Hej..

Min granne fick sin fristående jacuzzi inkopplad
idag av en elektriker och jag blev ombedd av att dubbelkolla om
allt stämde så jag vänder mig till er :)..

3x16A n1xv 5g2.5 från elskåpet till
en säkerhetsbrytare IP44 (om inte mer) som är skruvat på
jacuzzins sida synligt om man måste bryta
sen går det en anslutningskabel från brytaren
till insidan av jacuzzin där elanslutningen sitter.

Är det godkänt att ha säkerhetsbrytaren på sidan av jakuzzin ca 10cm över trägolv?
Eller man borde kanske sätta den under själva jacuzzin??

Kan ju tilllägga att ink matning går under själva trägolvet och upp ur en av plankorna 10cm sen direkt in i brytaren samt att utg anslutningskabel
går ner in i ett hål så man kommer in under chassit till anslutningsboxen... :):)

Tycker det låter som en ganska vettig installation ändå. Dock kanske brytaren sitter utsatt så att man kanske får för sig att den är ett fotstöd etc?

Det vore inte fel att informera sina badgäster då att inte stiga på den brytaren..
Men det är just placeringen av brytaren som jag tycker ändå är lite sisådär..

Det vi stod och pratade om var mest placeringen av säkerhetsbrytaren men
det fanns ingen annan bättre plats att sätta den ändå nära jacuzzin .

liksom när man sitter i jacuzzin så när man ju inte den ner, isåfall
måste man kliva upp och böjja sig över kanten. men det gör man ju inte!?

Men säkerhetsbrytaren är ju inte avsedd för de badande, den skall användas vid service. Skulle det vara en nödströmbrytare så borde den vara en väl synlig, lätt åtkomlig stor röd knapp.

Då är det korrekt en installation ? :)

Låter korrekt, men jag är inte elektriker. Som sagt man kanske borde beakta risken för mekanisk skada på brytaren (om den inbjuder att användas som stege).

Ett udda ställe att sätta en säkerhetsbrytare på. Vid centralen kanske är rätt enkelt och bra.

En säkerhetsbrytare ska väl absolut inte sitta vid centralen? Den ska man ju använda vid arbete på apparaten den bryter, då är ju hela vitsen att den ska sitta vid apparaten och ingen annanstans. Fast jag kanske rör ihop det med arbetsbrytare?
Jag tycker inte det låter som en konstig installation. Dock kanske man skulle vilja ha brytaren något högre upp med tanke på ev. snöhög på vintern.

En säkerhetsbrytare kan i princip sitta vart som helst, det är att brytaren är låsbar i frånslaget läge som gör att det inte spelar så stor roll. Är det en anläggning med många brytare är det ju en fördel om man kan se vilken "apparat" brytaren hör till.

Det viktigaste är väl att det finns en jordfelsbrytare inkopplad? Tjejens bror köpte ett bubbelbadkar där det satt 2 jfb installerad i badkaret. Han hade även en i centralen, den i centralen bröt före dom i badkaret när det vart fel, det visade sig att dom 2 som fanns i badkaret inte löste förens ca 50ma vilket är lite galet.

Redigerat:
Dom JFB som sitter förmonterade på bubbelbad och dyl. brukar ha en utlösningsström på 10 mA, löser dom på 50 mA är dom i princip värdelösa som pesonskydd. 50 mA är livsfarligt.

Dom testades utav elektriker med nått specielt instrument, fluke tror jag de var

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.