I
elmont skrev:
Hur kan man över huvud taget koppla in nått som bara har 1 ohm till nätet???? Det innebär garanterat kortslutning. Jag tror inte att någon yrkesman skulle göra det, inte ens för "att kolla".
den lille elektrikern.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

?

Thewayofstyle skrev:
Ratten vrider jag till den svarta pricken på ohm sida.
Du verkar inte ha gjort detta.

Mikael_L
Thewayofstyle skrev:
Vågar man låta snickaren gjuta golvet ...
Självklart inte !! utan att ha rett ut att kabeln är hel. Annars får du själv bekosta ett nytt badrum.

Är du verkligen elektriker?
Har du behörighet? Annars bör väl din chef/behörig-ansvarige kunna hjälpa dig.
Och så borde du se till att få lite lämplig vidareutbildning i lite olika områden, bl.a. mätteknik.

Enligt dina nya bilder #45 står det ju nu klart som nämnts tidigare att du har avbrott i kabeln och att det därför är bara att byta den. Dina mätningar har då trots allt vinglande lett till det positiva att det inte byggs in fel som sen blir jobbigare att rätta.

Du får lära dig att tolka ditt instrument bättre, att en etta kan stå för avbrott dvs utanför mätområdet är ett exempel. Om du är elektriker eller inte går nog inte att avgöra via dina inlägg här, åtminstone kan inte jag det. Har träffat många som inte heller skulle agerat på annat sätt än du gjort.

Om du har kopplat in en värmekabel som inte är ingjuten på full effekt över natten är jag inte ett dugg förvånad om den har brunnit av någonstans...

Thewayofstyle;

Ohm mät över en vanlig glödlampa( t.e.x. 40 W), den bör visa några tiotalet Ohm, så har du lampan som referens.
Utan att ändra något på instrumentet mät på slingan, vad får du för värde då ?

Nu har ju TS presenterat utmärkta bilder och med två olika instrument som båda visar "overload" det som användes först i tråden genom en högerställd 1:a därav förvirringen kring 1 ohm i kabeln, det andra med tydligare indikeringen "OL". Inte så mycket att tveka på då, avbrott i kabeln och byte av den även om man skulle kunna hitta felet.

TS har kanske lärt sig nu hur instrumentet beter sig vid avbrott resp med spetsarna ihop så kanske det går bra med dessa mätningar framöver.

6 år i yrket och flera utförda värmegolvsinstallationer utan att lära sig hur en resistansmätning går till.
Grattis till både dig och dina kunder!

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Thewayofstyle skrev:
[bild]
Detta visa att det är över 20 kohm på värmekabeln, eftersom instrumentet är ställt på 20 kohm.

Vid varje mätning så har ohm mätningen visat lika mycket på alla golv värme jag satt . Så detta är första gången och klart man frågar runt på forumet för att se hur man kan lösa det smidigast . Och om fler har varit med om samma sak.

Vi är 3 anställda på ett litet företag i Skåne medan chefen är på semester så varför ibte fråga här när det finns duktigt folk. Ingen utbildning för mätteknik finns men det skall vi ta upp vid nästa möte.

Kan vi konstatera då att slingan är bruten och det är bara att nya ut den direkt?

På bilden var det 20kohm men det visar samma sak 1 . Alltså ibte 1ohm utan 1 som oändligt bruten krets.

Mikael_L
Och egentligen behöver ni knappast åka bort för någon kurs om det finns någon på företaget som kan det ganska bra. Denne borde ju kunna ta typ en timmes genomgång för att ni ska få koll på det mesta som är väsentligt.
Men antagligen lite mer tid om det gäller att gå genom allt i en installationstestare.

Thewayofstyle skrev:
På bilden var det 20kohm men det visar samma sak 1 . Alltså ibte 1ohm utan 1 som oändligt bruten krets.
Fel!
Ettan visar bara att motståndet är högre än inställt område.

Tex du har ett motstånd på 5 Mohn, när du har multimetern inställd på 200 ohm, 2 kohm, 20 kohm, 200 kohm eller 2 Mohm så kommer instrumentet visa ettan, men när du ställer instrumentet på 20 Mohm så kommer instrumentet visa ca 5.000 Mohm.

Tex du har ett motstånd på 500 ohn, när du har multimetern inställd på 200 ohm så kommer instrumentet visa ettan, men när du ställer instrumentet på 2 kohm så kommer instrumentet visa ca 0.50, 20 kohm = 0.50, 200 kohm = 0.5, 2 Mohm = 0.00, 20 Mohm = 0.00.

Men ni alla bör ju kunna de vanligaste funktionerna på basic multimeter.

Har någon av er någon form av elutbildning?

Nu tycker jag att vi håller tråden till frågan. Dvs. Är slingan trasig, och kanske även om det lämpliga i att driftsätta en slinga som inte är ingjuten, eller kyls på annat sätt.
Det är jättebra att man ställer frågan här om man är osäker, oavsett vilken utbildning man har.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
hempularen skrev:
Nu tycker jag att vi håller tråden till frågan. Dvs. Är slingan trasig, och kanske även om det lämpliga i att driftsätta en slinga som inte är ingjuten, eller kyls på annat sätt.
Det är jättebra att man ställer frågan här om man är osäker, oavsett vilken utbildning man har.
Precis, och mitt tips är och har varit att kabeln inte är funktionsduglig pga avbrott och att det i ett sånt här fall inte är läge att söka felet utan byta delen direkt. Tyvärr verkar få vilja hjälpa TS i sakfrågan trots att det nu finns mätningar med två olika instrument och att dessutom instrumentet som användes först har visats ok för denna mätning genom att konstatera att det kan visa i rätt vid slutning av mätspetsarna.

Finns ingen anledning att klandra TS eller ifrågasätta om jobbet är elektrikerns, jag har för länge sen slutat förvånas över en hel del i den gruppen vad gäller elementa vad gäller ellära, mätteknik osv dock oftast bra montörer och hantverkare och det är nog det viktigaste generellt sett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.