Är precis i startgroparna med att skaffa solceller själv. Bor utanför Göteborg och bollar med fyra leverantörer just nu. De första två offerterna anger 8 800-9 300 SEK/Kwh. Vårt pris verkar ganska bra (?), men jag killgissar att det har att göra med att det blir en hyggligt stor anläggning (lättare för ÅF att få bra marginaler med högt slutpris) och på en jordbruksfastighet. 225 m2 på plåttak och produktion på ca 40 000 Kwh.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
11000 kr/kw tycker jag låter som ett hyffsat bra pris. Kolla vad de kan ge för större effekt.

Bra att titta igen inverterarnas effekt i olika förslagen. Den ska klara av effekten på panelerna. du ska ha batteri tror jag du ska vara försiktig med att brassa på med för stor anläggning. Förut gick inte hybridinverterarna över 12-13kw i effekt (om jag förstod säljaren rätt när jag installerade).

Håll koll på optimerat vs ooptimerat i offerterna också, särskilt om det finns träd och takhuvar som kan skymma panelerna vissa timmar om dagen.
glöm inte att fråga hur det har det ställt med internet säkerheten i invertern. Jag skulle vilja ha invertern avkopplad från nätet när man inte exporterar el för att minimera risken att de hackar allt man har i det egna lokala nätet (och snor koden till ens bank bankid med en installerad keyboard logger).
 
S SteZsu skrev:
ollade nyss och de producerade 8.641kWh de senaste 12 månaderna och under samma t
T thomasp skrev:
Är precis i startgroparna med att skaffa solceller själv. Bor utanför Göteborg och bollar med fyra leverantörer just nu. De första två offerterna anger 8 800-9 300 SEK/Kwh. Vårt pris verkar ganska bra (?), men jag killgissar att det har att göra med att det blir en hyggligt stor anläggning (lättare för ÅF att få bra marginaler med högt slutpris) och på en jordbruksfastighet. 225 m2 på plåttak och produktion på ca 40 000 Kwh.
Vad får du för de pengarna ?
Förmodar du menar 8800-9300SEK/Kwp ?
 
X xhosa skrev:
glöm inte att fråga hur det har det ställt med internet säkerheten i invertern. Jag skulle vilja ha invertern avkopplad från nätet när man inte exporterar el för att minimera risken att de hackar allt man har i det egna lokala nätet (och snor koden till ens bank bankid med en installerad keyboard logger).
Väldigt rimlig concern. Går att lösa genom olika vlan för de som har sådana capabiliteter.
 
A Adrianos skrev:
@NoiseMaker Vilket märke och pris för batteriet? Om du kan separera batteripris från solcellpris.
Batteripaketet med växelriktare 157428 innan avdrag
Svea Solar växelriktare = Ommärkt Huawei
Power Saver batteri 10 KWh
 
M mortimer skrev:
Vad får du för de pengarna ?
Förmodar du menar 8800-9300SEK/Kwp ?
Jag har inte alla offerter på papper än, men på en höft är det detta.

Aktör 1:
78 paneler motsvarande 40 000 Kwh, växelriktare från Huawei eller Sungrow, 12 års produktgaranti, uppsäkring från 35 till 50 A, laddstolpe till elbil, 50 m kabel. Nyckelfärdigt. Större företag.

Aktör 2:
100 paneler på totalt 44 000 Kwh, växelriktare från Growatt, 25 års produktgaranti, uppsäkring till 50 alt. 63 A, laddstolpe till elbil. Nyckelfärdigt. Mindre företag.

Beräknad återbetalningstid 5,3-8,9 år beroende på upplägg (med eller utan batteri, beräknat på högre eller lägre elpris osv). Beräknad årlig avkastning 11,3-18,8 %.

Jag tar allt vad gäller återbetalningstid och avkastning med ett par nypor salt, men det här är offerternas innehåll i stort alla fall. Aktör tre och fyra kommer i nästa vecka.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
X xhosa skrev:
glöm inte att fråga hur det har det ställt med internet säkerheten i invertern. Jag skulle vilja ha invertern avkopplad från nätet när man inte exporterar el för att minimera risken att de hackar allt man har i det egna lokala nätet (och snor koden till ens bank bankid med en installerad keyboard logger).
Om du är så nojig så skall du inte bry dig om hur de hanterar internetsäkerheten. Utan du borde säkra upp din eget nätverk så invertern inte har tillgång till dina andra enheter i nätverket utan kan enbart kommunicera ut till internet

Setting up a VLAN for your IOT devices
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Walle85
T Tinototem skrev:
Om du är så nojig så skall du inte bry dig om hur de hanterar internetsäkerheten. Utan du borde säkra upp din eget nätverk så invertern inte har tillgång till dina andra enheter i nätverket utan kan enbart kommunicera ut till internet

Setting up a VLAN for your IOT devices
Håller, antar att om man är så nojig utan VLAN setup att man antingen inte har smarta hemmet IoT prylar eller att man kör samma princip med dem, stänger av dem när man inte använder dem. Vilket då tar lite bort poängen med tex en tempsensor eller liknande om den nästan alltid är avstängd.
 
V vass skrev:
Med elpriserna som är nu är man rätt tveksam till om man bör investera i solceller. Men elpriserna kan svänga något sjukt också.

Läste om att Kina dumpar priserna på solceller, [länk]. Kanske är läge att vänta lite till?
Det offerten jag funderar på är kina-paneler. Dock är dom ju billigast redan så vet inte om den prissänkningen redan slagit, men känns inte som det.
Det är ett pågående generationsskifte på panelerna så det är historiskt låga priser på panelerna just nu. Det är dock tveksamt att de kommer att fortsätta vara låga när lagren på den gamla tekniken är slut och fabrikerna bara trycker ut de nya generationens.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det är ett pågående generationsskifte på panelerna så det är historiskt låga priser på panelerna just nu. Det är dock tveksamt att de kommer att fortsätta vara låga när lagren på den gamla tekniken är slut och fabrikerna bara trycker ut de nya generationens.
Vad utmärker den nya generationens paneler mot de befintliga överlag ?
 
T thomasp skrev:
Jag har inte alla offerter på papper än, men på en höft är det detta.

Aktör 1:
78 paneler motsvarande 40 000 Kwh, växelriktare från Huawei eller Sungrow, 12 års produktgaranti, uppsäkring från 35 till 50 A, laddstolpe till elbil, 50 m kabel. Nyckelfärdigt. Större företag.

Aktör 2:
100 paneler på totalt 44 000 Kwh, växelriktare från Growatt, 25 års produktgaranti, uppsäkring till 50 alt. 63 A, laddstolpe till elbil. Nyckelfärdigt. Mindre företag.

Beräknad återbetalningstid 5,3-8,9 år beroende på upplägg (med eller utan batteri, beräknat på högre eller lägre elpris osv). Beräknad årlig avkastning 11,3-18,8 %.

Jag tar allt vad gäller återbetalningstid och avkastning med ett par nypor salt, men det här är offerternas innehåll i stort alla fall. Aktör tre och fyra kommer i nästa vecka.
Har du serviskabel i backen som klarar 63A ?
För oss normalt döda så brukar den bara vara dimensionerad för 25A vill jag minnas
Ingen smartmätare för att hålla koll på import och export och ofta möjlighet till dynamisk effektreglering ?

Jag har ju själv gjort en "resa" i solens tecken. Det jag i stort missade i min långa resa var att testa leverantörens support och hur duktiga (och snabba) de var på att hantera fel.

Oavsett vilken leverantör du väljer så se till kolla företaget
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Vad utmärker den nya generationens paneler mot de befintliga överlag ?
Väldigt mycket högre uteffekt, bättre utbyte och det håller på att verkas fram en industristandard så det kommer att gå göra utbyte i framtiden med samma mått.

Paneler på 535W idag har aviserats upp mot 600W med samma fysiska mått.
 
  • Gilla
  • Älska
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Väldigt mycket högre uteffekt, bättre utbyte och det håller på att verkas fram en industristandard så det kommer att gå göra utbyte i framtiden med samma mått.

Paneler på 535W idag har aviserats upp mot 600W med samma fysiska mått.
Ja, utvecklingen går frammåt på solcellerna. För 1-2år sedan kändes det som standard var ca 390w på panelerna men numera 420-500w som standard men att det också finns paneler på 500w+
Man kan alltid vänta på produktutvecklingen ska bli bättre oh bättre men under tiden så tappar man elproduktion från solcellerna.
För 4år sedan vet jag att Sveasolar satte 290w paneler på villatak.

Om 10år så kanske solceller finns på rulle som man klipper till efter takets storlek och utformning....
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Ja, utvecklingen går frammåt på solcellerna. För 1-2år sedan kändes det som standard var ca 390w på panelerna men numera 420-500w som standard men att det också finns paneler på 500w+
Man kan alltid vänta på produktutvecklingen ska bli bättre oh bättre men under tiden så tappar man elproduktion från solcellerna.
För 4år sedan vet jag att Sveasolar satte 290w paneler på villatak.

Om 10år så kanske solceller finns på rulle som man klipper till efter takets storlek och utformning....
Det finns redan sådana solceller. Svenska Exeger printar solceller på folie.
 
  • Wow
  • Gilla
stavee och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det är ett pågående generationsskifte på panelerna så det är historiskt låga priser på panelerna just nu. Det är dock tveksamt att de kommer att fortsätta vara låga när lagren på den gamla tekniken är slut och fabrikerna bara trycker ut de nya generationens.
R Robert-san01 skrev:
Väldigt mycket högre uteffekt, bättre utbyte och det håller på att verkas fram en industristandard så det kommer att gå göra utbyte i framtiden med samma mått.

Paneler på 535W idag har aviserats upp mot 600W med samma fysiska mått.
Intressant.
Men om man fått offerter där billigaste är på runt 11500 kr per kwp så känns det inte som man fått jättebra pris. eller..?
Skulle det vara vettigare att vänta tills den nya industristandarden är klar? Har du någon aningen om vi snackar 5 år eller 1 år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.