2 465 läst · 17 svar
2k läst
17 svar
Ok, ytterliggare en elfråga.
Sida 1 av 2
Elritningar är dom bara rekommendationer ?
Vi har stora problem med en fuskbyggare som försöker med allt för att komma undan.
Igår så ställde en av de behöriga elektrikerna som åtgärdar alla elfel byggaren mot väggen och frågade varför han inte följt elritningen som kom med husleveransen.
Svaret från byggaren blev: Elritningar är bara rekommendationer.
Elektrikern säger att de inte alls är rekommendationer utan att de måste följas och tror helt klart på honom men elektrikern kanske missat något och det är nya regler?
Mvh
Isabel
Vi har stora problem med en fuskbyggare som försöker med allt för att komma undan.
Igår så ställde en av de behöriga elektrikerna som åtgärdar alla elfel byggaren mot väggen och frågade varför han inte följt elritningen som kom med husleveransen.
Svaret från byggaren blev: Elritningar är bara rekommendationer.
Elektrikern säger att de inte alls är rekommendationer utan att de måste följas och tror helt klart på honom men elektrikern kanske missat något och det är nya regler?
Mvh
Isabel
Elritningen lär väl ni ha gått igenom och "godkänt", då är det klart att det ska göras efter den. Man kan ändra en ritning om något strular men då bör väl detta gås igenom med den som ska bo i huset innan byggaren gör som han själv tycker...
Ja, vi har godkänt den elritning som husleverantören skickade med, men byggaren har inte följt elritning(och vi har inte godkänt några ändringar) och dessutom har han missat vägguttag och lysknappar på några ställen förutom alla elfel som utgjorde fara för person och egendom.Floppman skrev:
Tack för ditt svar.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 914 inlägg
Saknas framförallt lysknappar (hur ska man då kunna tända belysningen) och uttag så är det FEL, har de hamnat lite på fel ställe så är inte det hela världen. Rör och sånt brukar ta den mest praktiska vägen och inte så "fyrkantigt" som på ritningen.
Protte
Protte
Jag önskar att lysknappar och uttag bara var på fel ställen men nix de saknas.prototypen skrev:
Och rören ska vi inte ens prata om, vi har skarvar i väggarna och han har inte heller följt den ritningen.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vem är det som gör eljobbet? Är det inte en elektriker? En elektriker som missar att sätta strömbrytare låter inte så seriöst...
Är det ett pre-fab hus så görs elen i ytterväggarna på husfabriken av byggarna. Har varit med om att det saknats rörutlopp som jag ritat in på ritningen.
Uttag/brytare/armaturer osv ska vara enligt ritning. Om ej exakt på centimetern. Dosor däremot kan elektrikern sätta där det är mest praktiskt, samt kabeldragning behöver inte ske exakt efter som det är ritat. Är det några väsentliga ändringar som måste göras av någon anledning så gör man en ändring på ritningen, efter godkännande av beställaren.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 914 inlägg
Svensk standard är ju rekommendationer men sedan får man göra som man vill om antal och höjder.
Vill jag ha en strömbrytare för varje fönsterbelysning då ritas det in så på elritningen och då ska inte elektrikern komma och göra om som han TYCKER.
Jag lider med dig Isabel men ni verkar ju komma framåt med eländet.
Protte
Vill jag ha en strömbrytare för varje fönsterbelysning då ritas det in så på elritningen och då ska inte elektrikern komma och göra om som han TYCKER.
Jag lider med dig Isabel men ni verkar ju komma framåt med eländet.
Protte
Det som var avtalat att en behörig elfirma skulle göra jobbet, jag tyckte att jag var så duktig som kollade upp elektrikern som skulle göra arbetet . Men det verkar som om byggaren och elfirman har något inte så helt lagligt ihop,firman har skickat in intyg till besiktningsmännen på att de varit och gjort elen för att visa att en särskild besikning inte var nödvändigt men vi stod på oss och fick besiktningen där det visade 48 allvarliga elfel flera så var tvunga att åtgärdas omgående eftersom de innebar fara för person och egendom och de riktiga elektrikerna som varit här och fixat felen hittar hela tiden nya.....Rikard Ågren skrev:
Det är byggaren som gjort elarbetet trots att han inte alls är behörig att göra. Han har under flera månader hävdat att han har elbehörighet men vi har haft kontakt med elsäkerhetsverket som säger att han inte finns i hans register. Han nuvarande påstående är att han visst har behörighet men att han inte har haft tid att ansöka om detta hos elsäkerhetsverket.
Elsäkerhetsverket har nu tagit hand om biten med elfirman som skriver ut intyg på arbete de aldrig gjort eller ens kontrollerat.
Redigerat:
Läs och skratta eller gråt, valfritt ....Rikard Ågren skrev:
http://www.byggahus.se/forum/juridi...mardroemmen-snaella-vad-kan-vi-mer-goera.html
Det är ett pre-fab och på något sätt har byggaren lyckats göra saker som inte är som det ska. Innertak och väggar måste rivas för att komma åt vissa elfel.R_Strandberg skrev:
Tack för svaret!Rrrrr skrev:Uttag/brytare/armaturer osv ska vara enligt ritning. Om ej exakt på centimetern. Dosor däremot kan elektrikern sätta där det är mest praktiskt, samt kabeldragning behöver inte ske exakt efter som det är ritat. Är det några väsentliga ändringar som måste göras av någon anledning så gör man en ändring på ritningen, efter godkännande av beställaren.
Men är det tillåtet att göra en kabeldragning så att det inte går att komma åt kablar om de skulle paja?
Haha.. Man ansöker om att få behörighet hos elsäkerhetsverket. Har man aldrig ansökt så kan man inte ha behörighet. :xIsabel76 skrev:
Vad han kanske menar är att han har tillräcklig erfarenhet/utbildning/betyg osv för att kunna ansöka om behörighet.. men de tvivlar jag också på :|