoriskt för att se om slingan kommer bli varm och säkringen höll.

Självklart spänningslöst vid mätning

Hur kan man över huvud taget koppla in nått som bara har 1 ohm till nätet???? Det innebär garanterat kortslutning. Jag tror inte att någon yrkesman skulle göra det, inte ens för "att kolla".

• Gilla
bjoar564 och 2 till
  • Laddar…
Man spänningsätter aldrig någon elektrisk kabel/utrustning som man misstänker är trasig utan att ha 1000%-ig koll på utrustningen hela tiden den är spänningsatt. Vad tror du försäkringsbolaget kommer säga om huset brinner ner pga värmekabeln?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Thewayofstyle skrev:
Har kopplat in termostaten provisoriskt nu över natten och satt på högsta temp för
att se om slingan blir varm. Ska till kunden imorgon för att kolla om den värmer..

Snickaren vill gjuta golvet snarast så all info kan vara till hjälp!!
Att lämna något som kan bli varmt och kanske är trasigt på högsta temperatur över natten utan bevakning, det är ju så ansvarslöst så man häpnar.

Sedan ska snickarn sköta gjutning (troligen flytspackel ), undrar vad golvläggaren ska göra.

Jag tror Thewayofstyle skojar med oss, ett troll.

Protte

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Ett mättroll ?

skämt åsido så hade jag kollat med annat instrument eller mätt mot en känd resistans.

ImageUploadedByByggahus.se1404035791.950061.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1404035812.552840.jpg
Skapa konto

Endast instrumentet med varandra

ImageUploadedByByggahus.se1404035844.726182.jpg
Skapa konto

Sen får jag samma resultat med ett annat instrument när jag kopplar upp det med slingan

ImageUploadedByByggahus.se1404035873.997787.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.