Spara all konversation och ha en bandspelare i fickan hela tiden. Allt från telsamtal till annat ska du ha på band.
 
Mikael_L
Det är tillåtet att spela in samtal utan att motparten informeras om det, så länge man inte spelar in eller lagrar på digitala medium. Så använder man en kassettbandsdiktafon går det bra.
 
Rannsaka ert minne,skriv ned allt som hantverkarna/borhus/säljaren/besiktningsmannen sagt. Försök tidsbestäm det också, dvs sätt datum/klockslag när det yttrades. Gör så framgent också. Ovärdelig tillgång när/om ni möts i tingsrätt eller liknande.

Kaklingen såg för j-vlig ut. Fogningen går säkert att rätta till men det är ju inga proffs som utfört detta. När det ser ut så där blir man ju osäker på om de gjort rätt i våtutrymmen med tätskikt etc.

Ang. el-jobbet:

Det kanske är värt att borra upp ett par hål i väggarna o skicka in en kamera. En sådan man har för att filma avlopp etc. Då får du direkt se om det finns skarvar. Jag vet inte om du använt dig av totalentreprenad men det antar jag inte.


Om det är ett felaktigt utfört el-jobb utav en icke behörig elektriker skulle jag ta kontakt med VD:n på Borohus. Det finns något som kallas för goodwill och det ligger i deras intresse att det inte får bli så här dåligt även om det ev. inte är deras åtagande.
 
Vilken tragisk historia:O

Det är i alla fall glädjande att Borohus huvudkontor verkar ta ett ansvar och tagit säljaren i örat. Vi har liknande erfarenheter som er, vi byggde ett Borohus i dalarna för två år sedan men skillnaden i vårt fall var att Borohus säljare också var "totalentreprenör" genom sitt företag och han hyrde i sin tur in olika hantverkare för bygget. Vi har haft och har fortfarande massor med problem med säljaren/entreprenören över två år efter inflytt.:@ Säljaren struntade i att åtgärda en mängd punkter efter slutbesiktningen och flera månader senare hotade han med inkasso när vi bestred en faktura på större delen av de belopp vi höll inne med. I samband med det kontaktade vi också Borohus huvudkontor och dagen efter ringde plötsligt säljaren upp och bad om att få komma att börja åtgärda.d^_^b Så vi har också hittils positiva erfarenheter av Borohus centralt men deras säljare/entreprenör i dalarna skulle jag inte rekommendera min värsta fiende att bygga hus med. Och nu bör man uppenbarligen undvika Borohus både i dalarna och Örebroområdet.

Nu verkar ni ha tur och ha en svägerska som är entreprenadjurist, men mitt råd är att ta hjälp så fort som möjligt och se till att alla tveksamheter och felaktigheter dokumenteras vid någon typ av besiktning eller av sakkunninga. Se till att alla fel som upptäcks reklammeras och anmäls på ett korrekt sätt så fort som möjligt till er entreprenör. Det verkar obehagligt att entreprnören hotar er så jag skulle föreslå att ni anlitar en jursit/advokat som kan sköta kontakten med entreprenören så slipper ni ta den diskussionen. Om entreprenören oroar sig för sitt rykte så borde han snabbt som ögat fixa till alla oegentligheter istället för att försöka slippa undan och indirekt hota er. Samma sak gäller Borohus säljare som rekommenderat entreprenören om han vill sälja fler hus i området. (Är du säker på att de inte har något samarbete?)

Ge inte upp och se till att få vad ni rimligtvis har rätt att kräva!
 
Redigerat:
PeroTT skrev:
Kontakta genast en entreprenad/konsument-kunnig advokat som först och framst får ta del av era avtal för att kunde bedömma vilka rättigheter ni har enligt dessa. Advokaten vill säkerligen efter detta föreslå att driva detta vidare på sätt som gynnar er på bästa sätt.

Man blir ledsen när man läser er historia, nu måste ni se till att "rädda vad som räddas kan".

Tycker det är alldeles otroligt att ni kan hamna i denna situationen med en svägerska som er entreprenadjurist?????
Min svägerska hade inet med detta att göra förrens nu,när vi har denna tvist. Och hon har agerat ,men man vi ju ha råd från folk som varit i samma situation eller folk som inte är direkt inblandade.
Tack för ditt råd!! Det uppskattas :)
 
Fabrikör Stava skrev:
Rannsaka ert minne,skriv ned allt som hantverkarna/borhus/säljaren/besiktningsmannen sagt. Försök tidsbestäm det också, dvs sätt datum/klockslag när det yttrades. Gör så framgent också. Ovärdelig tillgång när/om ni möts i tingsrätt eller liknande.

Kaklingen såg för j-vlig ut. Fogningen går säkert att rätta till men det är ju inga proffs som utfört detta. När det ser ut så där blir man ju osäker på om de gjort rätt i våtutrymmen med tätskikt etc.

Ang. el-jobbet:

Det kanske är värt att borra upp ett par hål i väggarna o skicka in en kamera. En sådan man har för att filma avlopp etc. Då får du direkt se om det finns skarvar. Jag vet inte om du använt dig av totalentreprenad men det antar jag inte.


Om det är ett felaktigt utfört el-jobb utav en icke behörig elektriker skulle jag ta kontakt med VD:n på Borohus. Det finns något som kallas för goodwill och det ligger i deras intresse att det inte får bli så här dåligt även om det ev. inte är deras åtagande.
Tack ni som gett mig rådet att spela in samtal!!!

Jag är enligt min man rätt läskig eftersom jag kan komma ihåg saker som någon sa flera år innan,kronologiskt så nu tänker jag ta papper och penna och skriva uoo saker och ting,
Det var totalentreprenad.
 
Den besiktningsmannen som släpper igenom dessa fel ska inte få behålla sitt jobb. Anmäl honom till Allmäna reklamationsnämnden (ARN).

Jag har även anmält mitt husföretag till ARN när saker och ting inte blivit gjorde, det har fungerat utmärkt. Att bli prickad av ARN är inget något företag vill.

Tyvärr har ni också gjort flera klassiska fel: att t.ex. låta husföretaget välja byggfirma (välkommen i klubben), betala i förskott, inte vara med på besiktning och liknande.

Jag är nästan övertygad att ingen försäkring gäller om el- och VVS-installationer inte gjorts på ett fackmannamässigt sätt, sannolikt av behöriga installatörer.

Så: sprid era erfarenheter och ta extern hjälp. Bered er på en lång process. Enligt egen erfarenhet är husföretagen inte så smarta att de vill hjälpa kunderna för att undvika dålig publicitet.
 
mr_bygg skrev:
Vilken tragisk historia:O

Det är i alla fall glädjande att Borohus huvudkontor verkar ta ett ansvar och tagit säljaren i örat. Vi har liknande erfarenheter som er, vi byggde ett Borohus i dalarna för två år sedan men skillnaden i vårt fall var att Borohus säljare också var "totalentreprenör" genom sitt företag och han hyrde i sin tur in olika hantverkare för bygget. Vi har haft och har fortfarande massor med problem med säljaren/entreprenören över två år efter inflytt.:@ Säljaren struntade i att åtgärda en mängd punkter efter slutbesiktningen och flera månader senare hotade han med inkasso när vi bestred en faktura på större delen av de belopp vi höll inne med. I samband med det kontaktade vi också Borohus huvudkontor och dagen efter ringde plötsligt säljaren upp och bad om att få komma att börja åtgärda.d^_^b Så vi har också hittils positiva erfarenheter av Borohus centralt men deras säljare/entreprenör i dalarna skulle jag inte rekommendera min värsta fiende att bygga hus med. Och nu bör man uppenbarligen undvika Borohus både i dalarna och Örebroområdet.

Nu verkar ni ha tur och ha en svägerska som är entreprenadjurist, men mitt råd är att ta hjälp så fort som möjligt och se till att alla tveksamheter och felaktigheter dokumenteras vid någon typ av besiktning eller av sakkunninga. Se till att alla fel som upptäcks reklammeras och anmäls på ett korrekt sätt så fort som möjligt till er entreprenör. Det verkar obehagligt att entreprnören hotar er så jag skulle föreslå att ni anlitar en jursit/advokat som kan sköta kontakten med entreprenören så slipper ni ta den diskussionen. Om entreprenören oroar sig för sitt rykte så borde han snabbt som ögat fixa till alla oegentligheter istället för att försöka slippa undan och indirekt hota er. Samma sak gäller Borohus säljare som rekommenderat entreprenören om han vill sälja fler hus i området. (Är du säker på att de inte har något samarbete?)

Ge inte upp och se till att få vad ni rimligtvis har rätt att kräva!

Men suck!!!! Vad är det för människor vi råkat ut för?
Har alla felen i ert hus blivit åtgärdade?

Jo,men försäljaren och entreprenören har ett samarbete som återförsäljaren nu valt att bryta eftersom han vet med sig att detta kommer att skada honom som återförsäljare,men det kan påverka honom även privat, Han bygger hus där vi bor,vi har bott i ett annat hus i samma område och vi är vänner med våra grannar.
Det är ingen som vill kännas vid entreprenören och han känner sig stressad och jagad,därför har han blivit agressiv.
Eftersom jag är som jag är,har jag idag hittat en annan familj i Åsbro som råkat ut för entreprenören...... blir alldeles matt.-
 
JK skrev:
Den besiktningsmannen som släpper igenom dessa fel ska inte få behålla sitt jobb. Anmäl honom till Allmäna reklamationsnämnden (ARN).

Jag har även anmält mitt husföretag till ARN när saker och ting inte blivit gjorde, det har fungerat utmärkt. Att bli prickad av ARN är inget något företag vill.

Tyvärr har ni också gjort flera klassiska fel: att t.ex. låta husföretaget välja byggfirma (välkommen i klubben), betala i förskott, inte vara med på besiktning och liknande.

Jag är nästan övertygad att ingen försäkring gäller om el- och VVS-installationer inte gjorts på ett fackmannamässigt sätt, sannolikt av behöriga installatörer.

Så: sprid era erfarenheter och ta extern hjälp. Bered er på en lång process. Enligt egen erfarenhet är husföretagen inte så smarta att de vill hjälpa kunderna för att undvika dålig publicitet.
Fast det var bara jag som inte var med på besiktningen,
 
Det är trist att kunder gång på gång ska hamna i skiten pga oseriösa firmor, man börjar ju undra hur många procent som är oseriösa egentligen verkar finnas rätt många iaf.

Hoppas det löser sig och att någon tar på sig ansvar och hjälper er.

Resultatet är bitvis gjort av folk som borde sitta och dega på dagcenter och inte alls bygga hus.


Egentligen borde man bara anlita en byggfirma som man litar på och som till vilken kostnad som helst får bygga det hela klart med ALLT på EN faktura. Fakturan i princip kopierar man och ställer ut den till sig själv.
 
Redigerat av moderator:
Isabel76 skrev:
Men suck!!!! Vad är det för människor vi råkat ut för?
Har alla felen i ert hus blivit åtgärdade?

Jo,men försäljaren och entreprenören har ett samarbete som återförsäljaren nu valt att bryta eftersom han vet med sig att detta kommer att skada honom som återförsäljare,men det kan påverka honom även privat, Han bygger hus där vi bor,vi har bott i ett annat hus i samma område och vi är vänner med våra grannar.
Det är ingen som vill kännas vid entreprenören och han känner sig stressad och jagad,därför har han blivit agressiv.
Eftersom jag är som jag är,har jag idag hittat en annan familj i Åsbro som råkat ut för entreprenören...... blir alldeles matt.-
Nej, vi hade tvåårsbesiktning i november och sista dagen för åtgärd av konstaterade anmärkningar gick ut för en vecka sedan och entreprenören har i princip struntat i allt. Alla golven utom i badrummet på övervåningen är buktiga och lutar och är utanför toleranserna, vilket också konstaterades vid besiktningen. Några bilder och en beskrivning finns i en annan tråd, http://www.byggahus.se/forum/juridik/136707-ojaemna-golv-och-lutande-vaeggar.html

Lite om de problem vi haft finns beskrivet i ännu en annan tråd, http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/99650-borohus-i-dalarna.html

Förutom det så har en termografering gjorts där ca 30 olika anmärkningar konstaterades. Dessutom har vi haft radonproblem pga otätheter mellan grunden och väggelementen, vilket upptäcktes vid en långtidsmätning och källan konstaterades vid en besiktning av en radonkonsult, men de problemen är förhoppningsvis åtgärdade efter att entreprenören tätat i två omgångar. En ny ångtidsmätning pågår...

Jag håller med dig. Man undrar ibland hur mycket som kan gå snett när man ändå har med "yrkesmän" att göra. Jag har slutat bli förvånad över allt elände utan jag hade snarare blivit överaskad om anmärkningarna vid tvåårsbesiktningen skulle åtgärdats men jag hade i alla fall hoppats att entreprenören skulle visat ett visst intresse av att åtgärda konstaterade anmärkningar. Vi får väl se vad som händer, men jag har svårt att vara särskilt optimistisk.

För er del så tycker jag att säljaren ändå har ett moraliskt ansvar att försöka hjälpa er eftersom han rekommenderat entreprenören även om han inte direkt kanske är skyldig till problemen. Oavsett lär problemen indirekt drabba hans rykte så det borde vara nog för att inte bara Borohus centralt utan han är mån om att allt fixas till. I vårt fall är det Borohus egen säljare som vi skrivit ett kontrakt på "totalentreprenad" så där är det deras säljare som orsakat allt elände. Med tanke på att vi inte är de enda i dalarna som haft problem med honom och hans företag så kanske Borohus borde fundera på vilka krav man ställer på sina återförsäljare.
 
mr_bygg skrev:
Nej, vi hade tvåårsbesiktning i november och sista dagen för åtgärd av konstaterade anmärkningar gick ut för en vecka sedan och entreprenören har i princip struntat i allt. Alla golven utom i badrummet på övervåningen är buktiga och lutar och är utanför toleranserna, vilket också konstaterades vid besiktningen. Några bilder och en beskrivning finns i en annan tråd, [länk]

Lite om de problem vi haft finns beskrivet i ännu en annan tråd, [länk]

Förutom det så har en termografering gjorts där ca 30 olika anmärkningar konstaterades. Dessutom har vi haft radonproblem pga otätheter mellan grunden och väggelementen, vilket upptäcktes vid en långtidsmätning och källan konstaterades vid en besiktning av en radonkonsult, men de problemen är förhoppningsvis åtgärdade efter att entreprenören tätat i två omgångar. En ny ångtidsmätning pågår...

Jag håller med dig. Man undrar ibland hur mycket som kan gå snett när man ändå har med "yrkesmän" att göra. Jag har slutat bli förvånad över allt elände utan jag hade snarare blivit överaskad om anmärkningarna vid tvåårsbesiktningen skulle åtgärdats men jag hade i alla fall hoppats att entreprenören skulle visat ett visst intresse av att åtgärda konstaterade anmärkningar. Vi får väl se vad som händer, men jag har svårt att vara särskilt optimistisk.

För er del så tycker jag att säljaren ändå har ett moraliskt ansvar att försöka hjälpa er eftersom han rekommenderat entreprenören även om han inte direkt kanske är skyldig till problemen. Oavsett lär problemen indirekt drabba hans rykte så det borde vara nog för att inte bara Borohus centralt utan han är mån om att allt fixas till. I vårt fall är det Borohus egen säljare som vi skrivit ett kontrakt på "totalentreprenad" så där är det deras säljare som orsakat allt elände. Med tanke på att vi inte är de enda i dalarna som haft problem med honom och hans företag så kanske Borohus borde fundera på vilka krav man ställer på sina återförsäljare.
Är mållös!!! Allvarligt vad är det för fel på dessa människor?
Har de ingen yrkesstolthet?
 
v-g skrev:
Det är trist att kunder gång på gång ska hamna i skiten pga oseriösa firmor, man börjar ju undra hur många procent som är oseriösa egentligen verkar finnas rätt många iaf.

Hoppas det löser sig och att någon tar på sig ansvar och hjälper er.

Resultatet är bitvis gjort av folk som borde sitta och dega på dagcenter och inte alls bygga hus.


Egentligen borde man bara anlita en byggfirma som man litar på och som till vilken kostnad som helst får bygga det hela klart med ALLT på EN faktura. Fakturan i princip kopierar man och ställer ut den till sig själv.

Sen går man med med fakturan till HA eller baltic inkasso som ser till att saker drivs in hårt och bestämt. Tyvärr verkar baltic ha upphört enligt hemsidan.
Under dessa 4 månader som vi bott i huset har vi ångrat oss rejält att vi valde Borohus istället för Myresjöhus! Innan bodde vi i ett Myresjöhus i samma område som nu och vi hade aldrig några problem med det huset.
 
Mikael_L skrev:
Det är tillåtet att spela in samtal utan att motparten informeras om det, så länge man inte spelar in eller lagrar på digitala medium. Så använder man en kassettbandsdiktafon går det bra.
OT men var tusan hittar du skillnad på media i lagen? Visa gärna var.

/Kent
 
Man blir ju alldeles matt och ledsen när man läser om er mardrömssituation! Även jag råder er att spela in eventuella samtal ifall han skulle få för sig att komma med fler hot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.