Hej alla!
Är ny i forumet men i stor behov av råd och hjälp om hur vi ska gå till väga.
Vi köpte ett Borohus som vi bara älskade,vi köpte det nyckelfärdigt Borohus levererade hussatsen och en byggare som vi anlitat genom Borohus återförsäljaren byggde huset. Återförsäljaren sa att det var denna byggare som skulle ansvara för alla Borohus i vårt län och att eftersom de är landsmän så går kan i godo för byggaren ocg vi litade på återförsäljaren.STORT misstag!

Så kom dagen för slutbesiktningen och det gjordes lite anmärkningar på fel osv MEN efter slutbesiktningen fick vi inte alla nycklar byggaren behöll en eftersom han hade tänkt sig komma och ordna saker som han visste var fel/ej klar med men som han och återförsäljaren dolde för oss. Det saknades också några intyg om byggarens behörighet,men han skulle inkomma med dessa senare (Besiktningsmannen har fortfarande inte fått intygen,trots att det är 4 månader sedan besiktningen)

Vi flyttade in 3 dagar efter besiktningen och då började vi se allt som var fel vilket är mycket.

Kaklingen i köket ser ut som om vi gjort det med en massa hål och ojämt gjort! Elen funkade inte i vissa rum, vi hade ingen golvvärme eller varmt vatten trots att vi köte en dyr värmepanna och en extramodul.
I 2 månader fick vi tjata om värmen och alla fel som vi hittat men inget hände, det betyder att vi i 2 månader hade 12-16 grader inomhus och vi fick koka vatten för att barnen skulle kunna bada, vi fick duschar iskallt i Okt,Nov och större delen av Dec.

Byggaren sa hela tiden att det var fel på panna och att han gjort allt han skulle att vi skulle klaga hos Nibe, värmekillen som Nibe skickat redan dagen efter att vi klagat menade att byggaren inte kopplat rätt och det vart en massa tjafs fram och tillbaka och vi var fortfarande utan värme eller varmt vatten. Tillslut fick byggaren krypa till korset och erkänna att han kopplat fel och bad värmekillen att koppla den rätt mot ersättning.

Efter det har vi fått veta att byggaren själv har gjort all elarbete och vvs i huset trots att han inte är behörig att göra detta. Till KA har han sagt att han är visst behörig och skulle uppvisa intyg,vilket inte har skett.

Vi hade en elbesiktningsman och behörig elektriker i huset som gick runt och kontrollerade elarbetet som byggaren gjort och hittade en massa elfel på bara 15 minuter och nu misstänker elektrikern att vi har skarvar i väggarna.
Har varit i kontakt med elsäkerhetesverket för att se om byggaren hade den behörighet han sa sig ha och det fanns ingen med det namnet eller personnr i deras register.

Besiktningsmannen har krävt att det ska göra en överbesiktning, allt ska kontrolleras bygget,el och vvs. Men byggaren motsätter sig detta och blir så agressiv att man blir rädd för honom.Han har även kommit med lite dolda hot mot oss eftersom han vill att vi ska hålla tyst om felen då han köpt 2 tomter i vårt område som han tänker bygga hus på och sedan sälja.

Vad kan vi göra?
Snälla finns det någon här som kan hjälpa oss med lite råd?

Har även bilder på många av felen som byggaren vägrar att erkänna ifall någon vill titta på dom.
Mvh
I

Thomas59
Lider med er. Otroligt trist.

Lägg gärna in bilderna om du har lust.

Kan vara läge att ta ett snack med en entreprenadjurist/advokat.

Hej Thomas!
Tack för svaret, vi har pratat om att sätta in en advokat men ville gärna höra det råd du just gav mig.

Glömde skriva att vi just nu har en vattenläcka som kommer från ena väggen i det stora badrummet,som byggaren vill komma och foga lite....

Del av köket...
DSC00157.jpg

DSC00158.jpg

DSC00159.jpg

DSC00164.jpg

Så försökte byggaren dölja detta:

DSC00163.jpg

Har man sågat fel,då är det bara att använda fog......
HPIM1762.jpg

Mikael_L
Jag hoppas verkligen att ni håller inne med några hundra tusen av betalningen ... :(
Annars har ni det förmodligen riktigt tungt framöver.

Det är kanske dags att kontakta en jurist trots allt. Kolla också så snart upp allt ni kan få veta om byggarens ekonomi. Kfm, betalningsanmärkningar, momsinbetalningar osv osv.
Är han nära KK så kommer ni aldrig få något ut av hans företag.
Att svärta ner hans rykte maximalt kan ju vara en strategi, att hota med innan, eller att göra som ren hämnd i efterhand :|

Men jag tycker ni snabbast möjligt måste reda ut vilka legala alternativ ni har, och då är byggarens ekonomi en parameter, likaså ifall ni håller inne pengar. Håller ni inne pengar ska ni vara oerhört försiktig att betala för nåt.
Jag vet inte hur det funkar med turer som överbesiktningar och sånt, det får ni säkert mer hjälp om, + att en entreprenadjurist ska ha bra koll på allt sånt.

Mikael_L skrev:
Jag hoppas verkligen att ni håller inne med några hundra tusen av betalningen ... :(
Annars har ni det förmodligen riktigt tungt framöver.

Det är kanske dags att kontakta en jurist trots allt. Kolla också så snart upp allt ni kan få veta om byggarens ekonomi. Kfm, betalningsanmärkningar, momsinbetalningar osv osv.
Är han nära KK så kommer ni aldrig få något ut av hans företag.
Att svärta ner hans rykte maximalt kan ju vara en strategi, att hota med innan, eller att göra som ren hämnd i efterhand :|

Men jag tycker ni snabbast möjligt måste reda ut vilka legala alternativ ni har, och då är byggarens ekonomi en parameter, likaså ifall ni håller inne pengar. Håller ni inne pengar ska ni vara oerhört försiktig att betala för nåt.
Jag vet inte hur det funkar med turer som överbesiktningar och sånt, det får ni säkert mer hjälp om, + att en entreprenadjurist ska ha bra koll på allt sånt.
Tyvärr så har betalat allt eftersom de hotade hela tiden med inkasso om vi inte betalade,de körde med förskottsbetalning.
Enligt min svägerska som är entreprenadjurist,så hoppar försäkringen in vid kk, men tro mig jag kommer att varna alla i området för denna byggare även om han småhotat oss redan.

Thomas59
Driver du med mig:S?

Det kan väl inte vara möjligt att vara så klantig ens om man försöker. Man kan ju tro att dom har kaklat med elektroder från en muskelstimulator på högsta effekt klistade på alla muskler i kroppen inklusive hjärnan om dom nu har en.

Är det en surdeg du har i hörnet på översta bilden? Lilla kakelbiten under surdegen, försökte ha sätta dit den i totat mörker eller? Fogningen ska vi inte tala om och snittet med vinkelslipen på fjärde bilden är bara för mycket.

Jag blir förbannad då jag ser sånt här.

Det ser ju helt förfärligt ut. Hantverkare (?) som har mage att lämna ett så bedrövligt resultat efter sig och sedan uppträda som du beskriver borde det var skottpengar på. Det borde faktiskt vara skottpengar oavsett hur dom uppträder.

Vattenskada i badrummet! Nä, jag vet inte om jag vill se resten och jag ska ju inte ens bo där.

Hoppas ni inte betalt allt ännu!

Jag skulle ta dit en oberoende besiktningsman och en advokat på stört!

Ni har mitt fulla stöd i tankarna!

Tyvärr kan jag inte göra mer än att skänka stärkande tankar!

Thomas59 skrev:
Driver du med mig:S?

Det kan väl inte vara möjligt att vara så klantig ens om man försöker. Man kan ju tro att dom har kaklat med elektroder från en muskelstimulator på högsta effekt klistade på alla muskler i kroppen inklusive hjärnan om dom nu har en.

Är det en surdeg du har i hörnet på översta bilden? Lilla kakelbiten under surdegen, försökte ha sätta dit den i totat mörker eller? Fogningen ska vi inte tala om och snittet med vinkelslipen på fjärde bilden är bara för mycket.

Jag blir förbannad då jag ser sånt här.

Det ser ju helt förfärligt ut. Hantverkare (?) som har mage att lämna ett så bedrövligt resultat efter sig och sedan uppträda som du beskriver borde det var skottpengar på. Det borde faktiskt vara skottpengar oavsett hur dom uppträder.

Vattenskada i badrummet! Nä, jag vet inte om jag vill se resten och jag ska ju inte ens bo där.

Hoppas ni inte betalt allt ännu!

Jag skulle ta dit en oberoende besiktningsman och en advokat på stört!
Rubbet är betalt,om vi inte betalade i förskott så gjordes inget arbete.
Visst blir man förbannad,ändå så är detta inte det allvarligaste.

MiaSthlm skrev:
Ni har mitt fulla stöd i tankarna!

Tyvärr kan jag inte göra mer än att skänka stärkande tankar!
Tack Mia!! Det värmer!

Att han påstår att han har elbehörighet tyder ju på att han faktiskt erkänner att han gjort elen. Det är ett lagbrott.

Rent formellt så har troligen inte Borohus med detta att göra, avtalet förefaller vara mellan er och byggaren. Men rent moraliskt så har ju Borohus via sin egen återförsäljare lurat på er en kriminell byggare (elinstallationen). Om de är seriösa så borde husföretaget ta ett ansvar i det här läget.

Redigerat:
Isabel76 skrev:
Hej alla!
Så kom dagen för slutbesiktningen och det gjordes lite anmärkningar på fel osv MEN efter slutbesiktningen fick vi inte alla nycklar byggaren behöll en eftersom han hade tänkt sig komma och ordna saker som han visste var fel/ej klar med men som han och återförsäljaren dolde för oss.

...

Vi flyttade in 3 dagar efter besiktningen och då började vi se allt som var fel vilket är mycket.
I
Men alltså....förtydliga för mig... Var ni inte med på besiktningen? Såg ni inte detta (som du nu lagt in bilder på) då?
Och slutbesiktningen utfördes av en...besiktningsman? Som missade allt detta (eller tyckte att det var ok)?

Jag vet inte vad jag ska säga riktigt, det ser ju ut som ett riktigt fuskbygge. Och om det synliga ser så illa ut, så undrar jag vad som döljer sig "under ytan".
Jag tycker att ni direkt ska leta upp kunnig juridisk hjälp inom området. Direkt.

hempularen skrev:
Att han påsåtr att han har elbehörighet tyder ju på att han faktiskt erkänner att han gjort elen. Det är ett lagbrott.

Rent formellt så har troligen inte Borohus med detta att göra, avtalet förefaller vara mellan er och byggaren. Men rent moraliskt så har ju Borohus via sin egen återförsäljare lurat på er en kriminell byggare (elinstallationen). Om de är seriösa så borde husföretaget ta ett ansvar i det här läget.
Borohus huvudkontor har varit toppen och dragit sin återförsäljaren i öronen,så återförsäljaren har gått med på att han och byggaren tar på sig kostnaden för den nya besiktningen.
Jo, det är han som gjort all elarbete och han sa sig ha en behörig elektriker bakom sig men när jag ringde elektrikern fick jag redan att bara kopplat huset till Eons nätverk och inget mer.När jag konfronterade byggaren så ändrade han allt till att han hade behörighet men igår erkände han för elbesiktningsmannen att han inte har någon behörighet alls och att han vill att besiktningsmannen börjar att samarbeta med honom och att han hittar en elektriker som kan fixa felen i vårt hus.

annsofie skrev:
Men alltså....förtydliga för mig... Var ni inte med på besiktningen? Såg ni inte detta (som du nu lagt in bilder på) då?
Och slutbesiktningen utfördes av en...besiktningsman? Som missade allt detta (eller tyckte att det var ok)?

Jag vet inte vad jag ska säga riktigt, det ser ju ut som ett riktigt fuskbygge. Och om det synliga ser så illa ut, så undrar jag vad som döljer sig "under ytan".
Jag tycker att ni direkt ska leta upp kunnig juridisk hjälp inom området. Direkt.
Hej!
Dessa fel är inte så fullt synliga som de verkar,samt att några doldes med mycket fog och så vidare. Och ja,min man var på besiktningen samt KA och återförssäljare. Jag var hemma med sjuka barn.
Så här ser köket i vid första anblicken,men när man tittar riktigt nära då syns felen.

Iv014.jpg

Ah, då förstår jag. Lite halvdolda fel. Som sagt, ni bör skaffa juridisk hjälp. I synnerhet med tanke på:

Besiktningsmannen har krävt att det ska göra en överbesiktning, allt ska kontrolleras bygget,el och vvs. Men byggaren motsätter sig detta och blir så agressiv att man blir rädd för honom.Han har även kommit med lite dolda hot mot oss eftersom han vill att vi ska hålla tyst om felen då han köpt 2 tomter i vårt område som han tänker bygga hus på och sedan sälja.

Kontakta genast en entreprenad/konsument-kunnig advokat som först och framst får ta del av era avtal för att kunde bedömma vilka rättigheter ni har enligt dessa. Advokaten vill säkerligen efter detta föreslå att driva detta vidare på sätt som gynnar er på bästa sätt.

Man blir ledsen när man läser er historia, nu måste ni se till att "rädda vad som räddas kan".

Tycker det är alldeles otroligt att ni kan hamna i denna situationen med en svägerska som er entreprenadjurist?????

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.