Hoppas det löser sig någon gång för er. Ni har mitt fulla moraliska stöd.

--

Denna historia visar dock bara - ännu en gång - att delar av svenska byggbranschen är genomkorrupt med total avsaknad av både ansvarskänsla, yrkesstolthet, kompetens och samvete. Nej, inte alls hela branschen, det sa jag inte, men alltför stor del av den.

Ämnet kommer upp på detta forum med jämna mellanrum.

Vad göra?

Det krävs verkligen så kallade "krafttag", som det ju så käckt kallas i Sverige.

Förslag;
- Ställ ansvariga ministrar och ansvariga generaldirektörer till svars för nuvarande lagstiftning, t ex via regelbundet återkommande utfrågningar (1 gång/månad) arrangerade via öppen chatt på t ex detta forum
- Inför strängare auktorisationskrav på hantverkare och montörer med kraftiga vitesklausuler
- Förtydliga hantverkares/montörers/leverantörers (etc) ansvar genom generalklausuler i lagstiftningen som i ett svep täpper till eventuella kryphål och skingrar eventuella missförstånd om var ansvaret ligger
- Stipulera exempel genom hårdare processande mot de aktörer som bryter mot gällande lagstiftning och skarpare viten/skadestånd; vad hade det i t ex detta fall kostat för en hel familj att ta in på hotell i tre månader så att ungarna kunde duscha i varmt vatten? Minst 100.000 kr skulle jag tro
- Mer utfärdanden av näringsförbud mot de aktörer som bryter mot lagstiftningen, avtal eller förelägganden
- O s v.

Det här dutti-duttandet som förekommer i dagsläget i byggbranschen kontra tillsynsfunktioner och kunder är ju löjeväckande. Något rejält måste hända.

I andra branscher (finansbranschen, åkeribranschen, restaurangbranschen, o s v) blir aktörer avstängda med omedelbar verkan från att bedriva yrkesverksamhet på säg 10 år eller i all framtid, för brott eller bara förseelser som ibland kan tyckas ganska ringa. En lastbilschaufför kan bli kraftigt böteslagd eller t o m förlora sin licens under viss tid för bara några minuters fel på körklockan, t ex. Restauranger får slå igen om fel baktierier hittas i ett hörn på golvet. Finansiella rådgivare får näringsförbud för all framtid vid oaktsamhet och ibland t o m för "otur".

Varför ska jobbarna i byggbranschen behandlas så privilegierat och annorlunda mot resten av samhället, på bekostnad av kunderna? Varför ska inte byggjobbare - som bevisligen kan förstöra hela familjers liv och leverne utan att verka ha några som helst samvetskval - ställas till svars och kunna stängas av för gott på samma raka och tydliga och enkla sätt?

Redigerat:
Förr i tiden när man behövde ett hus gick var och en ut och byggde sig ett. Gemene man byggde sina egna hus utan inblandning av "experter".

Idag kan inte ens de som utger sig för att vara experter bygga hus ordentligt. Vad har hänt?

Hej!
Jag lider verkligen med er men några tips som kanske kan vara lite hjälp på vägen
1. Dokumentation: Fota och ev. filma ALLA, jag menar verkligen ALLA fel ni någonsin kan hitta i kombination med anteckningar. Spela in alla samtal. Finns bra bandspelare på ex. Claes Ohlsson som fungerar utmärkt. Träffar ni personerna, spela in. Ringer ni, spela in. Använder ni mobiltelefon för samtalen så finns ev. en inspelningsfunktion. Alla samtal du själv medverkar får du lov att spela in, även utan att upplysa den andra personen. Är han hotfull, fundera på att tala om att du inte tycker om tonen och att du spelar in samtalen.
2. Anlita omgående en sakkunnig jurist. Det finns tyvärr inga genvägar. Med en jurist/advokat slipper ni ha kontakten med motparten. Kostnaden för det lär i det stora sammanhanget bli liten inte minst att ni sparar er egen kraft och energi. Den behöver ni. En fundering. Skulle din släkting kunna åta sig uppdraget mot en mindre summa eller ev. gratis. Be om hjälp. Släktingen kanske annars känner till någon som är en riktig "räv" inom området (Advokater brukar ha bra koll på sina konkurrenter och vet vad de är vassa på)
3. Ha en bra dialog med BORO hus, man vet aldrig vad de kan hjälpa till med.Hela situationen ni befinner er i påverkar även dem. De riskerar dåligt rykte.

Hoppas att det var lite hjälp på vägen. Stå på er!
Lycka till

Hej på er. Som alla andra kan jag inte mer än önska er all lycka. Har själv en byggfirma och detta är verkligen helt ofattbart. Kan inte begripa det fast jag ser på bilderna. Overkligt att denna man har kunskaper iav något gällande bygge.
Råder ingen att ta samma beslut som jag men efter det jag har läst, hade jag ...
Jag kan inte av juridiska skäl nämna detta men killen hade inte fått det lätt.
Lycka till och ett helvete till husföretaget som inte ser sig själva har större inblick i vilka de arbetar med.

Jag har jobbat som tv-fotograf för b.l.a. SVT, TV4 m.m. så jag tror att jag har bra koll på vad som gäller för inspelning.
Det räcker med att ENA parten är medveten om inspelningen. Det är därför b.l.a. Kalla Fakta kan göra reportage med dold kamera utan att begå brott.
Man får också filma, fota och göra ljudinspelningar var man vill om man själv är där. (Gäller ej skyddsobjekt).
Det är alltså fullt lagligt för mig att filma badande på en badstrand, digitalt med min mobil och lägga upp filmen på YouTube.
Men man får INTE spela in någon annans samtal eller montera upp en dold kamera utan tillstånd. Då är det olovlig avlyssning/övervakning.
Man får dock installera kamera / ljudinspelning i sitt eget hus bara man inte filmar utanför egendomen.

Vad det gäller digitalt media så spelar det ingen roll. Idag görs all inspelning på digital media, all fotografering TV-inspelning etc.

PUL gäller främst företag etc. som lagrar personuppgifter (t.ex. inspelningar) för sitt kommersiella bruk.

Förlåt om vi kom ifrån ämnet.
Men jag tror att många skulle slippa mycket tjafs om man spelade in alla överenskommelser och löften.

Har själv en bekant som råkade ut för liknande strul med t.o,m. mordhot från sin byggare. Mitt råd till honom var att i fortsättningen spela in alla möten med byggaren med sin mobiltelefon.

Lycka Till!

Jag håller med flera i tråden som rekommenderar att ni tar kontakt med en entreprenadjurist. Enligt konsumenttjänstlagen har ni rätt att förvänta er att den beställda tjänsten (uppförandet av huset, inklusive inredning) skall utföras fackmässigt. Genom att utgå från de foton du lade upp kan man ganska säkert påstå att tjänsten inte är fackmässigt utförd. Du har därmed laglig grund att reklamera arbetet som entreprenören har utfört - men han måste först få chansen att ställa allt till rätta. Kontakta omedelbart en entreprenadjurist som vet hur och i vilken ordning allt skall göras. Jag tycker också att banjoragges råd verkar mycket vettiga - följ dem om ni kan.

ge inte upp, och lycka till

per

Något för Martin Timell och Lennart Ekdal som jagar fuskbyggare i tv4.
/Erik

Nu har ni fått lite bra tips:Dokumentation, jurist osv.
Glöm inte målfokus: Att få färdigt det hus ni beställt och betalat för. Ni måste komma till skott med eh planering tillsammans med jurist, och sedan möte med de ansvariga byggarna.
De övergripande, poltitiska målen får vi ta lite senare. Lämpligen kan vi fråga våra kära folkvalda och oppositionen hur de tänker angripa denna surdeg i svensk ekonomi, för kostar gör det! Vi är tyvärr luttrade över hur byggmaffian styrt framförallt sossarna genom åren. Det har kostat oss smågnetar både pengar och tårar.

Hej!
Vill bara säga att biten med jurist/advokat är väldigt viktig att göra rätt. Först ska man kolla så rättsskyddet är aktiverat och därefter kontakta jurister. INTE tvärt om för då blir det dyrt.

Sedan gäller det att välja en bra advokatfirma. Dvs kolla upp vilka sorts fall de framgångsrikt åtagit sig. Större är inte lika med bättre.

Vi hade ett solklart fall för reklamation då vi köpte vårt hus men en dålig jurist beskrev ärendet helt fel i reklamationen vilken såklart bestreds. Då vi skickade en korrekt beskrivning var vår trovärdigheten så skadad att det inte gick att driva vidare. För att sko sig på oss och försäkringsbolaget ytterligare skickade juristen sedan ett skadeståndskrav till besiktningsmannen (vilket var meningslöst men kostade oss ett antal arvodestimmar, trots att det var jag som skrev alla brev efter första klantigheten).

Tack och lov för If. Annars hade det blivit kostat oss flera hundra tusen. Nu landade vi på 100k men det sved det också.

/magnus

som sagt, jag blir stum av förundran över hur det kan gå till. Många har redan sagt det, men skicka för f-n alla advokater du kan hitta efter firman.

Sedan kan inte heller jag förstå hur besiktningen kunde missa allt detta. Besiktningsfirman har antingen varit grovt vårdslös eller totalt inkompetent som missat allt detta. Berätta gärna mer om hur besiktningen gick till och vad de kom fram till (om du har lust ...)

Lurigt i och med att de första bilderna som visas ser ut som ett barn har varit framme och byggt, medans den andra bilden på köket ser ju riktigt snygg och proffsig ut. Vid första anblicken där så ser allting reko ut, snyggt och rent.

Lycka till!

/H

Kolla med vilket avtal ni har (förmodligen ABS05) mot vilket avtal besikningen är gjord mot (har ni tur står det ABT94), detta var vår lycka, då vi kunde påpeka att någon besiktning enligt vårt avtal inte var gjord och därför kunde göra en egen besiktning, denna besiktning hittade väldigt mycket mer än den första blinda besiktningsmannen. Tyvärr kunde byggherren inte acceptera denna besiktning så vi hade en dust i tingsrätten där vi vann på alla punkter. Vi stoppade alla betalningar när vi upptäckte fel efter fel och det var nog vår smala lycka. Byggherren struntade i garantibesiktningen men vi spärrade honom med vår färdigställandegaranti och detta gjorde att han kontant betalade vad det skulle kosta att åtgärda garantipunkterna (det var inte många punkter då allt åtgärdades efter tingsrätt). Cash talks.
Lycka till och tyvärr är advokat mitt enda råd.

Det behövs alltid en arkitekt för ett husprojekt som är oberoende av husleverantören.
Er historia visar hur oseriösa husfirmor och mäklare skojar upp hela svenska folket.
Vi har lägre byggstandard än hela Östeuropa numer.

El och VVS är rena katastrofen !

Polisanmäl hoten och kräv byggaren på ersättning för dom fel denne har begått.
Byggfelsförsäkringen som ska finnas täcker en del sedan skulle jag kräva branchförbundet byggaren är med i på resten annars ska branchförbundet skrotas.

Det borde också gå att stämma samhällsbyggnadsnämden i din kommun eftersom den har rollen att på byggrådsmöten att säkra kvalliten med kvallitetsansvarig.

Kommunen har dessutom att återbetala bygglovet om kommunen inte levererat dom tjänster som man ska .
Men som sagt vi lever i bananrepubliken Sverige glöm inte det när S tar sig ton kring fastighetsskatter.

Aliansen fatta att vi behöver seriösa roller i byggprocessen.
Gör rent hus med galna politiker som vill bygga monument över sig själva i stället för att vanligt folk får möjligheter att bygga sig sitt eget bo.

Lite ironiskt att Timell letar byggfusk...han kanske hittar sina egna?

Min uppfattning är att alltid försöka lösa problem på enklast sätt, men läser man detta blir man riktigt upprörd.
När jag läst hela tråden har jag sett att fler kommit med samma råd, som slog mig så fort jag lästa att han kommer med dolda hot. Men här kommer det igen...

- Spela in samtalen med honom, pressa honom så ni får med hans dolda eller öppna hot. Sen polisanmäl sk--en ur honom.

- Gör en dagbok som nämndes tidigare, ta med alla möten, överenskommelser och annat som brutits under denna tid.

- Eftersom ni betalat för något som inte levererats, och ni inte har möjlighet att hålla kvar pengar, så kan detta vara ett alternativ:
Säg att han får X dagar på sig att se till att ni blir nöjda, annars kommer ni ta in en annan hantverkare och han får betala fakturorna från den mya hantverkaren. Det brukar ta skruv...

- Vid tvist på en faktura kan man "deponera" pengar hos kronofogden, för att på så sätt klara sig från betalningsanmärkningar om man vägrar betala. Mer än så vet jag inte, men det kanske finns att läsa på deras hemsida, hur det går till och vad det innebär.

- En fundering är att ta kontakt med ert försäkringsbolag, eller om ni är med i Villaägarna, och ställ frågan vilka skydd och stöd de kan bidra med. Framförallt slog det mig efter allt prat om jurister, om man stämmer eller polisanmäler honom. Men framförallt om ni kommer ha framtida kontakt via advokat kan det bli rätt dyrt, om man ska stå för kostnaden själv.

- Elinstallationen... ja den var inte kul... Men kan det inte vara så att det inte är ditt ansvar vem som gjort elinstallationen, att du med din insikt och kännedom är i god tro att han var behörig?
Vad jag menar är någon måste väl skriva under att installationen är rätt utförd. Entreprenören ska väl ha någon behörig elektriker som skriver på att det är rätt gjort. Dvs åtar sig att garantera arbetet, och som ska stå för garantin ett bra tag framöver...
Kolla med organisationen som ackrediterar elinstallatörer, om det är rätt att kräva någon sorts bindande dokument, som elektrikern ska skriva under...

Troligen kommer inte alla dessa råd innebära att ni kommer närmare lösningen totalt sett, men nu är det dags att ta i med hårdhandskarna...

Lycka till!

Se till att redogöra tydligt för elsäkerhetsverket att er byggare har gjort elen själv utan behörighet. Det är brottsligt att göra elinstallationer utan behörighet. Med stor sannolikhet kommer de göra en polisanmälan (efter lite bildbevis etc). Tänk på att det är två års preskriberingstid för detta brott. De två åren räknas från när brottet skedde, dvs elinstallationen gjordes!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.