Datainspektionen tycker visst annat enligt länken en halv sida upp...
Jag skulle naturligtvis inte ens funderat på om det var lagligt eller ej, men det är ju en annan femma.
 
Mikael_L
Jag skulle också bry mig noll över hur laglig/olaglig inspelningen och inspelningsmetoden är.
Men vid ev tillfälle att använda detta som bevis skulle jag tänka till och kolla upp lite. Och t.ex. föra över materialet till analogt medium ifall jag skulle misstänka att det annars var till nackdel för mig.

Dvs 100% pragmatiskt.

Jag föreslår att vi släpper själva frågan om inspelningsteknik och regler. TS har tyvärr ett betydligt större problem att tackla.
Jag har tyvärr inte någon direkt kunskap att tillföra. :(
 
bigsnucke skrev:
Datainspektionen tycker visst annat enligt länken en halv sida upp...
Jag skulle naturligtvis inte ens funderat på om det var lagligt eller ej, men det är ju en annan femma.
I §6 av PUL står dock också:
Undantag för privat behandling av personuppgifter


6 § Denna lag gäller inte för sådan behandling av personuppgifter som en fysisk person utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur.

Länk till själva lagen: https://lagen.nu/1998:204

Men som i allt juridiskt blir det väl en tolkningsfråga där olika intressen sammanvägs - nog om det :)

/K
 
Däremot kan det ligga ngt i det troberg skriver att båda parter skall var medvetna om att man spelar in.
Nej, det skrev jag inte. Minst ENA parten måste vara medveten om det, båda behöver inte vara medvetna om det. Du får dock tex inte lämna inspelningsutrustningen igång om du lämnar rummet, eftersom det då inte finns någon kvar som vet att det spelas in, och du därför kan få reda på saker du annars inte skulle få reda på.

Med andra ord, allt du hör och kan återberätta kan du också spela in.

När det gäller analog kontra digital inspelning så finns det iofs en juridisk skillnad, men rent praktiskt så blir man med stor sannolikhet inte fälld för att spela in digitalt (exempel: PP's partiledare lyckades spela in förra FRA-chefen när han berättade att FRA överskridit sitt mandat att avlyssna under lång tid, något som publicerades vitt och brett utan att någon blev åtalad (inte ens FRA-bossen...)). Även om man skulle bli fälld så blir straffet antagligen av storeleksordningen ett "FY!" i sträng ton, speciellt om det du spelat in är ett hot, vilket antagligen ger dig ansvarsfrihet.
 
Jag ber om ursäkt för detta OT inlägg.

Men är det någon som vet huruvida en ev. "olaglig" digital inspelning kan godkännas eller underkännas som bevis i rätten. Just på grundval att den är olaglig?
 
hempularen skrev:
Jag ber om ursäkt för detta OT inlägg.

Men är det någon som vet huruvida en ev. "olaglig" digital inspelning kan godkännas eller underkännas som bevis i rätten. Just på grundval att den är olaglig?
I Sverige råder fir bevisning - det är alltså inte som i amerikanska filmer där felaktigt insamlade bevis inte gäller - utan alla bevis gäller !

Sen kan man förstås åka dit på separata påföljder om man samlat in bevis olagligt - men det har inte med den primära rättegången att göra...

I Sverige gäller dessutom att den åtalade, i en brotträttegång, inte talar under ed - man utgår helt enkelt från att den åtalade ljuger istället :)

/K
 
Du skall ta hjälp av en jurist i detta fallet, han kollar vad som står i avtalet mellan er o husleverantören. Har husleverantören sagt att detta är deras montör eller lämnat namn till denna så kan även husleverantören ha annsvar i detta. Med en jurist hjälp så slipper ni ha den direkta kontakten med entreprenören och han hjälper er med en överbesiktning. Har entreprenören fått hela entreprenadsumman eller har ni kvar de 10 %, då kan ni använda dessa till att avhjälpa felen. Ni har verkligen råkat illa ut, tyvär är det inte ovanligt men hoppas att det löser sig.
 
Hej
Har själv byggt hus och när det strulade till sig med vår entreptenör så kontaktde vi GARBO. Det finns en färdigställande garanti som kan nyttjas för att få anmärkningar i slutbesiktningar åtgärdade. Vi hade general entr, byggsats + återförsäljarens rekommenderade byggare.

Husleveratören går i god för byggaren och på så sätt är garant mot GARBO,vilket gör att huslev får betala ev merkostnader.
 
"Rubbet är betalt,om vi inte betalade i förskott så gjordes inget arbete."

Reda det borde ha fått varningsklockorna att ringa. I övrigt så är det bara eländigt att det skall få gå till så här.
 
...är väl egentligen att tala om att man spelar in så kanske man får riktiga besked, en entreprenör/hantis som skärper sig och ett jobb som blir bra gjort. Åtminstone om man gör det från början. Att spela in i smyg är ju för att "sätta dit" folk och då sjunker man ju till deras nivå...
Nu är det ju för sent för den stackars familjen som startade tråden men för alla oss andra som dessbättre hinner läsa om sådant här innan vi utsätter oss för risken att drabbas..??
 
På digitala media gäller personuppgiftslagen och då måste du ha samtycke från den som spelas in.

Se exempelvis:

http://hotpot.se/hsb-inspelning-av-samtal.htm

Jag vet, för jag var farligt nära att spela in min mäklare och trycka det i hans ansikte i samband med vårat husköp.
Däremot borde man rimligen kunna spara alla sms och telefonsvararmeddelanden man får tex . Då har ju personen medvetet lämnat ett dokument. Bra är också mailtrafik som ju är dokumenterad.
 
Grattis till det här, det var de värsta jag sett och jag smärtar mig, framförallt efter jag sett på TV om "Fuskbyggarna"

Det finns fyra enkla steg att göra, för då ni byggt huset så har ni varit inne i ett uppbyggt hus och sett, där finns inget av dessa fel. Hade huset varit begagnat hade ni haft undersöknings skyldighet för ev skavanker, men när det är nytt så gäller andra regler.

Att köpa ett hus är som att köpa en bil eller en brödrost. Motsvarar inte varan ni köpt det som ni betalt för så kan ni reklammera. Problemet är att ju större och ju dyrare saker som man reklamerar, desto större och svårare problem blir det för ingen vill betala pengar för något, så är det.

Kontrollera om det finns någon Juristjour som du kan kontakta, det brukar finnas gratis sånt. Ta kontakt med dem, visa på allt du skrivit här och fotografera och dokumentera allt. Ta fram alla dokument från de på Nibe ang värmaren, påvisa att han kröp till korset och erkännde sig ha gjort fel. Visa på att han gjort alla installationer själv, visa på att det inte finns någon registrering för behörigheten och låt dem rekommendera en advokat.

Steg två är att ni tar in en utomstående byggare som kommer och kontrollerar vad han ska ha för att göra om och vad det blir för kostnader för material och framför allt den här läckan du pratar om, vad det kostar att återgälda.

Lista alla kommande kostnader och sedan skickar ni in en stämningsansökan. Om han agerat hotfullt så tycker jag även att er advokat ska skicka in en ansökan om besöksförbud samt att ni gör en polisanmälan.

Ni kan även stämma företaget som sålt huset som sagt åt er att anlita den här firman. Det är tyvärr det enda sättet ni kan komma ur. För huset som det är nu är ju osäljbart och det funkar ju inte att ha det sådär. visst, man kan fixa en del själv, man kan göra om dörr posten, man kan foga om kaklet, men samtidigt, köper du en brödrost så ska du inte behöva köpa en kabel och skruva fast den själv om det är brott i den.

Testa det här först, ring och fråga vad de tycker!
http://www.juristjouren.se/fraga-vara-jurister

Lycka till

Johan
 
Hej ....jag såg om era problem...Jag är själv byggare och hjälper mäniskor med samma problem....Jag rekomenderar att ni gör en besiktning med en neutral besiktnings man och sedan kontacktar en jurist som skickar en stämning till borohus och en till den ansvarige byggaren...
Allt detta täcks av eran villa hem försäkring...Ni kan inte hålla på och tjafsa med en sådan byggare..(han ska inte kallas för det ...en skojare är vad han är)
och jag skulle kräva i stämningen att en annan byggare ska åtgärda problemen...

Lycka till
Mvh
Maths


Isabel76 skrev:
Hej alla!
Är ny i forumet men i stor behov av råd och hjälp om hur vi ska gå till väga.
Vi köpte ett Borohus som vi bara älskade,vi köpte det nyckelfärdigt Borohus levererade hussatsen och en byggare som vi anlitat genom Borohus återförsäljaren byggde huset. Återförsäljaren sa att det var denna byggare som skulle ansvara för alla Borohus i vårt län och att eftersom de är landsmän så går kan i godo för byggaren ocg vi litade på återförsäljaren.STORT misstag!

Så kom dagen för slutbesiktningen och det gjordes lite anmärkningar på fel osv MEN efter slutbesiktningen fick vi inte alla nycklar byggaren behöll en eftersom han hade tänkt sig komma och ordna saker som han visste var fel/ej klar med men som han och återförsäljaren dolde för oss. Det saknades också några intyg om byggarens behörighet,men han skulle inkomma med dessa senare (Besiktningsmannen har fortfarande inte fått intygen,trots att det är 4 månader sedan besiktningen)

Vi flyttade in 3 dagar efter besiktningen och då började vi se allt som var fel vilket är mycket.

Kaklingen i köket ser ut som om vi gjort det med en massa hål och ojämt gjort! Elen funkade inte i vissa rum, vi hade ingen golvvärme eller varmt vatten trots att vi köte en dyr värmepanna och en extramodul.
I 2 månader fick vi tjata om värmen och alla fel som vi hittat men inget hände, det betyder att vi i 2 månader hade 12-16 grader inomhus och vi fick koka vatten för att barnen skulle kunna bada, vi fick duschar iskallt i Okt,Nov och större delen av Dec.

Byggaren sa hela tiden att det var fel på panna och att han gjort allt han skulle att vi skulle klaga hos Nibe, värmekillen som Nibe skickat redan dagen efter att vi klagat menade att byggaren inte kopplat rätt och det vart en massa tjafs fram och tillbaka och vi var fortfarande utan värme eller varmt vatten. Tillslut fick byggaren krypa till korset och erkänna att han kopplat fel och bad värmekillen att koppla den rätt mot ersättning.

Efter det har vi fått veta att byggaren själv har gjort all elarbete och vvs i huset trots att han inte är behörig att göra detta. Till KA har han sagt att han är visst behörig och skulle uppvisa intyg,vilket inte har skett.

Vi hade en elbesiktningsman och behörig elektriker i huset som gick runt och kontrollerade elarbetet som byggaren gjort och hittade en massa elfel på bara 15 minuter och nu misstänker elektrikern att vi har skarvar i väggarna.
Har varit i kontakt med elsäkerhetesverket för att se om byggaren hade den behörighet han sa sig ha och det fanns ingen med det namnet eller personnr i deras register.

Besiktningsmannen har krävt att det ska göra en överbesiktning, allt ska kontrolleras bygget,el och vvs. Men byggaren motsätter sig detta och blir så agressiv att man blir rädd för honom.Han har även kommit med lite dolda hot mot oss eftersom han vill att vi ska hålla tyst om felen då han köpt 2 tomter i vårt område som han tänker bygga hus på och sedan sälja.

Vad kan vi göra?
Snälla finns det någon här som kan hjälpa oss med lite råd?

Har även bilder på många av felen som byggaren vägrar att erkänna ifall någon vill titta på dom.
Mvh
I
 
Beklagar verkligen detta. Kan dock inte förstå:

1. Hur kan en besiktning gå igenom om inte golvvärme, el och varmvatten fungerar? Hur kan ni flytta in i ett sådant hus med dessa fel?

2. Varför har ni inte följt konsumentlagens betämmelser gällande betalning utan istället betalat i förtid?
 
Jaha, ännu några i den mycket långa raden av blåsta huskunder. Här nämns Myresjö och "inga problem" och förs bolaget Garbo och några andra byggbolag som sköter sig. Tyvärr är det mer regel än undantag att det är problem med husbyggen. Vi lever fortfarande i sviterna efter planekonomin inom byggsektorn. Som privatperson har jag granskat ett antal kontrakt som drabbade människor har haft med husleverantörer och förvånas över "gummiparagrafer" och vaga eller inga påföljder vid fel. Att köpa hus är i vårt modärna Sverige rena vilda västern. Skulle någon handla sin näst största investering (bil) på samma sätt? Knappast! Följ rådet att fixa en jurist, gör en arbetsplan tillsammans med honom hur ärendet ska drivas så ni får det ni betalat för. Här måste juristen kolla alla kontrakt ni signerat, alla inbetalningar ni gjort osv. M.a.o. all dokumentation ni har. När ni gjort planen, kallar ni skriftligen till möte med representanter för berörda, dvs byggfirman, husleverantören och ev underleverantörer. Mötet ska ha en agenda som ska innehålla vad som ska göras och ni ska protokollföra det. När mötet är klart, ska det framgå vem som gör vad och när det ska vara klart. Se till att alla skriver under protokollet. Om någon vägrar, fortsätt mötet tills ni nått resultat. Om arbetena inte blir gjorda som det står i protokollet, kan ni stämma den berörda. Var noga med att säga det när ni startar mötet, även om det aldrig blir verklighet. Jag har lång erfarenhet från verkstadsindustrin att "städa" stora projekt som blivit fel och kör i stort sett på detta sätt. Absolut viktigast är protokollförda, undetecknade möten. Muntligt funkar inte, ej heller egna minnesanteckningar. Det beror på att vid en rättslig prövning kommer ord att stå mot ord. Den som inte vill komma till mötet, eller inte vill ha protokoll har något att dölja. Fråga då hur han vill att det ska göras och fortsätt tills ni får svar. (Låt advokaten köra detta). Om någon part absolut inte vill göra sin del, försök att få till en deal att de kan köpa sig fria, men ta in priser på de jobben först.Hot kan ni polisanmäla direkt! Att smutskasta någon ger inte er ett färdigt hus. Att spela in samtal rekommenderar jag inte, mötesprotokoll är bättre. Sist men inte minst: Ge aldrig upp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.