3 559 läst · 15 svar
4k läst
15 svar
Hur ligger det egentligen till!?
Sida 1 av 2
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Hejsan,
Idag frågade jag min lärling varför han ville bli elektriker, då sa han att hans pappa är snickare med firma och han skulle hjälpa sin pappa med elen när han behövde hjälp.
Då ställde han några frågor,
nu när han blir behörig elektriker och går ut lärlingstiden jobbat ett par år sen fått erfarenhet men utan AB, och då skulle göra el i ett hus som hans pappa renoverar.
1.Vem är det då som står för elen? Företaget eller elektrikern
2.När kunden ska ringa och säga att man renoverat för att höjja värdet på huset och man säger att elen är ny installerad av en behörig elektriker men saknar AB..
Går det bra ifall han tar ansvaret på sig själv?
Hur ligger det till egentligen? jag kände att jag inte kunde svara så mycket på frågorna så jag bollar lite med någon som vet här hur det ligger till.
Kräver försäkringsbolaget att det är en elfirma och inte hans pappas byggfirma som gjort eljobbet...
Idag frågade jag min lärling varför han ville bli elektriker, då sa han att hans pappa är snickare med firma och han skulle hjälpa sin pappa med elen när han behövde hjälp.
Då ställde han några frågor,
nu när han blir behörig elektriker och går ut lärlingstiden jobbat ett par år sen fått erfarenhet men utan AB, och då skulle göra el i ett hus som hans pappa renoverar.
1.Vem är det då som står för elen? Företaget eller elektrikern
2.När kunden ska ringa och säga att man renoverat för att höjja värdet på huset och man säger att elen är ny installerad av en behörig elektriker men saknar AB..
Går det bra ifall han tar ansvaret på sig själv?
Hur ligger det till egentligen? jag kände att jag inte kunde svara så mycket på frågorna så jag bollar lite med någon som vet här hur det ligger till.
Kräver försäkringsbolaget att det är en elfirma och inte hans pappas byggfirma som gjort eljobbet...
Ingen elektriker är behörig om han inte har AB, ABH, ABL, BB1, BB2, BB3 eller BBx. Att man är utbildad elektriker med lärlingstiden klar innebär INTE att man får utföra elarbeten utan att någon behörig finns i företaget där man arbetar.
Moderator
· Stockholm
· 52 858 inlägg
Som elmont skriver. Det är först när din lärling fått egen behörighet som kan kan hjälpa sin pappa.ö Gör han det innan så begår han en kriminell handling.
Iofs så kan man tänka sig varianter att pappan kanske har en kompis med elfirma och behörighet som kan stå som arbetsgivare för killen. Men att han i praktiken jobbar för sin pappa.
Iofs så kan man tänka sig varianter att pappan kanske har en kompis med elfirma och behörighet som kan stå som arbetsgivare för killen. Men att han i praktiken jobbar för sin pappa.
Precis.. Ska han hjälpa sin pappa lagligt så behöver han ha ABL behörighet.
Nu håller ju detta på att ska göras om. Så om några år kanske det är betydligt lättare att fixa den behörighet som krävs... Den som lever får se!
Nu håller ju detta på att ska göras om. Så om några år kanske det är betydligt lättare att fixa den behörighet som krävs... Den som lever får se!
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Jo precis , Men om man säger nu att en elektriker har jobbat i 10 år som elektriker och kan sin grej, han gör en ny installation i en villa utan allmänbehörighet, är det kriminellt då?
ifall kunden med huset skall sälja det och han har tagit dit en mäklare som tittar på huset och han frågar vem är det som gjort nya elen här han vill få upp värdet i huset, blir det problem då om man säger det är en elektriker utan allmänbehörighet, en vän som är elektriker som hjälpt mig...
eller skiter dem i det om inget allvarligt elfel har inträffat.??
ifall kunden med huset skall sälja det och han har tagit dit en mäklare som tittar på huset och han frågar vem är det som gjort nya elen här han vill få upp värdet i huset, blir det problem då om man säger det är en elektriker utan allmänbehörighet, en vän som är elektriker som hjälpt mig...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Korta svaret, ja.
//Patrik
//Patrik
Borde inte en handledare till en Lärling veta allt detta?? Eller är han lärling i snickeri??
Japp.Thewayofstyle skrev:
Det är omöjligt att veta. Hur mäklare och framtida köpare reagerar på olika saker är så spritt varierande att det inte går att ge något svar.ifall kunden med huset skall sälja det och han har tagit dit en mäklare som tittar på huset och han frågar vem är det som gjort nya elen här han vill få upp värdet i huset, blir det problem då om man säger det är en elektriker utan allmänbehörighet, en vän som är elektriker som hjälpt mig...
Frågan är väl om ens någon frågar om vem som gjort elen, om det nu inte ser risigt ut.
Ja det är mycket relevant fråga.Thewayofstyle skrev:
Det enda man någorlunda säkert kan hitta i lagstiftningen är att fastighetsägaren är ansvarig för husets elanläggning och dess skick.
Att någon "står för elen" är ingen lagkonstruktion, utan någon slags branch-tanke, som vad jag vet aldrig är prövad rättsligt.
I lagen står det att en elinstallatör ska prova anläggningen i tillräcklig grad innan den lämnas över till kunden. I detta tolkar en del in att elektrikern "tar på sig" ett ansvar.
Om kunden dagen efter att elektrikern varit där drar om och trixar till hela installationen och det sen händer en olycka kommer väl elektrikern i ev rättegång hävda att så där såg det inte ut när han lämnade över installationen.
Och åklagaren får väl antagligen oerhört svårt att leda i bevis att så inte är fallet.
Men då vänder jag på det, om kunden inte rör en kabel eller ett rör, och sen inträffar en olycka senare. Vad kan elektrikern då säga i domstolen?
Och vad blir skillnaden mot första scenariot ?
Förstod verkligen inte frågan ...
Nja, ansvaret ligger som sagt egentligen hela tiden på fastighetsägaren.
Men visst, brinner huset ner eller någon dör, så kan ju åklagaren vara relativt intresserad att få ett vittnesmål och ett medgivande från den som gjort installationen. Då kan kanske Sveriges första mål för brott mot elinstallatörsförordningen kanske äntligen äga rum.
Vems försäkringbolag?
Din pappas byggfirmas eller kundens?
Kundens försäkringsbolag kräver knappast något.
Men vid skada kollar ju bolaget ifall ersättningen kan sättas ned pga någon omständighet, brukar ju t.ex. vara lite olika aktsamhetskrav. T.ex. kan du inte ha 1 miljon i kontanter och dörren olåst, då har du brutit mot två aktsamhetskrav och får minskad ersättning.
Det finns en viss teoretisk möjlighet att t.ex. ersättningen efter brand blir nedsatt ifall den beror på en undermålig anläggning. Men antagligen krävs det att elen är ganska grovt och synligt undermålig.
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
okej så alla elektriker som jobbar svart hos släktingar/kompisar/kunder och då saknar kunden papper på att det är ett företag som gjort eljobbet i huset/lägenheten..
1. Hur blir det då när kunden säljer huset/villan och mäklaren frågar vem som gjort elen?
Kan man bara säga då en elektriker men saknar papper på arbetet? Kan det tillgodoräknas och
värdet på huset ökar!?
2. Om en olycka är framme , då är det så mkt som jag förstått husets ägare som är själv ansvarig eftersom det är hans hus!?
1. Hur blir det då när kunden säljer huset/villan och mäklaren frågar vem som gjort elen?
Kan man bara säga då en elektriker men saknar papper på arbetet? Kan det tillgodoräknas och
värdet på huset ökar!?
2. Om en olycka är framme , då är det så mkt som jag förstått husets ägare som är själv ansvarig eftersom det är hans hus!?
Att det saknas papper behöver ju inte vara det minsta konstigt.
Det är inte lag på att man måste spara sina "papper".
Många gånger är det enda papper man får från elfirman en faktura med angiven tid och materialkostnad.
Om man säljer huset så vill man behålla pappret för att yrka avdrag på vinsten av husförsäljningen.
Om min kompis som har ABL-behörighet gör något jobb åt mig bara för att vara snäll, eller för att han hoppas på att bli bjuden på middag och några pilsner efteråt kommer givetvis inte skriva något "papper" åt mig.
Om han gör något arbete åt sig själv i sitt eget hus blir det givetvis inte heller några papper upprättade.
osv osv
Det är inte lag på att man måste spara sina "papper".
Många gånger är det enda papper man får från elfirman en faktura med angiven tid och materialkostnad.
Om man säljer huset så vill man behålla pappret för att yrka avdrag på vinsten av husförsäljningen.
Om min kompis som har ABL-behörighet gör något jobb åt mig bara för att vara snäll, eller för att han hoppas på att bli bjuden på middag och några pilsner efteråt kommer givetvis inte skriva något "papper" åt mig.
Om han gör något arbete åt sig själv i sitt eget hus blir det givetvis inte heller några papper upprättade.
osv osv
Ja det där är ju en mycket intrikat fråga som förmodligen inte går att besvara lika skönt svart och vitt som elinstallatörsförordningen är skriven.Thewayofstyle skrev:
Ingen vill ju sitta med svarte petter.
Husägaren vill kanske gärna peka ut någon ansvarig.
Någon som är ansvarig vill ju gärna peka åt något annat håll.
Försäkringsbolagen vill ju gärna slippa utbetalningar, som alltid.
(Detta har ältats i ett antal trådar här, och då det har önskats bevis på fall med nedsatt ersättning pga hempulad el har det blivit tyst)
Men lite enkelt fungerar det nog relativt bra såhär.
Ingen som gör ett jobb utan egen behörighet eller på arbetstid under någon annans behörighet andas ett ljud om vad dom gjort. Och blånekar om det frågas eller påstås.
Elarbeten som har en anständig standard blir inte ifrågasatta.
Försäkringsbolagen betalar så länge det inte rör sig om väldigt grova och allvarliga fel.
Samma med åklagare.
(De domar som fallit mot utförare av dåliga elinstallationer har utgått från framkallande av fara eller vållande till annans död osv, dvs sådana paragrafer som kan användas mot alla sorts försumlighet och faroskapande här i samhället. T.ex. att du tänder grillen precis mot hyreshusets vägg)
Det du frågar om har verkligen inte några enkla svar.
Dom som har enkla svar har nog inte tänkt på hela bilden.
Moderator
· Stockholm
· 52 858 inlägg
Men i det här fallet så kan man ju anta att snickarens kund som betalat för en som han tror helt OK och laglig installation. Han lär ju inte hålla tyst om det han vet.
Det är ju faktiskt bedrägeri att ta betalt för en elinstallation som är olagligt utförd, när köparen är i tron att snickaren anlitat en behörig elfirma.
Det är givetvis en helt annan sak om husägaren som skall betala för tjänsten är medveten om läget, och kanske av kostnadskäl accepterar en icke behörig som installatör.
Det är ju faktiskt bedrägeri att ta betalt för en elinstallation som är olagligt utförd, när köparen är i tron att snickaren anlitat en behörig elfirma.
Det är givetvis en helt annan sak om husägaren som skall betala för tjänsten är medveten om läget, och kanske av kostnadskäl accepterar en icke behörig som installatör.
Det grabben ska passa på att göra är ju att läsa in på distans behörighet medans han nu jobbar och när han sen arbetet det antal år som krävs på firma med behörighet så kan han ta ut sin egen behörighet och köra på som det är tänkt, är han då anställd hos sin pappa eller registrera ett eget företag så har ju den firman en behörig och kan utföra arbetena.
Om han istället skulle vara anställd på en elfirma, ha egen behörighet men "hjälpa" sin pappas snickarfirma så kan ju dels den firma han är anställd på bli sura men framförallt så blir det väl trubbel med skattemyndigheten om dom vill lägga sig i.
Om han istället skulle vara anställd på en elfirma, ha egen behörighet men "hjälpa" sin pappas snickarfirma så kan ju dels den firma han är anställd på bli sura men framförallt så blir det väl trubbel med skattemyndigheten om dom vill lägga sig i.
Ja, som hempularen skriver, håll isär det hela, dvs olaglig koppleri-verksamhet med byggföretagets.
Allt killen gör utan egen behörighet eller anställd av någon med behörighet är ju att klassa som hempul och olagligheter.
Det hör givetvis inte hemma i verksamheten hos en seriös firma.
Om man håller på med sådant så är man på hal is, du kan ju t.ex. läsa historien om Isabel76's hus, där förutom att byggaren var oduglig har även dragit elen i egen regi, vilket har blivit anmält, såvitt jag förstått.
Här finns det lite frejdlig läsning: :S
http://www.byggahus.se/forum/juridi...mardroemmen-snaella-vad-kan-vi-mer-goera.html (lång tråd)
http://www.byggahus.se/forum/el/138498-kan-nagon-kunnig-hjaelpa-mig-med-nagra-fragor.html
http://www.byggahus.se/forum/el/140281-ni-elkunniga-finns-det-inga-regler-pa-att-kablar-maste.html
http://www.byggahus.se/forum/juridik/140589-hej-igen.html
http://www.byggahus.se/forum/el/146604-ok-ytterliggare-en-elfraga.html
De 4 sista trådarna avhandlar lite mer precist byggarens olagligheter vad det gäller el.
Det finns några trådar till, men dom är mer OT.
Nu var END Bygg en ovanligt dålig och klantig hantverkare, möjligen hade han kommit undan ifall inte allt resultat hade varit så bedrövligt. Men att greja med elen olagligt i en frisk firmas regi är ju bara så jättedumt.
Allt killen gör utan egen behörighet eller anställd av någon med behörighet är ju att klassa som hempul och olagligheter.
Det hör givetvis inte hemma i verksamheten hos en seriös firma.
Om man håller på med sådant så är man på hal is, du kan ju t.ex. läsa historien om Isabel76's hus, där förutom att byggaren var oduglig har även dragit elen i egen regi, vilket har blivit anmält, såvitt jag förstått.
Här finns det lite frejdlig läsning: :S
http://www.byggahus.se/forum/juridi...mardroemmen-snaella-vad-kan-vi-mer-goera.html (lång tråd)
http://www.byggahus.se/forum/el/138498-kan-nagon-kunnig-hjaelpa-mig-med-nagra-fragor.html
http://www.byggahus.se/forum/el/140281-ni-elkunniga-finns-det-inga-regler-pa-att-kablar-maste.html
http://www.byggahus.se/forum/juridik/140589-hej-igen.html
http://www.byggahus.se/forum/el/146604-ok-ytterliggare-en-elfraga.html
De 4 sista trådarna avhandlar lite mer precist byggarens olagligheter vad det gäller el.
Det finns några trådar till, men dom är mer OT.
Nu var END Bygg en ovanligt dålig och klantig hantverkare, möjligen hade han kommit undan ifall inte allt resultat hade varit så bedrövligt. Men att greja med elen olagligt i en frisk firmas regi är ju bara så jättedumt.