3 869 läst · 15 svar
4k läst
15 svar
Inkoppling av stigare till ladan..
Sida 1 av 2
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Hejsan, idag har jag indraget tns system in i huset Från fasad mätarskåpet som är på fasaden . Jag har en annan kabel som tidigare var inkopplad som tnc , 3f + PEN Som gått till min lada som ligger 50m bort. Den har blivit urkopplad ett tag pga ej använts ..
Jag undrar nu ifall jag kan koppla in den kabeln i fasadmätare skåpet som har utgående (efter mätaren) 5 ledare system med kabeln som redan är nergrävd i marken ..
Hur skulle man kunna lösa det utan att behöva byta hela kabeln ? Går det koppla ihop nolla och jord i utgående ( efter mätaren) och sedan göra om till tns igen i husets el central !?
Jag undrar nu ifall jag kan koppla in den kabeln i fasadmätare skåpet som har utgående (efter mätaren) 5 ledare system med kabeln som redan är nergrävd i marken ..
Hur skulle man kunna lösa det utan att behöva byta hela kabeln ? Går det koppla ihop nolla och jord i utgående ( efter mätaren) och sedan göra om till tns igen i husets el central !?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 786 inlägg
Låt oss se...
Du har TN-C fram till efter mätaren?
Därifrån en TN-S till huset.
Och ifrån samma punkt i mätarskåpet vill du koppla in en TN-C kabel till ladan?
Det går i så fall bra då du har TN-C i denna punkt.
Om du däremot har TN-S redan före mätaren som du antyder men som jag väljer att inte tro på så går det inte.
Du har TN-C fram till efter mätaren?
Därifrån en TN-S till huset.
Och ifrån samma punkt i mätarskåpet vill du koppla in en TN-C kabel till ladan?
Det går i så fall bra då du har TN-C i denna punkt.
Om du däremot har TN-S redan före mätaren som du antyder men som jag väljer att inte tro på så går det inte.
Bo har helt rätt.
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Grejen är att Eon inte har dragit fram kabeln till mätaren än, jag hoppas att det blir en tnc system till mätaren ? Är det någon som vet detta något bättre ? Vilken kabel man brukar lägga in från gatan till mätaren?
Isåfall , kan jag gå med PEN till el centralen i huset och sen ändra till TNS??
Men ifall dem ansluter med PE+N till mätaren så kan man inte koppla på TNC efter mätaren eller? Det e min fråga ifall man kan lösa det på både sätt.
Isåfall , kan jag gå med PEN till el centralen i huset och sen ändra till TNS??
Men ifall dem ansluter med PE+N till mätaren så kan man inte koppla på TNC efter mätaren eller? Det e min fråga ifall man kan lösa det på både sätt.
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Jag kanske är otydlig men fråga isåfall så förklarar jag bättre
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 786 inlägg
Nej du kan aldrig gå från TN-S till TN-C, så drar de en sådan kabel är du rökt.
Däremot kan du utgå med både en TN-S till huset och en TN-C till ladan ifrån en och samma TN-C-punkt.
Varifrån matas kabeln till ladan, mätarskåpet eller huset??
Däremot kan du utgå med både en TN-S till huset och en TN-C till ladan ifrån en och samma TN-C-punkt.
Varifrån matas kabeln till ladan, mätarskåpet eller huset??
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Man får inte gå från TN-S till TN-C, blir det så så är det ej tillåtet.
E.on drar bara TN-s. I alla fall i Stockholmsområdet.
Men ring till dom och fråga.
Men ring till dom och fråga.
Här kan du se hur en föranmälan kan se ut. http://www.eon.se/upload/eon_extranet/dokument/installatorer/foranmalan/Foranmalan_2007_05_29.pdfel_richard skrev:
http://www.eon.se/upload/eon-se-2-0..._for_arbete_i_elanlaggningar januari 2013.pdf
Som att jag inte skulle veta hur en blankett ser ut... sker via webb med E.on och vattefall nu för tiden...
Sidan 4. Beskriver att nya serviser kopplas som TN-S...
Som att jag inte skulle veta hur en blankett ser ut... sker via webb med E.on och vattefall nu för tiden...
Sidan 4. Beskriver att nya serviser kopplas som TN-S...
Redigerat:
Medlem
· kronoberg
· 1 523 inlägg
Hmm.. Vad jag vet så la vi alltid TN-S från skåp på gatan/skogen till Fasadmätarskåpet.Dock att det bara(Ibland) är TN-C från Trafo till Elskåpet är ju en annan sak.
Men somsagt TN-C Till TN-S går bra men Aldrig TN-S till TN-C.
Men somsagt TN-C Till TN-S går bra men Aldrig TN-S till TN-C.
Det hela är mycket enkelt oavsett hur vissa väljer att krångla till det:
4-ledarkabel tex N1XV 4G10, EKKJ 3x10/10 kopplas TN-C
5-ledarkabel tex N1XV 5G10, EXQJ 4x10/10 kopplas TN-S eller TN-C. Vid TN-C används normalt inte blå ledare och skyltas i bägge ändar. Detta görs normalt aldrig vid nyanslutning men förekommer som i fallet ovan vid ny serviskabel till gammal anläggning på kundens (elinstallatören) begäran.
4-ledarkabel tex N1XV 4G10, EKKJ 3x10/10 kopplas TN-C
5-ledarkabel tex N1XV 5G10, EXQJ 4x10/10 kopplas TN-S eller TN-C. Vid TN-C används normalt inte blå ledare och skyltas i bägge ändar. Detta görs normalt aldrig vid nyanslutning men förekommer som i fallet ovan vid ny serviskabel till gammal anläggning på kundens (elinstallatören) begäran.