Men instrumenten är ju felinställda! Den första är ju ställd på 20kohm och nästa är inställt på kohm.
Den första ska vara ställd på 200 ohm (pricken som har pratats om tidigare) och den andra ska väljas ohm eller auto genom att trycka på range.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Men instrumenten är ju felinställda! Den första är ju ställd på 20kohm och nästa är inställt på kohm.
Den första ska vara ställd på 200 ohm (pricken som har pratats om tidigare) och den andra ska väljas ohm eller auto genom att trycka på range.

//Patrik
Och vad tycker du det skulle tillföra när det redan är tillräckligt för att konstatera "avbrott" åtminstone för en golvvärmekabels funktion?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
GK100 skrev:
Och vad tycker du det skulle tillföra när det redan är tillräckligt för att konstatera "avbrott" åtminstone för en golvvärmekabels funktion?
Ja, om inte annat så är det ju bra att han får reda på hur instrumenten ska vara inställda när han gör resistansmätningar på kommande värmekablar!

//Patrik

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Dom här multimetrarna som har vridskiva till dom olika mätområdena brukar bli lite luriga efter några år i verktygslådan.
Kontakterna i vridskivan kan oxiderat och då får man kanske oändligt motstånd i vissa mätområden, det var därför jag bad TS göra en mätning med en lampa som referens.

Annars måste man väl för blotta ögat se var avbrottet i värmekabeln är, knäckt i en böj, bara känna försiktigt på kabeln, trådarna skall väl vara ihop i den icke anslutna änden , är dom det ?

Redigerat:
Med 99% säkerhet är det skarven mellan värmekabel och kallkabel som felet sitter.

Mitt första instrument har några år på nacken minst 5. så att investera i en ny vore inte
så fel eftersom dem kan oxidera som du säger. :)

Även om instrumentet är fel vridet så visade den en 1 när
jag vred på olika lägen så ändrade bara "komma tecknet" plats.

Jag har för tillfället ingen glödlampa hemma, bara infällda led spottar men
skall göra det senare.

För allas säkerhet så blir det raka vägen till skandia och lämna tillbaka slingan.

provade att jucka på skarven just där mellan kall och varm men ingenting visade på termostaten
så det får bli en olöst gåta vad som spökade

Och köp med en isolationsprovare då också.. eller ännu hellre en installationstestare.

Det ska inte synas på termostaten om det är ett avbrott på slingan, är det däremot avbrott på golvgivaren kan man se det på "termostaten"

Förlåt jag menade att det inte visade något på vridinstrumenten när jag rörde vid skarven. Japp det ska handlas en del. Det ska kännas för chefen ;)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.